Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat ha obtingut en els cursos precedents coneixements derivats de les matèries d’ Estructura de la Comunicació, Gestió documental i d’arxius, Teoria de la Comunicació, Comunicació Interna, Sociologia General, Història de la Comunicació.
Els coneixements adquirits a través d’aquestes assignatures constitueixen coneixements necessaris per a seguir correctament l'assignatura, ja que l'alumnat tindrà una base teòrica sobre la qual poder sustentar el marc teòric de la planificació de la seva recerca. És convenient, per tant, que tingui present els coneixements i les competències adquirides en aquestes matèries.
L'assignatura es realitza a tercer curs, durant el segon semestre, i pertany al bloc formatiu de la matèria "Investigació en comunicació". Els objectius formatius de l'assignatura són: a) Explicar les diferents formes d'aproximació al coneixement científic i els mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius aplicats a l'anàlisi de la comunicació. b) Exposar i explicar les estratègies més adequades per a la planificació i disseny de la investigació en comunicació.
Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
Demostrar un coneixement adequat del món contemporani i la seva evolució històrica recent en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
Exposar adequadament els resultats del procés d'investigació de manera oral, escrita, audiovisual o digital, d'acord amb els cànons de la disciplina.
Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
Tema 1. Introducció a la investigació de la comunicació
1.La formació investigadora dels comunicadors i el seu paper en les institucions i en les empreses. 2. El camí de la investigació, la seva importància, oportunitat i eficàcia. 3. Paradigmes i teories en ciències de la comunicació: les principals orientacions i àrees d'investigació en comunicació 4 . La investigació en comunicació i les seves demandes socials. Treball de fi de grau. 5 Centres d'investigació en comunicació. 6. Publicacions especialitzades i recursos en xarxa en la investigació de la comunicació. 7. La investigació en comunicació en l'era digital. Exemples pràctics.
Tema 2. El procés d'investigació i les seves etapes. La seva aplicació a la investigació en comunicació.
1. Investigació quantitativa i qualitativa. Grau d'experimentalitat. El llenguatge científic: conceptes i termes. 2. Organització, planificació i procés del treball científic: etapes i fases del procés de investigació. 3. Delimitació de l'objecte i de l'àmbit disciplinari. 4. Elaboració de l'estratègia d'investigació. 5. El projecte d'investigació: estructura i continguts. 6. Elecció del tema. 7. Plantejament del problema i delimitació d'objectius. 8. Marc teòric i fons documentals. 9. Tipus d'investigació: descripció, explicació, exploració. 10. Formulació d'hipòtesis. 11. Metodologia. Disseny i estratègia de la investigació. 12. Delimitació i disseny de la mostra. 13. Pla de treball, periodització i pressupost. 14. La pràctica de la investigació. Comprovació i generalització de resultats.
Tema 3. Les tècniques d'investigació per a l'anàlisi de la comunicació. Tècniques quantitatives I. Les bases de dades.
1. Les bases de dades estadístiques sobre comunicació i la investigació documental . 2. Les dades de consum de mitjans. 3. Els informes sobre l'estat de la comunicació. 4. L'anàlisi i estudi de les dades i la seva aplicació als contextos de la recerca en comunicació. 5. Exemples pràctics. 6. L'estudi de cas.
Tema 4. Tècniques quantitatives
1.Les tècniques quantitatives aplicades a la investigació de la comunicació. 2. L'experiment. 3. L'anàlisi de contingut: definició i diferents tipus d'anàlisi de contingut quantitativa. disseny, planificació, execució. 4. Elaboració del programa d'anàlisi aplicat a l'anàlisi de contingut. 5. Exemples pràctics. 6. L'enquesta: disseny, planificació, execució. 7. Elaboració del programa d'anàlisi aplicat a l'enquesta. planificació, execució i anàlisi de resultats. Exemples pràctics.
Tema 5. Tècniques qualitatives
L'aplicació de les tècniques qualitatives a la investigació de la comunicació de masses. Les entrevistes, les històries de vida, l'observació participant i no participant, els grups de discussió.
Tema 6. Pla de comunicació. Estratègies SEO per a difondre els resultats de les investigacions.
El contingut de l'assignatura és sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de resolució de problemes, casos i exercicis | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 5, 8, 9 |
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 6, 8, 9, 14 |
Pràctiques de laboratori | 20 | 0,8 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Prova de continguts | 10 | 0,4 | 4, 5, 6 |
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 9, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 21 | 0,84 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14 |
Estudi personal | 15 | 0,6 | 5, 6, 13, 14 |
Lectura d'articles i informes d'interès | 12 | 0,48 | 8, 13 |
L'assignatura seguirà una metodologia presencial: tant les sessions teòriques com les activitats pràctiques i de resolució de problemes seran presencials.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 5% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 12, 14 |
Lliurament de treball | 20% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Presentació oral de treballs | 15% | 3 | 0,12 | 3, 4, 7, 11, 12 |
Prova de continguts | 15% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 8, 9 |
Pràctiques de curs | 45% | 20 | 0,8 | 3, 5, 6, 7, 9, 12, 13 |
L'avaluació de l'assignatura consisteix en l'elaboració d'un treball pràctic, la seva presentació, les pràctiques de curs, una prova de continguts i la seva recuperació.
Les activitats d'avaluació, de la mateixa manera que les activitats formatives, incorporen la perspectiva de gènere.
LES ACTIVITATS D’AVALUACIÓ SÓN:
-Treball de curs, 20% sobre la qualificació final
-Pràctiques, 45% sobre la qualificació final
-Presentacions orals, 15% sobre la qualificació final
-Prova de continguts, 15% sobre la qualificació final
-Assistència i participació, 5% sobre la qualificació final
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en totes les activitats
RECUPERACIÓ
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5.
L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és el treball de curs.
SEGONA MATRÍCULA
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en una proposta d'investigació de comunicació de les organitzacions (institucions o mitjans), amb un apartat teòric i pràctic, emprant la bibliografia indicada pel professorat i aplicant-la en un cas d'estudi.
La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
PLAGI
En cas quel’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hipugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bàsica
BERGANZA, María Rosa y RUIZ José A. (coordinadores) Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid. McGraw Hill, 2005.
BERICAT, Eduardo. La integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel, 1998.
BORGATTI, Stephen. P., EVERETT, Martin G.; JOHNSON,Jefrrey C. Analyzing Social Networks. London: Sage, 2018.
CORBETTA, Piergiorgio. Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill, 2007.
DOMÍNGUEZ, Màrius Y Simó, Montserrat Tècniques d'investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona, 2003
GAITÁN, Juan A. Y PIÑUEL, José L., Técnicas de investigación social. Elaboración y registro de datos. Madrid, Síntesis, 1998.
RUIZ OLABUÉNAGA, José Ignacio. Cómo elaborar un proyecto de investigación. Bilbao, Ediciones Universidad de Deusto, 1998.
SORIANO, Jaume. L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Barcelona, Eumo Editorial, 2007.
VILCHES, Lorenzo (coord.) La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona, Gedisa, 2011.
Complementària
ADORNO, Theodor Epistemología y ciencias sociales. Madrid, Cátedra (Valencia), Universitat de València, 2001.
GALINDO CÁCERES, Jesús (coord.) Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. México,Addison Wesley Longman, 1998.
GARCIA FERRANDO, Manuel, IBAÑEZ, Jesús i ALVIRA, Francisco (comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza Editorial, 2001.
GÓMEZ-ESCALONILLA, Gloria. “Métodos y técnicas de investigación utilizados en los estudios sobre comunicación en España”. Revista Mediterránea de Comunicación, 12, n1 (2021): 115-27. https://doi.org/10.14198/MEDCOM000018
HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. Mixed methods research: merging theory with practice. Nova York: The Guilford Press, 2010.
IGARTUA, Juan José Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch, 2006.
JENSEN, Klaus i JANKOSWSKI, Nicholas (eds.) Metodologías cualitativas de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch Casa Editorial, 1993.
TAYLOR, Steve i BOGDAN, Robert. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona, Ediciones Paidós, 1992.
TOUS-ROVIROSA, Anna, & DERGACHEVA, Daria (2021). #EsteVirusloParamosUnidos : War-like political communication on Twitter: Creating homogeneous communities in the Covid-19 crisis. Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 27(4), 1227-1241. https://doi.org/10.5209/ESMP.75758
TOUS-ROVIROSA, Anna (2024). "Plan de comunicación: la transferencia y divulgación de resultados de investigaciones científicas [Communication plan: transfer and dissemination of scientific research results]". Infonomy, 2(3) e24037.
WIMMER, Roger D. i DOMINICK, Joseph R. La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona, Bosch Casa Editorial, S.A., 1996, 1a. ed.
WIMMER, Roger D. i DOMINICK, Joseph R. Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. México, International Thomson cop. 2001, 6ªed.
PSPP, NodeXL i Netlytic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 71 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 72 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 71 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 72 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Català | segon quadrimestre | tarda |