Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació

Codi: 105014 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Manuel Molina Rodríguez-Navas
Correu electrònic:
pedro.molina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap prerequisit


Objectius

L'objectiu de Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació és que l'alumnat tingui els coneixements i competències suficients per desenvolupar un estudi amb rigor científic. Aquesta és una assignatura obligatòria.

L'objectiu final de l'assignatura és contribuir a que l'alumnat pugui:

(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica de l'àmbit de la comunicació.

(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. SM01 (Habilitat) Avaluar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. SM01 (Habilitat) Avaluar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.

Continguts

Introducció: Activitat científica i comunicació

- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).

- Àmbits d'estudi a l'àrea de la comunicació: pràctica professional (producció), legislació, productes audiovisuals (anàlisi audiovisual i de continguts) i públics (audències i recepció).

- Tipologia i principals línies d'investigació: investigació social i anàlisi de contingut.

- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empresarials. 

Etapes del procés científic

- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?).

- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents).

- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?).

- Anàlisi descriptiu dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda).

- Anàlisi interpretatiu dels resultats (Conclusions).

Conceptes bàsics sobre el mètode científic

- Construcció del marc teòric: models de comunicació (teories) i epistemologia (conceptes).

- Hipòtesis / Preguntes.

- Influència de les variables (Tipologia).

- Univers / Mostra-Corpus / L'estudi de cas.

Investigació Social (usos, consum, interpretació, percepció, opinió pública,...)

- Mètodes qualitatius: observació etnogràfica i etnografia digital, focusgroup, entrevistes.

- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.

- Triangulació: fusióqualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips...)

- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives. 

- Mètodes quantitatius: Big Data.

- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya

- Línies d'investigació i tendències al context internacional.

- Centres d'investigació.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6
Pràctiques de Laboratori 15 0,6
Seminaris de discussió i debats 18 0,72
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Lectura i síntesi de documents científics 40 1,6
Preparació pràctiques de laboratori 15 0,6

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:

Activitats dirigides:

- Classes magistrals: explicació general del temari.

- Seminaris de discussió i debats: l'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual i el debat grupal.

- Pràctiques de Laboratori: l'objectiu és que l'alumnat sàpiga com es desenvolupa una investigació amb el disseny d'un projecte propi (treball grupal).

Activitats supervisades:

- Tutories. La finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.

Activitats autònomes:

- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per a un correcte desenvolupament dels seminaris, de les pràctiques de laboratori i de l'examen escrit.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària pel seguiment de l’assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 20% 9 0,36
Pràctica (disseny projecte d'investigació) 40% 15 0,6 SM01
Seminaris (preparació i participació) 40% 18 0,72 SM01

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:

- Examen escrit: 20% sobre la qualificació final. Recuperable.

- Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació en grup: 40% sobre la qualificació final).

- Seminaris (treball de preparació i participació a l'aula: 40% sobre la qualificació final). Recuperable.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir al menys la nota mitjana de 3,5. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és disseny d'un projecte d'investigació en grup.

 


Bibliografia

 

- Eiroa, M. y Barranquero, A. (2017). Metodos de investigacion en la comunicacion y sus medios. Madrid: Editorial Síntesis.

- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch

- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC

- Soriano, Jaume (2007). L'ofici de comunicòleg: métodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo

  

Complementària

- Tuhiwai Smith, Linda (2017). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. Tafalla: Txalaparta. 

- Eguizabal, Raúl(2015). Metodologías I. Madrid: Fragua

- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua 

- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]

- Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch

 


Programari

No necessari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 43 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 41 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 43 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt