Logo UAB

Planificació, Producció i Gestió d'una Obra Audiovisual

Codi: 105009 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Ribes Guardia
Correu electrònic:
xavier.ribes@uab.cat

Equip docent

Laia Sànchez Casals

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió de l'anglès.


Objectius

Aquesta assignatura s'inclou dins la matèria anomenada Creació i Realització Audiovisual i té caire obligatori. L'objectiu fonamental és que l'alumne conegui tots els procediments i les etapes que formen part del disseny, la planificació, la gestió i la realització de l'obra audiovisual des d'un punt de vista professional, i més en particular els següents:

• Identificar el marc productiu de les indústries audiovisuals i les seves particularitats.

• Estudiar les característiques dels principals productes audiovisuals.

• Identificar els perfils professionals que intervenen en els processos productius del sector de l'audiovisual.

• Conèixer els processos d'ideació dels productes audiovisuals.

• Saber els aspectes clau del disseny de les obres audiovisuals.

• Adquirir capacitat d'elaboració dels diferents tipus de projectes necessaris per tal de dur a terme una obra audiovisual.

• Adquirir coneixement i un cert domini dels instruments de planificació i control.

• Saber els principis bàsics de gestió dels equips professionals que participen en l'elaboració dels productes audiovisuals.

• Identificar els processos de resultats i de control de qualitat de les obres.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM03 (Competència) Utilitzar les destreses expositives i narratives pròpies de l'entorn professional audiovisual.
  2. CM04 (Competència) Avaluar l'aplicabilitat dels projectes en funció de les finalitats socials i mediambientals que tingui.
  3. SM06 (Habilitat) Operar amb els dispositius tecnològics audiovisuals.
  4. SM06 (Habilitat) Operar amb els dispositius tecnològics audiovisuals.
  5. SM07 (Habilitat) Utilitzar els principis de planificació, producció i gestió d'un producte audiovisual.
  6. SM08 (Habilitat) Crear continguts i estratègies pròpies de les xarxes i les plataformes digitals.
  7. SM08 (Habilitat) Crear continguts i estratègies pròpies de les xarxes i les plataformes digitals.

Continguts

El programa de l'assignatura es desenvoluparà en cinc apartats:

  1. Context actual de la producció audiovisual: característiques del sector industrial. Lògiques econòmiques: producció, finançament, distribució.
  2. L'obra audiovisual com a producte industrial: el procés de ideació de les obres audiovisuals: la capacitat de diferenciació dels prototipus. L'aportació del capital intel·lectual, el savoir faire, talent i innovació.
  3. El projecte audiovisual: característiques i funcions. De la idea al pla de producció. Tècniques de planificació. Pressupostació. Finançament. Sistemes d'avaluació i control.
  4. Els drets sobre l'obra audiovisual: els diferents tipus de drets implicats en la indústria audiovisual.
  5. La gestió dels recursos humans: els diferents rols professionals i la seva aportació a la cadena de valor, des de l'escriptura fins a l'etalonatge. Determinació de les necessitats tècniques y humanes. Promoció, màrqueting i comercialització de les obres audiovisuals. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions pràctiques 75 3
Sessions teòriques 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Preparació i realització dels treballs del curs 150 6

La metodología d'aquesta assigantura inclou les classes teòriques introductòries als aspectes clau de la producció audiovisual, així como sessions pràctiques i tutories amb anàlisis de cas que il·lustrin les qüestions bàsiques del programa.

Tindrà una important part d'aplicació pràctica dels continguts apresos que consistirà en l'execució en equip d'una producció audiovisual, així com la seva presentació i defensa pública davant d'un jurat format per professionals del sector.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 30% 3 0,12 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08
Presentació de pressupostos 5% 3 0,12 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08
Presentació de sinopsis 5% 3 0,12 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08
Presentació del pla de producció i plantejament artístic 5% 3 0,12 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08
Presentació del projecte 5% 3 0,12 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08
Projecte finalitzat 50% 15 0,6 CM03, CM04, SM06, SM07, SM08

L'avaluació de l'assignatura constará de tres parts que s'hauran de superar de manera independent. Aquestes parts són:

-Examen dels aspectes teòrics: 30 % de la nota final.

-Treballs amb presentació pública (presentació del pressupost, presentació de la sinopsis del projecte, presentació del pla de producció i plantejament artístic, i pitching del projecte): 20% de la nota final.

-Execució del projecte (un curtmetratge de ficció o documental d'entre 10 i 15 minuts de durada): 50 % de la nota final. 

Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de:

2,5/5 punts del projecte

1,5/3 punts de l'examen teòric

1/2 punts dels treballs amb presentació pública

No es farà mitjana si no s'aproven totes les parts. En el cas de suspendre alguna o diverses parts, els estudiants hauran de superar una prova dissenyada en funció de la part que hagin suspès.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

BUSTER, Bobette (2013) Do Story. How to tell your story so the world listens. The Do Book Company.

CARPIO VALDEZ, Santiago (2015) Arte y gestión de la producción audiovisual. Lima: Editorial UPC (llibre en línia)

FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico , MARTÍNEZ ABADIA, José (1994) La dirección de producción en cine y televisión. Barcelona: Paidós. Papeles de comunicación.

GAWLINSKI, Marc (2003) Producción de televisión interactiva. Andoain: Escuela de cine y video.

MARTÍNEZ ABADÍA, José , FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico (2011) Manual del productor audiovisual. Barcelona: UOC (llibre en línia)

MIÑARRO, Laura (2013) Cómo vender una obra audiovisual: una aproximación a la distribución de contenidos audiovisuales. Barcelona: UOC (llibre en línia)

de ROSENDO, Teresa, GATELL, Josep (2015) Objetivo Writers' Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona: Alba Editorial.

SÁINZ SÁNCHEZ, Miguel (2002) El productor audiovisual. Síntesis Comunicación Audiovisual.

SNYDER, Blake (2010) ¡Salva al gato! Barcelona: Alba Editorial.

de WINTER, Helen (2006) ...What I really want to do is produce. London: Faber and Faber.

S'aniran recomanant diferents referències documentals al llarg del curs i en funció de les necessitats específiques de cada projecte.


Programari

Escriptura: qualsevol editor de textos

Pressupostació: qualsevol programa de full de càlcul

Edició: qualsevol programa d'edició de vídeo que hi hagi a la facultat (DaVinci Resolve) o altres similars (Premiere, Final Cut)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 42 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 43 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català anual matí-mixt