Logo UAB

Redacció Publicitària i de les Relacions Públiques

Codi: 104897 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Sarai Melendez Rodriguez
Correu electrònic:
sarai.melendez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap requisit

 


Objectius

Conèixer, estudiar, reflexionar, examinar i practicar el rol de Redactor Publicitari (Copywriter) com a professional clau dins de l'estructura organitzativa d'una agència de publicitat, les seves funcions i el seu desenvolupament operatiu tant a Above The Line (ATL) com a Below The Line (BTL) ideant i escrivint tota mena de peces publicitàries.

 

Preparar els alumnes per treballar efectivament en la redacció de textos per a web, publicitat digital i xarxes socials per tal que siguin competents en aquests i altres mitjans emergents.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM15 (Competència) Idear missatges creatius i persuasius que responguin a les necessitats comunicatives de les entitats anunciants sense vulnerar els valors democràtics ni els drets fonamentals dels públics.
  2. CM17 (Competència) Integrar la creativitat com a eina transformadora de valors i comportaments al servei del benestar social general.
  3. KM18 (Coneixement) Enumerar els recursos expressius òptims dels llenguatges escrit, gràfic i audiovisual per construir missatges originals i atractius.
  4. SM14 (Habilitat) Aplicar tècniques que potenciïn l'originalitat i la flexibilitat del pensament per generar idees creatives que donin resposta a problemes de comunicació.
  5. SM15 (Habilitat) Produir missatges publicitaris i de relacions públiques que responguin a les necessitats de persones clientes i consumidores amb tecnologies convencionals i emergents.
  6. SM16 (Habilitat) Practicar el paper de redactor publicitari (copywriter) fent servir el llenguatge de manera creativa, correcta, eficaç i sense caure en usos sexistes o discriminatoris.

Continguts

TEMARI:
 
Part I
La figura del redactor publicitari (copywriter).
Estratègia, idea, paraula.
Elements del copywriting: el titular.
Elements del copywriting: el body copy.
Naming

Slogans
 
Part II
 
Redacció publicitària a ATL
Redacció per a mitjans gràfics
Guions per a falques radials
Llibrets i elements de redacció per a TV i vídeos
Redacció per a peces d'internet
 
Part III
 
Redacció publicitària a BTL
Redacció per a màrqueting directe (cartes, fulls solts, fulletons, publicitat per correu)
Elements i redacció per a l'Email Màrqueting
Redacció per a peces per a publicitat en mòbils
Escriure per a anuncis de street marketing, guerrilla
Formats de redacció per a la publicitat a Internet, Xarxes Socials, PLV, patrocini, ús d'influencers, etc.).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16, CM15
Sessions de pràctiques 37,5 1,5 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16, CM15
Tipus: Supervisades      
Tutorías 7,5 0,3 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16, CM15
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització de treballs 82,5 3,3 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16, CM15

- Teoria per a explicar els conceptes clau (classe magistral). Seminaris per aprofundir en alguns d'aquests conceptes.
- Lectures obligatòries (llibres, articles, capítols, webs, blocs ...).
- Lectures opcionals (llibres, articles, capítols, webs, blocs ...).
- Pràctiques de redacció individuals i en grup a partir d'un briefing.
- Pràctica final d'una campanya d'un client real (si és possible) i la seva presentació oral.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de continguts teòrics 30% 2 0,08 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16
Pràctica final 20% 2,5 0,1 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16
Pràctiques específiques 50% 3 0,12 CM15, CM17, KM18, SM14, SM15, SM16

Aquesta assignatura segueix avaluació continuada i avaluació única.

Avaluació continuada

Activitat A: Examen de continguts teòrics (30% sobre la qualificació final).

Activitat B: Pràctiques específiques (50% sobre la qualificació final). Es realitzaran en equip a l'aula durant les hores de pràctica.

Activitat C: Pràctica final (20% sobre la qualificació final). Consta d'un informe creatiu mitjançant el qual els estudiants hauran de millorar anuncis amb faltes ortogràfiques i que continguin una baixa qualitat creativa. Es realitzarà en equips creatius assignats a l'inici del curs.

Per superar l'assignatura, la nota mínima de cadascuna de les activitats no pot ser inferior a 5. La nota final serà la mitjana ponderada de les qualificacions de les tres activitats.

 

Recuperació de l'avaluació continuada

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats recuperables són l'examen teòric i la pràctica final.

 

Avaluació única

Activitat A: Examen de continguts teòrics (30% sobre la qualificació final).

Activitat B: Pràctiques específiques (50% sobre la qualificació final).

Activitat C: Es lliurarà el treball final (20% sobre la qualificació final): L'alumne haurà d'entrevistar a un(a) redactor(a) en actiu per conèixer les seves competències, funcions i consells per trobar feina en el sector.

 

Recuperació de l'avaluació única

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats recuperables són l'examen teòric i la pràctica final.

 

Aprovació de l'assignatura

Per superar l'assignatura, la nota mínima de cadascuna de les activitats no pot ser inferior a 5. La nota final serà la mitjana ponderada de les qualificacions de les tres activitats.

 

Plagi

En el cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que pogués instruir-se. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Castellblanque, Mariano; Ronco,Víctor (2020), Manual del Redactor Publicitario Offline-Online. ESIC, Madrid

Curto, V. Rey, J. Sabaté J. (2008), Redacción publicitaria.  Editorial UOC

D&AD (2018), The Copy Book. Taschen

Escribano Hernández, Asunción (2018). La redacción publicitaria. Síntesis

Estanyol, E. Serra C. Castellblanque, M. (2015), ¿Dónde cuentan sus historias las marcas. Ed. UOC

Estanyol, E. Roca, A. Castellblanque, M. Serra C (2015) ¿Quién se esconde detrás de una campaña publicitaria?

Fernández Cavia, José; Huertas, Asunción (2009): Redacción en relaciones públicas, Pearson-Prentice Hall, Madrid.

Guillén, Montse (2006), La motivación del redactor publicitario. Aproximación a un modelo de estudio

Morel, Rosa (2018). Neurocopywriting.

Navarro, Carlos (2006), Creatividad publicitaria eficaz. ESIC, Madrid

Rom, Josep i Sabaté, Joan (2007): Llenguatge publicitari: Estratègia i creativitat publicitàries. UOC, Barcelona.

Rodero, Emma y otros(2004). La radio que convence. Manual para creativos y locutores publicitarios. Ariel

Sawyer, R. (2006) Kiss & Sell. Redacción Publicitaria. Index Book. Barcelona 

 


Programari

Aquesta assignatura no requereix de programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol segon quadrimestre tarda