Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OB | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha. L'estudiant del Grau en Filologia Catalana haurà cursat les assignatures de literatura medieval de segon curs.
Aquesta assignatura ofereix una visió de conjunt de les principals línies de la narrativa catalana del segle XV i aprofundeix en l'anàlisi particular d'una novel·la cavalleresca (Tirant lo Blanc) i de la prosa de Joan Roís de Corella. Hi té un paper fonamental la lectura comentada dels textos a classe, que servirà per a introduir aspectes més generals com ara la relació entre història i ficció, la cultura clàssica i el tractament de l'amor. El tema 1 aborda la tradició literària de la novel·la cavalleresca; el 2, la rececepció de la cultura clàssica i la narrativa italiana del segle XIV.
A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
(a) Situar històricament els autors i les obres estudiats en el context de l'evolució de la narrativa europea medieval.
(b) Comprendre l'evolució i l'entrecreuament de tradicions literàries.
(c) Comentar i analitzar els textos estudiats, especialment el Tirant lo Blanc i la prosa de Joan Roís de Corella.
(d) Produir exercicis de lectura i de traducció al català modern de textos narratius del segle XV, i ressenyes de bibliografia bàsica.
1. L'evolució de la narrativa entre els segles XII i XIV. Les formes narratives. Orígens del roman. Recepció catalana de la narrativa artúrica.
3. Cavalleria i vida cavalleresca a la baixa edat mitjana. Cròniques, història antiga i exemplaritat. La versemblança narrativa. Jacob Xalabín. París e Viana. Curial e Güelfa: la cultura de l'anònim.
4. Joanot Martorell i el Tirant lo Blanc. Datació, edicions i traduccions antigues. Vida de Joanot Martorell: cavalleria, cort i literatura. La cultura literària del cavaller. Lectura de Tirant lo Blanc: del Guillem de Varoic al Tirant; Tirant a Anglaterra i les batalles a ultrança; Tirant a Sicília i Rodes; Tirant a Constantinoble: models històrics i realitat contemporània; estratègies militars i amoroses; parlaments i models de prosa; intrigues i ficcions. Tirant com a croat i la geopolítica medieval. La mort de l'heroi.
5. L'Espill de Jaume Roig: visió de conjunt i pautes d'interpretació. Prosa religiosa i prosa sentimental fins a la impremta: Isabel de Villena, Francesc Alegre i altres prosistes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de textos a classe | 20 | 0,8 | 6, 22, 8, 15, 28, 18, 19, 20, 1, 10, 26, 35 |
Exposició del programa | 25 | 1 | 6, 22, 8, 15, 28, 19, 20, 1, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de comentari de text | 10 | 0,4 | 6, 22, 8, 15, 28, 18, 19, 20, 1, 10, 29, 13, 17, 26, 3, 37, 34, 35 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia, estudi autònom, consulta del Campus Virtual | 20 | 0,8 | 6, 22, 8, 15, 28, 18, 19, 20, 1, 10, 29, 13, 17, 26, 3, 37, 34, 35 |
Lectura de textos, segons les pautes indicades pel professor | 50 | 2 | 6, 22, 28, 20, 34 |
Es tracta d'un curs teòrico-pràctic, en el qual es combinen les classes teòriques, sovint basades en textos, amb el comentari detallat i la discussió de les lectures obligatòries (Tirant lo Blanc i una selecció de proses de Joan Roís de Corella). L'estudiant:
(a) Aprofundirà en el coneixement de la història literària i aprendrà a situar la narrativa catalana en relació amb les tradicions narratives europees.
(b) Llegirà narrativa breu i aprendrà a relacionar-la amb les seves fonts.
(c) Aprendrà a valorar els diversos aspectes literaris, culturals i històrics del Tirant lo Blanc.
(d) Prendrà contacte amb la bibliografia bàsica sobre la narrativa del segle XV.
(e) Redactarà exercicis de comentari i traducció de textos narratius medievals o ressenyes de bibliografia especialitzada.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. L'estudiant trobarà també al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis escrits i de la prova final, els materials docents i les informacions necessàries per al seguiment de l’assignatura. Si en algun moment cal modificar la modalitat docent a causa de l'emergència sanitària, els professors informaran dels canvis en la programació i en la metodologia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 50% | 3 | 0,12 | 5, 6, 21, 22, 8, 11, 9, 15, 28, 18, 19, 20, 1, 10, 14, 12, 29, 13, 2, 31, 33, 34, 35 |
Presentació oral de comentari de text | 10% | 2 | 0,08 | 4, 3, 5, 6, 21, 22, 8, 30, 9, 15, 28, 18, 19, 20, 25, 1, 10, 29, 13, 17, 31, 26, 37, 34, 35 |
Redacció de treball | 40% | 20 | 0,8 | 4, 3, 5, 6, 21, 22, 7, 8, 11, 30, 9, 15, 16, 28, 18, 19, 20, 24, 23, 25, 1, 10, 27, 14, 12, 29, 13, 17, 2, 31, 26, 37, 36, 33, 32, 34, 35 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà treballs individuals escrits (comentaris de text, presentacions a classe) i d'un examen final.
El sistema d'avaluació continuada s'organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Redacció d'un treball escrit, amb un pes global del 40%.
Assistència, participació, presentació i discussió de comentari de textos a l'aula, amb un pes global del 10%.
Examen final, amb un pes global del 50%.
Els requisits mínims a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de ser avaluat són: presentació del treball escrit i presentació a la prova escrita final. La qualificació mínima per a aprovar l'assignatura és 5. La no presentació de qualsevol dels dos exercicis suposarà la qualificació de No avaluable.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat a través de Moodle del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Podrà optar a la recuperació l'estudiant que hagi obtingut una qualificació final compresa entre 3,5 i 4,9 i hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats equivalents a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
En el cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui fer variar de manera significativa la qualificació d'un acte d'avaluació (com per exemple el plagi o el mal ús d'IA), aquest acte es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Aquest acte d'avaluació no és recuperable. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d'avaluació, la qualificació final del'assignatura serà 0.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les presentacions a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Avaluació única
L'avaluació única consistirà en una prova amb tres activitats: el lliurament d'un treball escrit (40%), un examen escrit (50%) i una prova oral (10%). S'hi aplicarà el mateix sistema de recuperació que en l'avaluació continuada.
1. Bibliografia general
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval, 3 vols, dins Àlex Broch (dir.), Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-2015).
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Riquer, Martí de, Aproximació al "Tirant lo Blanc" (Barcelona: Quaderns Crema, 1990).
Riquer, Martí de, "Tirant lo Blanc", novela de historia y de ficción (Barcelona: Sirmio, 1992).
Pujol, Josep, La memòria literària de Joanot Martorell: Models i escriptura en el "Tirant lo Blanc" (Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2002).
Beltran, Rafael, Tirant lo Blanc (Madrid: Síntesis, 2006).
Badia, Lola, "En les baixes antenes de vulgar poesia: Corella, els mites i l'amor", dins el seu De Bernat Metge a Joan Roís de Corella (Barcelona: Quaderns Crema, 1988).
2. Edicions de les lectures obligatòries
(a) Edicions de Joan Roís de Corella:
Joan Roís de Corella, Obra profana, ed. Jordi Carbonell (València: Tres i Quatre, 1983).
Joan Roís de Corella, Tragèdia de Caldesa i altres proses, ed. Marina Gustà, pròleg de Francisco Rico (Barcelona: Eds. 62 I La Caixa, 1980).
Proses mitològiques de Joan Roís de Corella, ed. Josep Lluís Martos (València-Barcelona: PAM, 2001) [el text d'aquesta edició és accessible també a www.narpan.net/ben/indexcorella.htm]
(b) Edicions de Tirant lo Blanc:
Joanot Martorell, Tirant lo Blanc, ed. Josep Pujol (Barcelona: Barcino, 2021) [amb introducció i notes].
Joanot Martorell, Tirant lo Blanc i altres escrits, ed. Martí de Riquer (Barcelona: Ariel, 1990); el mateix text, sense el pròleg de Riquer, a Barcelona: Eds. 62 I La Caixa (MOLC), 2 vols., i Barcelona: Eds. 62, 2016.
Joanot Martorell (Martí Joan de Galba), Tirant lo Blanch, ed. Albert Hauf (València: Tirant lo Blanch, 2004).
3. Edicions d'altres textos narratius occitans i catalans
Flamenca, trad., pròleg i notes d'Anton M. Espadaler (Barcelona: Universitat de Barcelona, 2015).
Jaufré, ed., trad. i estudi d'Anton M. Espadaler (Barcelona: Barcino, 2021).
Història de Jacob Xalabín, ed. Arseni Pacheco (Barcelona: Barcino, 1964); ed. Lola Badia (Barcelona: Edicions 62, 1982); ed. Stefano M. Cingolani (Barcelona: Eds. 62, 2008).
Història de París i Viana. Ed. facsímil de la primera impressió catalana (Girona, 1495), estudi de Pedro M. Cátedra i Modest Prats (Girona: Diputació de Girona, 1986).
Mossèn Gras, Tragèdia de Lançalot, ed. Martí de Riquer (Barcelona: Quaderns Crema, 1984).
Curial e Güelfa, ed. Lola Badia i Jaume Torró (Barcelona: Quaderns Crema, 2011); ed. Ramon Aramon i Serra, estudi i notes Lola Badia i Jaume Torró (Barcelona: Barcino, 2018).
Jaume Roig, Espill, ed. Antònia Carré (Barcelona: Quaderns Crema, 2006); ed. Antònia Carré (Barcelona: Barcino, 2014).
Enllaços:
-Portal Tirant lo Blanc: www.lluisvives.com/portal/tirant/
-Narpan. Cultura i literatura de la baixa edat mitjana: www.narpan.net
No n'hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |