Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits obligatoris, però és del tot recomanable que l’alumne/la alumna tingui els coneixements suficients d’anatomia, fisiologia, histologia, etologia, protecció i maneig animal, patologia, nutrició, i farmacologia.
D’altra banda, és també del tot recomanable que l’alumne/la alumna tingui els coneixements clínics bàsics que s’han impartit en les assignatures troncals Medicina i Cirurgia d’Animals de Companyia I i II.
L'assignatura Neurologia introdueix l'estudiant/la estudiant en el coneixement de les malalties neurològiques de tractament mèdic i quirúrgic més comuns dels petits animals. És una assignatura optativa de cinquè curs, molt important en la formació dels/de les estudiants que desitgin assolir coneixements i habilitats clíniques en les diferents especialitats de medicina i cirurgia de petits animals. Els objectius formatius principals són:
- Aprendre l'examen neurològic, la seva interpretació i aprendre a localitzar lesions al sistema nerviós.
- Aprendre les malalties i processos patològics més freqüents del sistema nerviós dels petits animals.
- Aprendre a elaborar un llistat de diagnòstics diferencials per un animal de companyia amb uns signes neurològics determinats.
- Conèixer els mètodes diagnòstics més adients a utilitzar en cada cas, i a interpretar-los.
- Aprendre el maneig dels animals de companyia que pateixen aquests processos o malalties.
- Aprendre els tractaments de les malalties més freqüents del sistema nerviós dels petits animals.
- Conèixer les tècniques neuroquirúrgiques més freqüentment utilitzades en petits animals, les seves indicacions i pronòstics.
- Conèixer els pronòstics i veure els seguiments de les malalties més freqüents del sistema nerviós als animals de companyia, incloent-hi el seguiment post-mortem mitjançant l'assistència a les necròpsies dels animals eutanasiats.
TEORIA (Classes teòriques)
Tema 1: Examen neurologic
Tema 2: Localització de lesions al sistema nerviós
Tema 3: Mètodes de diagnòstic especials en Neurologia
Tema 4: Monoparesia
Tema 5: Paraparesia
Tema 6: Tetraparesia
Tema 7: Ataxia del cap i de les extremitats
Tema 8: Crisis convulsives i epilepsia - Estat epileptic
SEMINARIS
SESP 1 (2h): Videos casos clínics PARESIES
SESP 2 (2h): Videos casos clínics ATAXIA
SESP 3 (2h): Videos casos clínics SN PERIFERIC I MULTIFOCALS
PAUL (2h): NEUROCIRURGIA
PRÀCTIQUES (10h)
PLC (2h): EXAMEN NEUROLÒGIC AVANÇAT DEL GOS - LOCALITZACIÓ DE LESIONS AL SISTEMA NERVIÓS
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES DE NEUROLOGIA (8h)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 13 | 0,52 | 1, 3, 5, 11, 20, 21, 22, 27, 28, 29, 34 |
Pràctica exploració neurològica | 2 | 0,08 | 5, 11, 20, 22, 25, 27, 29 |
Pràctiques clíniques | 8 | 0,32 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 15, 16, 20, 21, 22, 25, 27, 28, 29, 31, 34, 36, 37 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 5, 6, 9, 12, 15, 20, 21, 22, 25, 27, 28, 29, 31, 34 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 11, 20, 22, 27, 28, 29, 32, 34 |
Resolució de problemes i casos | 18 | 0,72 | 5, 11, 15, 20, 21, 22, 25, 27, 28, 29 |
Teoria.La docència teòrica s'impartirà mitjançant classes magistrals. D'aquesta forma es proporcionaran les bases que els/les alumnes hauran d'ampliar amb la lectura i consulta de la bibliografia adient.
Les classes magistrals s'impartiran amb l'ajut d'esquemes en presentacions de diapositives.
Degut a la importància dels continguts teòrics d'aquesta assignatura, les presentacions s'acompanyaran, en moltes ocasions, d'imatges i vídeos. L’ús d’aquestes imatges i vídeos amb d’altres propòsits que no siguin estudiar l’assignatura, així com la cessió total o parcial dels mateixos, estan expressament prohibits.
Seminaris. En els seminaris l’alumne haurà de participar activament a classe, utilitzant recursos de les classes teòriques, així com fer recerca i auto-estudi.El seminari sobre neurocirurgia serà una presentació de diapositives amb vídeos il·lustradors dels diferent tipus de neurocirurgia més freqüents. La resta de seminaris de casos clínics es realitzaran utilitzant vídeos d’animals (gossos i gats) amb lesions en diferents localitzacions del sistema nerviós. Els/Les alumnes hauran d’omplir una fitxa en la que hauran de descriure les anomalies observades en els vídeos, localitzar la lesió al sistema nerviós, establir un diagnòstic diferencial, i elaborar un pla diagnòstic. Tots aquests aspectes de cada cas es discutiran i comentaran de manera activa amb els estudiants al final de cada cas durant el seminari.
Pràctica d’exploració neurològica avançada. Aquesta pràctica es realitzarà al laboratori de propedèutica i tindrà una durada de 2hores. S’explicarà i alhora es realitzarà l’examen neurològic en gossos (i si es factible en gats), i els dèficits esperats amb lesions en diferents àrees del sistema nerviós. Els/Les alumnes hauran de realitzar exàmens neurològics en els animals de pràctiques
Pràctiques Clíniques Assistencials. Aquestes pràctiques es realitzaran a la FHCV, en els dies i horaris especificats pel servei de Neurologia/Neurocirurgia de la FHCV (dimarts i dijous, de 10 a 14h). En aquestes pràctiques, els/les alumnes assistiran a les consultes de pacients (gossos i gats) amb malalties/problemes del sistema nerviós. Els/Les alumnes participaran observant les actuacions dels clínics de les diferents especialitats, presentaran els casos al professor responsable, discutint la localització de la lesió, el diagnòstic diferencial i el pla diagnòstic a oferir a cada propietari en cada cas.
Tots els seminaris i pràctiques són d’assistència obligatòria.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada de pràctiques clíniques | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Examen vídeos | 40% | 1 | 0,04 | 1, 3, 5, 9, 11, 15, 22, 25, 27, 29 |
Exàmen teoria | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 20, 21, 22, 25, 27, 29, 34 |
L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant 3 tipus de proves diferents:
- Test d'opció múltiple per avaluar els coneixements teòrics apresos a les classes. Per aprovar aquesta prova, el/la alumne/a haurà d'assolir una nota mínima de 5 sobre 10 punts totals.L'examen està dissenyat per tal d´avaluar els coneixements teòrics, la capacitat de relacionar conceptes i la capacitat d´anàlisi.
Els/Les alumnes que no superin aquest examen, podran realitzar un segon examen de recuperació per tal de donar una segona oportunitat d'aprovar a tots aquells/aquelles alumnes no hagin superat la primera prova.
La puntuació d'aquesta prova representarà un 50% de la nota total (essent necessari obtenir una puntuació de 5 per tal que faci mitja).
- Resolució d'un cas clínic en vídeo per avaluar els coneixements tant teòrics com pràctics apresos als seminaris de vídeos. Igualment, la puntuació mínima que es requerirà per aprovar aquesta prova serà de 5 puts sobre 10, i hi haurà també un segon examen de recuperació per aquells/aquelles alumnes que no hagin aprovat el primer.
La puntuació d'aquesta prova representarà un 40% de la nota total (essent necessari obtenir una puntuació de 5 per tal que faci mitja).
- Avaluació continuada de les pràctiques clíniques: cada alumne/alumna s'avaluarà durant el període de pràctiques clíniques, tenint en compte els següents criteris generals:
- Coneixements bàsics (CT7)
- Relacions interpersonals (CT4)
- Aprenentatge/motivació/iniciativa
- Actitud/comportament clínic
El servei de neurologia utilitzarà una rúbrica pròpia centrada en avaluar aquests criteris.
S'avaluarà també la presentació-resolució del cas clínic virtual.
La nota final de les pràctiques es ponderarà sobre 10, essent necessària una puntuació de 5 per aprovar.
La puntuació d'aquesta prova representarà un 10% de la nota total (essent necessari obtenir una puntuació de 5 per tal que faci mitja).
Per tal d'aprovar l'assignatura, el/la alumne/alumna ha d'aprovar TOTES les proves d'avaluació.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Per tal que una/un alumna/e sigui "NO AVALUABLE", aquest no ha d'haver fet més del 20% de les activitats obligatòries de l'assignatura, ni s'ha d'haver presentat a cap prova d'avaluació.
BAGLEY RS (2005). Fundamentals of Veterinary Clinical Neurology. Blackwell publishing.
DEWEY CW, DA COSTA R (2016) Practical guide to Canine and Feline Neurology. 3rd edition. Wiley-Blackwell
LORENZ MD and KORNEGAY JN (2004) Handbook of Veterinary Neurology. 4th ed. Philadelphia, WB Saunders Co
BRAUND KG (1995) Clinical Syndromes in Veterinary Neurology. 2nded. Baltimore, Williams & Wilkins
PLATT S, OLBY N (2013) Manual of Small Animal Neurology, 4th ed. London, British Small Animal Veterinary Association
PLATT S, GAROSI L (2012) Small Animal Neurological Emergencies. Manson Publishing, London, UK.
No hi ha programari específic per l'assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Anglès | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Anglès | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Anglès | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |