Logo UAB

Gestió i Creació de Continguts per a Xarxes Socials

Codi: 104787 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503868 Comunicació de les Organitzacions OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Maria Pulido Rodriguez
Correu electrònic:
cristina.pulido@uab.cat

Equip docent

Marta Portales Oliva
Xavier Ortuño Iserte

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits


L'estudiant haurà de presentar un domini de l'ofimàtica i un maneig avançat de la navegació per la xarxa. Es recomana un ús bàsic de les principals xarxes socials.


Objectius

1. Conèixer les claus de la gestió de les xarxes socials per a la difusió de continguts.

2. Aprendre els fonaments per a l'escriptura de la xarxa.

3. Analitzar les eines pertinents per al posicionament de continguts.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar la comunicació generada per la pròpia organització al llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i digitals.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Concebre, planificar i executar projectes de comunicació sobre l'organització en tot tipus de suports per als públics interns i externs.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar d'acord amb la deontologia professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  2. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  3. Elaborar documents sonors i audiovisuals per enviar-los als periodistes dels mass-media o per incloure'ls als propis mitjans de l'organització.
  4. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  5. Produir i gestionar continguts informatius per a xarxes socials de tot tipus.
  6. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  7. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  8. Realitzar activitats comunicatives escrites, sonores, audiovisuals i digitals.
  9. Reconèixer la virtualitat i els límits de la llibertat d'expressió en la producció de documents informatius en i per a qualsevol tipus de suport.
  10. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.
  11. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.
  12. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

1) Comunicació, organitzacions i xarxes socials.

2) Xarxes socials: Característiques, potencialitats i ús avançat.

3) Ecosistema digital: Concepción, disseny i gestió.

4) Fonaments de l'escriptura per a internet incloent la perspectiva de gènere.

5) Continguts i xarxes (I): de la informació a la promoció.

6) Continguts i xarxes (II): del inbound màrqueting al storytelling.

7) Xarxes socials i crisis comunicatives.

8) Posicionament de continguts.

9) Audiències digitals.

10) Estudis de casos.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 33 1,32 8, 3, 5, 9, 4, 10
Sessions teòriques 15 0,6 2, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories projectes 15 0,6 5, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació activitats 62 2,48 2, 11, 8, 3, 5, 9, 4, 10

La metodologia de l'assignatura es basa principalment en pràctiques (avaluables i no avaluables per adquirir les competències necessàries en la gestió de continguts en xarxes socials) i sessions tèoriques. El pes però de l'assignatura recaurà més en la part pràctica.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 3 0,12 12, 2, 11, 9
Projecte 20 10 0,4 12, 1, 2, 11, 8, 3, 5, 6, 7, 9, 4, 10
Pràctiques 40 12 0,48 12, 1, 8, 3, 5, 4, 10

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

L'avaluació de l'assignatura tindrà dues parts clarament diferenciades i s'hauran d' aprovar totes:

1) Les activitats d'aprenentatge (60%): Pràctiques, comentaris, ressenyes, etc.
2) La valoració dels continguts teòrics (40%):  examen.

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

  • Activitat A: Examen, 40% sobre la qualificació final.
  • Activitat B: Practiques, 25% sobre la qualificació final.
  • Activitat C: Projecte, 35% sobre la qualificació final.

 Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats A, B i C.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 

 


Bibliografia

AA.VV. (2014). Escribir para la Red: Reflexiones sobre la nueva (y vieja) escritura informativa ‘online’. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación.

CAMUS, JUAN CARLOS (2009). Gestión de contenidos digitales. Tienes 5 segundos. Link: https://blogdelmedio.com//wp-content/uploads/2010/03/juan-carlos-camus-tienes-5-segundos-libro.pdf

DUONG VRONIQUE (2020) SEO Management: Methods and Techniques to Achieve Success. Newark: John Wiley & Sons, Incorporated.

JARABA, GABRIEL (2017). YouTuber: Cómo crear vídeos de impacto y triunfar con ellos en internet. Ma Non Troppo.

SUTHERLAND, KAREN E. (2021). Strategic Social Media Management : Theory and Practice / Karen E. Sutherland. Singapore: Palgrave Macmillan, 

VAN LOOY, AMY (2022) Social Media Management: Using Social Media As a Business Instrument. Cham: Springer International Publishing.

VARELA, JUAN (2009). “El periodista como red social”. Periodistas21. Link: http://periodistas21.blogspot.com/2009/03/el-periodista-como-red-social.htm

 

***Durant el curs es treballarà amb materials derivats de llocs de web, cibermitjans i blogs especialitzats.


Programari

Programari bàsic d'ofimàtica, domini de xarxes socials i gestió continguts digitals


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 71 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 72 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda