Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Passió lectora
L'objectiu principal de l'assignatura és doble: d'una banda, situar Narcís Oller en el context de la literatura catalana i europea de la seva època i, de l'altra, analitzar-ne la novel·lística a la llum de les estètiques i dels grans noms del realisme i del naturalisme europeus.
Temari
Lectures del curs
Per a totes aquestes novel·les, emprarem l’edició de les Obres Completes de Cossetània Edicions, en quinze volums (amb pròlegs de diversos especialistes de l’autor).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos | 28 | 1,12 | 5, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 21, 22, 25, 26, 28, 30, 31, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula | 28 | 1,12 | 5, 6, 8, 9, 11, 14, 15, 17, 20, 25, 27, 28, 30, 31, 33 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, redacció i estudi | 28 | 1,12 | 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33 |
L’assignatura combina les classes teòriques amb els seminaris de lectures, les tutories i l’elaboració i presentació de treballs individuals i en grup.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es publicarà també al Campus Virtual, en què l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment adequat del curs.
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà de les modificacions que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe/conferències/activitats complementàries | 10 % | 20 | 0,8 | 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33 |
Elaboració d'un exercici individual | 30 % | 20 | 0,8 | 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33 |
Exposició en grup | 30 % | 20 | 0,8 | 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33 |
Prova escrita i revisió de l'avaluació | 30 % | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Avaluació continuada
1. L’exercici individual es basa en la redacció, a classe, d’una ressenya de La Papallona de Narcís Oller. Extensió: una cara d'un full de paper.
2. L’exposició oral (en grups de 2 persones) consistirà a establir una comparació entre una novel·la d’Oller i una obra de la novel·lística europea. Durada: 15 minuts.
3. La prova escrita formularà una pregunta oberta sobre algun dels continguts que s’hagin treballat a classe. L’extensió de la resposta no pot superar una cara d’un full de paper.
Es valora l’assistència, la participació activa a classe i la implicació de l’estudiant en la matèria. Es tindrà molt en compte la intervenció en els debats dels seminaris de lectura.
Per superar l’assignatura, cal haver fet totes les activitats d'avaluació i treure una nota mínima de 5.
L’estudiant tindrà dret a acollir-se al procés de recuperació si obté entre un 3,5 i un 4,9 de qualificació mitjana final. Tanmateix, no es poden recuperar les activitats basades en la participació o en el treball en grup (fins a un 50 %). La nota màxima global de la recuperació és un 5.
Avaluació única
1. Redacció d'una ressenya de La Papallona. Extensió: 2.100 caràcters amb espais. 25 %
2. Exposició oral en què es compari una de les novel·les de Narcís Oller amb alguna altra afí de la novel·lística europea. 25 %
3. Prova escrita sobre els continguts de l'assignatura. 50 %
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Notes addicionals:
1. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
2. En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
3. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà “zero”.
4. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30 % de les activitats d'avaluació.
Balzac, Honoré de (2000): Écrits sur le roman, París: Libraire Générale Française.
Bartolí, Gemma (2023): "Introducció", a Narcís Oller, La febre d'or, Barcelona: Barcino, p. 7-32.
Beser, Sergi (1967): “La novel·la d’un personatge sense novel·la: el Josep Rodon de Narcís Oller”, Serra d’Or, núm. 3 (març), p. 53-58.
Beser, Sergi (1977): “Les limitacions narratives de Narcís Oller”, a Germà Colon (cur.), Actes del Quart Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes. Basilea, 22-27 de març de 1976, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 333-347.
Beser, Sergi (1985): “La novel·la realista”, a Lliçons de literatura comparada catalana i castellana (segles XIX i XX), Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 7-25.
Beser, Sergi (1986): “La bogeria, historia y discusión de una locura anunciada”, a Narcís Oller, La Locura, Barcelona: Llibres del Mall, p. 9-34.
Beser, Sergi (1990): “La bogeria dintre el món narratiu de Narcís Oller”, a Narcís Oller, La bogeria, Barcelona: La Magrana, p. 5-16.
Bonet, Laureano (1983): “Luces de la ciudad. Notas sobre la aparición de la metròpoli capitalista en la narrativa de Narcís Oller”, a Literatura, regionalisme y lucha de clases (Galdós, Pereda, Narcís Oller y Ramón D. Perés), Barcelona: Universitat de Barcelona, p. 65-115.
Cabré, Rosa (2009): “Narcís Oller”, a Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, vol. IV (segle XIX), Barcelona: Vicens Vives, p. 429-447.
Camps, Josep (2005): “Introducció”, a Narcís Oller, La bogeria, Barcelona: Proa, p. 7-55.
Cassany, Enric (1992): “Narcís Oller”, a El costumisme en la prosa catalana del segle XIX, Barcelona: Curial, p. 226-230.
Cassany, Enric (dir) (2009): Panorama crític de la literatura catalana IV. Segle XIX, Barcelona: Vicens Vives.
Cassany, Enric (2018): “Narcís Oller”, a Enric Cassany i Josep M. Domingo (dir.), Història de la literatura catalana, vol. V, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, Editorial Barcino, Ajuntament de Barcelona, p. 517-552.
Dasca, Maria (2016): Entenebrats. Literatura catalana i bogeria, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Dorca, Toni (2001): “The town and the City in the Narrativa of Narcís Oller”, Catalan Review, XV, 2, p. 61-77.
Ferrater, Gabriel (1979): “Carta a un neòfit castellà, sobre literatura catalana, seguida de cinc anotacions de diari, sobre Oller i Vayreda”, a Sobre literatura, Barcelona: Edicions 62, p. 127-137.
Gallén, Enric (2001): “Estudi introductori”, a Narcís Oller, Memòries teatrals, Barcelona: La Magrana, p. 7-50.
Gaziel [Agustí Calvet] (1962): “Una època memorable. Pròleg”, a Narcís Oller, Memòries literàries. Història dels meus llibres, Barcelona: Aedos.
Grilli, Giuseppe (1991): “Estudi introductori”, a Narcís Oller, Isabel de Galceran i altres narracions, Barcelona: Edicions 62, p. 7-40.
Malé i Pegueroles, Jordi (1989): “La Papallona: gènesi d’una novel·la a partir d’un quadre de costums”, Quaderns de Vilaniu, núm. 15, p. 3-25.
Martori, Joan (2009): “Estudi introductori”, a Narcís Oller, Pilar Prim, Barcelona: Edicions 62, p. 13-71.
Maseras, Alfons (1996): Vida de Narcís Oller, ed. Montserrat Corretger, Tarragona: Edicions el Mèdol.
Moragas i Rodes, Vicenç de (1995): Narcís Oller i de Moragas. La seva vida vista per un contemporani, Valls: Institut d’Estudis Vallencs.
Montoliu, Manuel de (1948): “Estudi crític”, a Narcís Oller, Obres completes, Barcelona: Selecta, p. 13-33.
Nunes i Alfonso, Maria (1987): “El boc emissari. Sobre la funció dels personatges romàntics en la literatura realista, a propòsit de Narcís Oller”, Quaderns de Vilaniu, núm. 12, p. 5-21.
Oller, Narcís (2010): Àlbum Narcís Oller, edició a cura de Roger Roig, Valls: Cossetània.
Oller, Narciís (2014): Memòries. Història de mos llibres i relacions literàries, edició a cura d'Enric Cassany i Arnau Soler Pejoan, Valls: Cossetània.
Sardà, Joan (1997): Art i veritat. Crítiques de novel·la vuitcentista, edició a cura d’Antònia Tayadella, Barcelona: Curial.
Serrahima, Maurici (1948): “El món de Narcís Oller”, a Narcís Oller, Obres completes, Barcelona: Selecta, p. 1061-1093.
Shoemaker, William H. (1964): “Una amistad literaria: la correspondencia espistolar entre Galdós y Narciso Oller”, Butlletí de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, vol. 30, p. 247-306.
Sunyer, Magí (cur.) (1999): El Segle Romàntic. Actes del Col·loqui Narcís Oller, Valls: Cossetània. (Especialment els articles de Pere Anguera, Margarida Casacuberta, Enric Cassany i Magí Sunyer).
Tayadella, Antònia (1986): “Narcís Oller i el naturalisme”, a Joaquim Molas (dir.), Història de la literatura catalana, vol. VII, Barcelona: Ariel, p. 605-667.
Tayadella, Antònia (2012): “Narcís Oller”, a Josep M. Domingo (cur.), Sobre literatura del segle XIX, Lleida: Punctum, p. 141-257.
Triadú, Joan (1955): Narcís Oller. Resum biogràfic, Barcelona: Barcino.
Vall, Xavier (1994): “Valls en la composició de L’Escanyapobres de Narcís Oller”, Quaderns de Vilaniu, 26, p. 89-101.
Yates, Alan (1998): Narcís Oller.Tradició i talent individual, Barcelona: Curial.
Yxart, Josep (1991): Novel·listes i narradors, edició a cura d’Enric Cassany, Barcelona: Curial.
Zola, Émile (1998): El naturalismo, ed. Laureano Bonet, Barcelona: Península.
***
AELC https://www.escriptors.cat/
Espais Escrits https://www.espaisescrits.cat/
Lletra (UOC) https://lletra.uoc.edu/
Societat Narcís Oller https://narcisoller.cat/
Traces https://traces.uab.cat/
Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |