Logo UAB

Emprenedoria i Innovació

Codi: 104956 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sebastian Aparicio Rincon
Correu electrònic:
sebastian.aparicio@uab.cat

Equip docent

Tatiana López Orozco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Aquesta assignatura s'emmarca dins del grup d'assignatures del Grau de Turisme que tenen a veure amb la gestió d'empreses (comptabilitat, direcció comercial, direcció financera, etc.), però en aquest cas amb la transversalitat que representen els continguts sobre Emprenedoria i concretament sobre Creació d'empreses i Innovació en l'àmbit del sector turístic. L'enfocament de l'assignatura és molt pràctic i es pretén que els continguts teòrics s'apliquin en forma d'exercicis, simulacions de casos, així com en altres activitats emprenedores complementàries.

En finalitzar l'assignatura el/la alumne/a serà capaç de:

1. Conèixer els models teòrics més rellevants i els conceptes claus sobre emprenedoria i creació d'empreses.

2. Conèixer el procés de creació d'empreses: de la generació de la idea al projecte empresarial.

3. Conèixer les característiques de l'empresariat i els recursos necessaris per emprendre.

4. Comprendre i saber aplicar els esmentats coneixements per dur a terme un projecte emprenedor.


Competències

  • Demostrar iniciativa i actitud emprenedora en la creació i la gestió d'empreses del sector turístic.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Proposar solucions alternatives i creatives a possibles problemes en l'àmbit de la gestió, la planificació, les empreses i els productes turístics.
  • Tenir orientació de servei al client.
  • Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  2. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  3. Desenvolupar habilitats directives i de gestió de conflictes.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Distingir la funció, la naturalesa i l'abast del màrqueting en l'organització.
  6. Identificar els recursos i les capacitats necessaris per al desenvolupament de noves empreses.
  7. Identificar i avaluar noves oportunitats de negoci en el sector.
  8. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  9. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  10. Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  11. Tenir orientació de servei al client.
  12. Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  13. Treball en grup.
  14. Valorar i seleccionar alternatives per establir cursos d'acció apropiats per a la implantació i control de les estratègies de recursos humans.

Continguts

1. L'ESPERIT EMPRESARIAL I LES ACTITUDS CAP A L'ACTIVITAT EMPRENEDORA

Rellevància de l'emprenedoria a l'actualitat. Les Pimes i les noves empreses en l'economia. 

Estructura i demografia empresarial

Manifestacions de l'empreneduria (dona emprenedora, emprenedoria social, etc.)

Una aproximació a la investigació sobre el fenomen emprenedor: El Projecte GEM

L'emprenedoria en el cas del sector turístic.

 

2. EL PROCÉS EMPRENEDOR 

Fases i elements: l'empresariat, la idea, el projecte i els recursos

Factores condicionants de la creació d'empreses. La teoria institucional i el pensament sistèmic.

La planificació del procés emprendedor. 

Mites i realitats de l'activitat emprenedora.

Característiques específiques del procés emprenedor en el sector turístic.

 

3. L'EMPRESARIAT COM A PROTAGONISTA DE L'ACTIVITAT EMPRENEDORA 

La figura de l'empresari/a: a la recerca d'una definició

L’empresari i l'equip emprenedor

Competències dels emprenedors

Característiques sociodemogràfiques de l'empresariat

Característiques dels emprenedors turístics

 

4. DE LA IDEA DE NEGOCI A L'OPORTUNITAT EMPRENEDORA. EL PAPER DE LA CREATIVITAT 

La creativitat en la creació d'empreses

La innovació

La idea de negoci

La oportunitat de negoci

Creativitat i turisme

 

5. ALTRES FORMES D’ACTIVITAT EMPRENEDORA: EMPRENEDORIA CORPORATIVA

Importància de l'emprenedoria corporativa

Emprenedoria corporativa vs emprenedoria independent

Formes d'emprenedoria corporativa

Emprenedoria corporativa i innovació a les empreses turístiques

 

6. EL PLA D'EMPRESA 

Utilitat del pla d'empresa, anàlisi de l’entorn i el Pla de Màrqueting

Pla de Producció i d’operacions

Pla d’organització, els recursos humans i el Pla jurídic-fiscal

Pla econòmic-financer

 

Participació a l’Erasmus Blended Intensive Program - “Sustainable / Social Entrepreneurship and Intercultural Management”

L’EUTDH ofereix la possibilitat a 6 estudiants d’aquest curs de participar en un Erasmus - Blended Intensive Program, coordinat per la professora Anna Zinenko.
Un Blended Intendive Program (BIP) es realitza de forma conjunta amb partners internacionals on es tractarà una problemàtica, en aquest cas relacionada amb “Sustainable / Social Entrepreneurship and Intercultural Management”.
La participació en aquest Blended Intensive Program substituiria de forma completa les tasques a fer a Entrepreneurship per sessions online d’assistència obligatòria, tasques a fer de forma remota i un treball final que es realitzarà presencialment a Carinthia University of Applied Sciences (Àustria) del 30 de novembre al 8 de desembre.
L’estudiant que participi en aquest programa obtindrà els 3 crèdits correponents a l’Assignatura d’”Entrepreneurship and Innovation” i la qualificació final d’aquesta assignatura correspondrà a la qualificació obtinguda al BIP.

L’estudiant que opti per aquesta opció haurà de:
-Indicar al professorat de l’assignatura que opta per aquesta opció (màxim el dia 19 de setembre).
-Posar-se en contacte amb la professora Anna Zinenko.
-Fer un seguiment de les activitats establertes en aquest programa. Aquestes activitats no estaran establertes en l’horari de l’assignatura si no que tindran un calendari propi, que pot coincidir amb altres assignatures, si fos així s’explicaria al professorat afectat.
-Comprometre’s al viatge a Carinthia (Klagenfurt am Wörthersee, Austria) el mes de novembre-desembre. L’assistència a aquesta activitat és obligatòria.

En cas que un estudiant que ha escollit aquesta opció decideixi deixar-la un cop inciada, no tindrà dret a l’avaluació única d’”Entrepreneurship and Innovation” si no que automàticament tindrà un “No avaluable”.

Ajuts econòmics. El viatge a Carinthia pot ser finançat per ajuts europeus Erasmus. Per fer-ho s’ha de sol.licitar. Podeu seguir aquest enllaç on trobareu la inforamció: https://www.uab.cat/web/mobilitat-i-intercanvi-internacional/programes-de-mobilitat-i-intercanvi-internacional/erasmus-bip-estudiants-1345856993587.html


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Casos aplicats 4 0,16 7, 6
Classes teòriques 12 0,48 3, 7, 6, 14, 10
Presentació pública de deures 3 0,12 7, 6, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 4, 7, 6
Tipus: Autònomes      
Casos aplicats 4 0,16 4, 3, 7, 6, 14, 13
Deures 10 0,4 2, 4, 3, 11, 7, 6, 14, 8, 13
Lectures i notes de classe 8 0,32 4, 7, 6, 8, 13

Idiomes d’impartició
Grau de Turisme i Grau de Direcció Hotelera: Anglès
Grau de Turisme en Anglès: Anglès

L'assignatura funciona en base a tres metodologies d'ensenyament-aprenentatge

a) Metodologia de la part teòrica de l'assignatura:

Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Les classes comptaran sovint amb suport audiovisual (visionat d'algun vídeo, presentacions en power point, etc.).

b) Metodologia de la part pràctica de l'assignatura:

Realització i exposició a classe d'exercicis i de casos pràctics (individuals o en equip) relacionats amb les explicacions teòriques (alguns exercicis es realitzaran fora de l'horari de classe). A més s'elaborarà un treball basat en el desenvolupament d'una activitat emprenedora en el context de les empreses del sector turístic.

c) Metodologia de la part no presencial de l'assignatura (Campus Virtual):

La plataforma del Campus Virtual s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a l'aula entre alumnat i professor. Al Campus Virtual hi haurà la fitxa de l'assignatura, el material complementari a la teoria en format digital, els exercicis i casos, enllaços a pàgines web, etc.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40 2 0,08 2, 5, 12, 7, 6, 14, 10, 13
Presentacions, deures, exercicis, etc. 15 15 0,6 2, 1, 4, 3, 5, 11, 12, 7, 6, 14, 9, 10, 8, 13
Projecte i activitats emprenedores 45 10 0,4 2, 1, 4, 3, 5, 11, 12, 7, 6, 14, 9, 10, 8, 13

L'avaluació d'aquesta assignatura consistirà en: 

a)La realització i exposició-discussió d'exercicis i casos individuals o en equip, presencials i "on-line" al llarg del curs, lliurats dins el termini fixat, que valdrà un 15% de la nota final.

b) La realització d'un treball basat en el desenvolupament d'una activitat emprenedora en el context de les empreses del sector turístic ("Premi a la millor idea emprenedora", "Pla d'empresa", "Projecte empresariat per un dia", "Actituds emprenedores", "digital entrepreneurship"), que valdrà un 45% de la nota final.

c) La realització d'un examen final, que valdrà un 40% de la nota final i que inclourà tant la matèria teòrica exposada a les classes magistrals com aspectes relatius a la part pràctica de l'assignatura (un 5% del total d'aquesta part, podria ser d'autoavaluació per part de l'alumne).

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

Els que han seguit el BIP rebran la seva qualificació segons les activitats realitzades al BIP.

Avaluació única: En cas d'optar per aquesta opció, l'estudiant haurà de presentar un exàmen, diferent al de l'opción c adalt.

La recuperació de l’assignatura per avaluació única serà el mateix que el de la resta d’alumnat i per presentar-se a la re-avaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l’avaluació única.


Bibliografia

FERNÁNDEZ, J. et al. (2000): Manual para la creación de empresas. Cómo emprender y consolidar un proyecto empresarial, Madrid: Edisofer.

GONZÁLEZ, F.J. (2000): Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales, Madrid: Pirámide.

GUERRERO, M. & URBNAO, D. (2011): Las universidades emprendedoras en la economía del conocimiento. Pearson.

HISRICH, R. D., PETERS, M. P., & SHEPHERD, D. A. (2016): Entrepreneurship (10thEdition). McGraw-Hill Education.

KIRBY, D. (2002): Entrepreneurship. Maidenhead. MCGraw-Hill.

MAQUEDA, F.J. (1991): Creación y Dirección de Empresas, Edit. Ariel.

URBANO, D. (2005): La creació d'empreses a Catalunya: organismes de suport i actituds cap a l'activitat emprenedora. Col.lecció d'estudis CIDEM. Centre d'Innovació i Desenvolupament Empresarial.

URBANO, D., APARICIO, S., & AUDRETSCH, D. B. (2019): Institutions, Entrepreneurship, and Economic Performance. Switzerland, Springer International Publishing.

URBANO, D. & TOLEDANO, N. (2008): Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Editorial UOC.

URBANO, D. & RODRIGUEZ, L. (2010): Guia per l'elaboració d'un pla d'empresa. Departament de Treball. Generalitat de Catalunya.

 

Un altre material de suport en format digital i enllaços a pàgines web s'ofereixen al Campus Virtual. 


Programari

.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt