Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal tenir coneixements bàsics de fonètica, fonologia i morfologia de la llengua catalana, i un cert domini de la tècnica de transcripció fonètica.
Els objectius formatius són els següents:
(i) que l'estudiant pugui identificar i analitzar les propietats acústiques i articulatòries dels sons del català, en espectrogrames i en palatogrames, respectivament;
(ii) que pugui transcriure fonèticament fragments de varietats dialectals diferents;
(iii) que pugui discernir quines són les propietats fonètiques més adequades per a un text oral formal i les pugui dur a la pràctica.
1. Introducció. Fonètica articulatòria i fonètica acústica. Transcripció fonètica ampla i transcripció fonètica estreta.
2. Propietats articulatòries i acústiques dels sons del català. Vocals, consonants, sons en contacte. Implementació
fonètica dels processos fonològics. Diferències dialectals en la realització de sons.
3. Trets prosòdics. Durada segmental, accent i entonació.
4. Qüestions d'ortofonia i estàndard oral. Relació entre qüestions de fonètica catalana i la fixació de l'estàndard oral.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats a través del Campus Virtual | 63,5 | 2,54 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Exposició de temes i pràctiques a classe | 74 | 2,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Assessorament per a treballs i exercicis | 9 | 0,36 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
L'explicació de la matèria es combinarà amb exercicis d'anàlisi acústica de sons i de seqüències de parla amb lús del programa Praat i amb exercicis d'interpretació de palatogrames. Es faran pràctiques de transcripció fonètica de varietats dialectals diferents, inclosa la pròpia, i es faran exercicis i presentacions a classe, en les quals s'hauran de posar en pràctica les indicacions que s'hagin fet sobre adequació fonètica en registres diferents.
Tota la informació pertinent relacionada amb l'assignatura es notificarà a classe i pel Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis orals i escrits | 15% | 1 | 0,04 | 1, 5, 6, 7, 10, 13, 15, 16, 21, 26, 29, 31, 32, 33, 34 |
Prova final escrita | 20% | 1 | 0,04 | 5, 6, 7, 10, 12, 33 |
Prova final oral | 25% | 0,5 | 0,02 | 7, 15, 16, 21, 29, 32 |
Prova parcial escrita i oral | 20% | 1 | 0,04 | 5, 6, 10, 15, 16, 21, 26, 29, 32, 33 |
Treball escrit | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
L'avaluació de l'assignatura es farà de la manera següent:
(1) Treball escrit: 20%
(2) Exercicis orals i escrits: 15%
(3) Prova parcial escrita i oral: 20%
(4) Prova final escrita: 20%
(5) Prova final oral: 25%
Avaluació única:
(a) Prova escrita: 40%
(b) Prova oral: 40%
(c) Treball: 20%
S'obtindrà un 'no avaluable' quan s'hagin realitzat menys d'un 30% de les activitats d'avaluació.
Per accedir a la recuperació s'haurà d'haver estat avaluat prèviament en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualitificació total i haver obtingut una nota entre un 3,5 i un 4,9. La nota màxima que es pot obtenir amb la recuperació és 5. Queden excloses de la recuperació les activitats (2) i (3).
Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
Les dates de les activitats d'avaluació així com les de revisió s'anunciaran amb antelació a classe i a través del Campus Virtual.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les diverses activitats es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Bonet, Eulàlia, Maria Rosa Lloret i Joan Mascaró. 1997. Manual de transcripció fonètica. Bellaterra: Publicacions de la Universitat Autònoma.
Institut d'Estudis Catalans, Secció Filològica. 2009. Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana, I. Fonètica. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Institut d'Estudis Catalans. 2016. Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Prieto, Pilar. 2004. Fonètica i fonologia. Els sons del català. Barcelona: Editorial UOC.
Recasens, Daniel. 1993. Fonètica i fonologia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Recasens, Daniel. 1996. Fonètica descriptiva del català. Assaig de caracterització de la pronúncia del vocalisme i consonantisme del català al s. XX. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. 2a. edició.
Recasens i Vives, Daniel. 2014. Fonètica i fonologia experimentals del català. Vocals i consonants. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Aquesta bibliografia es completarà amb enllaços web que es podran trobar al Campus Virtual.
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |