Logo UAB

Mobilitat i Seguretat Vial

Codi: 105745 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Alfonso Perona Gomez
Correu electrònic:
alfonso.perona@uab.cat

Equip docent

Ferran Anguera Salvatella

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits


Objectius

 

  • Conèixer la importància de les persones en la Mobilitat diferenciat dels elements de transport. 
  • Conèixer com la Mobilitat afecta la seguretat viària de les persones.
  • Conèixer les tendències internacionals en medi ambient i mobilitat
  • Conèixer i diferenciar la normativa que regula els temes de mobilitat i la seguretat viària.
  • Conèixer els instruments de planificació de la mobilitat i seguretat viària, aplicada a l'empresa.
  • Conèixer les guies de el sector i els aspectes pràctics necessaris per implementar un pla de mobilitat i seguretat viària en una empresa

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar una visió preventiva a l'àmbit de la seguretat.
  5. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  6. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  7. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  8. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  9. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  10. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  11. Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els principals recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents al sector de la prevenció i la seguretat integral.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  14. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  15. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  16. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  17. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  18. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

 CONTINGUTS:

MOBILITAT I CIUTAT. Concepte de mobilitat. Paper de l'automòbil a la societat. La indústria de l’automòbil, efectes econòmics i socials.

MOBILITAT I MEDI AMBIENT. Efectes del Pacte Verd sobre la mobilitat. Nous elements de mobilitat urbana, efectes a les empreses.

DEL TRANSPORT A LA MOBILITAT. Evolució a Europa de la mobilitat i seguretat viària. Llibre Blanc del Transport i Llibre Verd de la mobilitat urbana

LA MOBILITAT A ESPANYA. La Llei d’Economia Sostenible. PMUS i plans d'empresa. Llei de mobilitat sostenible.

LA SEGURETAT VIÀRIA COM A RISC DE SALUT. Informes de l'OMS i estratègies públiques. Anàlisi de riscs vials. La seguretat en els transports col·lectius i les diferències per sexe.

ACCIDENTS DE TRÀNSIT I SEGURETAT VIÀRIA. Competències de les administracions. La Llei de trànsit i seguretat viària. El permís per punts. Delictes contra la seguretat viària.

LA SEGURETAT VIÀRIA I LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS. Accidents laborals de trànsit (ALT). Factor de risc als accidents. Formació en seguretat viària. Les noves mesures de seguretat viària aplicades a l’empresa. Llei 18/2021.

GUIES I PLANS DE MOBILITAT I SEGURETAT VIÀRIA APLICATS A L'EMPRESA. Requisits del Pla de mobilitat i seguretat viària a l'empresa.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES PRESENCIALS i participació activa estudiants 40 1,6 1, 11, 10, 12, 13, 16, 4, 18
Proves d'avaluacio continuada 4 0,16 15, 16, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories de recolzament a la realització del treball pràctic 12 0,48 6, 7, 14
Tipus: Autònomes      
Lectures i recensions programades 34 1,36 9, 3, 1, 11, 5, 13, 16, 4, 18, 17
Resolució casos pràctics individuals. 60 2,4 9, 2, 3, 6, 8, 11, 5, 10, 13, 7, 15, 14, 4, 18, 17

L'assistència a les classes pràctiques, bé dissabte o dimecres seran obligatòries. Si no es pot assistir, s'ha de comunicar i justificar documentalment la no-assistència enviant correu al professor i copiar-la al coordinador.

Els esquemes i presentacions que es facin a classe no es penjaran a l'aula Moodle, excepte alguna presentació ia criteri del professor.

A les classes presencials, s'explicaran els aspectes generals i els coneixements bàsics en matèria de mobilitat i seguretat viària.

El Manual de l’assignatura és complement de les explicacions de classe. Aquestes explicacions teòriques donaran resposta aplicant aquests coneixements als aspectes pràctics de les línies generals de l’assignatura. Es valorarà la intervenció i participació a les classes. Les guies de consulta, que s'indiquen a la bibliografia, de com realitzar un Pla de mobilitat són també de lectura i valoració als exàmens.

L'alumnat treballarà fora de classe aspectes d'ampliació de coneixements i els aspectes pràctics que se sol·licitin a les proves d'avaluació continuada.

Les classes no es poden enregistrar, ni so ni imatges. Si es detecta algun enregistrament no autoritzat, serà motiu per a l'infractor de suspendre l'assignatura.

L'ús de mòbils, Tablet i ordinadors només es podran utilitzar a classe amb finalitats acadèmiques, com ara prendre apunts. L'ús indegut d'aquestes tecnologies durant la classe i que no s'ajustin als criteris acadèmics indicats penalitzaran l'alumne amb 3 punts de l'avaluació final, si hi ha reincidència, pot ser causes de suspendre l'assignatura.

A l'aula Moodle es penjaran els documents de lectures recomanades, articles o informes que complementin o ampliïn les explicacions de classe, tot aixòserà material avaluable.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o el mòdul.

Quan els alumnes necessitin o requereixin una tutoria se sol·licitarà al correu electrònic del professor i es podrà fer el dia de classe abans o després de la classe.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves teòriques amb preguntes sobre aspectes generals de mobilitat i aspectes jurídics 50% 0 0 9, 3, 6, 1, 5, 10, 7, 16, 4, 18, 17
Treballs individuals i realització d'un pla de mobilitat a l'empresa. 50% 0 0 9, 2, 3, 6, 1, 8, 11, 5, 10, 12, 13, 7, 15, 16, 14, 4, 18, 17

 L´avaluació global de l´assignatura serà la suma dels PAC lliurats més les proves d´avaluació.

El treball "Pla de mobilitat i seguretat viària" (PMSV) és un treball individual que es considera integrat al treball transversal del quart curs i que serveix com a cas pràctic i d'avaluació continuada de l'assignatura de mobilitat i seguretat viària. Per tant, aquest esquema és avaluable per a aquesta assignatura i com a part del treball transversal.

A les classes pràctiques de dissabtes i/o dimecres s'ampliarà la informació dels PAC es resoldran dubtes i es realitzarà un seguiment de la pràctica del PMSV i es podrà sol·licitar ampliació o explicacions als alumnes dels treballs lliurats.

L'examen final escrit es podrà desglossar en un examen parcial previ al final. Per realitzar aquest examen parcial caldrà haver lliurat tots els treballs sol·licitats.

PROVA FINAL D'AVALUACIÓ CONTINUADA

Hi haurà una prova escrita sobre aspectes generals de mobilitat i sobre aspectes jurídics. L'examen final escrit es podrà desglossar en un examen parcial previ al final. Per realitzar aquest examen parcial caldrà haver lliurat tots els treballs sol·licitats. Aquesta prova tindrà una avaluació global i màxima del 50% de la nota final.

La bibliografia recomanada serà matèria que serà avaluada a la prova final de l'assignatura.

RECUPERACIÓ

En cas de no superar l’assignatura d’acord amb els criteris abans esmentats (avaluació contínua), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l’horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.

Per participar en la recuperació de l’alumnat ha d’haver estatprèviament avaluat en un conjunt d’activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Tot i això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-aprovat.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició justificada emplenant el document que trobareu a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.

PLAGI

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir.

diverses irregularitats als actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".

ALUMNES SUSPESOS CURSOS ANTERIORS:

Els repetidors d'aquesta assignatura han de seguir els criteris establerts en aquesta guia per superar l'assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura i lliuraran tots treballs de l'assignatura.

La data per a aquesta prova i el lliurament dels treballs de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d’evaluació continuada.

S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.


Bibliografia

 

Bibliografia

Bibliografia recomanada:

A l'inici del curs es facilitarà un document en PDF que es considera manual o referència de l'assignatura.

La bibliografia bàsica del curs, a més de les lectures que es facilitessin s'haurà de complementar amb les dues guies de referència que s'indiquen a continuació els seus enllaços. Es pot descarregar a PDF.

Guia PTT: Plans de Transport al Treball:

https://www.idae.es/sites/default/files/documentos/publicaciones_idae/guia-idae-019_ptt.pdf

i la guia de la DGT:

https://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/estrategias-y-planes/seguridad-vial-en-la-empresa/Plan_maquetado.p

Aquestes dues guies, a més de les lectures de l’assignatura són bàsiques per poder realitzar la part pràctica de l’assignatura, durant el curs sindicaran la lectura obligatòria de certs apartats d’aquestes guies.

Com que no existeix una norma que indiqui els continguts i les fases d'un pla de mobilitat i seguretat viària a l'empresa, és recomanable seguir sempre una guia (n'hi ha diverses publicades per diverses entitats) però aquestes dues són les més actuals i les considerades com de referència i amb millor contingut perquè siguin referents en tot pla de mobilitat a l'empresa.

Lectures recomanades:

“Ciudad y Movilidad. La regulación de la movilidad urbana sostenible”. Andres Boix Palop y Reyes Marzal Raga.

Ediciones PUV-publicaciones Universidad de Valencia 2014.


Programari

Aquesta assignatura utilitzarà el programari bàsic del paquet d'office 365

 

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda