Logo UAB

Emprenedoria i Creació d'Empreses

Codi: 104747 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503873 Comunicació Interactiva OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Espin Heras
Correu electrònic:
marc.espin@uab.cat

Equip docent

Marc Espin Heras

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té requisits previs.


Objectius

  • Aprendre a desenvolupar un pla d'empresa a partir d'una idea pròpia.

  • Trobar oportunitats en un mercat donat a partir del seu estudi i del maneig de tècniques de foment de la creativitat.

  • Conèixer els aspectes jurídics i legals essencials de l'àmbit de les empreses.

  • Explicar com la innovació s'ha convertit en un motor del canvi econòmic i social, i de quina manera aquesta innovació afecta a la tipologia i les característiques internes i externes de les empreses que es creen.

  • Analitzar iniciatives d'èxit i bones pràctiques desenvolupades per emprenedors en l'àmbit de la comunicació digital.

  • Estudiar els aspectes gerencials i econòmics bàsics de la gestió empresarial, així com les qüestions ètiques bàsiques que convé considerar en una empresa.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip.
  • Demostrar consciència ètica, així com empatia amb l'entorn.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Promoure projectes professionals i empresarials complexos i innovadors de nous mitjans i comunicar-los eficientment.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  6. Demostrar els coneixements bàsics jurídics i de gestió per comprendre l'estructura de les empreses dels nous mitjans.
  7. Demostrar els coneixements per dirigir equips multidisciplinaris de treball de manera eficient.
  8. Demostrar habilitats de lideratge i iniciativa per a la creació d'un projecte d'empresa.
  9. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  10. Diferenciar les característiques dels treballadors en funció de les seves responsabilitats laborals.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Expressar-se amb ordre, fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials de manera oral i escrita i desplegar una capacitat argumentativa correcta.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Planificar i executar treballs en l'àmbit de l'emprenedoria i la creació d'empreses.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  20. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  21. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  22. Treballar en equip i respectar l'ètica per crear treballs de curs correctes.
  23. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  24. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. INTRODUCCIÓ A L'EMPRENEDORIA I LA CREACIÓ D'EMPRESES. Conceptes clau. Pla d'empresa. Innovació i creativitat.

2. L'EMPRESA DIGITAL EN EL SEU ENTORN. Entorn macro (PESTEL) i principals indicadors macroeconòmics i entorn micro (estudi de mercat). Tipus d'estructura juridicoeconòmica de les empreses. Les organitzacions sense ànim de lucre. L'ètica empresarial.

3. MÀRQUETING I MODELS DE NEGOCI DIGITAL. Objectius i estratègies de màrqueting (pla màrqueting, 4 P). Models de negoci i estratègies de comunicació.

4. PRODUCCIÓ I ORGANITZACIÓ. Lideratge. Organigrama. Processos, recursos i costos de producció (pla de producció).

5. PLA FINANCER I FONTS DE FINANÇAMENT. Inversions i fonts de finançament. Instruments de planificació i informació economicofinancera: pressupostos i comptes anuals (pla financer).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 28 1,12 8, 10, 7, 9, 16, 6
Pràctiques 10 0,4 7, 14, 12, 16, 22
Seminaris 10 0,4 8, 7, 14, 12, 22
Tipus: Supervisades      
Anàlisis, plantejament i presentació oral de casos reals i d'estudi 4 0,16 8, 12, 16, 22
Tutories 3 0,12 14, 12, 16, 22
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 15 0,6 5, 8, 10, 9, 6
Lectures relacionades 4 0,16 5, 9, 6
Preparació de treballs i pràctiques 42 1,68 8, 10, 7, 9, 14, 12, 16, 6, 22
Presentació oral dels treballs 4 0,16 8, 10, 7, 9, 14, 12, 16, 6, 22

L'assignatura consta d'una part teòrica i una part pràctica que es desenvoluparan de manera presencial.

A la part teòrica es farà una introducció als principals conceptes de l’emprenedoria i la creació d’empreses, que es complementaran amb exercicis, lectures i altres recursos digitals.

A la part pràctica es profunditzarà en els coneixements de l’emprenedoria i la creació d’empreses a través d'exercicis i anàlisi de casos reals, amb l’objectiu de disposar d’eines per desenvolupar un projecte a partir d'una idea pròpia o d’un problema donat per una organització real, que es presentarà durant les últimes sessions del curs.

La metodologia docent pot veure's modificada quan s'estableixi la persona titular de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en classe 10% 5 0,2 7, 9, 12, 6, 22
Examen teòric individual 40% 10 0,4 5, 9, 12, 6
Presentació oral dels treballs 10% 5 0,2 4, 1, 8, 17, 12, 16, 15
Treball final de pràctiques en grup 40% 10 0,4 3, 2, 23, 1, 5, 8, 10, 7, 9, 24, 11, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 12, 16, 6, 22

Per superar l'assignatura s'ha d'optar per una de les següents 3 opcions:

  1. Avaluació continuada

Per superar l'assignatura s'ha d'assistir almenys al 80% de totes les classes i obtenir una qualificació mitjana de 5 sobre 10. Per poder fer mitjana s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves que componen les parts A i B. En cas contrari, es suspendrà l'assignatura i només quedarà l'opció de superar-la en la recuperació. L'avaluació continuada s'estructura en les següents parts:

A) 40% Examen teòric individual

B) 40% Treball final de pràctiques en grup

C) 10% Presentació oral del treball

D) 10% Assistència i participació

  1. Avaluació única

Per optar a l'avaluació única, l'alumnat ha de sol·licitar-ho durant el mes de febrer. En aquest cas, l'assistència a classe serà recomanable, però no obligatòria. Per poder fer mitjana i superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves que componen les parts A i B. En cas contrari, es suspendrà l'assignatura i només quedarà l'opció de superar-la en la recuperació. L'avaluació única s'estructura en les següents parts:

A) 50% Examen teòric individual

B) 50% Treball final de pràctiques individual

  1. Prova de síntesi

Per optar a la prova de síntesi, l'alumnat ha de sol·licitar-ho durant el mes de febrer. Només l'alumnat de segona matrícula pot optar a la prova final i única de síntesi. No existeix dret a recuperació. Aquest examen es realitzarà el dia de la recuperació i serà el mateix examen que la recuperació de la resta d'alumnes.

Recuperació

L'alumnat només tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats i ha obtingut una qualificació menor a 5.

Advertències

  • Les dates de les proves es donaran el dia de la presentació de l'assignatura i es notificaran al Campus Virtual.
  • Si hi ha canvis en el sistema d'avaluació, es notificaran el dia de la presentació de l'assignatura i al Campus Virtual.
  • L'alumnat que no es presenti a cap de les proves avaluables ni a la recuperació, serà qualificat com a No avaluable.
  • En el cas que qualsevol estudiant realitzi una irregularitat que pugui conduir a una variació significativa d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
 

Bibliografia

De Mateo, Rosario; Laura Bergés; Marta Sabater (2009) Gestión de empresas de comunicación. Sevilla/Zamora: Comunicación Social.

Cerezo, Pepe. (2019) Los medios ante los modelos de suscripción. Barcelona. Editorial UOC

Covey, Stephen. (2016). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Paidós.

Laloux, F. (2015). Reinventar las organizaciones: Una guía para crear organizaciones inspiradas en el siguiente estadio de consciencia humana (A. Gumbau, Trad.). Editorial Arpa.

Observatorio del Emprendimiento de España. (2024). Informe GEM España 2023-2024.

OECD/Eurostat. Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition

Sáinz de Vicuña Ancín, Jose Maria. (2021). El plan de marketing digital en la práctica (23rd ed.). Madrid: ESIC.

Salaverría, Ramon. (2020) Digital Native News Media: Trends and Challenges. Media and Communication, 2020, Volume 8, Issue 2.  

Ries, Eric (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses.


Programari

Paquets d'ofimàtica.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 61 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 62 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 6 Espanyol segon quadrimestre tarda