Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes de Recerca en Comunicació Persuasiva

Codi: 104899 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
María Desamparados Huertas Bailén
Correu electrònic:
amparo.huertas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

L'assignatura forma part del bloc formatiu Investigació en Comunicació, juntament amb Investigació de mercats i del consumidor.
 
L'objectiu final de l'assignatura és contribuir al fet que l'alumnat pugui:
 
(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica a l'àmbit de la comunicació persuasiva i la publicitat (saber actuar)
 
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser)
 
(c) Aprendre a realitzar presentacions orals (saber defensar idees pròpies)

Resultats d'aprenentatge

  1. CM18 (Competència) Planificar estudis de mercat i recerques en l'àmbit de la comunicació persuasiva per a la transformació social i d'acord amb els ODS.
  2. CM19 (Competència) Contrastar els resultats de la recerca en publicitat i relacions públiques amb les evidències preses de la pràctica professional per corregir tot tipus de desigualtats.
  3. CM20 (Competència) Interpretar els resultats d'una recerca per donar solucions innovadores a problemes de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  4. KM22 (Coneixement) Identificar les etapes del mètode científic que se segueixen en la resolució d'un problema de coneixement en l'àmbit de la comunicació persuasiva.
  5. KM23 (Coneixement) Seleccionar l'objecte d'estudi i les fonts documentals pertinents per establir l'estat de la qüestió i el marc teòric en una recerca en comunicació persuasiva.
  6. KM25 (Coneixement) Distingir les principals tècniques de recerca quantitativa i qualitativa per a la resolució de problemes de recerca en comunicació persuasiva.
  7. SM17 (Habilitat) Operar amb la metodologia més apropiada en funció de les preguntes o hipòtesis plantejades en una recerca sobre comunicació persuasiva.
  8. SM19 (Habilitat) Defensar de forma oral i escrita, emprant un llenguatge eficaç i inclusiu, la metodologia, resultats i conclusions d'una recerca en comunicació.

Continguts


Introducció: Activitat científica i comunicació persuasiva
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi: anàlisi de contingut (semàntic-estètic / elements visuals, audiovisuals, sonors, disseny gràfic), públics i consumidors (audiència i recepció-efectes), legislació i pràctica professional.
- Tipologia i principals línies d'investigació: actituds, comportament i consum; credibilitat i empatía; evidència i eficàcia; interactivitat i engagement.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials-professionals.

Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?)
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents)
- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?)
- Anàlisi descriptiva dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda)
- Anàlisi interpretativa dels resultats (Conclusions)

Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: teories (psicologia social – responsabilitat social corporativa) i epistemologia (conceptes)
- Hipòtesis / Preguntes
- Influència de les variables (Tipologia: dependent, independent i de control)
- Univers / Mostra-Corpus / Estudi de cas

Investigació Social (experiències, interpretació i avaluació)
- Mètodes qualitatius: entrevistes, focus-groups, pretests, observació etnogràfica i etnografia digital.
- Mètodes quantitatius: sondeig, qüestionaris i Big Data.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives / Estètiques i Símbols
- Mètodes quantitatius: Big Data
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Tendències d'investigació actuals al context internacional
- L’estudi de les noves pràctiques professionals


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 CM18, CM19, CM20, KM22, KM25, SM17
Pràctica de laboratori 18 0,72 CM18, CM19, KM22, KM23, KM25, SM17, SM19
Seminaris de discusió i debats 19,5 0,78 CM20, KM22, KM25, SM19
Tipus: Supervisades      
Tutoria 7,5 0,3 CM20, KM22, KM25, SM19
Tipus: Autònomes      
Lectures i resums de documents científics 66 2,64 CM19, KM22, KM23, KM25
Preparació pràctica de laboratori 15 0,6 CM18, KM23, SM17

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:
Activitats dirigides:
- Classes de teoria: explicació general del temari 
- Seminaris de discussió i debats: L'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual i el debat grupal  (Lliurament final: treballs individuals i en equip)
- Pràctiques de Laboratori: L'objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir de dissenyar un projecte propi (Treball grupal)
Activitats supervisades:
- Tutories. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades pel correcte desenvolupament dels seminaris, de la pràctica de laboratori i de l'examen escrit.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 3 0,12 CM18, KM22, KM23, KM25, SM17
Exposició oral de la pràctica 10% 0,5 0,02 SM19
Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació) 20% 2,5 0,1 CM18, CM19, CM20, KM22, KM23, KM25, SM17
Seminaris (preparació i participació) 40% 3 0,12 CM19, CM20, KM22, KM25, SM19

AVALUACIÓ CONTINUADA*

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit (30% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.
- Pràctica: disseny d'un projecte d'investigació en equip (20% sobre la qualificació final) i exposició oral corresponent (10% sobre la qualificació final)
- Seminaris (40% sobre la qualificació final). Individuals i grupals - Recuperables

Recuperació

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen i/o seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.

AVALUACIÓ ÚNICA*

- Examen escrit (50% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.

- Seminaris 1 (25 % sobre la qualificació final). Individual - Recuperable

- Seminari 2 (25% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable

Recuperació

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat les tres activitats previstes i que hagi obtingut una qualificació totalmínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen i/o seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. L'alumnat que hagi obtingut una nota superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova oral. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.

*En cas que un/a estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una activitat d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta activitat d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats dins d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 


Bibliografia

- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra

- García Santamaría, José Vicente; Rodríguez Pallarés, Miriam (2023). Marketing cinematográfico y de series. Barcelona: Editorial UOC

- Hellín Ortuño, Pedro Antonio; Contreras, Fernando, R.; Pérez, Clotilde; San Nicolás Romera, Cesar (2023). Cultura Global Publicitaria. Una epistemologia visual sobre estética y consumo en la era digital. Salamanca: Comunicación Social. 

- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: Editorial UOC

- Morales i Gras, Jordi (2022). Hackear la ciencia social. Una invitación a la investigación social en entornos digitales. Barcelona: Editorial UOC

- Moreno Molina, Manuel (2023). Followers: crea tu comunidad de seguidores en Internet. Barcelona: Editorial Deusto

- Pellicer Jorda, Maria Teresa (2023). Ética publicitaria y responsabilitat social corporativa. Madrid: Pirámide. 

 

Enllaços d’interès:

Autocontrol [https://www.autocontrol.es/]

Col·legi del Màrqueting  i la Comunicació de Catalunya [https://www.marquetingicomunicacio.cat/]

Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]

Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]


Programari

No és necessari 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda