Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
El curs es proposa fornir les bases històriques i metodològiques per a l’estudi de l’espectacle i la literatura dramàtica en català. Al costat dels rudiments teòrics i d’un breu repàs als períodes i autors/res més significatius, l’eix vertebrador del curs seran l’anàlisi i el comentari d’una selecció d’obres, il·lustratives des del punt de vista tècnic, estètic o històric.
L’objectiu darrer del curs no és l’exhaustivitat en l’estudi dels períodes i les seves característiques, sinó fornir una visió panoràmica dels canvis artístics que han afectat la literatura dramàtica i el teatre del segle XX, en especial, plantejar una reflexió general sobre les noves direccions de l’escriptura dramàtica i proveir d’alguns fonaments per a la valoració crítica del teatre català contemporani.
1. Introducció als estudis teatrals.
2. Breu revisió històrica: del teatre medieval al teatre naturalista.
3. El teatre català del Modernisme a la Guerra Civil.
4. Una herència arrasada: el teatre català de postguerra.
5. Mites i paràboles. Intents de restitució de les essències espectaculars. Variants del relegament de l'autor literari.
6. Els nets de Beckett. Metadramaticitat i deconstrucció.
7. Orientacions de l'escriptura teatral catalana en el tombant de segle.
* Els continguts de les sessions i les lectures obligatòries es detallaran el primer dia de curs. També es publicaran al campus virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques. Exposició del programa. | 20 | 0,8 | 7, 9, 13, 17, 19, 22, 23, 26, 30, 33 |
Seminaris: Comentaris i anàlisi de les lectures proposades | 30 | 1,2 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 26, 30, 31, 33, 34, 35, 36 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories: supervisió d'exercicis i treballs | 30 | 1,2 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 22, 26, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació i elaboració dels exercicis | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 26, 29, 30, 31, 33, 35, 36 |
Estudi | 18 | 0,72 | 9, 13, 14, 17, 19, 23, 26, 33 |
Lectura d'obres, seguint les directrius proposades | 20 | 0,8 | 7, 9, 10, 17, 18, 19, 22, 26, 30 |
L'assignatura combina les sessions teòriques, que tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador, i els seminaris de lectura, destinats a l'anàlisi dels textos obligatoris i d'altres referències complementàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures | 10% | 0,5 | 0,02 | 10, 12, 16, 18, 22, 30, 31, 32 |
Exercici individual | 20 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 |
Exercicici en grup | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 |
Participació activa | 10% | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 31, 33 |
Prova escrita | 30 % | 3 | 0,12 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 30, 31, 33, 34, 35 |
Per poder aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5. L’estudiant/a rebrà la qualificació de NA (no avaluable) sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s’admetran treballs presentats fora de termini.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l’estudiant/a hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L'estudiant/a que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta serà 0.
Procediments de revisió: els estudiants tenen dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria personal, en hora i data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjuntd'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5.
L'alumnat també té dret a recuperar un mínim del 50% de l'assignatura. Són susceptibles de recuperació la prova escrita i el control de lectures.
Avaluació única
1. Exercici individual (30%)
2. Prova oral (30%)
3. Examen final (40%)
Bibliografia provisional
1981-1991. Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya. 10 anys / dir. Domènec Reixach, B: Institut del Teatre - CDGC, 1991.
Contemporary Catalan Theatre / ed. D. George, John London, Sheffield: The Anglo-Catalan Society, 1996.
Deu lliçons sobre teatre: text i representació / J. Sala ed., Girona: Universitat de Girona, 2000.
Història de la Literatura Catalana / dir. M. de Riquer, A. Comas, J. Molas, vols. 10-11, B.: Ariel, 1987-1988.
Història de la Literatura Catalana / coord. Àlex Broch, vols. 1-7, Barcelona: Grup Enciclopèdia Catalana – Barcino – Ajuntament de Barcelona, 2013- 2021.
Romea 125 anys / dir. E. Gallén, B.: Generalitat de Catalunya, 1989.
AADD, «Dossier: Dramatúrgia Catalana Actual», Pausa, 9-10, setembre-desembre 1991, p. 24-90.
AADD, «Monogràfic dedicat al teatre català de postguerra», Caplletra, 14, primavera 1993.
AADD, «Teatre: la generació del “baby-boom”», Transversal, 21, juny 2003.
AADD, Teatre valencià: joves creadors, Alzira: Bromera, 1994.
AADD, Trenta anys de teatre valencià, Alzira: Bromera, 2000.
AADD, La dramatúrgia als Països Catalans, Barcelona: Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, 2005 (Quaderns Divulgatius, 27)
AADD, L’escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005), Vilanova i la Geltrú: El Cep i la Nansa, 2006 (Argumenta, 6)
AADD. Diccionari del Teatre a les Illes Balears, 2 vols, Palma – Barcelona: Ll. Muntaner – PAM, 2003-22006.
ALOMAR, M. Antònia, El teatre a Palma entre 1955 i 1970, Mallorca: Documenta Balear, 2005.
ARBONÉS, Joan, Teatre català de postguerra, B.: Pòrtic, 1973.
ARÉVALO, Just, La cultura de masses a la Barcelona del nou-cents, Barcelona: PAM (Textos i Estudis de Cultura Catalana, 91).
BACARDIT, Ramon; GIBERT, Miquel M. El debat teatral a Catalunya. Antologia de textos de teoria i crítica dramàtiques. Segle XIX, Barcelona: Institut del Teatre, 2003.
BATLLE, Carles «Una valoració de la dramatúrgia catalana actual: realisme i perplexitat», Revista de Catalunya, 86, p. 75-92.
---, «La nova dramatúrgia catalana: de la perplexitat a la diversitat», Caplletra, 22, primavera 1997, p. 49-78.
BROCH, Àlex (dir.) Història de la Literatura Catalana, 7 vols, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2013-2021.
CANET, Josep Lluís, De la comèdia humanística al teatro representable, València: Universitat de València, 1994.
CURET, Francesc, Història del Teatre Català, B: Aedos, 1967.
FÀBREGAS, Xavier, Aproximació a la Història del teatre català modern, Barcelona: Curial, 1972.
--- De l'Off Barcelona a l'acció comarcal. Dos anys de teatre català 1967-1968, B: Institut del Teatre-Edicions 62, 1976.
--- Història del teatre català, B: Millà, 1978.
--- Teatre en viu (1969-1972), B: Institut del Teatre-Edicions 62, 1987.
--- Teatre en viu (1973-1976), B: Institut del Teatre, 1990.
--- El teatre a la ciutat de Barcelona durant el règim franquista (1939-1954), Barcelona: Institut del Teatre-Edicions 62, 1985.
FELDMAN, Sharon, In the Eye of Storm. Contemporary Theatre in Barcelona, Lewinsburg – Buknell University press, 2009. Traducció en català: A l’ull de l’huracà, Barcelona: L’Avenç, 2011.
FERRER VALLS, Teresa, Nobleza y espectáculo teatral (1535-1622), València: UNED – Universidad de Sevilla, Universitat de València, 1993.
FOGUET, Francesc, Teatre, guerra i revolució. Barcelona, 1936-1939,Barcelona: PAM, 2005 (Textos i Estudis de CulturaCatalana, 103).
FOGUET, Francesc; GALLÉN, Enric; GIBERT, Miquel M. El debat teatral a Catalunya. Antologia de textos de teoria i crítica dramàtiques. Del Modernisme a la Guerra Civil; Barcelona: Institut del Teatre, 2011.
GALLÉN, Enric. El teatre a la ciutat de Barcelona durant el règim franquista (1939-1954), Barcelona: Edicions 62-Institut del Teatre, 1985 (Monografies de teatre, 19)
MARRAST, Robert, El teatre durant la Guerra Civil Espanyola. Assaig d’història i documents, Barcelona: Institut del Teatre, 1978 (Monografies de l’Institut del Teatre, 8)
MARTÍNEZ, Joan Tomàs, El conflicte social en el teatre català del tombant de segle (1890-1909),Barcelona: PAM, 2016 (Textos i Estudis de Cultura Catalana, 208)
MAS I VIVES, Joan, El teatre a Mallorca a l’època romàntica, Barcelona: Curial – PAM, 1986 (Textos i Estudis de Cultura Catalana, )
--- Estudis teatrals, Palma de Mallorca – Barcelona: UIB – Institut d’Estudis Baleàrics – PAM, 2013 (Biblioteca Miquel dels Sants Oliver, 45)
MASSIP, Francesc, Història del teatre català. Dels orígens a 1800, vol. 1, Tarragona: Arola, 2007.
MASSIP, Francesc; KOVÁCS, Lenke, La teatralitat medieval i la seva pervivència, Barcelona: Institut del Teatre – Universitat de Barcelona, 2017.
NADAL, Antoni. Teatre modern a Mallorca, B: PAM, 1998 (Biblioteca Miquel dels Sants Oliver, 8)
--- Estudis sobre el teatre català del segle XX, B: PAM, 2005 (Biblioteca Miquel dels Sants Oliver, 23)
PÉREZ de OLAGUER, Gonzalo. Teatre independent a Catalunya, Barcelona: Bruguera, 1970.
RAGUÉ, M. José El teatro de fin de milenio en España. (De 1975 hasta hoy), B: Ariel, 1996.
--- ¿Nuevas dramaturgias? Los autores de fin de siglo en Cataluña, Valencia y Baleares, M: INAEM, 2000.
ROSSELLÓ, Ramon X., El teatre català del segle XX, València: Bromera – Universitat Jaume I – Universitat de València – Universitat d’Alacant, 2011(Essencia, 14)
ROSSICH, Albert; SERRA, Antoni; VALSALOBRE, Pep, El teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel: Reichenberger – Universitat de Girona, 2001.
SALA VALLDAURA, Josep M. Història del teatre a Catalunya, Lleida: Pagès, 2006 (Biblioteca d’Història de Catalunya, 8)
SALORD, Josefina (coord.) Vicenç Albertí i el teatre entre la Il·lustració i el Romanticisme, 2 vols., Palma de Mallorca-Barcelona: Edicions UIB – Institut d’Estudis Baleàrics – PAM, 2001 (Biblioteca Miquel delsSants Oliver, 43-44).
SALVAT, Ricard Escrits per al teatre, B: Institut del Teatre, 1991.
SERRA, Antoni, Entremesos mallorquins del segle XVIII, Barcelona: Edicions 62, 1971.
SIRERA, Josep Lluís El fet teatral dins la societat valenciana, V: Lindes-Quaderns de Poesia, 1979.
--- «Literatura i pràctiques dramàtiques al País Valencià contemporani: dos segles d'indefinicions» dins AADD, Estudis de Literatura Catalana al País Valencià, Alacant: Ajuntament de Benidorm-Universitat d'Alacant, 1987, p. 139-156.
---, Passat, present i futur del teatre valencià, V: Institució Alfons el Magnànim, 1981.
VILA, Pep, Teatre català del Rosselló (segles XVII-XIX), 2 vols., Barcelona: Curial, 1989
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |