Titulaciķ | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503868 Comunicaciķ de les Organitzacions | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informaciķ al final del document.
És recomanable el seguiment de les informacions d’actualitat sobre el sistema de mitjans, principalment a Catalunya, Espanya i Europa, així com de les tendències de canvi als mercats transnacionals i globals de la comunicació.
Aquesta assignatura introdueix l’alumnat en el coneixement dels trets estructurals dels sistemes de mitjans i les indústries comunicatives i culturals. Es farà una aproximació als factors polítics, econòmics i socials que conformen o contribueixen a la conformació d’aquests sistemes, i les estratègies dels diferents actors (organismes reguladors, grups de comunicació, entitats empresarials i professionals, etc.).
A més de descriure els trets estructurals dels sistemes de mitjans, s’aporten claus d'interpretació sobre els perquès de la seva configuració, per la qual cosa es té en compte el marc històric, econòmic, polític, social, cultural i tecnològic en què es desenvolupen.
L'atenció es focalitza principalment en els contextos català i espanyol, emmarcant-los dins de l'Europa occidental. També es té present l’àmbit internacional, en el context de l’era digital i la globalització mediàtica. Es posarà l'èmfasi en la incidència d'internet i la digitalització en el redisseny de l'estructura de la comunicació.
Els objectius centrals de l'assignatura són desenvolupar una actitud reflexiva i la capacitat de poder analitzar críticament fets comunicatius d'actualitat.
1. Delimitació conceptual i perspectives teòriques. Què és un sistema de mitjans? Tipologia i característiques. Sistemes mediàtics comparats.
2. Anàlisi d'actors que contribueixen a l'articulació dels sistemes de mitjans: Grups de comunicació, associacions empresarials, organismes de mesura d'audiències i empreses de telecomunicacions amb negocis a l'àmbit audiovisual. El paper de l'Estat i dels reguladors independents.
3. Anàlisi de sectors mediàtics: premsa; ràdio; de la televisió a l'audiovisual; xarxes socials. Panorama i característiques de l'oferta. Nous serveis i nous mitjans. Transformació dels models de consum i de negoci.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 17 | 0,68 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Teoria | 34 | 1,36 | 2, 3, 4, 5, 6, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluaciķ | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10 |
Tutories | 5,5 | 0,22 | 2, 3, 5, 11 |
Tipus: Autōnomes | |||
Estudi personal | 80,5 | 3,22 | 2, 3, 5, 6, 10, 11 |
Dos terços de la docència (classes teòriques) es desenvoluparan amb el grup complet i un terç, en seminaris amb grups reduïts.
Les sessions amb tot el grup es portaran a terme fonamentalment a partir de classes magistrals, en què s’explicaran els continguts dels blocs temàtics i s’aclariran els dubtes relatius a les lectures que hagin de fer els/les estudiants i al treball resultant de l’autoaprenentatge.
Als seminaris es realitzaran activitats d'aprofundiment, en alguns casos a partir de documents (notícies, textos acadèmics o altres). Es posaran en comú i es discutiran qüestions d'actualitat, amb la participació activa de l'alumnat, per tal d'actualitzar el temari i identificar elements clau referents a l'evolució dels sistemes de mitjans.
El plantejament de l'assignatura procurarà incorporar la perspectiva de gènere en tots els vessants possibles, des del continguts a les dinàmiques de treball i participació de l'alumnat. S’empraran metodologies que propiciïn la igualtat de gènere i les actituds no sexistes que facilitin la intervenció a l'aula tant dels alumnes com de les alumnes.
El calendari detallat amb el contingut de les diverses sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciķ, per a la complementaciķ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciķ de l'actuaciķ del professorat i d'avaluaciķ de l'assignatura/mōdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 25% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 10 |
Examen parcial 2 | 25% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Intervenciķ als seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 1, 4, 8, 10 |
Seminari (exercicis) | 40% | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
ALUMNAT DE PRIMERA MATRÍCULA
Avaluació continuada
L’avaluació continuada de l’assignatura consta de les activitats i els percentatges següents:
1. Dos exàmens parcials (format tipus test) sobre els continguts teòrics, cadascun dels quals representa el 25% de la qualificació final. Si s’aproven, tots dos exàmens són alliberatoris de matèria.
Per superar l'assignatura, s'han d'aprovar (Nota mínima: 5) obligatòriament els dos exàmens parcials (condició indispensable). Si no es fa un dels dos exàmens, la qualificació final serà “no avaluable”.
2. Diversos exercicis relatius a les qüestions tractades al seminari, que representaran el 40% de la qualificació.
3. Intervenció als seminaris. Es valorarà de manera qualitativa la intervenció i la participació en els seminaris, que representarà el 10% de la nota final.
Recuperació
Els dos exàmens són recuperables: no hi ha nota mínima per anar a la recuperació però és imprescindible haver fet la prova (el parcial o els parcials corresponents). La recuperació consistirà en una prova tipus test. Si no es fa un dels dos exàmens parcials la qualificació final serà "no avaluable".
En el supòsit que no se superi un dels dos exàmens parcials, la qualificació definitiva de l'assignatura serà la que s'obtingui en aquest examen (o la mitjana, si queden tots dos suspesos).
Pel seu caràcter vinculat a l'actualitat, les activitats d’avaluació desenvolupades als seminaris no seran recuperables.
Avaluació única
L’avaluació única de l’assignatura consta de les activitats i els percentatges següents:
1. Control de coneixements: 50% - Prova teòrica (tipus test) sobre els continguts teòrics de l’assignatura. Per superar l’assignatura s’ha d’aprovar obligatòriament la prova teòrica (condició indispensable).
2. Realització i lliurament d’exercicis pràctics: 40% - Lliurament de quatre exercicis pràctics o reptes comunicatius, vinculats a l’actualitat i relacionats amb els continguts de l’assignatura treballats als seminaris..
3. Exercici d’argumentació oral: 10% Es realitzarà el mateix dia que el control de coneixements.
Recuperació
El control de coneixements o prova teòrica final és recuperable. Per anar a la recuperació, no hi ha nota mínima però és imprescindible haver fet la prova. La recuperació consistirà en una prova tipus test. En el supòsit que no se superi, la qualificació de l’assignatura serà la que s’obtingui en aquest examen.
Els exercicis pràctics i el d’argumentació oral no són recuperables.
ESTUDIANTS A PARTIR DE LA SEGONA MATRÍCULA
A partir de la segona matrícula l’alumnat pot triar entre avaluació continuada (descrita més amunt) o avaluació per prova de síntesi mitjançant un examen final (tipus test) i amb opció de recuperació (no hi ha nota mínima, és imprescindible haver fet l'examen per optar arecuperació). La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. En el supòsit que no se superi la recuperació de l'examen final, la qualificació definitiva de l'assignatura serà la que s'obtingui en aquest examen (recuperació).
S'entendrà que l'alumnat a partir de la segona matrícula que no comuniqui explícitament per correu electrònic i en el termini anunciat a principi de curs la seva opció d'avaluació farà la prova de síntesi.
CALENDARI
Les dates de les activitats d’avaluació i de recuperació seran anunciades el dia de presentació de l’assignatura. La informació també serà disponible al Campus Virtual.
Plagi
En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
ALBORNOZ, Luis A.; SEGOVIA, ANA i. & ALMIRÓN, Núria (2020) Grupo Prisa: media power in contemporary Spain. Nova York: Routledge. DOI https://doi.org/10.4324/9780429297717 [Via UAB]
BIRKINBINE, Benjamin J.; GÓMEZ, Rodrigo & WASKO, Janet (2016) Global Media Giants. Nova York; Londres: Routledge http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1271614 [Via UAB]
CEREZO, Pepe (2018) Los medios líquidos: la transformación de los modelos de negocio. Barcelona: UOC https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=5513924 [Via UAB]
CONSELL DE L’AUDIOVISUAL DE CATALUNYA Butlletí d’informació sobre l’audiovisual de Catalunya https://www.cac.cat/index.php/acords-recerca/biac-%28-informes-del-sector-quadrimestrals-%29 (Informes quadrimestrals)
CONSELL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA (2023) Informe 2022. L'audiovisual a Catalunya. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya. https://www.cac.cat/es/acords-recerca/informes-del-sector-audiovisual
CONSELL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA (2017) Llibre blanc de l'audiovisual de Catalunya.Barcelona: Consell de l’Audiovisual de Catalunya https://www.cac.cat/sites/default/files/2018-03/Acord_6_2017_llibre_blanc_0.pdf
FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel (ed.) (2017) Austeridad y clientelismo. Política audiovisual en España en el contexto mediterráneo y de la crisis financiera. Barcelona: Gedisa. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=2352584 [Via UAB]
GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente (2016) Los grupos multimedia españoles. Análisis y estrategias. Barcelona: Editorial UOC. http://site.ebrary.com/lib/bibliotequesuab/detail.action?docID=11286116 [Via UAB]
GIFREU, Josep (dir.) i COROMINAS, Maria (coord.) (1991) Construir l'espai català de comunicació, Barcelona: Centre d'Investigació de la Comunicació.
HALLIN, Daniel i MANCINI, Paolo (2008) Sistemas de medios comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.
HARDY, Jonathan (2008) Western Media Systems. Londres: Routledge. https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=481090 [Via UAB]
HAVENS,Timothy; LOTZ, Amanda (2012) Understanding Media Industries. New York: Oxford University Press.
LAMUEDRA GRAVÁN, María (coord.) (2012) El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía. Madrid: Editorial Popular.
LEVI, Simona (2019) #FakeYou. Fake news i desinformació, Barcelona: Raig Verd
LÓPEZ, Bernat; HUERTAS BAILÉN, Amparo; PERES-NETO, Luiz eds. (2023) Informe de la comunicació a Catalunya 2021-2022. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Col·lecció Lexikon Informes, 8: https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2023/284362/infcomcat_a2023.pdf
MCDONALD, Paul (2022) The Routletdge companion to media industries Londres: Routledge https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6733218 [Via UAB]
MIGUEL DE BUSTOS, Juan Carlos & CASADO DEL RÍO, Miguel Ángel (coords.) (2012) Televisionesautonómicas. Evolución y crisis del modelo público de proximidad. Barcelona: GEDISA.
MYTTON, Graham; DIEM, Peter & HEIN VAN DAM, Piet (2016) Media Audience Research: A Guide for Professionals. Londres: Sage http://site.ebrary.com/lib/bibliotequesuab/docDetail.action?docID=11171005 [Via UAB]
NEIRA, Elena (2016) La Otra pantalla: redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: UOC http://www.digitaliapublishing.com/a/43910 [Via UAB]
PARISER, Eli (2017) El filtro burbuja: Cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos, Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial
PAVLICK, John V; McINTOSH, Shawn (2019) Converginc Media: a new introduction to mass communication. Oxford University Press
PEIRANO, Marta (2019). El enemigo conoce el sistema: Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención, Barcelona: Debate
ZALLO, Ramón (2016) Tendencias encomunicación. Cultura digital y poder. Barcelona: Gedisa. https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=4908814 [Via UAB]
Webs:
Barlovento Comunicación https://www.barloventocomunicacion.es/
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) – Blog https://blog.cnmc.es/
COMUNICACIÓ 21 https://comunicacio21.cat/
Guia de la radio: http://guiadelaradio.com/
Durant el curs se suggeriran altres referències bibliogràfiques complementàries i altres fonts en línia per aprofundir els continguts explicats i fer un seguiment de l'actualitat del sector.
Ofimàtica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 71 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 72 | Catalā | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Catalā | segon quadrimestre | tarda |