Logo UAB

Necessitats educatives específiques en els processos d'aprenentatge en Educació Infantil

Codi: 105051 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Mas Parera
Correu electrònic:
teresa.mas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haber cursat "Processos educatius i d'aprenentatge" i "Inclusió educativa: NEE".


Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

- Conèixer els processos educatius i d'aprenentatge en l'etapa 0-6 anys en infants amb NEE.

- Comprendre i analitzar els límits de l'educació i l'aprenentatge en la societat actual així com les competències fonamentals dels agents educatius en l'etapa 0-6 anys per poder adaptar els continguts als infants amb NEE

- Conèixer la identitat educativa de l'etapa d'educació infantil per poder fer les adaptacions pertinents als infants amb NEE


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Identificar dificultats d'aprenentatge, disfuncions cognitives i les relacionades amb l'atenció.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació a l'acció.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  2. Analitzar experiències de bones pràctiques en el procés d'inclusió educativa per abordar processos de col·laboració entre els diferents agents educatius.
  3. Analitzar i identificar necessitats educatives dels estudiants per dissenyar estratègies d'ensenyament-aprenentatge en un context d'escola inclusiva.
  4. Aportar idees i saber-les integrar en el treball conjunt de l'equip.
  5. Comprendre el procés d'inclusió educativa per analitzar la pràctica docent i el context institucional que l'engloba.
  6. Establir equips de treball per poder desenvolupar activitats de forma autònoma.
  7. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

BLOC 1. PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS

1. Atenció

2. Percepció

3. Llenguatge

BLOC 2. TRANSTORNS ESPECÍFICS

1. Transtorns de la parla i del llenguatge

2. TANV

3. Motricitat

4. SAAC i TDAH

5. Altres transtorns específics

6. Estratègies psicopedagògiques, generals i específiques, per a cada transtorn


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 10 0,4 3, 2, 4, 6, 5
Presencial 40 1,6 3, 2, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Treball supervisat 25 1 4, 6, 5
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 75 3 2, 5

Es realitzarà una proposta de treball individual i de treball grupal per a cadascun dels blocs que es desenvoluparà a partir dels continguts exposats i comentats a les classes presencials. Els treballs individuals implicaran que a partir d'un tema a escollir pel propi alumne es pugui fer una proposta pràctica per afavorir els processos d'E-A en infants amb NEE. Cada treball individual es centrarà en un dels blocs de l'assignatura. Els treballs grupals seran més d'anàlisi de continguts i per tant de poder extreure diferents visions sobre diferents processos d'E-A amb infants amb NEE. Tot aquest treball estarà supervisat mitjançant tutories. A l'assignatura es mostraran diferents casos pràctics i es facilitaran recursos per poder aplicar a les aules d'infantil a la diversitat de NEE. La intenció és que els/les alumnes aconsegueixin diferents recursos per poder aplicar a l'aula i adaptar-los a infants amb NEE. L'assistència és obligatòria en un 80% de les classes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball grupal: analisi d'article 20% 0 0 3, 2, 4, 6
Treball grupal: elaboració d'un conte 20% 0 0 2, 4, 6, 5
Treball individual: reflexió de processos d'ensenyament-aprenentatge 30% 0 0 2, 1, 5, 7
Treball individual: una proposta de joc 30% 0 0 3, 2, 4

L'avaluació de l'assignatura continuada es basarà en un treball individual i un treball grupal per a cada bloc. Els treballs individuals es lliuraran al final de cada bloc (a l'abril i al juny) i els treballs grupals s'aniran lliurant progressivament durant les sessions de classe. En el cas de suspendre el treball individual i/o treball grupal d'un bloc o de tots dos s'efectuarà una prova escrita (prevista el 30 de juny). La nota final un cop realitzat l'examen de recuperació serà com a màxim de 5. Per aprovar l'assignatura s'hauran de superar els treballs (individuals i grupals) de cada bloc amb un nota mínima de 5 en cada treball, sinó no s'efectuará la ponderació de les notes. Es considerarà NP quan l'alumne no lliuri cap dels treballs proposats. Es valorarà el coneixement dels processos d'aprenentatge i adaptar-los a les diferents necessitats dels nens i de les nenes. 

Els i les alumnes que s'acullin a'avaluació única, a través dels procediments facilitats per la facultat i n'informi al professorat, realitzarà un únic examen el 16 de juny i en cas de suspendre'l el 30 de juny.

La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

Els i les alumnes rebran retroacció o qualificació per part del professorat en un màxim de 20 dies hàbils del calendari de la Facultat.


Bibliografia

Cabrerizo, J. i Rubio, M.J. (2007). Atención a la diversidad. Teoría y práctica. Madrid: Pearson Educación

Basseses, E., Huguet, T. , Solé, I. (1998). Aprendre i ensenyar a l'educació infantil. Barcelona: Graó

Galligó, M. i altres (2003). El aprendizaje y sus trastornos. Consideraciones psicológicas y pedagógicas. Barcelona: CEAC

Puente, A. (2005) Cognición y aprendizaje. Madrid: Piramide


Programari

No és necessari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda