Logo UAB

Geografia Turística

Codi: 104952 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Diaz Soria
Correu electrònic:
inmaculada.diaz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L'assignatura pretén fer una aproximació al coneixement geogràfic del món amb l'objectiu essencial d'ajudar a fer comprendre a l'alumnat el context en el qual es desenvolupa l'activitat turística. Es realitza una introducció a la geografia general del planeta, als mètodes de representació cartogràfica del territori, a través de mapes com a eines bàsiques de la ciència geogràfica, i a conceptes geogràfics bàsics. S'exploren eines que permeten analitzar la situació actual del turisme a escala mundial. S'identifiquen les principals característiques geogràfiques de les diferents regions del planeta amb l'objectiu d'entendre el seu desenvolupament turístic. Els continguts d‟aquesta assignatura permetran a les futures persones graduades en turisme disposar de coneixements essencials per al desenvolupament de la seva activitat professional, a més d'eines per entendre el món actual, el sector turístic i els seus reptes globals.

A final de curs l'alumnat haurà de:

  1. Comprendre els aspectes geogràfics generals del planeta Terra.
  2. Conèixer les tècniques bàsiques de representació de la Terra en mapes, així com saber interpretar correctament un mapa i conèixer-ne les característiques bàsiques.
  3. Entendre les característiques geogràfiques bàsiques de les diferents àrees regionals del planeta.
  4. Descriure les característiques principals de les regions turístiques i fluxos turístics a escala mundial.
  5. Ser conscient, des de la geografia, dels reptes globals en els quals s'emmarca el desenvolupament turístic, especialment el canvi climàtic i els seus efectes.

Competències

  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Identificar els elements de la geografia mundial, així com els principals recursos territorials i turístics.
  4. Identificar els principis bàsics del turisme des de l'àmbit geogràfic.
  5. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  7. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  8. Treball en grup.

Continguts

1. Introducció: Geografia i Turisme

1.1. Introducció a la geografia. Conceptes bàsics.

1.2. El planeta Terra.

1.3. Representació geogràfica: Mapes.

1.4. Regions turístiques mundials. Criteris geogràfics.

2. Geografia física i turística mundial

2.1. Variables de geografia física general.

2.2. Clima i turisme.

2.3. Regions naturals del planeta. Característiques i desenvolupament turístic.

2.4. Els oceans.

3. Geografia humana i turística mundial

3.1. Variables de geografia humana general.

3.2. Europa

3.3. Amèrica

3.4. Àfrica

3.5. Àsia

3.6. Oceania

4. Conclusions

4.1. Reptes globals: igualtat de gènere, descolonització, justícia climàtica

4.2. El turisme a escala mundial


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 42 1,68 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 60 2,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5
Treballs pràctics 40 1,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5, 8

IDIOMES:

Grau de Turisme: Català i castellà.

Grau de Turisme en Anglès: Anglès.

METODOLOGIA:

L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:

a) Sessions docents: Sessions de dues hores dirigides per la persona docent, combinant explicacions teòriques amb activitats pràctiques per consolidar els conceptes. Les classes poden comptar amb suport audiovisual i material per a la pràctica.

b) Activitats pràctiques d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà la realització de treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l'assignatura, i que contribuiran a la nota final de l'assignatura. Aquests treballs s'han de fer principalment com a activitats autònomes.

c) Ús del Campus Virtual: La plataforma Moodle s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a la comunicació directa a l'aula entre alumnat i docent. A Moodle hi haurà material complementari en format digital, el programa de l'assignatura, l'enunciat de les pràctiques (que també es lliuraran a través del Campus Virtual), les qualificacions i els fòrums que l'alumnat ha de fer servir per comunicar amb la persona docent fora de la classe ("Anuncis" i "Fòrum FAQ", als quals tot l'alumnat sense excepció ha d'estar subscrit).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats individuals a l'aula 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5
Examen de continguts teòrics 20% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 7, 5
Examen de mapes i teoria 20% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 7
Exposició oral 10% 0,25 0,01 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5, 8
Treball en grup 20% 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5, 8
Treball individual 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 6, 7, 5

1. AVALUACIÓ CONTÍNUA

L'avaluació contínua d'aquesta assignatura consta del sistema següent:

a) Un treball individual basat en les activitats que l'alumnat realitza a classe presencialment al llarg de cada sessió. Aquestes activitats hauran de ser entregades i auto-corregides a classe. El total de les entregues d'aquestes activitats representa 15% de la nota final de l'avaluació contínua. Per optar a la nota completa es requereix un mínim del 80% d'activitats entregades. Com que són activitats vinculades amb la presencialitat, no es podran recuperar.

b) Un treball individual relacionat amb les activitats realitzades a classe que representa el 15% de la nota final.

c) Un treball en grup. Les instruccións s'explicaran el primer dia de classe i estaran publicades a Moodle. Es preveu una entrega parcial i es recomana reservar tutories abans de l'entrega per afavorir una entrega final de qualitat ja que aquesta activitat, com es realitza en grup, no es pot recuperar ni millorar. Aquest treball representa el 20% de la nota final.

d) Una exposició oral del treball en grup. Com es realitza en grup, no es pot recuperar ni millorar, per tant, es recomana preparar-la amb cura i demanar tutories per preparar-la abans de la presentació. Es valorarà la claredat i l'estructura. Representa un 10% de la nota final. 

e) Dos exàmens parcials, que valdran un 40% de la nota final (20% cada examen).

Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació perquè cada activitat contribueixi a la nota final.

El dia de l'examen final es podran recuperar examens parcials o treballs individuals amb una nota inferior a 4. L'entrega d'activitats realitzades a classe, el treball en grup i l'exposició oral no es poden recuperar.

Un cop obtinguda la nota final de l'avaluació contínua (després de la data de l'examen final), l'alumnat amb una nota final entre 3,5 i 4,9 tindran l'oportunitat de recuperar l'assignatura a la reavaluació:

  • La reavaluació consistirà en un únic examen que inclourà tota la matèria de l'assignatura.
  • La nota màxima que es pot obtenir si es realitza la reavaluació és un 5. És a dir, si s'aprova la reavaluació, la nota final de l'assignatura serà un 5.

2. AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura té possibilitat de realitzar avaluació única amb l'autorització de la professora i de coordinació. Aquesta autorització ha de ser obtinguda en el primer mes de classe (febrer 2025). S'informarà de les dates que s'han de respectar escrupulosament.

L'avaluació única es basa en les següents evidències:

a) L'entrega única d'una carpeta de continguts preparada especialment per a l'avaluació única. Es valorarà que el document entregat estigui complet, així com la qualitat de les respostes proporcionades a les diferents activitats. Aquesta entrega es realitza el dia de l'examen final i compta un 40% de la nota final de l'assignatura. És obligatòria l'assistència a, com a mínim, una tutoria per poder entregar aquest treball.

b) Un examen teòric i de mapes que inclourà tot el contingut de l'assignatura. Es realitzarà el dia de l'examen final i comptarà un 60% de la nota final de l'assignatura.

Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació perquè sumin a la nota final.

La reavaluació de l’assignatura per avaluació única serà la mateixa que la de la resta d’alumnat. Per presentar-se a la reavaluació serà necessari que s'hagi obtingut com a mínim un 3,5 en la nota final de l'assignatura (basada en el conjunt de les evidències de les que consta l’avaluació única).

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

- Barrado, Diego & CALABUIG, Jordi (2001). Geografía mundial del turismo. Madrid: Ed. Síntesis.

- Blanco, Asunción; Blázquez, Macià; De la Calle, Manuel; Fernández, Alfonso; García, María; Lois, Rubén C.; Mínguez, M.a del Carmen; Navalón, Rosario; Navarro, Enrique & Troitiño, Libertad. Diccionario de turismo 1a edición. Madrid: Ediciones Cátedra, 2021.

- Boniface, Brian; Cooper, Chris & Cooper, Robyn (2020). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism (8th edition). London: Routledge.

- Crespi, Montserrat & Planells, Margarita (2011). Destinos turísticos. Madrid: Ed. Síntesis.

- Duhamel, Philippe (2018). Géographie du tourisme et des loisirs: dynamiques, acteurs, territoires. Paris: Armand Colin.

Estermann, Josef (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis [Online], 38. http://journals.openedition.org/polis/10164 

- Marston, Sallie A. (2017). World regions in global context. Harlow: Pearson Education.

- Martín, Eva Mª & Nieto, Aurelio (2014). Territorio y turismo mundialAnálisis geográfico. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

- Segovia, Mónica & Figueroa, Cristina (2018). Turismo y género : la perspectiva inclusiva en la gestión turística. Barcelona: Editorial UOC.

- UN2030 Sustainable Development Goals (Tourism4SDG): https://tourism4sdgs.org/

- World Economic Forum (2019). The travel & Tourism Competitiveness report 2019. Geneva.

www.world-tourism.org (Documents and statistics on international tourism).

- Zygmunt, Karolina (2021). Viajar y escribir en la era del turismo de masas : relatos de viajes contemporáneos por la Ruta de la Seda. Madrid: Editorial CSIC.


Programari

- Google Earth

- Instamaps

- Moodle


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt