Logo UAB

Narrativa Audiovisual

Codi: 105019 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ludovico Longhi
Correu electrònic:
ludovico.longhi@uab.cat

Equip docent

Angel Custodio Gomez Gonzalez
Enrique Fibla Gutierrez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics de: 

1) Història de la literatura i de l'art universals

2) Teoria general de la imatge i la construcció audiovisual

3) Funcionament d'editors senzills de video i àudio

 

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és capacitar l'alumne en la contemplació de diferents teories narratives i dramatúrgiques, així com habilitar el reconeixement d'estructures narratives en continguts audiovisuals modèlics.

 
 
 

Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Construir noves formes d'explicar històries en productes audiovisuals a partir de la síntesi dels diversos models narratius.
  2. KM04 (Coneixement) Identificar les formes narratives bàsiques presents en els productes audiovisuals.
  3. KM05 (Coneixement) Relacionar els models narratius literaris amb els models narratius específics de la comunicació audiovisual.
  4. KM05 (Coneixement) Relacionar els models narratius literaris amb els models narratius específics de la comunicació audiovisual.
  5. KM06 (Coneixement) Reconèixer les característiques de la narració radiofònica, audiovisual i transmediàtica.
  6. SM03 (Habilitat) Analitzar la narrativa de productes radiofònics, audiovisuals i transmediàtics.

Continguts

L'assignatura Narrativa audiovisual se centra en l'estudi dels mecanismes i elements narratius que formen part de la construcció dels relats audiovisuals. La seva vessant teòrica i pràctica fa que els objectius siguin dobles, primer adquirir els coneixements necessaris en la construcció dels relats audiovisuals i, d'altra banda, aplicar-los en el procés de construcció tant escrita com audiovisual.

L'assignatura, tot i ser anual, es divideix en dues parts, cadascuna de les quals tindrà els següents continguts teòrics:

1r semestre: Conceptes bàsics de la Narrativa

2. Introducció a la narrativa audiovisual: Definició i perspectives d'estudi. Models de món. Codis i estructures de la narració audiovisual.

  • La narració com a procés: tema, trama i història.
  • Mimesi i diègesi
  • El narrador i la veu en la narració audiovisual

Personatges: rols i funcions

  1. L'espai i el temps en la narració audiovisual: característiques i perspectives de les coordenades temporals i espacials.

3. La enunciació audiovisual. Principals figures enunciatives. Punt de vista i focalització.

4. Els components de la història: els personatges, les accions i les transformacions en un relat audiovisual.

5. Teories de l'adaptació i la intermedialitat

  • L'adaptació literària: de la novel·la al cinema i la televisió
  • L'adaptació teatral: del teatre al cinema i la televisió.

 

2n semestre: l'origen del cinema com a dispositiu narratiu

1 Principis historiogràfics: la nova història

2. Del cinema mostratiu al cinema narratiu

  • -        El mode de representació primitiu: Germans Lumière i les primeres companyies franceses, Edison i les primeres companyies americanes.
  • -        L'escola de Brighton
  • -        Les produccions nòrdiques
  • -        Les innovacions italianes
  • -        David Wark Griffith

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 30 1,2
Pràctiques i projecte 75 3
Tipus: Supervisades      
Examen 6 0,24
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 174 6,96

Les sessions de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant diferents tipus d'activitats, agrupades en classes magistrals, seminaris i pràctiques. Les classes magistrals s'impartiran en una mateixa aula amb el grup complet; els seminaris i les pràctiques es desenvoluparan en tres subgrups diferenciats, cadascun d'ells en la seva aula i en els laboratoris de pràctiques, amb un professor o professora diferent

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència activa a les classes i projeccions 2n semestre 10% sobre la nota del 2n semestre 2 0,08 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03
Examen teóric 1r semestre 20% sobre la qualificació del 1r semestre 2 0,08 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03
Examen teóric 2n semestre 20% sobre la qualificació del 2n Semestre 2 0,08 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03
Planificació i escriptura del remake 2n semestre 50% sobre la qualificació del 2º Semestre 3 0,12 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03
Pràctiques 1r semestre 50% sobre la nota del 1r semestre 3 0,12 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03
Seminaris 1r semestre 30% sobre la qualificació del 1r semestre 3 0,12 CM02, KM04, KM05, KM06, SM03

La nota final de l'assignatura serà la mitjana obtinguda entre la suma de les dues notes finals de les dues parts que la componen, cadascuna de les quals tindrà un pes del 50% segons el següent criteri

Avaluació 1r Semestre

Participació activa en els seminaris, realització dels seminaris, presentació de seminaris - 30%

Examen teòric - 20%

Pràctiques - 50%

És imprescindible l'assistència a classe per aprovar l'assignatura. S'han d'aprovar dues de les tres parts avaluables per poder fer mitjana amb les notes de l'assignatura.

Es pot reavaluar:

a) L'examen teòric amb un mínim de 3 de nota (global), sempre que l'alumne/a ho manifesti.

b) Les pràctiques, sempre que l'alumne/a ho manifesti.

c) Es pot pujar nota a partir d'un 8, amb una prova de síntesi al final del període de reavaluació, sempre que l'alumne/a ho manifesti.

Els seminaris d'anàlisi no són reavaluables ni l'última de les pràctiques tampoc.

 

Avaluació 2n semestre

  1. 1. Assistència activa a les classes i projeccions 10%

2. Examen teòric 20%

3. Anàlisi i reescriptura d'una seqüència cinematogràfica de cinema mut

-        Redacció del Guió desglossat 30%

-        Reescriptura audiovisual 40%"

Per aprovar l'assignatura, són imprescindible l'assistència a classe i a les sessions de tutoria durant el procés de realització del remake.

Només es pot reavaluar l'examen teòric.

 

Bibliografia

Bibliografia obligatòria

1r semestre

2n Semestre

  • TALENTS, Jenaro y ZUNZUNEGUI, Santos (eds.) (1998): Historia general del cine. Volumen I: Orígenes del cine. Madrid: Catedra
  • BURCH, Noël (2006): El tragaluz del infinito: Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Catedra
  • GUBERN, Román (2016): Historia del cine. Barcelona: Anagrama

 

Bibliografía bàásica

1r semestre

  • BORDWELL, David. La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós, 1996.
  • CHATMAN, Seymour. Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus, 1990.
  • CRUZ, Coral. Imágenes Narradas: Cómo hacer visible lo invisible en un guión de cine. Barcelona: Laertes, 2014.
  • GAUDREAULT, André.; JOST, François. El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós, 1995.
  • GENETTE, Gérard. Figuras III. Barcelona: Lumen, 1989.
  • McCULLERS, Carson. "El mudo" y otros textos. Barcelona: Seix Barral, 2017.
  • SÁNCHEZ PIÑOL, Albert (2021): Les estructures elementals de la narrativa. Barcelona: La Campana

2n semestre

  • FIELD, Syd (1994): El libro del guión: Fundamentos de la escritura de guiones. Madrid: Plot Ediciones
  • SNYDER, Blake (2010): ¡Salva al gato!: El libro definitivo para la creación de un guión. Barcelona: Alba
  • GARCÍA, Raul (2023): Manual del artista de Storyboard. Barcelona: La cupula

 

Bibliografía complementària

1r semestre

  • BALLÓ, J. y Pérez X. (1995) La semilla inmortal: los argumentos universales en el cine, Barcelona, Anagrama.
  • CATALÀ, Josep M. (2001) La puesta en imágenes, Barcelona, Paidós.
  • CATALÀ, Josep M. (2009) Pasión y conocimiento. El nuevo realismo melodramático, Madrid, Cátedra.
  • DARLEY, Andrew (2002) Cultura Visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.
  • GORDILLO, Inmaculada (2009) Manual de narrativa televisiva, Madrid, Editorial Síntesis.
  • GUARINOS, Virginia (2009) Manual de narrativa radiofónica, Madrid, Editorial Síntesis.
  • LAVANDIER, Yves, (2003) La dramaturgia. Los mecanismos del relato: cine, teatro, ópera, televisión, cómic. Madrid. Ediciones Internacionales Universitarias.
  • SÁNCHEZ NAVARRO, Jordi (2006) Narrativa audiovisual, Editorial UOC, Barcelona.

2n semestre

  • RUIZ ÁLVAREZ, Luis Enrique (2000): Obras Pioneras Del Cine Mudo. Origenes y Primeros Pasos (1895-1917). Bilbao: Ediciones Mensajero
  • RUIZ ÁLVAREZ, Luis Enrique (1997): Obras maestras del cine mudo: época dorada (1918-1930). Bilbao: Ediciones Mensajero
  • ABEL, Richard (ed) (2005): Enciclopedia of Early Cinema. London: Routledge

Programari

Celtx, DaVinci Resolve

 
 

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català/Espanyol anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 42 Català/Espanyol anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 43 Català/Espanyol anual matí-mixt
(TE) Teoria 4 Espanyol anual matí-mixt