Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500000 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
El cos és un element clau en les propostes d’anàlisi des del gènere (i les seves interseccionalitats), i ha estat protagonista d’algunes de les inflexions més radicals en les genealogies feministes. El propòsit d’aquesta assignatura és prendre en consideració el cos com un text-arxiu cultural, en un triple sentit del terme arxiu: a) com allò que regula el que pot ser dit/entès (Foucault), b) en tant que somateca, o lloc d’inscripció dels règims biopolítics (Preciado), i c) en un sentit lat, entès com un dipòsit on es pot rastrejar i documentar una memòria del passat fet present i, en el cas del cos, presència.
BLOC I: COS, TEXT I ARXIU
1. Cos i textualitat
2. Els corpus textuals
3. L’arxiu encarnat
BLOC II: ARXIUS CORPORALS FEMINISTES. ESTUDI DE CASOS
1. Genealogies de la (re)visió: de la mirada a l’ull
2. El mestissatge com a resistència: els cossos frontera
3. Fantasies (post)colonials: El cos com a herència racial.
4. Terrorisme sexual
5. El cos com a poder excepcional
6. El cos arrugat: la retòrica contra l’envelliment
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions, recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització. Tutories. | 48 | 1,92 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. | 64 | 2,56 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (30%). Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup.
· Activitats supervisades (25%). Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització.
· Activitats autònomes (45%). Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ASSISTÈNCIA, PARTICIPACIÓ I ACTITUD A L'AULA | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 3, 8, 7 |
EXERCICI A L'AULA 1 | 25% | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 5, 6, 3, 8, 7 |
EXERCICI A L'AULA 2 | 25% | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 5, 6, 3, 8, 7 |
EXPOSICIÓ ORAL I DEBAT | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 3, 8, 7 |
L’estudiant:
a) Haurà de fer-se responsable al llarg del curs obligatòriament de l’estudi d’un cas: haurà de preparar un esquema, així com fer una exposició oral (20%) i guiar-ne el debat posterior (20%). Aquest treball es farà en grup i suposa a partir dels dos ítems i percentatges assenyalats, el 40% de la nota final. Aquesta activitat avaluativa no és recuperable.
b) Al llarg del segon bloc —i segons el calendari marcat per les professores— de forma individual haurà de realitzar dos exercicis a l’aula presencialment. Cadascun d’aquests exercicis tindrà un valor del 25% de la nota final (total 50%). Aquests exercicis són obligatoris. Lxs estudiants que no aprovin aquests exercicis o no realitzin un d'aquests exercicis, hauran de fer l’examen de recuperació.
c) El 10% restant s'adjudicarà en funció de l'assistència i la participació presencialment a l'aula, així com la implicació i el curs realitzat dins de l'assignatura. Aquesta activitat avaluativa es desenvolupa al llarg del semestre i no és recuperable.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de laqualificaciód’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquellxs alumnes que s'acullin a l'avaluació única hauràn de fer:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
No avaluable
Es considerarà com a No avaluable l'estudiant que no hagi aportat suficients evidències d'avaluació, en aquest cas que li manqui un dels items amb un valor igual o superior al 25% de la nota final.
Bibliografia orientativa:
Ahmed, Sara, y Javier Sáez. Fenomenologia Queer : orientaciones, objetos, otros / Sara Ahmed ; traducción de Javier Sáez del Álamo. Primera edición. Barcelona: Bellaterra, 2019.
Foucault, Michel. Descipline and Punish: The Birth of the Prison. Trans. Alan Sheridan. 2nd ed. New York: Vintage Books, 1995.
Grosz, Elizabeth. Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1994.
Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1989.
Pérez, Aina y Meri Torras (eds.) (2013) “Saberes e poderes do corpo” (dossier monográfico), Revista Interfaces, 19/II [ISSN: 1516-0033]
Puar, Jasbir K. “Homonacionalismo Como Mosaico: Viagens Virais, Sexualidades Afetivas.” Revista Lusófona de Estudos Culturais 3.1 (2015).
___________. Terrorist Assemblages : Homonationalism in Queer Times / Jasbir K. Puar. Durham: Duke University Press, 2007.
Pérez, Aina y Meri Torras (eds.) (2013) “Saberes e poderes do corpo” (dossier monográfico), Revista Interfaces, 19/II [ISSN: 1516-0033]
Torras, Meri (2020) “Fragilidades del queer-po. Ese torcido amor, de Txus García”, a eHumanista / IVITRA, 17, 42-61 [https://www.ehumanista.ucsb.edu/ivitra/volume/17]
___________(2019) “Cuando el cuerpo de la autora traza la poética emocional del corpus. Un ojo de cristal, de Miren Agur Meabe”, Extremas. Figuras de la felicidad y la furia en la producción cultural ibérica y ibericoamericana del siglo XXI (Roland Spiller, Aránzazu Calderón Puerta, Katarzyna Moszczyńska-Dürst, eds., Berlin: Peter Lang, 27-46[ISBN: 978-3-631-80621-0]
___________ (2017). “Embodiment (Embodimén)”, a Barbarismos queer y otras esdrújulas R. Lucas Platero, María Rosón y Esther Ortega (eds.), Barcelona: Edicions Bellaterra, 161-167[ISBN: 978-84-7290-829-1]
Torras, Meri, ed. (2009). El poder del cuerpo. Antología de poesía femenina contemporánea, Madrid: Castalia [ISBN 978-84-9740-294-1]
Torras, Meri i Noemí Acedo, eds. (2008). Encarna(c)ciones. Teoría(s) de los cuerpos, Barcelona: EdiUOC [ISBN 978-84-9788-727-4]
Torras, Meri, ed. (2007) Cuerpo e identidad. Estudios de género y sexualidad I, Bellaterra, Edicions UAB.
_______ (2006) Corporizar el pensamiento. Escrituras y lecturas del cuerpo en la cultura occidental. Vilagarcía de Aroúsa, Mirabel [ISBN-10: 84-934841-4-8 y ISBN-13: 978-84-934841-4-9]
_______ (2004) Monográfico “Cuerpos, géneros y tecnologías” Lectora. Revista de mujeres y textualidad [https://revistes.ub.edu/index.php/lectora/issue/view/625]
La bibliografia específica s'entregarà per a cada tema del curs.
Campus Virtual MOODLE
Tractament de textos (amb possibilitat de conversió a Word i a pdfs)
Lector de pdfs
Power point o similar.
TEAMS
El software lliure és benvingut, sempre i quan pugui entregar-se els documents en el format demanat.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |