Logo UAB

Programació Audiovisual

Codi: 105006 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Celina Navarro Bosch
Correu electrònic:
celina.navarro@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es necessari haver assolit els continguts i competències de l'assignatura Teoria dels Gèneres Audiovisuals. A més, es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès. 


Objectius

L’assignatura s’integra dins de la matèria “Teoria del Gèneres Audiovisuals” que capacita a l’alumnat en l’aprenentatge de les rutines narratives de producció de missatges a partir dels gèneres audiovisuals i l’anàlisis de les estratègies de programació.

L’objectiu específic de l’assignatura és que l’estudiantat assoleixi coneixements teòrics i analítics sobre els models de programació audiovisual en els principals suports de difusió així com les dinàmiques de la seva constant evolució. Això permetrà entendre les estratègies de programació, els factors que les condicionen i el seu impacte en la industria audiovisual actual.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Programar les diferents modalitats de programació en funció dels diferents gèneres audiovisuals.
  2. KM16 (Coneixement) Distingir els criteris a partir dels quals els operadors audiovisuals organitzen la seva programació.

Continguts

L'assignatura s'articula al voltant d'aquests grans temes bàsics:

TEMA 1 – Introducció a la programació audiovisual

      1.1. Definició i abast de la programació audiovisual

      1.2. Història de la programació audiovisual

      1.3. Perfil professional del programador o programadora

      1.4. La investigació d'audiències

TEMA 2 – La programació lineal

      2.1. Franges horàries i flux i continuïtat lineal

      2.2. Models de la programació lineal televisiva

      2.3. Models de la programació lineal radiofònica

      2.4. Índexs de l'audiència lineal

TEMA 3 – La programació sota demanda

      3.1. El poder de plataforma (continguts i consumidors)

      3.2. Models de programació sota demanda

      3.3. Flux i continuïtat en la programació sota demanda (programació manual i algorítmica)

      3.4. Audiència en els serveis sota demanda

TEMA 4 – Gèneres i tendències de programació

      4.1. Gèneres i estratègies de programació

      4.2. Tendències i diversitat a la programació

TEMA 5 – Distribució i circulació de continguts

      5.1. Finestres d'explotació

      5.2. Localització i circulació de continguts


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de projecte 21 0,84 CM10, KM16, CM10
Classes magistrals 18 0,72 CM10, KM16, CM10
Seminaris: debats d'actualitat, exercicis de reflexió i activitats de recerca 12 0,48 KM16, KM16
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 KM16, KM16
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treball 42,5 1,7 CM10, KM16, CM10
Estudi autònom 40 1,6 CM10, KM16, CM10

La metodologia d'aquesta assignatura inclou classes teòriques, exercicis de debat (seminaris) i activitats de recerca sobre la programació de contingut audiovisual i audiències (projecte grupal).

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 30% 3 0,12 KM16
Seminaris 30% 3 0,12 CM10, KM16
Treball en grup 50% 3 0,12 CM10

AVALUACIÓ CONTINUADA

El sistema d’avaluació continuada de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) Prova teòrica, 30% sobre la qualificació final

B) Seminaris, 20% sobre la qualificació final.

C) Treball en grup, 50% sobre la qualificació final

A (30%) + B (20%) + C (50%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

 

AVALUACIÓ UNICA

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) Prova teòrica, 40% sobre la qualificació final (el model i dia d'examen serà diferent respecte al d'avaluació continuada).

B) Treball de reflexió sobre un aspecte d'actualitat de la programa audiovisual, 20% sobre la qualificació final.

C) Treball d'anàlisi, 40% sobre la qualificació final.

A (40%) + B (20%) + C (40%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

 

Recuparació: avaluació continuada

Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitja. L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana mínima de 3,5. Els seminaris (30% sobre la qualificació final) queden exclosos del procés de recuperació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Recuparació: avaluació única

Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitjana. L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana mínima de 3,5. El treball de reflexió no podrà ser reavaluat.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Arana, Edorta (2011). Estrategias de programación televisiva. Síntesis 

Bonet, Montse i Sellas, Toni (2019). Del flujo al stock: El programador radiofónico ante la gestión del catálogo digital. Profesional de la información, 28(1), e280109. https://doi.org//10.3145/epi.2019.ene.09 

Bruun, Hanne (2020). Re-scheduling television in the digital era. Routledge.

Contreras, José María i Palacio, Manuel (2001). La programación en televisión. Síntesis.

Eastman, Susan i Ferguson, Douglas (2013). Media programming: strategies and practices. Berlmont: Wadsworth/Cengage Learning.

Huertas Bailén, Amparo (2015). Yo soy audiencia: ciudadanía, público y mercado. Editorial UOC. 

Izquierdo-Castillo, Jessica i Latorre-Lázaro, Teresa (2022). Oferta de contenidos de las plataformas audiovisuales. Hacia una necesaria conceptualización de la programación streaming. Profesional de la información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.18

Martí, Josep Maria (2016). 51 maneras de hacer buena radio. Editorial UOC.

Neira, Elena, Clares-Gavilán, Judith i Sánchez Navarro, Jordi (2024). Las claves del éxito en streaming: Una aproximación teórico-práctica a la medición del impacto de los contenidos bajo demanda en las plataformas SVOD. VISUAL REVIEW: Revista Internacional de Cultura Visual, 16(Extra 3), 9. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5233

 

Bibliografía complementaria

Balló, Jordi i Oliva, Mercè (2024). La imagen incesante: Anatomía de los formatos audiovisuales. Llibres Anagrama.

Frey, Mattias (2021). Netflix Recommends. Algortihms, Film Choice and the History of Taste. University of California Press.

Gallego Pérez, J. Ignacio. (2010). Podcasting: Nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros. Editorial UOC.

Herbera, Joan, Linares, Rafael i Neira, Elena (2015). Marketing cinematográfico: cómo promocionar una película en elentorno digital. Editorial UOC.

Herrero Subías, Mónica; Medina Laverón,Mercedes i Urgellés Molina, Alicia (2018). Los sistemas de recomendación online en el mercado audiovisual español: análisis comparativo entre Atresmdedia, Movistar+, y Netflix. UCJC Business and Society Review, 15(4), 54-89. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/3943

Huertas Bailén, Amparo; Cogo, Denise; Peres-Neto, Luiz; Almeida, Gabriela M.; Navarro, Celina y Camargo, Julia (2023). Ideas para abordar la comunicación inclusiva en los estudios universitarios de comunicación. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació.

Kelly, John Paul (2019). Television by the numbers: The challenges of audience measurement in the age of BigData. Convergence-the International Journal of Research into New Media Technologies, 25(1), 113-132.DOI:10.1177/1354856517700854

Martí, Josep Maria (2000). De la idea a l'antena. Tècniques de programació radiofónica. Pòrtic.

Martínez-Costa, María del Pilar i Moreno Moreno, Elsa (coords.) (2004). Programación radiofónica: arte y técnica del diálogo entre la radio y su audiencia. Servicio de Publicaciones. Universidad de Navarra.

Masanet, María José (2016). Pervivencia de los estereotipos de género en los hábitos de consumo mediático delos adolescentes: Drama para las chicas y humor para los chicos. Cuadernos.info, 39, 39-53. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.39.1027.

Navarro, Celina i Monclús, Belén (2021). The curation of European Netflix catalogues on social media: The key role of transnational and local cultural traits. Critical Studies in Television, 16(4), 347-374. https://doi.org/10.1177/17496020211044444


Programari

Aquesta assignatura no necessita un programari específic per al desenvolupament de les classes.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 43 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt