Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ.
1. Analitzar el rol que juguen els valors intangibles en la gestió de les organitzacions i com ha obert un nou àmbit d'actuació en la gestió de la comunicació corporativa.
2. Relacionar els conceptes i els fonaments bàsics de la comunicació corporativa, així com aproximar-los a la contextualització històrica de la seva matèria.
3. Identificar els models d'estructura i gestió de la comunicació de les organitzacions així com les seves tipologies, competències i habilitats del seu gestor: Dircom.
4. Dissenyar plans i estratègies de comunicació de qualsevol organització.
1. Els valors intangibles: definició i implicacions en la gestió de les organitzacions.
-¿Què són els valors intangibles?
-Identitat Corporativa. Visió, missió, valors i propòsit.
-Cultura Corporativa.
-Reputació corporativa.
-RSC
2. Comunicació corporativa: aproximació epistemològica i històrica.
-Definició i delimitacions del concepte de comunicació corporativa.
-Contextualització: evolució històrica del concepte de comunicació corporativa.
-Teoria dels stakeholders. Tipus de públics i les seves implicacions en la gestió de les organitzacions.
-Contribucions de la comunicació a les organitzacions.
3. La gestió de la comunicació corporativa.
-Què entenem per gestió de la comunicació?
-Models de gestió de la comunicació.
-La Direcció de Comunicació: estructura departamental.
-Tipologies de comunicació: externa i interna. Eines i canals.
-L'especificitat de la gestió de la comunicació en situacions de crisi.
-El perfil del gestor de la comunicació corporativa: el/la Dircom.
4. La planificació estratègica de la comunicació.
-Concepte d' estratègia.
-Dimensions del concepte d’ estratègia.
-¿Què entenem per planificació estratègica?
-Etapes del procés de planificació estratègica.
-El PEC: característiques i apartats.
-Altres plans estratègics de comunicació: interna i crisi.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions expositives i pràctiques | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories individuals i en grup | 14 | 0,56 | 3, 6, 7, 9, 11, 12, 15, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs, pràctiques i lectures | 82,75 | 3,31 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25 |
Aquesta assignatura està certificada per la UAB com una assignatura d'Aprenentatge i Servei (Aps).
Exposició detallada dels continguts teòrics del temari, especialment de tots els conceptes que s'imparteixen en aquesta matèria. D'aquesta manera l'alumnat disposarà d'una base teòrica que li permetrà realitzar, a posteriori, les activitats d'aprenentatge planificades. Respecte a les sessions pràctiques, la classe es dividirà en subgrups per poder fer un treball més personalitzat amb els tutors de pràctiques. En aquestes sessions de pràctiques, es realitzaran exercicis en grup, plantejats a classe, directament relacionats amb els temes concrets segons es vagin impartint. En aquests exercicis s'implementarà el mètode de l'estudi de cas, la resolució de problemes de comunicació i/o la lectura, anàlisi i posada en comú dels articles especialitzats que la professora consideri d'interès per a la matèria tractada. Com a colofó a l'assignatura l'alumnat realitzarà una pràctica final basada en l'estudi d'una experiència real (Aps) de planificació de la comunicació en una empresa/institució. Aquest treball final es farà també en grup (amb el mateix grup format a les sessions pràctiques). D'aquesta manera l'alumnat contrastarà en la praxi el coneixement teòric explicat a classe.
L'alumnat disposarà al campus virtual de links de contingut complementari per a cada bloc temàtic. Aquests materials hauran de ser llegits i revisats amb antelació tant per fer les pràctiques com preparar-se la prova teòrica final.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 1,25 | 0,05 | 3, 6, 7, 9, 11, 12, 15, 24 |
Pràctiques | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Treball Final en grup | 40% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 23, 24 |
AVALUACIÓ
Avaluació continuada
El sistema d'avaluació de l'assignatura està basat en els següents percentatges:
A) 30% Control de coneixement: prova teòrica final. La prova teòrica haurà de ser aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable).
B) 30% Realització i presentació dels exercicis pràctics. Les pràctiques es faran a l'aula i hauran de ser signades per tots els membres de l'equip.
C) 40% Realització de la pràctica final: pla estratègic de comunicació.
A(30%) + B (30%)+ C (40%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Avaluació única
El sistema d'avaluació de l'assignatura està basat en els següents percentatges:
A) 30% Control de coneixement: prova teòrica final. La prova teòrica haurà de ser aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable). El model d'examen és diferent respecte al de l'avaluació continuada.
B) 30% EL mateix dia de l'examen teòric haurà de fer 5 proves basades en casos de reptes comunicatius.
C) 40% Lliurament de la pràctica final: pla estratègic de comunicació amb les mateixes condicions que es farà a l'avaluació continuada.
A(30%) + B (30%)+ C (40%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA
RECUPERACIÓ
Recuperació avaluació continuada
a) Segons normativa, per poder participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l'avaluació (en la data prevista al calendari de l'assignatura) i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.
c) L'alumnat que hagi tret una D a una de les pràctiques sigui perquè ha suspès o perquè no ha participat en la seva realització tindrà opció a presentar-se a la seva recuperació durant el període establert ad hoc. La recuperació de cada pràctica consistirà en la resolució d'un cas o problema de comunicació a l'aula (dia i hora a determinar).
d) El treball final de l'assignatura (40%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquestes característiques resulta pràcticament impossible de fer amb el temps del qual disposem a la recuperació.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà a fer una prova teòrica (50%) i un treball pràctic (50%). La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Recuperació avaluació única
a) Segons normativa, per poder participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l'avaluació (en la data prevista al calendari de l'assignatura) i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.
c) La nota obtinguda en la resolució de casos o reptes comunicatius formarà part de la mitjana ponderada de la nota final. Només en cas de suspendre aquesta prova i si l'alumne així ho considera podrà optar a recuperar-la amb una prova de la mateixa índole.
d) El treball final de l'assignatura (40%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquestes característiques resulta pràcticament impossible de fer amb el temps del qual disposem a la recuperació.
PLAGI
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Aljure, A. (2015). El plan estratégico de comunicación. Método y recomendaciones prácticas para su elaboración. Barcelona: UOC.
Benavides, J. et al. (2001). Dirección de Comunicación Empresarial e Institucional. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Costa, J (2018). Dircom, el ejecutivo estratega global. Barcelona: CPC Editor.
Enrique, A. M. y Morales, F. (2015) Somos Estrategas. Barcelona: Gedisa.
Enrique, A. M. (2024). Comunicación es acción y acción es comunicación. En: https://ddd.uab.cat/record/289704?ln=ca
Garrido, F. (2004). Comunicación estratégica. Barcelona: Gestión 2000.
Losada, J.C. (2004). Gestión de la comunicación en las organizaciones. Barcelona: Ariel.
Romero-Rodríguez, L.M. (2020). Manual de gestión de la comunicación corporativa. Madrid: Tecnos.
Word, Canva, Power Point y Excel.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 71 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 72 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |