Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements previs d'informàtica per a usuari.
T1. Procés de disseny
Processos de disseny
La base de tot procés de disseny i infografia és la recerca
Audiències, mercats i conceptes
Conceptualització
Teories de la imatge i el text
Programar, organitzar i finalitzar
El disseny
T2. Fonaments de la composició: elements bàsics
En essència: punt, línia, pla, espai
Definint els objectes: textura i escala
Temps i moviment
Gestalt
Disposant els objectes: Ritme i equilibri
T3. Fonaments de la composició: disposició i maquetació
Principis bàsics de la maquetació
Mida i format
Quadrícula, maquetació i establiment de regles
Estils de maquetació
Ritme i contrast del projecte
Coordinació i identitat
Ús de fotografia i il·lustració
T4. Fonaments de tipografia
Anatomia tipogràfica
Selecció d'una tipografia
Espaiat
Llegibilitat i legibilitat
Èmfasi tipogràfic i jerarquia
Text com a imatge
T5. Fonaments del color
Terminologia del color
Llegibilitat del color, contrast i harmonia
Associacions del color
Color per informar
A1. Pràctica tecnològica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 15 | 0,6 | 1, 5, 7 |
Pràctiques de laboratori | 24 | 0,96 | 1, 4, 6, 7, 8, 11, 14 |
Seminaris: eines TIC | 9 | 0,36 | 6, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment | 10 | 0,4 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
El·laboració de treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14 |
Estudi i cerca de dades | 35 | 1,4 | 5, 7, 9 |
Elaboració de treballs i cerca de dades: L'aprenentatge basat en projectes és un mètode d'ensenyament-aprenentatge que es duu a terme mitjançant la realització d'un projecte en un temps determinat per resoldre un problema o realitzar una tasca i que contempla diferents fases. Per a això és necessària la cerca d'informació i la seva síntesi.
Classes magistrals: Els coneixements es presenten a l'aula a través de múltiples exemples dels quals s'extreuen els conceptes clau en sessions magistrals, no obstant, abans de cada tema l'alumne ha d'haver llegit un o diversos textos per arribar familiaritzat a la sessió i aconseguir una metodologia d'aula invertida, com aquella tècnica que permet a l'estudiant preparar amb treball autònom previ el contingut de la lliçó i després posar en comú el contingut durant la classe, i sota la perspectiva del treball col·laboratiu posar en pràctica la teoria amb metodologies actives.
Pràctiques de laboratori: La base de la pràctica del disseny és l'ús constant de les seves eines, ja sigui el quadern d'esbossos per conceptualitzar o l'estructuració en miniatures per a una maquetació. A més, és necessari en el disseny i la creació de gràfics el coneixement del programari específic en els laboratoris d'informàtica.
Seminaris: El treball grupal en format seminari és bo per reflexionar sobre la realitat de la professió. A través de la presentació d'un briefing i els seus resultats, l'estudi de cas fomenta la participació activa i el diàleg sobre una situació real específica per arribar a una conceptualització experiencial i trobar solucions eficaces.
Tutories: Normalment el progrés en les competències, coneixements i habilitats en el disseny és desigual en funció dels diferents interessos futurs i la procedència. Per això es planteja un pla de tutories que pot facilitar un enfocament personal en funció de diferents casuístiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 30% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Prova teoria | 15% | 2 | 0,08 | 6 |
Pràctiques de laboratori | 50% | 12 | 0,48 | 4, 6, 11, 14 |
Tutories de seguiment | 5% | 2 | 0,08 | 4, 6, 9, 11, 14 |
Aquesta assignatura es pot superar a partir de l'avaluació contínua (AC). La prova teòrica serà escrita. Les activitats avaluatives són:
Per superar l'assignatura s'han de lliurar totes les activitats de l'activitat a i de l'activitat c, les quals han de tenir una nota mínima de 4 per poder fer la nota mitjana de l'assignatura.
Les activitats a, b i c que estiguin suspesses (entre un 0-4,99) es poden recuperar. El docent indicarà en funció de cada cas el procès de recuperació.
L'activitat d per la seva pròpia naturalesa no és recuperable.
La nota final obtinguda en el cas de les recuperacions serà ponderada a partir de la nota inicial que s'ha recuperat.
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. L'absència no justificada de l'alumnat en aquestes sessions comporta un 0 a la nota d'aquesta activitat.
Plagi: La persona que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Adams, S (2017). The Designer’s Dictionary of Color. Abrams
Ambrose, G y Harris, P. (2011). Basics Design. Layout. AVA Publishing
Atiba, F (2020) The Graphic Design Book A Comprehensive Guide for Beginners.
Becky Kinkead. Proceso de diseño: 7 pasos https://www.youtube. com/watch?v=AhePu-GwIPc
Bowers, J. (2011) Introduction to Graphic Design Methodologies and Processes: Understanding Theory and Application. John Wiley & Sons
Budelmann, K, Kim, Y y Wozniak, V (2010) Brand Identity Essentials. 100 Principles for Designing Logos and Building Brands. Rockport Publishers
Cairo A. (2008). Infografía 2.0: Visualización interactiva de información en prensa. Alamut.
Cairo A. (2011). El arte funcional: infografía i visualización de la información. Alamut.
Coles S (2012) The Anatomy of Type. Harper Design
Chase, M y otros (211) Really good logos explained. Rockport Publishers Dabner, D; Calvert S, Casey A. (2010). Graphic Design School. The Principles and Practices of Graphic Design. Quarto Inc.
Davis, M (2012) Graphic design theory. Thames and Hudson. Divya Abe. Proceso de diseño: 6 pasos https://blog.designcrowd.com/article/1159/graphic-design-process-6-steps
Dondis, A (1995). La sintaxis de la imagen. Gustavo Gili.
Edwards, B (2004) Color. A course of mastering the art of mixing colors. Penguin
D'Efilippo, V y Ball, J. (2018). La historia infográfica del mundo.
Evans, P y Sheri, A (2014) The Graphic Design Reference & Specification Book. Rockport Publishers
Grace Fussell. Proceso de diseño: 3 etapas. https://www. blog.123rf.com/9-key-steps-to-developing-your-own-creativeprocess
Graver, A y Jura, B (2012) Best practices for graphic designers: Grids and pagelayouts. Rockport Publishers
Haley, A y otros (2012) Typography, Referenced A Comprehensive Visual Guide to the Language, History, and Practice of Typography. Rockport Publishers
Heller, S y Veinne, V (2015) Becoming a graphic & digital designer. A guide to careers in design. John Wiley & Sons
Janda, M (2013) Burn Your Portfolio. Stuff They Don’t Teach You in Design School, But Should. Pearson Education
Lee, T, (2006). Color Design Workbook. A real-world guide to using color in graphic design. Rockport Publishers
Leech, J (2016) Psychology for Designers, a pocket guide. Mrjoe press
Lidwell, W y otros (2014) Universal principles of design 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design... Rockport Publishers
Lupton, E (2010) Thinking with Type A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, Students. Princeton Architectural Press
Lupton, E (2011) Reading and Writing. Princeton Architectural Press
Lupton, E (2014) Type on Screen Princeton Architectural Press
Lupton, E (2015) Beautiful users designing for people. Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum
Lupton, E y Cole, J (2015) Graphic design, the new basics. Princeton Architectural Press
Labudovic, A y Vukusic N (2009)Field guide: How to be a graphic designer
Lawson, B (2005) How Designers Think. Elsevier
Niederst, J (2018) Learning Web Design. O’Reilly Media, Inc
Nottingham, A y Stout, J (2020) The Graphic Design Process How to be successful in design school. Bloomsbury Publishing Plc
Opara, E y Cantwell, J (2010) Color Works. Best Practices for Graphic Designers. Rockport Publishers
Poulin, R (2011) The Language of Graphic Design. An Illustrated
Handbook for Understanding Fundamental Design Principles. Rockport Publishers
Remiers design (2011) Pequeño Diccionario del Diseñador. www.bocetosgraficos.com.ar
Samara, T (2005)Making and Breaking the Grid. Quarto Knows
Skaggs, S (2017) FireSigns. A Semiotic Theory for Graphic Design. The MIT Press
Skolos, N y Wedell, T (2011) Graphic Design Process. From Problem to Solution. 20 Case Studies. Laurence King Publishing
Teksun. Proceso de diseño: 5 pasos. https://medium.com/@ TeksunGroup/5-important-steps-of-graphic-design-process- ad2009799396
Tondreau, B (2009) Layout Essentials. Rockport Publishers Universitat Autònoma de Barcelona (2021).
Valdés, G (2012) De la “Alfabetidad Visual” a la Semiótica. Otra aproximación al “Lenguaje” Visual. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (39) pp 57-69 ISSN 1668-5229
Walter, A (2011) Designing for emotion. A Book Apart
Wang, S. (2017). Infografía: Diseño y visualización de la información. Promopress.
Pel correcte seguiment de l'assignatura utilitzarem el següent programari disponible a la Facultat:
Es podran fer servir progrmari particular i online.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 71 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Català | primer quadrimestre | tarda |