Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Expressió Escrita, Oral i Audiovisual

Codi: 104895 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Lazaro Pernias
Correu electrònic:
patricia.lazaro@uab.cat

Equip docent

Joan Riedweg Perez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

1. Objectius d'aprenentatge generals:
 
- Adquirir competències en el coneixement i l'ús dels sistemes i recursos expressius propis dels llenguatges escrit i audiovisual en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
- Aprofundir en els coneixements relacionats amb la imatge i el so, que permetin analitzar i avaluar l'eficàcia de les produccions audiovisuals publicitàries.
- Adquirir competències que permetin crear missatges escrits i audiovisuals aptes per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
 
2. Objectius d'aprenentatge específics:
 
- Adquisició i comprensió de coneixements:
  • Explicar què és el llenguatge audiovisual, atenent a diversos enfocaments conceptuals.
  • Conèixer els sistemes expressius propis de la imatge i el so i descriure les principals característiques expressives.
  • Conèixer les característiques bàsiques de les expressions oral i escrita.
 
- Aplicació dels coneixements:
  • Planificar muntatges audiovisuals eficients atenent als aspectes bàsics de composició i combinació de les formes visuals i/o sonores i/o textuals.
  • Planificar muntatges audiovisuals atenent al ritme del producte i la decodificació del mateix per part del receptor.
  • Organitzar la seqüencialització temporal d'una peça audiovisual.
- Anàlisi i síntesi dels coneixements:
  • Relacionar el procés de creació audiovisual amb els aspectes perceptius i socioculturals dels receptors.
  • Atendre a les capacitats perceptives dels receptors per tal de facilitar la comprensió del muntatge audiovisual.
  • Escollir el tractamentnarratiu i expressiu més adequat segons el relat publicitari que s'hagi de produir.
  • Crear i planificar un relat publicitari audiovisual.
 
- Avaluació dels coneixements:
  • Avaluar l'eficàcia comunicativa d'una peça (o peces) publicitària audiovisual atenent a aspectes expressius i perceptius.
  • Justificar la decisió d'ús d'uns recursos expressiu o altres, segons criteris narratius, expressius i perceptius.
  • Proposar noves formes de tractament narratiu i expressiu d'una peça publicitària que afavoreixin l'eficàcia comunicativa.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Valorar l'impacte dels estereotips i el paper de gènere, així com la perspectiva de gènere en els projectes i accions professionals.
  2. CM02 (Competència) Operar autònomament en el desenvolupament de projectes i accions en l'àmbit de la comunicació persuasiva.
  3. CM03 (Competència) Coordinar-se en equips de treball per a un exercici professional sensible als problemes i reptes socials.
  4. KM03 (Coneixement) Diferenciar les especificitats dels llenguatges comunicatius escrits i audiovisuals en l'àmbit de la comunicació persuasiva.
  5. SM02 (Habilitat) Aplicar els recursos expressius i narratius dels llenguatges oral, escrit i audiovisual en l'elaboració de missatges persuasius originals, comprensibles i atractius.

Continguts

Tema 1: La creació de continguts. L'audiovisual: recursos expressius propis del llenguatge audiovisual.
 
Tema 2: La imatge
 
Tema 3: El so. L'expressió oral.
 
Tema 4: Expressió escrita.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Descripció i anàlisi de peces audiovisuals 8 0,32 CM01, KM03
Producció de peces audiovisuals 29,5 1,18 CM01, CM02, CM03, KM03, SM02
Sessions expositives 15 0,6 CM01, KM03, SM02
Tipus: Supervisades      
Seguiment de les produccions publicitàries audiovisuals 7,5 0,3 CM02, CM03, SM02
Tipus: Autònomes      
Lectures, visionat i anàlisis audiovisuals 30 1,2 CM01, KM03
Planificació i producció de peces audiovisuals 52,5 2,1 CM02, CM03, SM02

Les activitats dirigides es duran a terme a l'aula de classe i als laboratoris audiovisuals. Es combinaran diverses metodologies per tal que els i les estudiants participin de forma activa en l'adquisició de coneixements i, especialment, d'habilitats comunicatives imprescindibles pel domini de les expressions escrita, oral i audiovisual en la creació de continguts propis de la publicitat i les relacions públiques. La classe invertida, l'aprenentatge per projectes i l'aprenentage basat en el pensament seran algunes de les metodologies emprades.
 
En aquesta assignatura, les activitats autònomes seran fonamentals. S'espera que l'estudiantat estudiï i analitzi les potencialitats expressives de l'audiovisual i les expressions oral i escrita, així com també que planifiqui la producció de continguts audiovisuals.
 
Com a complement i ajuda a les activitats autònomes, especialment en la producció de continguts, es preveuen activitats supervisades, que permetin fer un seguiment actiu d'aquesta producció.
 
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova individual de continguts 30% 1,5 0,06 CM01, KM03, SM02
Pràctiques de laboratori: producció de diverses peces audiovisuals (avaluació en grup) 50% 3 0,12 CM02, CM03, SM02
Treball de curs (avaluació individual) 20% 3 0,12 CM01, CM02, KM03, SM02

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran a través d'activitats diverses. Per poder optar a l'avaluació d'aquestes activitats s'haurà d'haver assistir a totes les sessions de pràctiques o al 85% de les mateixes si són faltes justificades (justificat no vol dir haver avisat que marxes de viatge, sinó que es tracta d'una falta inevitable -malaltia, etc.-.
- Prova individual de continguts. Es tracta d'una prova escrita.  El seu valor és el 30% de la nota final de l'assignatura.
- Pràctiques de laboratori. L'alumnat treballarà de forma individual i també en grup en la realització de diverses peces audiovisuals. El valor d'aquestes pràctiques és el 50% de la nota final de l'assignatura.
- Treball de curs. Serà una activitat individual. S'informarà de les seves característiques a l'inici de curs. El valor del treball és del 20%.
 
Per aprovar l'assignatura caldrà tenir una nota de 5, que s'obtindrà del càlcul ponderat de les notes de cada activitat avaluativa. Per poder fer aquest càlcul ponderat, les activitats hauran de tenir una nota mínima de 4,5. Si algun dels apartats no arriba a 4,5 no es calcularà la mitjana ponderada i no se superarà l'assignatura.
 
Reavaluació:

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats reavaluables són la prova individual de continguts i el treball de curs i per optar a la reavaluació l'alumnat haurà d'haver obtingut una nota mínima de 3,5 punts en l'activitat que hagi suspès. La reavaluació consistirà en la repetició de l'activitat suspesa.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en una prova teòrico-pràctica. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
 
Plagi:
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 
 
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
 
Aquesta assignatura no contempla l’avaluació única.

Bibliografia

Bàsica:
Barroso, Jaime. (2008): Realización audiovisual, Editorial Síntesis, Madrid.
Berenguer, Xavier. (1997): "Escribir programas interactivos", en Formats1 http://www.iua.upf.es/formats/formats1/a01et.htm.
Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010): Aula de locución. Madrid. Ed. Cátedra.
Fernández Díez, Federico; Martínez Abadía, José (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual.
Barcelona. Ed. Paidós.
Gutiérrez García, María; Perona Paéz, Juan José (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona. Ed. Bosch.
Martínez Abadía, José (2000): Introducción a la tecnología audiovisual: televisión, vídeo y radio. Barcelona. Paidós.
Millerson, Gerald (1985): Técnicas de realización y producción en televisión. Madrid. IORTV.
Morales, Fernando (2013): Montaje audiovisual: teoría, técnica y métodos de control. Barcelona. UOC.
Salaverria, Ramón. (2001): Aproximación al concepto de multimedia desde los planos comunicativo e instrumental (http://www.ucm.es/info/perioI/Period_I/EMP/Numer_07/7-5-Inve/7-5-13.htm)
Solarino, Carlos (1993): Cómo hacer televisión. Madrid. Ed. Cátedra.
Tascón, Mario; Cabrera Méndez, Marga (2012): Escribir en internet : guía para los nuevos medios y las redes sociales. Galaxia Gutenberg.
Tena, Daniel (2005): Diseño gráfico y Comunicación. Madrid. Ed. Pearson, Prentice Hall.
 
 
Complementària:
Balsebre, Armand. (1994): El lenguaje radiofònico. Ed. Cátedra, Madrid.
Barea, Pedro. (1992), Redacción y guiones. Servicio Universidad del País Vasco, Bilbao.
Beltrán Moner, Rafael. (1984): La ambientación musical. Ed. IORTV, Madrid.
Chion, Michel(1993): La Audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidos.
Huertas Bailén, Amparo; Perona Paéz, Juan José (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona. Ed. Bosch.
Niqui, Cinto (2007): Fonaments i usos detecnologia audiovisual digital. Barcelona. Ed. UOC
Ribes, Xavier. (2002): Edición y presentación multimedia. Fundamentos de la digitalización y del tratamiento de imágenes y sonido, Bellaterra : Servei de Publicacions de la UAB.
Rodero, Emma. (2011), Creación de programas de radio, Editorial Síntesis.
Rodríguez, Ángel (1998): La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona. Ed. Paidós.

 


Programari

Eines de suport:
Ordinadors equipats amb software que permeti:
- edició d'àudio i/o vídeo: ZaraStudio, ZaraRadio, DaVinci Resolve, Movie-Maker (PC), I-Movie i SoundTrack (Mac), Audacity (PC i Mac). 
- edició d'àudio i/o vídeo: Movie-Maker (PC), I-Movie i SoundTrack (Mac), Audacity (PC i Mac).
- retoc fotogràfic (Picassa, eina de Google), composició gràfica, edició de textos.
Plataforma virtual: Google (amb les eines: gmail, llocs web, docs).
Hostings: àudio - soundcloud (http://www.soundcloud.com)
Vídeo - youtube (http://www.youtube.com).
 

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 No definit segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda