Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no té prerequisits específics, però s’entén com una continuïtat de diverses matèries cursades anteriorment. En aquest sentit, caldrà aplicar els coneixements, les competències i les habilitats adquirides a les assignatures Llenguatges Audiovisuals, Fonaments Tecnològics del Periodisme i Redacció i Locució en Mitjans Audiovisualsde primer curs.
Donat que es tracta d’una assignatura on es treballa la redacció oral i audiovisual dels gèneres informatius audiovisuals, cal tenir coneixements de català i/o castellà per seguir l’assignatura i realitzar les pràctiques.
L’assignatura s’integra en la matèria de “Producció periodística”. Aquesta matèria, en el grau de Periodisme, la formen les següents assignatures: :
L’assignatura, dintre del bloc formatiu, aporta els conceptes generals i les bases teòriques de com transmetre informació periodística en el llenguatge propi dels mitjans de comunicació audiovisual i de com aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics. El principal objectiu és la aplicació pràctica de la teoria dels gèneres, la redacció i les rutines organitzatives encaminades a la capacitació en la construcció discursiva dels relats informatius audiovisuals.
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan a partir dels següents eixos temàtics:
- Gèneres informatius audiovisuals i rutines productives. El rol del periodisme audiovisual en temps de xarxes socials.
- La informació d’actualitat a ràdio i televisió
- Els gèneres dialògics. L’entrevista i els gèneres polèmics a ràdio i televisió
- El reportatge a ràdio i televisió
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 19, 9 |
Pràctiques en el laboratori | 75 | 3 | 19, 5, 9, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 5, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i realització de pràctiques i treballs | 165 | 6,6 | 19, 5, 9, 18 |
L’adquisició de coneixements es farà a través de diversos procediments metodològics que inclouen classes magistrals, seminaris i pràctiques de laboratori.
En les sessions teòriques es farà l’exposició dels continguts del programa. En els seminaris s’aprofundirà en l’anàlisi de produccions informatives audiovisuals professionals. Pel que fa a les pràctiques, serviran per aplicar a casos reals allò après a les sessions prèvies. El seu disseny i preparació -junt amb les diferents documents relacionats- formaran part del treball autònom previst a l’assignatura. Es farà una prova escrita per conèixer tant el grau d’assoliment dels coneixements teòrics com la capacitat per aplicar-los.
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 30% | 3 | 0,12 | 19, 9 |
Pràctiques | 50% | 8 | 0,32 | 2, 19, 5, 4, 1, 7, 9, 11, 10, 8, 12, 13, 6, 16, 17, 15, 14, 18, 3 |
Seminaris (participació i exercicis escrits) | 20% | 4 | 0,16 | 19, 9, 18 |
Les competències d’aquesta assignatura s’avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Prova teòrica, 30% sobre la qualificació final
- Proves pràctiques de laboratori, 50% sobre la qualificació final
- Treballs encarregats en els seminaris, 20% sobre la qualificació final
Per superar l’assignatura cal haver participat en els tres tipus d’activitats d’avaluació proposades. En cas d’absència obligada, aquesta s’ha de justificar al professorat el més aviat possible.
Les persones que realitzin qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació en un acte d’avaluació, seran qualificades amb 0 en aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat d’un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Aspectes a tenir en compte:
- Cal haver obtingut una nota mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura
- No es poden recuperar individualment pràctiques o exercicis realitzats en grup
- Només es podran recuperar les pràctiques que hagin estat realitzades prèviament i s’hagin suspès.
- La recuperació haurà de demanar-se al professorat responsable en els termes que es fixin després de comunicar les notes de l’avaluació.
2a Matrícula
- En cas de 2a matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen tipus test. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació d'aquest examen.
Plagi
- En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir.
En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Bibliografia bàsica
- Balsebre, Armand; Mateu, Manuel i Vidal, David (1998). La entrevista en radio, televisión y prensa, Madrid: Cátedra
- Cebrián Herreros, Mariano (1992): Géneros informativos audiovisuales: radio, televisión, periodismo gráfico, cine, video , Madrid: Editorial Ciencia 3 Distribución
- Comas, Eva (2009) La ràdio en essència: els sons de la realitat a la ràdio informativa, Barcelona: Trípodos – Facultat de Comunicació Blanquerna
- López, Celestino J. i Prósper, José (1999) : Elaboración de noticias y reportajes audiovisuales, València: Fundación Universitaria San Pablo CEU
- Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (2007) Las noticies en radio y televisión: periodismo audiovisual en el siglo XXI, Omega, Barcelona
- Rodero, Emma (2001) : Manual práctico para la realización de entrevistas y reportajes para la radio, Libreria Cervantes, Salamanca.
- Vilalta, Jaume (2006): El espíritu del reportaje, Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona
Bibliografia complementària
- Arfuch, Leonor (2004). La entrevista, una invención dialógica, Barcelona: Ediciones Paidós
- Barroso, Jaime (2009). Realización de documentales y reportajes: Técnicas y estrategias del rodaje en el campo, Madrid: Síntesis
- Brichs, Xavier (2004). Reflejos de la realidad. Así son y así se hacen los mejores programas de reportajes de la televisión, Barcelona: Ed. Cims/Midac
- De Latorre, Blanca i Llauradó, Ester (1999). Una imatge val més. La feina de l'ENG-videoperiodisme, Barcelona: Ed. Pòrtic
- Fernández, Federico i Martínez, José (2004). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Barcelona: Ediciones Paidós
- Halperin, Jorge (2004): La entrevista periodística. Intimidades de la conversación pública, Barcelona: Ediciones Paidós
- Marin, Carles (coord.) (2017). Reporterismo de televisión. Guia de buenas prácticas del reportero audiovisual Barcelona: Gedisa
- Martínez Costa, M. Pilar i Herrera, Susana (2008) La crónica radiofónica, Madrid: Ediciones IORTV
- Martínez Costa, M. Pilar (coord.) (2002). Información radiofònica, Barcelona: Ariel Comunicación
- Vilalta, Jaume (2007). El reportero en acción. Noticia, reportaje y documental en televisión, Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona
S'utilitzarà progranari específic d'edició d'àudio i vídeo.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |