Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a aquesta assignatura.
Aquesta assignatura de tercer curs es complementa amb la de "Educació Corporal i Psicomotriu en els centres d’Educació Infantil II " de 4rt curs, i es pot aprofundir amb la de " Joc i moviment en Educació Infantil" de 4rt curs.
Objectius:
- Conèixer les principals bases teòriques de l’educació corporal a l’etapa d’educació infantil.
- Prendre consciència progressivament de les pròpies accions i decisions a través de la vivència de l’experimentació, les emocions i la comunicació corporal.
- Reflexionar i anar construint un sistema d’actituds que com a educador/a s'ajusti a les necessitats dels infants en el marc de l’educació corporal.
- Estudiar i analitzar les condicions més bàsiques per a l’educació corporal dels 0 als 6 anys.
- Valorar el propi cos i el de l’infant com a mitjà d’aprenentatge, expressió, comunicació i creixement personal.
- Reflexionar sobre el paper de l'educació corporal en el marc general de l'escola.
Continguts:
- Per què Educació corporal a l’Educació Infantil.
- De quin concepte de cos parlem?
- El cos com a eina d’aprenentatge i comunicació.
- El lloc del cos a l’escola.
- Dimensió neurobiològica i cultural.
- Evolució 0‐6.
- Sensacions i percepcions.
- To muscular i diàleg tònic.
- Comunicació, expressió i emocions.
- Joc.
- Del cos de qui parlem?: infant i adult.
- Actituds del/a mestre/a.
- Formació corporal del/a mestre/a.
- Currículum a l’Educació Infantil.
- Característiques del treball corporal a l’Educació Infantil.
- Metodologia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral en gran grup | 12 | 0,48 | 5, 6 |
Seminaris i sessions de Pràctica;Laboratori en grup reduït (1/3 part del gran grup) | 18 | 0,72 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i acompanyament | 20 | 0,8 | 2, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 | 2, 4, 5, 6, 7 |
El/a protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és la/l'estudiant i sota aquesta premissa s’ha planificat la metodologia de l’assignatura.
Majoritàriament s’utilitzaran dinàmiques que començant per l’exposició conceptual i de bases teòriques amb tot el grup classe, es passa a analitzar i debatre la seva aplicació a l’Educació Infantil en seminaris i sessions pràctiques amb grups reduïts (1/3 part del gran grup).
Les activitats formatives que tenen lloc en aquesta assignatura poden ser dirigides, supervisades i autònomes:
NOTA: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc 1: Activitats de suport al marc teòric-pràctic grupal: evolució 0-6 (INDIVIDUAL) | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Bloc 1: Activitats de suport al marc teòric-pràctic individuals: sensacions i percepcions (INDIVIDUAL) | 35 % | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7 |
Bloc 1: Activitats de suport al marc-teòric: to muscular (INDIVIDUAL) | 35 % | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7 |
Bloc 2: Comunicació en grup d'una activitat o seqüència d'aprenentatge (GRUPAL) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
L’avaluació contínua i única requereix l'assistència mínima a un 80% de les sessions de seminari i pràctica-laboratori, independentment de les causes que puguin ocasionar les faltes d'assistència (els justificants que es presentin en cas d'absència serviran únicament per explicar l'absència, en cap cas seran un eximent de la presencialitat).
Es considerarà NP (No presentat) aquell alumna que no hagi lliurat o participat en cap activitat d'avaluació
Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels 3 blocs d’activitats d’avaluació de què consta l’assignatura. A més a més per poder aprovar aquesta assignatura és imprescindible que l'estudiant mostri una actitud compatible amb la professió docent: respecte, participació, cooperació, responsabilitat, empatia, escolta activa, puntualitat i ús del mòbil i ordinador portàtil adequat.
També és imprescindible que l’estudiant demostri que és responsable i rigorós en el treball autònom, participant de forma activa a les classes, mostrant pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respecten les diferències de gènere, cultura, etc.
-Sessions pràctiques: cal venir al gimnàs vestits/es amb roba esportiva que permeti executar totes lesactivitats proposades i mostrar una predisposició i participació activa.
S’ha de tractar amb cura i respecte tot el material del gimnàs i de l’aula deixant-lo en perfecte estat i ordenat després del seu ús.
Si es genera algun rebuig, cada grup és el responsable de portar-lo directament als contenidors de l’exterior just a l’acabar la classe. Si no es compleixen alguns d’aquests requisits actitudinals, la nota de l'assignatura serà un 3.
Alhora cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent, a més de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció.
Bloc 1:
-Evolució 0-6 ( treball individual):
Grup 61: 11/10/24
Grup 62: 16/10/24
-Sensacions i percepcions (treball individual):
Grup 61: 08/11/24
Grup 62: 06/11/24
-To muscular (treball individual):
Grup 61: 29/11/24
Grup 62: 27/11/24
Bloc 2:
-Exposicions grupals seqüència d'aprenentatge:
Grup 61: 20/12/24 i 10/01/25
Grup 62: 18/12/24 i 08/01/24
-Aquesta assignatura contempla l’opció d’avaluació única. Igual que a l’avaluació continuada serà condició indispensable per aprovarl’assignatura l’assistència mínima a un 80% de les sessions de seminari i pràctica-gimnàs, independentment de les causes que puguin causar les faltes d’assistència (els justificants que es presentin en cas d'absència serviran únicament per explicar l'absència, en cap cas seran un eximent de la presencialitat ).
Les activitats d’avaluacióúnica que la/l’estudiant ha de presentar són:
- “Evolució 0-6” (30%).
-Prova presencial teòrica-pràctica sobre “Sensacions i percepcions i to muscular” (40%)
- Prova presencial exposició oral del disseny d'una situació d'aprenentatge: 30%
Grup 61: 10/01/25
Grup 62: 08/01/25
-RECUPERACIONS: Grup 62: 05/02/25 Grup 61: 31/01/25 tant per a l’avaluació continuada com per a l’única.
Els estudiants que durant el curs hagin assistit i fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, excepcionalment, se'ls pot donar l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Les qualificacions de cada una de les evidències avaluatives es comunicaran en un període nosuperior a 20 dies hàbils següents al seu lliurament següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva comunicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa de la mateixa.
Es considerarà "No presentat" (NP) aquell alumne/a que no hagi llurat o participat en cap activitat avaluable.
Les lectures setmanals s'avaluaran dins cada una de les evidències d'avaluació.
Les qualificacions de les activitats realitzades en petit grup es consideren individuals, de manera que no necessàriament tots els membres del grup han de ser avaluats amb la mateixa qualificació.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que si li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit,i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten en la guia docent.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tota l’assignatura. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos. Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. Veure documentació de la UAB sobre el plagi a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Abansde lliurar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa de la UAB:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
Totes les activitats avaluables estaran sotmeses a criteris formals, entre ells ortografia, redactat i presentació. El professorat podrà suspendre o baixar la nota de l'activitat que consideri que no reuneix uns mínims acadèmics en els aspectes esmentats.
És recomanable consultar el document: "Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació" aprovat per la COA a 28 de maig de 2015.
www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html
La bibliografía utilitzada en aquesta assignatura té en compte la perspectiva de gènere:
Bonàs. M. , Vives, I. (2003). El cuerpo tiene sus razones. Propuestas de la escuela para atender a estas razones. Aula, 122, 85‐96.
Bonastre, M. , Fuste, S., (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana (0‐3 años). Barcelona: Graó.
Conde, J.L., Viciana, V. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas. Málaga: Aljibe.
Franch, N. (2002). Tono y emoción en la intervención psicomotriz. Entre Líneas, 12, 15‐21.
Franch, N. (2018). Poética corporal. Psicomotricidad. Cuerpo en movimiento, cuerpo en relación. Barcelona: Octaedro.
Garaigordobil, M. (2010). Juego y Desarrollo Infantil: Revisión Teòrica y Propuestas de Intervención. Resum conferencia a les V Jornades de Reflexió: Psicomotricitat i escola. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
Gassier J. (2005). Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson.
Martínez-Mínguez, L., Forcadell, X., Moya, L., Heras, G., Bru, E. / Llecha, Manel / Sánchez, C., Pérez, M. & Antón, M. (2017). Ocho ideas claves de la educación por el movimiento. Aula de Infantil, 91, 31-35
Mas, M. (2016). L’escola que volem a partir del projecte psicomotor que desenvolupem. Guix d’infantil, 84, 33-35.
Palou, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Graó.
Santos Guerra, M.A. (1991). Prólogo. A F. J. Corpas, F. Toro, J.A Zarco. Educación Física. Manual para el profesor (pp.7‐13). Málaga: Aljibe.
Sugrañes, E. , Angel, M.A. (2007). La educación psicomotriz (3‐8 años). Barcelona: Graó.
Tardos, A. (1991). La mà de l'educadora. Infància, 58 (1), 16‐21.
Thió, C. (1999). Importància del joc en la vida dels infants. A Diferents Autors: El Joc a 0‐6 anys. IV jornades d'Innovació a l'etapa d'Educació Infantil (pp. 139-145). Bellaterra: ICE-UAB
Vaca, M., Varela, M. S. (2006). ¡Estoy dentro de mi cuerpo! Cuadernos de Pedagogía, 353, 26‐28.
Vila, B., Cardo, C. (2005). Material sensorial (0‐3). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó.
Wild, R. (2002). Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Barcelona: Herder.
Bonastre, M. i Fuste, S. (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó.
Martínez, L., Rota, J. i Anton. (2017). Psicomotricitat, Escola i currículum. Barcelona: Octaedro.
Ruiz de Velasco, M. i Abad, J. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
Bru, E. & Sarri, E. (2019). El cos i el moviment, presents a l’escola, Guix d’Infantil, 98, 17-19.
Font, C. (2000): El trabajo corporal en el ciclo de 3 a 6 años. AAnton, M. i Moll, B. (Coord): Educación Infantil. Orientaciones y recursos (0-6 años). Barcelona: Ciss Praxis.
Martínez-Mínguez, L. (2019). Bellugar-se per transformar i aprendre, Guix d’Infantil, 98, 9-12.
Mas, M. & López, G. (2018). La importància del traç a l’escolabressol. Un espai d’expressió des de la mirada de l’educació creadora, In-fàn-ci-a, 221, 12-16.
Pérez, M. & Morales, L. (2019). Psicomotricitat i vida quotidiana, Guix d’Infantil,98, 13-16.
Piaget, J. (1978). El desarrollo de la noción de tiempo en el niño. México: Fondo Cultura Económica.
Pla, G. (2019). Com afavorir el joc lliure i espontani, Guix d’Infantil, 98, 26.
abak, G. (2018). Explorar el cuerpo en el Jardín Maternal. Los sentidos de la Expresión Corporal. Orientaciones para hacer y pensar. Barcelona: Noveduc-Graó.
Vila, B. & Cardo, C. (2005). Material sensorial (0-3). Barcelona: Graó.
Wild, R. (2000). Calidad de vida y educacion. Barcelona: Herder.
Schuhl, C. (2022). Violències subtils. Eines i estrategies a la primera infància. Ed Rosa Sensat
Dubovik, A., Cippitelli, A.(2022). Territorios de juego y exploración. Ed. Octaedro.
Associació Mestres Rosa Sensat (2007). “El valor educatiu de les coses de cada dia”.
Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya (2009). Documentar. Una mirada nova. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Fòrum Europeu de Psicomotricitat:
FAPee (Federaciód’Associacions de Psicomotricistes de l’Estat Espanyol):
Revista Psicomotricitat.com
http://www.lapsicomotricidad.com/
Grup de Recerca en Educació Psicomotriu (2014-SGR-1662):
Twitter: @GREP_UAB
Facebook: Grup de Recerca Educació Psicomotiru UAB
Web: http://grupsderecerca.uab.cat/grepuab/ca
Canal de Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCFZoyYPOZBTaIaLxxH5OqsA
Aquesta assignatura no requereix de cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |