Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap prerequisit
L'objectiu de Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació és que l'alumnat tingui els coneixements i competències suficients per desenvolupar un estudi amb rigor científic. Aquesta és una assignatura obligatòria.
L'objectiu final de l'assignatura és contribuir a que l'alumnat pugui:
(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica de l'àmbit de la comunicació.
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa.
Introducció: Activitat científica i comunicació
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi a l'àrea de la comunicació: pràctica professional (producció), legislació, productes audiovisuals (anàlisi audiovisual i de continguts) i públics (audències i recepció).
- Tipologia i principals línies d'investigació: investigació social i anàlisi de contingut.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empresarials.
Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?).
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents).
- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?).
- Anàlisi descriptiu dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda).
- Anàlisi interpretatiu dels resultats (Conclusions).
Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: models de comunicació (teories) i epistemologia (conceptes).
- Hipòtesis / Preguntes.
- Influència de les variables (Tipologia).
- Univers / Mostra-Corpus / L'estudi de cas.
Investigació Social (usos, consum, interpretació, percepció, opinió pública,...)
- Mètodes qualitatius: observació etnogràfica i etnografia digital, focusgroup, entrevistes.
- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.
- Triangulació: fusióqualitatius i quantitatius.
Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives.
- Mètodes quantitatius: Big Data.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.
La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Línies d'investigació i tendències al context internacional.
- Centres d'investigació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | |
Pràctiques de Laboratori | 15 | 0,6 | |
Seminaris de discussió i debats | 18 | 0,72 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i síntesi de documents científics | 40 | 1,6 | |
Preparació pràctiques de laboratori | 15 | 0,6 |
El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:
Activitats dirigides:
- Classes magistrals: explicació general del temari.
- Seminaris de discussió i debats: l'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual i el debat grupal.
- Pràctiques de Laboratori: l'objectiu és que l'alumnat sàpiga com es desenvolupa una investigació amb el disseny d'un projecte propi (treball grupal).
Activitats supervisades:
- Tutories. La finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per a un correcte desenvolupament dels seminaris, de les pràctiques de laboratori i de l'examen escrit.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària pel seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 20% | 9 | 0,36 | |
Pràctica (disseny projecte d'investigació) | 40% | 15 | 0,6 | SM01 |
Seminaris (preparació i participació) | 40% | 18 | 0,72 | SM01 |
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit: 20% sobre la qualificació final. Recuperable.
- Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació en grup: 40% sobre la qualificació final).
- Seminaris (treball de preparació i participació a l'aula: 40% sobre la qualificació final). Recuperable.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir al menys la nota mitjana de 3,5. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és disseny d'un projecte d'investigació en grup.
- Eiroa, M. y Barranquero, A. (2017). Metodos de investigacion en la comunicacion y sus medios. Madrid: Editorial Síntesis.
- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch
- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC
- Soriano, Jaume (2007). L'ofici de comunicòleg: métodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo
Complementària
- Tuhiwai Smith, Linda (2017). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. Tafalla: Txalaparta.
- Eguizabal, Raúl(2015). Metodologías I. Madrid: Fragua
- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua
- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]
- Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch
No necessari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 43 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 41 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 43 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |