Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver cursat les assignatures 'Moviments literaris del Modernisme a la Postmodernitat' i 'Gèneres literaris i societat contemporània' de primer curs (per a l'estudiantat del grau en Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística).
L'assignatura es proposa descriure i analitzar diverses mostres significatives de la narrativa catalana (novel·la i conte) al llarg del segle xx. Des de la perspectiva de la història de la literatura, en aquest curs es posarà èmfasi en els elements contextuals imprescindibles per a entendre i valorar alguns dels exemples més representatius de la literatura del període. Al costat de la lectura i l'estudi de les obres literàries, es comentaran alguns exemples de la crítica coetània amb l'objectiu de contextualitzar problemàtiques, debats i propostes que condicionaren de manera decisiva l'evolució del gènere. A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
a) Demostrar coneixements bàsics sobre la història de la narrativa catalana del segle XX.
b) Demostrar un bon nivell de lectura, anàlisi i comprensió de les obres literàries i dels textos crítics i teòrics.
c) Produir textos escrits i orals que analitzin obres literàries tenint en compte les particularitats del gènere i els elements contextuals estudiats.
d) Utilitzar adequadament alguns recursos bàsics per a la recerca d'informació en l'àmbit literari.
e) Utilitzar adequadament les fonts secundàries.
f) Expressar opinions ben fonamentades sobre els textos estudiats a classe.
1.1.Novel·la i conte: la recerca de noves formes.
1.2. Els models narratius del modernisme.
2. La narrativa durant el Noucentisme.
2.1. L’estètica arbitrària i els intents d’adaptació dels gèneres narratius.
2.2. Iniciatives paral·leles: literatura de consum.
3. La narrativa entre 1925 i 1939.
3.1. El debat sobre la novel·la i el mercat literari.
3.2. Nous models narratius.
4. La postguerra.
4.1. Les veus de l’exili.
4.2. Estratègies narratives des de l’interior: recomposicions i innovacions.
5. Els anys 60: mitificacions i engatjaments.
6. El darrer tram del segle: narratives generacionals i de gènere. Integracions i dissidències.
* Les lectures obligatòries i el contingut de les diferents sessions s'exposaran el dia de la presentació de l'assignatura i es penjaran al Campus virtual
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de continguts i contextualització de les lectures proposades. | 35 | 1,4 | 4, 9, 12, 15, 28, 32, 33, 39, 47, 53 |
Exposició oral sobre exemples de textos crítics, seguint un guió supervisat pel professor. | 11 | 0,44 | 4, 9, 12, 15, 16, 23, 27, 28, 32, 33, 43, 46, 47, 48, 53 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de comentaris de textos literaris amb assistència tutorial. | 15 | 0,6 | 4, 6, 9, 12, 15, 16, 20, 27, 32, 33, 39, 47, 48, 53, 54, 56, 57, 64 |
Seminaris sobre les lectures del curs. | 15 | 0,6 | 4, 9, 12, 16, 23, 28, 32, 33, 39, 43, 47, 48, 53 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 46,5 | 1,86 | 4, 28, 32, 33, 47 |
Recerca i sistematització de recursos bibliogràfics i documentals. | 19 | 0,76 | 4, 6, 47, 53, 64 |
1. Classes magistrals
2. Comentari de lectures a classe
3. Debats i exposicions
4. Treball autònom
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis (individuals o en grup) | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 |
Participació activa | 10% | 3 | 0,12 | 1, 3, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 47, 48, 52, 53, 60, 61, 63, 65 |
Prova escrita | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 |
Per poder aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5, un cop ponderats els percentatges de totes les activitats d'avaluació. L'estudiant/a rebrà la qualificació de NA (no avaluable) sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s'admetran treballs presentats fora determini.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La persona que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta ser 0.
Procediments de revisió: L'estudiantat té dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria personal, en horari data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats.
Només es podran recuperar la prova escrita (50%)
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s’haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5.
Avaluació única
1. Exercici individual (30%)
2. Prova oral (30%)
3. Examen final escrit (40%)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Bibliografia provisional
Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, vols. V i VI: segle xx, Barcelona, Vicens Vives, 2010.
Campillo, Maria, El conte de 1911 a 1939, Barcelona, Edicions 62, 1983.
Castellanos, Jordi. Literatura i societat. La construcció d'una cultura nacional, Barcelona, L'Avenç. 2013.
Castellanos, Jordi, "Estudis, edicions, escrits", Els Marges, Número extraordinari, 2013.
Castellanos, Jordi & Marrugat, Jordi (dirs.) Història de la Literatura Catalana, vol. 6, Barcelona, Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2020.
Castellanos, Jordi & Marrugat, Jordi (dirs.) Història de la Literatura Catalana, vol. 7, Barcelona, Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2021.
Gabriel, Pere (dir.), Història de la Cultura Catalana, vols. IX i X, Barcelona, Edicions 62, 1998-1999.
Panyella, Ramon (ed.), Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC, 2010.
Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.), L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç, 2006.
Malé, Jordi, Les idees literàries al període d'entreguerres, Lleida, Pagès, 2012.
Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vols. VIII, IX, X, XI, Barcelona, Ariel, 1986-1988.
Real, Neus, Les novel·listes dels anys trenta: obra narrativa i recepció crítica, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006.
Sullà, Enric (ed.), Poètica de la narració, Barcelona, Empúries, 1985.
Sullà, Enric (ed.), Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica,1996.
Tadié, Jean-Yves, Le roman au XXe siècle, París, Belfond, 1990.
Triadú, Joan, La novel·la catalana de postguerra, Barcelona, Edicions 62, 1982.
Vilanova, Antonio, Auge y supervivencia de una cultura prohibida. Literatura catalana de postguerra, Barcelona, Destino, 2005.
Yates, Alan, Una generació sense novel·la?, Barcelona, Edicions 62, 1975.
Webgrafia
Traces
Lletra (UOC)
Espais Escrits
https://www.espaisescrits.cat/
AELC
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |