Logo UAB

Direcció d'Art, Disseny Artístic i IL·luminació

Codi: 105011 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Guillem Marca Frances
Correu electrònic:
guillem.marca@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura no requereix prerequisits. 


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és introduir l'alumne en l'àmbit de la direcció d'art des de totes les facetes diferenciant la polisèmia del concepte i oferint la possibilitat de deixar obertes diferents apostes laborals. S'aprofundirà en el perfil de la figura del director d'art i en el seu procés de treball per dur a terme una conceptualització visual correcta d'un projecte que es demostri en els detalls específics (il·luminació, personatges, gràfica, decoració, etc.)


Resultats d'aprenentatge

  1. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  2. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  3. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  4. CM15 (Competència) Organitzar la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  5. CM15 (Competència) Organitzar la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  6. CM15 (Competència) Organitzar la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  7. KM19 (Coneixement) Aplicar les teories de comunicació audiovisual en produccions audiovisuals de tipus industrial.
  8. KM19 (Coneixement) Aplicar les teories de comunicació audiovisual en produccions audiovisuals de tipus industrial.
  9. SM19 (Habilitat) Construir composicions estàtiques i dinàmiques d'acord amb els principis clau de disseny i direcció d'art.
  10. SM19 (Habilitat) Construir composicions estàtiques i dinàmiques d'acord amb els principis clau de disseny i direcció d'art.

Continguts

La direcció dart. Accepcions i disciplines.

  • Publicitat
  • Teatre
  • Cinema
  • Televisió
  • Games

La conceptualització visual. Ideació. Emoció.

  • Moodboard
  • Esbós
  • Storyboard

Departament artístic de preproducció. Concepció, disseny, desenvolupament i implementació.

Àmbits dactuació.

  • Atmosfera. Ambientació
  • Il·luminació
  • Decorats. Escenografia. Objectes.
  • Vestuari
  • Maquillatge
  • Locució

El director dart: coordinació de projectes.

  • Proveïdors
  • Pressupost
  • Calendarització

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 10 0,4 CM14, CM15, KM19, SM19, CM14
Pràctiques d'implementació 40 1,6 CM14, CM15, KM19, SM19, CM14
Sessions teòriques 20 0,8 CM14, CM15, KM19, SM19, CM14
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 CM14, CM15, KM19, SM19, CM14
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització de treballs 60 2,4 CM14, CM15, KM19, SM19, CM14

L’assignatura es realitzarà en base a quatre metodologies: sessions teòriques i pràctiques d’implementació (a l’aula o als laboratoris), sessions de tutories i treball autònom en el que l’alumne ha de desenvolupar els treballs, fer lectures i preparar les pràctiques de l’aula.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projecte 40% 0 0 CM14, CM15, KM19, SM19
Proves avaluatives 20% 0 0 CM14, CM15, KM19, SM19
Pràctiques d'implementació 40% 0 0 CM14, CM15, KM19, SM19

L’avaluació es durà a terme en base a tres sistemes:

  • Proves avaluatives de desenvolupament obert (examen de desenvolupament o assaig teòric) (20%): 2 proves, una d'acció a l'aula i una de redacció.
  • Realització de tres pràctiques breus (40%): 2 pràctiques (20% cadascuna) recuperables. 
  • Realització de projectes (40%): 1 projecte avaluat en dues parts (20%+20%).

Bibliografia

Bowie, José Antonio Pérez. “La adaptación cinematográfica a la luz de algunas aportaciones teóricas recientes.” Signa (Madrid, Spain) 13.13 (2004): 277–300. Print.

Castello Sirvent, Fernando, and Vanessa Roger Monzó. “DIRECCIÓN DE ARTE Y PRODUCCIÓN PUBLICITARIA: ANALIZAR, CONECTAR, EXPERIMENTAR Y CREAR.” Vivat academia (Alcalá de Henares) 22.147 (2019): 65–85A. Web.

Hernández Serrano, Gloria. Dirección de arte para producciones audiovisuales. Madrird: Ministerio de Educación de España, 2017. Print.

López Fernández, Jesús, and Leonor Balbuena Palacios. “Comunicando a través de la seducción : análisis de la dirección de arte en la publicidad de perfumes.” (2019): n. pag. Print.

Oejo, Eduardo. Dirección de arte / Eduardo Oejo Montano. Madrid: Eresma & Celeste, 1998. Print.

Quintas Froufe, Eva, and Natalia Quintas Froufe. “Moulin Rouge : dos estilos de direccion artistica.” Revista FAMECOS 40 (2009): 84–. Print.

Rizzo, Michael. Manual de dirección artística cinematográfica / Michael Rizzo ; traducción: Sylvia Steinbrecht Aleix. Barcelona: Omega, 2007. Print.

Rom Rodríguez, Josep A. Diseño gráfico publicitario : diseño gráfico y dirección de arte publicitaria. N.p., 2018. Print.


Programari

Paquet Adobe


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt