Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
2501573 Economia | OB | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura s'ha d'haver seguit un curs bàsic de teoria microeconòmica, e.g., Microeconomia I.
El curs constitueix una introducció a l’análisis econòmica de les diverses formes de finançament del sector públic. L’objectiu és proporcionar un conjunt d’instruments amb què dur a terme una aproximació rigorosa a les qüestions relacionades amb l’avaluació i el disseny de la política pública.
1. INTRODUCCIÓ
El sector públic com a agent econòmic. La naturalesa dels efectes econòmics de les polítiques públiques: assignació, distribució i estabilització. Anàlisi positiva, anàlisi normativa i judicis de valor. Alguns criteris per a l’avaluació de les polítiques públiques: eficiència econòmica, equitat, paternalisme i llibertat individual. Arbitratges entre objectius.
2. EL SECTOR PÚBLIC A ESPANYA
Sector públic i pressupost. Agents i activitats del sector públic. Índexs de la dimensió del sector públic. Els comptes de les administracions públiques. El pressupost del sector públic. Concepte i procés pressupostari. Contingut del pressupost. Indicadors de política pressupostària.
3. INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI IMPOSITIVA
La restricció pressupostària del sector públic. Classes d’ingressos públics. Definició i elements de l’impost. Tipus d’impostos. Característiques desitjables d’un sistema impositiu: eficiència econòmica, justícia fiscal, senzillesa administrativa, flexibilitat. Progressivitat, proporcionalitat i regressivitat. Mesures de progressivitat.
4. INCIDÈNCIA IMPOSITIVA
La incidència com a efectes dels impostos sobre la distribució de la renda. Incidència de pressupost equilibrat i incidència diferencial. La incidència impositiva en equilibri parcial. Impostos unitaris i ad valorem. El paper de les elasticitats. Aspectes de la incidència en equilibri general. Incidència impositiva i capitalització. Algunes consideracions sobre el finançament mitjançant deute públic. La incidència diferencial del deute públic i els impostos. Deute públic, càrrega per a les generacions futures i neutralitat.
5. IMPOSICIÓ I EFICIÈNCIA ECONÒMICA
L’excés de gravamen o cost en benestar de la imposició. L’excés de gravamen com a pèrdua d’eficiència. Impostos de suma global, impostos distorsionadors i excés de gravamen. Excés de gravamen, efectes substitució i efectes renda. Excedent del consumidor i excedent del productor. Anàlisi de l’excés de gravamen mitjançant corbes de demanda i oferta. El cost en benestar de la imposició diferencial dels factors productius.
6. IMPOSICIÓ ÒPTIMA
Eficiència, equitat i imposició òptima. Imposició òptima sobre mercaderies. La fixació de preus públics com un problema d’imposició òptima sobre béns. Imposició òptima sobre la renda. L’elecció entre imposició directa i indirecta. Política i imposició òptima. Els costos d’administració i de compliment. Disseny impositiu i reforma fiscal.
7. IMPOSICIÓ SOBRE LA RENDA PERSONAL
La definició de renda. Algunes qüestions conceptuals. Exclusions, deduccions de la base i deduccions de la quota. Impostos i inflació. La progressivitat de l’impost. L’elecció de la unitat contribuent. L’impost negatiu sobre la renda i altres programes de benestar. Efectes sobre l’oferta de treball. Efectes sobre l’estalvi. Efectes sobre les decisions d’habitatge. Efectes sobre l’assumpció de riscos i la composició de cartera. Elusió i evasió fiscal. L’impost sobre la renda a Espanya.
8. LA IMPOSICIÓ SOBRE LA RENDA DE LES SOCIETATS
Arguments a favor i en contra de l’impost sobre la renda de les societats. El benefici societari com a base imposable. Incidència i excés de gravamen de l’impost de societats. Impost de societats i política financera de l’empresa. La reforma de l’impost de societats i la seva integració amb l’impost personal. L’impost de societats a Espanya.
9. IMPOSICIÓ SOBRE EL CONSUM
Els impostos sobre les vendes. Impostos monofàsics i multifàsics. Els impostos sobre consums específics. Les accises com a mecanisme corrector d’externalitats. L’impost sobre el valor afegit. Definició, característiques i modalitats de l’impost sobre el valor afegit. La modalitat tipus consum i la seva aplicació amb el mètode del crèdit. L’impost sobre la despesa personal. L’impost sobre la despesa i l’impost sobre la renda. La imposició sobre el consum a Espanya.
10. IMPOSICIÓ SOBRE LA RIQUESA
Arguments a favor i en contra de gravar la riquesa. Una classificació dels impostos sobre la riquesa. L’impost sobre el patrimoni net. Els impostos sobre la propietat. Diferents visions de la incidència d’un sistema d’impostos sobre la propietat: impost sobre els beneficis o impost selectiu sobre el consum. Els impostos sobre successions i donacions. L’impost sobre transmissions patrimonials. La imposició sobre la riquesa a Espanya.
11. EL FINANÇAMENT DE LA SEGURETAT SOCIAL
Les cotitzacions socials com un impost sobre la nòmina de salaris. Quota obrera i quota empresarial. El paper de la relació entre pagaments impositius i prestacions rebudes. Incidència en equilibri parcial i equilibri general. Els ingressos fiscals generals i l’impost sobre el valor afegit com a fonts de finançament. Objectius, instruments i disseny institucional de la Seguretat Social.
12. IMPOSICIÓ MEDIAMBIENTAL
Tipus d’externalitats mediambientals. Consideracions respecte a l’assignació intergeneracional dels drets de propietat dels recursos. Gestió de recursos naturals. Opcions tecnològiques. Límits a la solució impositiva
13. LA HISENDA PÚBLICA EN UN SISTEMA FEDERAL
Arguments a favor i en contra d’un sistema descentralitzat de govern. Descentralització, eficiència, equitat i estabilització. Formació de comunitats i grandària òptima de les jurisdiccions fiscals. El model de Tiebout i la “votació amb els peus”. El finançament dels nivells descentralitzats de govern. Finançament subcentral mitjançant impostos, transferències i deute. Els diferents tipus de subvencions intergovernamentals i els seus efectes. La descentralització fiscal a Espanya.
14. LA HISENDA PÚBLICA INTERNACIONAL
La Hisenda Pública en un context internacional. Distorsions econòmiques internacionals d’origen fiscal. Mobilitat de les bases impositives i “externalitats fiscals”. Impostos directes i els principis de font i residència. Impostos indirectes i els principis d’origen i destinació. Fiscalitat nacional i competitivitat internacional. La coordinació fiscal i la competència fiscal. L’harmonització fiscal directa i indirecta a Europa.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistals | 32,5 | 1,3 | 2, 17, 19, 20, 22, 33 |
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 2, 17, 19, 20, 22, 33 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment de treballs | 12 | 0,48 | 2, 6, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 17, 19, 20, 22, 33, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i recopilació d'informació | 88,5 | 3,54 | 2, 8, 17, 19, 22, 33, 32 |
La docència serà presencial.
La distribució i combinació de les activitats formatives entre els epígrafs Autònomes, Dirigides i Supervisades té com a propòsit optimitzar el resultat de cadascuna d'elles.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens escrits (parcial i final), exercicis pràctics i assistència a classe | 40%, 40%, 20% | 0 | 0 | 9, 2, 6, 3, 1, 4, 8, 10, 31, 11, 12, 18, 13, 14, 17, 16, 19, 20, 23, 21, 22, 29, 7, 30, 27, 5, 28, 26, 15, 25, 24, 33, 32 |
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
Prova d'avaluació única (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
- Presencialitat:
- Característiques de l’avaluació única:
Tipologia Evidència (1) |
Pes a l’avaluació final (%) (2) |
Durada de l’activitat |
L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3) |
examen escrit sobre el contingut de l'assignatura |
80% |
dues hores |
Sí |
treball curt sobreun dels temes del programa, triat conjuntament amb el/la professor/a |
10% |
|
Sí |
presentació oral del treball mencionat |
10% |
10 minuts |
Sí |
TOTAL |
100% |
|
|
(1) Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)
(2) Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)
(3) Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a l’avaluació única? SI/NO
- Recuperació:
“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”
- Revisió de la qualificació final:
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Es recomana llegir els textos originals en anglès, si bé existeixen excel.lents llibres en castellà que cobreixen, de manera total o parcial, el contingut del curs. En aquest sentit, poden destacar-se, per ordre alfabètic:
Albi, E., González-Paramo, J.M. i Zubiri, I. (2009), Economía Pública, Volums I i II, Ariel: Barcelona, Tercera edició.
Gruber, J. (2016), Public Finance and Public Policy, Worth Publishers: Nova York, Cinquena edició.
Hindriks, J. i Myles, G.D. (2013), Intermediate Public Economics, The MIT Press: Cambridge i Londres, Segona edició.
Rosen, H.S. i Gayer, T. (2014), Public Finance, McGraw Hill: Boston, Desena edició (versió en castellà de McGraw Hill).
Stiglitz, J.E. i Rosengard, J.K. (2000), Economics of the Public Sector, Norton & Company: Nova York i Londres, Cuarta edició (versió en castellà d’A. Bosch).
No resulta d'aplicació
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 8 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 14 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 8 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 14 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |