Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | FB | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OB | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té fixat cap prerequisit.
Curs propedèutic. Panorama introductori dels moviments literaris catalans al llarg del segle XX i del seu reflex en els moviments culturals actuals. L’objectiu formatiu de l’assignatura és que l'estudiant sàpiga contextualitzar els grans moviments i corrents de la literatura catalana del segle XX en relació amb les tradicions literàries universals. Així mateix, l’estudiant s’ha de familiaritzar amb la bibliografia fonamental del període i amb les estratègies de lectura que li permetin elaborar un discurs crític.
1. Els conceptes de període i de moviment literari
1.1. Aproximacions teòriques a la història literària
1.2. Els moviments de la literatura catalana contemporània en les històries literàries
2. Aparició i desenvolupament del Modernisme
2.1. Les definicions del moviment
2.2. El Modernisme i el camp literari català contemporani
2.3. Diversitat estètica i ideològica
3. Aparició i desenvolupament del Noucentisme
3.1. Les definicions del moviment
3.2. Les polítiques de traduccions
4. Les avantguardes
4.1. Definició d’avantguarda literària
4.2. Les avantguardes catalanes
4.3. Les avantguardes i els períodes literaris
5. Els moviments literaris d’entreguerres (anys 20 i 30)
5.1. La pluralitat de moviments
5.2. Idees literàries i grups d’autors
6. Guerra, postguerra i exili
6.1. Circumstàncies històriques i moviments literaris
6.2. Idees literàries i grups d’autors
7. El sistema literari català durant el Realisme Històric
8. Postmodernitat i postmodernisme
8.1. Definicions del període postmodern
8.2. El debat de les generacions en la literatura catalana
8.3. Tendències literàries i mercat cultural
8.4. Postmodernitat i literatura del segle XXI
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió de textos teòrics, crítics i literaris | 29 | 1,16 | 6, 8, 9, 15, 17, 19, 20, 22, 24 |
Exposició del professor dels punts del programa i contextualització de les lectures | 15,5 | 0,62 | 6, 8, 9, 15, 17, 19, 20, 22, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de les lectures de textos teòrics i crítics | 13 | 0,52 | 1, 3, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 25, 27 |
Tutories. Supervisió d'exercicis i treballs | 10 | 0,4 | 1, 3, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 35 | 1,4 | 1, 3, 9, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 27 |
Recerca en fonts i recursos documentals | 15 | 0,6 | 1, 3, 15, 17, 27 |
Redacció col·lectiva de treball escrit sobre textos teòrics, crítics i literaris | 20,5 | 0,82 | 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 25, 26 |
L’assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura que poden ser d’aula inversa. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos crítics i teòrics. Les sessions dedicades a la lectura preparen l’alumnat per a les exposicions orals. Les tutories s’apliquen al seguiment dels treballs escrits.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i de les pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari individual sobre un text literari | 20 % | 1,5 | 0,06 | 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26 |
Exercici-qüestionari sobre aspectes teòrics de la matèria | 5 % | 1 | 0,04 | 7, 9, 13, 15, 17, 19 |
Prova final escrita sobre els continguts treballats | 50 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Seminari de lectura i treball en grup | 25 % | 8 | 0,32 | 1, 3, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 25, 27 |
Activitats
Avaluació continuada:
Exercici-qüestionari sobre aspectes teòrics de la matèria: 5 %
Treballs en grup i tasques presencials (orals i escrites) en els seminaris de lectura: 25 %
Prova final escrita sobre els continguts treballats: 50 %
Comentari escrit individual sobre un text literari: 20 %
Avaluació única:
Qüestionari sobre aspectes teòrics de la matèria: 20 %
Prova escrita sobre els continguts treballats (inclou comentari de text): 50 %
Defensa oral de l'anàlisi d'un text literari: 30 %
En el moment de realització de cada activitat avaluativa s'informarà (per Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La nota final de l'avalució és la mitjana de les notes de les activitats (0 per a les activitats no realitzades). Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir una nota mínima global de 5. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Recuperació
Per fer la recuperació cal haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals no ha de ser inferior a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
La recuperació només es podrà fer si la nota global se situa entre 3,5 i 4,9. La nota màxima de recuperació serà un 5.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació a l'avaluació continuada i a l'avaluació única.
1. Estudis teòrics
Bourdieu, Pierre, Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona: Anagrama, 2010.
Even-Zohar, Itamar, Polisistemas de cultura, 2007 https://www.tau.ac.il/~itamarez/works/papers/trabajos/polisistemas_de_cultura2007.pdf. Obres en diverses llengües: https://www.tau.ac.il/~itamarez/ez-publications.htm i en català: https://www.tau.ac.il/~itamarez/works/papers/trabajos/index.html
Gutiérrez Carbajo, Francisco, Movimientos y épocas literarias, Madrid: UNED, 2002.
Jameson, Fredric, El Posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado, Barcelona [etc.]: Paidós, 2002.
Lyotard, Jean-François, La condició postmoderna. Informe sobre el saber, Barcelona: Angle, 2004.
Taylor, Victor E.; Winquist, Charles E., Enciclopedia del posmodernismo, Madrid: Síntesis, 2002.
Wellek, René; Warren, Austin, Teoría literaria, Madrid: Gredos, 2009 [19531].
2. Història de la literatura catalana
Diversos Autors, Història de la literatura catalana, 4 vol., Barcelona: Edicions 62 / Orbis, 1984.
Bordons, Glòria; Subirana, Jaume (ed.), Literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta / Proa, 1999.
Bou, Enric (dir.), Nou diccionari 62 dela literatura catalana, Barcelona: Edicions 62, 2000.
Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Segle XX, vol. V i VI, Barcelona: Vicens Vives, 2010 i 2009.
Broch, Àlex (dir.), Diccionari de la literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.
Carbó, Ferran; Simbor, Vicent, Literatura catalana del siglo XX, Madrid: Síntesis, 2005.
Castellanos, Jordi (ed.), Guia de literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions 62, 1973.
Castellanos, Jordi & Marrugat, Jordi (dir.), Història de la literatura catalana. Literatura contemporània II. Modernisme. Noucentisme. Avantguardes, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2020.
Castellanos, Jordi & Marrugat, Jordi (dir.), Història de la literatura catalana. Literatura contemporània III. Del 1922 al 1959, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2021.
Fuster, Joan, Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial, 1972.
Malé, Jordi, Història de les històries de la literatura catalana, EDIUOC, PID_00167451: http://openaccess.uoc.edu/webapps/
Massot i Muntaner, Josep, «La historia de la literatura catalana als Països Catalans», dins Escriptors i erudits contemporanis, Barcelona: PAM, 1996, p. 273-281.
Molas, Joaquim (dir.), Històriade la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII, IX, X i XI, Barcelona: Ariel, 1986-1988.
Molas, Joaquim, «Sobre la periodització en les històries generals de la literatura catalana», dins Sobre la construcció de la literatura catalana, Palma: Lleonard Muntaner, 2010, p. 73-93.
Romero Muñoz, Carlos, «Breve historia de las historias de la literatura catalana», Rassegna iberistica, núm. 17, setembre 1983, p.3-34.
3. Moviments literaris catalans (segles XX-XXI)
Modernisme i Noucentisme
Diversos Autors, «El Modernisme. Un entusiasme», Serra d’Or, núm. 135, desembre 1970: http://www.cervantesvirtual.com/portales/serra_dor/obra-visor/any-xii-num-135-desembre-1970/html/
Castellanos, Jordi, «Modernisme i Noucentisme», L’Avenç, núm. 25, març 1980, p. 26-51.
Castellanos, Jordi, «El Noucentisme: ideologia i estètica», dins Aulet, Jaume (dir.), El Noucentisme. Cicle de conferències fet a la Institució cultural del CIC de Terrassa curs 1984/85, Barcelona: PAM, 1987, p. 19-39.
Castellanos, Jordi, El Modernisme. Selecció de textos, Barcelona: Les Naus d’Empúries, 1988.
Castellanos, Jordi, «Modernitat, Modernisme i la invenció de la història de la literatura catalana», dins Panyella, Ramon (ed.), Concepcions i discursos sobre la modernitat en laliteratura catalana dels segles XIX i XX, Lleida: GELCC / Punctum, 2010, p. 223-245.
Marfany, Joan Lluís, «Modernisme i noucentisme, amb algunes consideracions sobre el concepte de moviment cultural», Els Marges, núm. 26, 1982, p. 31-42: https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/108221
Marfany, Joan-Lluís, Aspectes del Modernisme, Barcelona: Curial, 1984.
Molas, Joaquim, «Segona història del Modernisme», dins Garcia i Espuche, Albert (dir.), El Modernisme, Barcelona: Olimpíada Cultura / Lunwerg, vol. I, 1990, p. 27-31.
Murgades, Josep, «Assaig de revisió del noucentisme», Els Marges, núm. 7, 1976, p. 35-53: https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/98702
Murgades, Josep, Escrits sobre Noucentisme. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2022.
Panyella, Vinyet, Cronologia del Noucentisme (Una eina), Barcelona: PAM, 1996.
Peran, Martí (dir.), El Noucentisme. Un projecte de modernitat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1994.
Vallcorba, Jaume, Noucentisme, mediterraneisme i classicisme, Barcelona:Quaderns Crema, 1994.
Avantguardes i moviments d’entreguerres
Diversos Autors, «Les avantguardes a Catalunya (1914-1936)», L’Avenç, núm. 19, setembre 1979, p. 17-48.
Diversos Autors, Els anys vint en els Països Catalans (Noucentisme / Avantguarda), Barcelona: PAM, 1997.
Diversos Autors, Avantguardes a Catalunya 1906-1939, Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya / Olimpíada Cultural Barcelona'92, DL 1992.
Malé, Jordi, Les idees literàries al període d’entreguerres. Antologia de textos, Lleida: Pagès, 2011.
Malé, Jordi; Borràs, Laura (ed.), Poètiques catalanes del segle XX, Barcelona: UOC, 2008.
Molas,Joaquim, La literatura d’avantguarda (1916-1938), Barcelona: Antoni Bosch, 1983.
Guerra, postguerra i exili
Diversos Autors, Literatura de la guerra civil. Memòria i ficció, Lleida: Institut d’Estudis Ilerdencs, 2002.
Campillo, Maria (ed.), Llegir l’exili, Barcelona: L’Avenç, 2011.
Guillamon, Julià, El dia revolt. Literatura catalana de l’exili, Barcelona: Empúries, 2008.
Guillamon, Julià, El jove Palau i Fabre. Una família de l'Eixample de Barcelona, el somni d'Eivissa i la Guerra Civil. Barcelona: Galàxia Gutenberg, 2024.
Molas, Joaquim, La literatura de postguerra, Barcelona: Dalmau, 1966.
Samsó, Joan, La cultura catalana: entre la clandestinitat i la represa pública (1929-1951), 2 vol., Barcelona: PAM, 1994.
Vall, Xavier, L’existencialisme en la literatura catalana durant el franquisme, Catalonia, núm. 7, 2010: https://crimic-sorbonne.fr/img/pdf/vall.pdf
Vallverdú, Marta, Seixantisme. L’esclat cultural català dels 60. Barcelona: L'Avenç, 2023
Realisme històric
Castellet, Josep M.; Molas, Joaquim, Poesia catalana del segle XX, Barcelona: Edicions 62, 1963.
Martinez-Gil, Víctor (ed.), Una Terra, més enllà. Històries catalanes de ciència-ficció durant la guerra freda i el franquisme. Barcelona: Sfabula, 2023.
Vallverdú, Marta, «El Realisme Històric. L’agitació cultural dels anys seixanta», L’Avenç, núm. 385, novembre 2012, p. 28-43.
Postmodernitat i postmodernisme
Broch, Àlex, Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona: Edicions 62, 1980.
Broch, Àlex, Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona: Edicions 62, 1991.
Guillamon, Julià, La ciutat interrompuda, Barcelona: Anagrama, 2019 [20011].
Marrugat, Jordi, «L’escriptor català i la societat postfranquista. Models de relació de l’escriptor català amb la seva societat des de la fi del franquisme fins als nostres dies», I i II, Revista de Catalunya,núm. 234, 2007, p. 9-41 i núm. 235, 2008, p. 9-32.
Marrugat, Jordi, Aspectes de la poesia catalana de la postmodernitat, Barcelona: PAM, 2013, esp. p. 13-93.
Martínez-Gil, Víctor, «El lloc de la literatura en la societat postmoderna», dins Culla i Clarà, Joan B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels PaïsosCatalans, vol. XII. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1999: p. 314-323.
Martínez-Gil, Víctor, «Els escriptors com a intel·lectuals postmoderns», dins Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (ed.), L’escriptor i la seva imatge. Contribució a lahistòria dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona: L’Avenç, 2006, p. 299-322.
Muntaner, Maria, et al. (ed.), Poètiques de ruptura, Palma: Lleonard Muntaner, 2008.
Orja, Joan, Fahrenheit 212. Una aproximació a la literatura catalana recent, Barcelona: La Magrana, 1989.
Pi de Cabanyes, Oriol; Graells, Guillem-Jordi, La generació literària dels 70. 25 escriptors nascuts entre 1939-1949, Barcelona: Institució de les Lletres Catalanes, 2004 [19711].
Rourera, Jordi, «Del nyap il·legible a la novel·la execrable. La “polèmica Carner” i altres manifestacions antinoucentistes dels Imparables», Els Marges, núm. 81, 2007, p. 107-20: https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/142110
Webgrafia
Traces. Bases de dades de llengua i literatura catalanes:http://traces.uab.cat/
lletrA. La literatura catalana a Internet-UOC: https://lletra.uoc.edu/
Associació d’escriptors en llengua catalana:https://www.escriptors.cat/autors
Es proposaran obres literàries breus per ser llegides durant el curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |