Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | FB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no és una assignatura que tingui prerequits per a ser matriculada, es recomana haver cursat l'assignatura de segon "Processos educatius i aprenentatge" per tal de facilitar la comprensió dels continguts treballats.
Aquesta assignatura forma part de la matèria "Dificultats d’aprenentatge i trastorns del desenvolupament". En el marc de l'educació inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent, com agent d’innovació i gestió de la diversitat, faciliti la transformació de l’escola ordinària i altres serveis d'atenció a la petita infància i les seves famílies a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tots els infants menors de 6 anys.
Els objectius formatius a aconseguir són:
1. El concepte de diversitat a nivell personal i sociocultural.
2. Perspectiva històrica de l'atenció a la diversitat: de la integració a la inclusió.
3. Educació inclusiva i concepte de necessitats educatives. Normativa i directrius nacionals i internacionals.
Bloc 2. La resposta educativa en el context de l'escola inclusiva.
4. Institucions i professionals de suport a l'escola i les famílies.
5. Estratègies didàctiques organitzatives per atendre la diversitat (l'aprenentatge cooperatiu, racons, ambients d'aprenentatge, projectes, tallers, etc.).
6. Percepcions, vivències i actituds per part dels docents, de les famílies i de l'entorn social.
Bloc 3. Condicions que poden comportar necessitats específiques de suport.
7. Avaluació psicopedagògica. Concepte, finalitat, procediment.
8. NESE/NEE: dificultats d'ordre cognitiu, sensorial, motriu, social, emocional i de comportament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 6, 7, 13, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris (la meitat de l'alumnat del gran grup), tutories i avaluació. | 45 | 1,8 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual o en grup. El treball es concretarà al pla de treball o a l'aula i implicarà activitats com:observacions, treballs en grup, reflexions, síntesis, anàlisi de casos, entre d'altres | 75 | 3 | 4, 9, 10, 14, 16, 17, 18 |
Les competències i l'opció metodològica que es pren, requereixen d'una actitud participativa de l'estudiantat, que es concreta en l'assistència i participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuals, el treball de la lectura prèvia dels textos que es comparteixen a classe i el treball col·laboratiu amb els companys en petit grup i gran grup. Hi ha la posibilitat de fer un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS) o d'Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) si hi ha una entitat que ho ofereix.
Presencial en gran grup (30 hores)
Presentació per part del professorat i de l'alumnat (classe invertida) dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. S'afavorirà el treball individual, en parelles i grup. Les classes presencials en gran grup poden implicar un treball autònom previ o posterior.
Seminaris (45 hores)
Espais de treball en grup reduïts (1/3 part del gran grup) supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de lectures, documents, casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup (elaboració de mapes conceptuals, propostes didàctiques, grups de discussió, presentacions orals, etc).
S'afavorirà la participació activa de l'alumnat de manera individual, per parelles i en equip. Les classes presencials en els seminaris poden implicar un treball autònom previ o posterior.
Autònomes (75 hores)
El treball autònom pretén preparar o consolidar el treball fet a l'aula. En el pla de treball s'especificaran els treballs i les dates d'entrega, tot i que por haver algun treball autònom que s'encarregui a l'aula si es creu que pot facilitar o millorar l'adquisició i consolidació dels aprenentatges. L'activitat autònoma serà en alguns casos de tipus individual i d'altres en equip. Implicarà activitats com: observacions, entrevistes, cerca de bibliografia o informació, lectures, mapes conceptuals, treballs en grup, reflexions, síntesi, anàlisi de casos, elaboració d'un pòster o tríptic, entre d'altres.
Sortides: l'assignatura pot oferir una sortida de camp, vinculada amb la coneixença d'institucions i professionals o els treballs de camp que es desenvolupen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Exposicions grupals (15%) i prova de seguiment individual (10%). Les evidències d'avaluació del temari es relacionen amb els temes 1,2 i 3 | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7, 14, 18 |
Bloc II. Treball individual i coavaluació. Les evidències d'avaluació estan vinculades als temes 4, 5 i 6 | 25% | 0 | 0 | 2, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 17 |
Bloc III. Exposicions grupals i heteroevaluació. Les evidències d'avaluació es relacionen amb els temes 7 i 8 | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 16, 17, 18 |
Prova individual final i autoavaluació | 30% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 16 |
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme durant tot el semestre a través de diferents activitats. L'avaluació dels blocs constarà d'entregues d'evidències durant el procés i una evidència final de tota l'assignatura.
S'espera que l'estudiant adquireixi una formació bàsica de cada un dels blocs i per tant, per poder superar l'assignatura, s'ha d'aprovar cada un dels tres blocs de continguts. Només es farà la nota mitja de tots els blocs si tots els treballs i proves de cada un dels blocs estan aprovades amb una puntuació mínima d'un cinc sobre deu. Tot i que hi hagi activitats a realitzar en petits grups les qualificacions seran individuals, de manera que no necessàriament tots els membres del grup han de ser avaluats amb la mateixa qualificació. S'espera que l'alumnat mostri actituts compatibles amb la seva professió per poder ser avaluat, tant a classe, en les interaccions i els treballs.
Els resultats de cada una de les avaluacions es publicaran al campus en el termini màxim 20 dies hàbiils després de la seva entrega, i s'oferirà una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
Dates d'avaluació:
Si un estudiant suspèn una activitat, l'equip docent estudiarà el cas i decidirà si l’estudiant suspès té dret o no a la recuperació de l’activitat suspesa i de quina manera es podrà intentar recuperar. Així, els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura (assistència, participació i lliuraments) i tot i així els quedi algun aspecte concret no assolit, se’ls donarà l’oportunitat de poder superar la matèria, o bé realitzant un treball autònom i individual addicional, o bé una prova escrita o ambdues. Aquesta prova tindrà una qualificació màxima d'Aprovat (5). Si finalment no recupera les activitats d’avaluació de cada un dels blocs, significarà que no ha assolit el mínims esperats i suspendrà l’assignatura amb una qualificació final que serà la nota de l’activitat suspesa o la mitjana corresponent de les activitats suspeses dels blocs. Es considerarà NP (No presentat) aquell alumna que no hagi lliurat o participat en cap activitat d'avaluació.
Els i les alumnes que repeteixen l’assignatura poden sol·licitar, al començament de curs, al professorat de l’assignatura, poder realitzar només una avaluació de síntesi final (pot ser una prova i/o un treball). Si no ho demanen, l'avaluació serà la continuada.
Avaluació única
L'alumnat que a l'inici de curs s'aculli a fer l'avaluació única a través dels procediments facilitats per la facultat i n'informi al professorat, serà avaluat el 16 de juny. A l'inici de la classe lliurarà un treball específic vinculat a cada un dels 3 blocs treballats (50%) i es farà una prova escrita a classe vinculada als continguts de tota l'assignatura (50%). Per aprovar l'assignatura cal aprovar el treball i la prova escrita amb un mínim d'un 5 per poder fer la nota mitjana entre ambdós entregues. Només la prova escrita serà recuperable. La recuperació es farà dilluns 30 de juny de 16.30-18.30h de la tarda i serà una prova escrita única.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
ATENCIÓ
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua que consta a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.També es tindrà en compte la perspectiva de gènere en l'expressió comunicativa general.
Com a futur/a mestra/e cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa com a requisit per aprovar l’assignatura, així com un compromís ètic amb la professió. Es requereixen, per tant, actituds d'escolta activa, argumentar, respecte cap als companys/es i el professorat, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat o l'ús del mòbil o portàtil adequat només quan sigui necessari per la classe, entre d'altres. Cal un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Si no es compleixen aquests requisits, la nota de l'assignatura serà un 3.
La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte. i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en formatdigital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA. i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB:
https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Qualsevol canvi realitzat en els continguts de la guia i/o programa de l’assignatura durant el curs serà acordat amb l’alumnat que assisteixi aquell dia a classe on es discuteixi el possible canvi i s’anunciarà posteriorment al campus virtual de l’assignatura. Igualment, els continguts exposats en el cronograma inicial de cada bloc, poden variar si s’arriba a un acord entre el professor/a i l’alumnat que assisteixi a la classe el dia que es proposi. Si s’acorda la modificació en la guia i/o programa serà informat a través de les notícies del moodle de l’assignatura. Els canvis poden permetre ajustar els continguts a les característiques, coneixements, interessos i ritmes particulars del grup classe.
Tota aquesta informació i d'altra addicional es penjarà a l'inici del curs en el moodel de l'assignatura que farem servir com a eina de comunicació.
La bibliografia proposada té paritat en el nombre d'autores i autors en el còmput global.
LECTURES OBLIGATORIES
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
REVISTES
PÀGINES WEBS COMPLEMENTARIES
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. Professorat. Educació inclusiva.
http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/inclusio/
Portal d'Educació
Inclusivitat Escolar. Documents i recursos de laJornada de Formació escolar i social.
http://xtec.cat/crp-baixebre/escola%20inclusiva/index.htm
Servei d’Informació sobre Discapacitat (SID). Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat / Universitat de Salamanca.
Transforming education through Universal Design for Learning. National Center on Universal Design for Learning
Centro para el control y la Prevención de Enfermedades. Detección del Autismo en forma temprana.
https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/autism/treatment.html
Centro para el control y la Prevención de Enfermedades. Indicadores de Desarrollo.
http://www.cdc.gov/ncbddd/Spanish/actearly/milestones/index.html
Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud – CIF
http://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/435cif.pdf
Fundació FARO. Sant Joan de Déu. Observatori de salut de la Infància i l’Adolescència.
CAST. Learning y UDL
http://www.youtube.com/watch?v=bDvKnY0g6e4
UNESCO. Repensar l’Educació Educació.
http://unescocat.org/portfolio-items/repensar-leducacio/
XTEC. Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya
Fundació Bofill. Escola inclusiva i inclusió escolar
L'assignatura no requereix d'un programari concret, majoritariament utilitza el Moodel i el TEAMS. Tot i així, per afavorir algunes dinàmiques, s'utilitzen diferents programes a classe (Mentímeter, Paddlet...). D'altra banda, l'alumnat pot tirar el format de l'entrega d'alguns treballs i poden utilitzar algun programari per edtiar vídeos, webs o crear infografies, però en tot cas, no és requisit de l'assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |