Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ser capaç d'expressar-se correctament en castellà i/o català, tant per escrit com oralment. Això implica conèixer les gramàtiques castellana i/o catalana.
L'objectiu de l'assignatura és aportar els coneixements bàsics sobre l'escriptura i la narrativa periodístiques adequades als mitjans i suports audiovisuals des d'un punt de vista teòric i pràctic. L'assignatura pretén dotar l'alumnat dels conceptes teòrics i de les tècniques bàsiques per a la redacció i transcripció oral de textos periodístics adaptats a la percepció sonora-visual i a les característiques dels gèneres audiovisuals.
1. Introducció: comprensió sonora i mediació tecnològica
2. Nocions bàsiques sobre l'escriptura i la narrativa audiovisual
3. Nocions bàsiques sobre l'ètica i la deontologia periodística
4. Veu, locució i prosòdia
5. Macroestructura
6. Microestructura
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 15 | 0,6 | 1, 7, 8 |
Pràctiques de Laboratori | 33 | 1,32 | 1, 2, 5, 13, 6, 7, 10, 9, 4, 12, 3, 14 |
Tutories | 6 | 0,24 | |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 13, 6, 7, 10, 9, 4, 12, 11, 3, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat Autònoma | 75 | 3 |
Activitats dirigides:
a) Classes magistrals: explicació dels conceptes teòrics i pràctics.
b) Pràctiques al Laboratori: els dos principals objectius són que l'alumnat realitzi escrits i narracions periodístiques audiovisuals i que treballi l'ús professional de la veu.
- Activitats supervisades:
Tutories presencials individuals o en grup i avaluació de coneixements.
- Activitats autònomes.
L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per un correcte desenvolupament de les pràctiques al Laboratori; a més de l'estudi amb una lectura comprensiva de la bibliografia bàsica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Escrit | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 7, 8 |
Proves pràctiques de laboratori | 60% | 16,5 | 0,66 | 1, 2, 5, 13, 6, 8, 10, 9, 4, 12, 11, 3, 14 |
- Examen escrit (40%)
- Proves pràctiques de laboratori (60%)
La nota final serà la suma de la puntuació obtinguda. És imprescindible realitzar les dues parts corresponents a les proves d'avaluació per a superar l'assignatura. No es realitzarà la mitjana si una d'elles està suspesa. En totes les proves avaluables l'alumnat haurà de redactar sense errors ortogràfics, gramaticals o sintàctics, fent un bon ús del llenguatge.
RECUPERACIÓ:
Durant les setmanes de reavaluació es procedirà a recuperar la part o parts suspeses.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Bàsica:
Alsius, Salvador (1998). Ètica i periodisme. Editorial Pòrtic. Barcelona.
Blanch, Margarita y Lázaro, Patricia (2010). Aula de Locución. Cátedra: Madrid
Huertas Bailén, Amparo y Perona Páez, Juan José (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Bosch: Barcelona.
Langer, John (2000). La televisión sensacionalista. El periodismo popular y las "otras noticias". Paidós: Barcelona.
Mayoral, Javier (coord.); Sapag, Pablo; Huerta, Armando y Díez, Francisco Javier (2008). Redacción periodística en televisión. Síntesis: Madrid.
Complementària:
Boyd, Andrew, Stewart, Peter, Alexander, Ray (2008). Broadcast Journalism: Techniques of Radio and Television News. Focal Press: Oxford
Cano Muñoz, Isidro (2005). El don de la palabra: hablar para convencer. Thomsom: Madrid.
Cebrían Herrero, Mariano (2004). La información en televisión. Obsesión mercantil y política. Gedisa: Barcelona.
Dale Carnegie (2009). Cómo hablar bien en público. Elhasa: Madrid.
Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y Pérez Ornia, José Ramón (2006). Claves para elaborar la información en Radioy Televisión. IORTV:Madrid.
Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1999). Las noticias en televisión. IORTV: Madrid.
Rodero, Emma (2003). Locución Radiofónica. IORTV: Madrid.
Wulfemeyer, K. Tim (2009). Beginning Radio and TV Newswriting: A self-instructional learning experience. Iowa University Press: Iowa.
No s'utilitza cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |