Logo UAB

Sistemes de Gestió dels Costos

Codi: 104608 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500003 Empresa i Tecnologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Casablancas Segura
Correu electrònic:
carme.casablancas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No calen prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Context:

Aquesta assignatura figura contextualitzada entre els àmbits de coneixement de Comptabilitat (Comptabilitat Bàsica) i d'Operacions (Gestió per Processos i Direcció d'Operacions). 

 

Objectius:

  • Comprendre la relació entre la Comptabilitat Financera i els Costos.
  • Conèixer el concepte de cost i la relació entre cost i despesa, així com la classificació dels costos.
  • Conèixer i saber utilitzar els sistemes d’acumulació de costos en les diferents tipologies d'indústria.
  • Conèixer el concepte i aplicacions del cost estàndard com a eina bàsica de la Planificació i del Control Pressupostari.
  • Conèixer les eines bàsiques per a la presa de decisions.
  • Compendre el concepte de qualitat en els seus diferents àmbits (producte, empresa i entorn). Saber calcular els costos de la qualitat d'un producte o servei.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i gestió empresarial.
  • Capacitat de treballar en equip.
  • Demostrar capacitat de planificació en funció d'objectius i recursos disponibles.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i organitzacions.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i determinar l'estructura comptable dels costos dels productes o serveis.
  2. Comunicar amb experts d'altres camps i no experts.
  3. Demostrar capacitat de planificació en funció d'objectius i recursos disponibles.
  4. Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  5. Elaborar informes comptables sobre costos de qualitat i mediambientals per als gestors de l'empresa.
  6. Elaborar informes tecnicocomptables per als gestors de l'empresa, que els ajudin a prendre decisions de gestió.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Redactar de manera adequada informes tècnics adaptats a les exigències dels destinataris.
  9. Treballar en equip, compartint els coneixements i sabent-los comunicar a la resta de l'equip i l'organització.

Continguts

Tema 1  Concepte i Classificació dels Costos

  1. Diferències entre la Comptabilitat Finacera i la gestió dels Costos.
  2. Concepte de Cost.
  3. Classificació dels Costos.
  4. Anàlisi dels Costos per Naturalesa.
    1. Els Costos de Materials.
    2. Els Costos de Personal. El concepte de cost de la Mà d'Obra.
    3. Altres costos.

Tema 2  Sistemes d'imputació dels Costos

  1. Direct Cost.
  2. Full Cost Industrial.
  3. Imputació Racional.
  4. Full Cost Total.

Tema 3  Les Seccions Homogènies

  1. El Procés d’assignació de Costos. Sistema orgànic versus sistema inorgànic.
  2. Seccions Principals i Seccions Auxiliars.
  3. L'Estadística de Costos.

Tema 4  Sistemes de Càlcul de Costos

  1. Els costos per ordres o comandes.
    1. Assignació dels costos.
    2. Valoració de les comandes en curs.
    3. El càlcul del resultat.
  2. El costos per processos.
    1. El quadre de Repartiment i el quadre Matricial.
    2. Valoració dels productes en curs i el càlcul del resultat.
    3. Estructura del cost unitari.

Tema 5  El Cost Estàndard i el Control Pressupostari

  1. El Cost Estàndard. Concepte i Càlcul.
  2. Elaboració del Pressupost.
  3. El Control Pressupostari.
    1. El Pressupost Flexible.
    2. L'Anàlisi de desviacions.

Tema 6 Gestió de sistemes de control i preus de transferencia

  1. La Descentralització.
  2. Els Preus de Transferència.

Tema 7  Els costos i la Gestió Empresarial

  1. Els Costos de Qualitat. Concepte i Classificació.
  2. Els Costos i la Presa de Decisions.
    1. Concepte de rellevància.
    2. Tipus de presa de decisions.
  3. El cas de la gestió de costos en projectes tecnològics.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques debat de casos i treball en grup 29,5 1,18 1, 5, 6
Classes de pràctiques i problemes 10 0,4 1, 4, 3, 5
Pràctiques de Laboratori 10 0,4 6
Tipus: Supervisades      
Seguiment d'exercicis i casos 5 0,2 1, 5, 6
Tutories dels casos pràctics i dels treballs en grup 10 0,4 1, 2, 4, 3, 7, 6, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca d'informació 40,5 1,62 1, 4, 3, 5, 6
Preparació i elaboració de treballs en grup 45 1,8 1, 8, 4, 3, 5, 6, 9

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d’activitat següents:

  1. Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques basades en debats teòrics, desenvolupament del projecte en grup i resolució de casos pràctics.
  2. Activitat supervisada: consistent en l’assistència a tutories i la realització del projecte en grups amb seguiment pautat.
  3. Activitat autònoma individual: comprendrà la part d’estudi personal de l’alumne i la resolució i anàlisi de casos pràctics a nivell individual.
  4. Activitat autònoma en grup: elaboració d'un cas basat en un projecte.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 40% 0 0 1, 4, 3, 5, 6
Projecte en grup 45% 0 0 1, 8, 2, 4, 3, 7, 5, 6, 9
Pràctiques de Laboratori 15% 0 0 1, 5, 6

Avaluació.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. L’avaluació de l’estudiant es fonamentarà en les següents activitats:

1ª) Desenvolupament d'un projecte en grup (45% de la nota total).

  • 5% per realitzar les entregues a temps (si no s'entrega al menys el 80% de les mateixes es suspèn el projecte).
  • 35% del projecte. Es valorarà en funció d'una rúbrica.
    • 15% el primer prototip (nota de grup).
    • 5% defensa oral del projecte (nota de grup). 
    • 15% la versió final (nota de grup).
  • 5% valoració individual de cada membre de l'equip (mitjana ponderada de les notes dels companys que fa mitjana amb valoració professor). La nota no és computable si no es realitza aquesta activitat.

2ª) Pràctiques de Laboratori (15% de la nota total). La nota és computable si s'obté una qualificació superior a 5 punts sobre 10.

3ª) Examen Final, temes 5 fins el 7 (40% de la nota). La nota és computable si s'obté una qualificació superior a 3,5 punts sobre 10.

Per superar l'assignatura cal que l'alumne del seu còmput global obtingui una nota igual o superior a 4,9 punts sobre 10. És condició necessària per aprovar l'assignatura haver realitzat les tres activitats: projecte, pràctiques de laboratori i examen final. 

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents activitats d'avaluació (practiques de laboratori, lliurament de treballs, ...) s'anunciaràn amb suficient antel.lació durant el semestre.

La data de la prova final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

 "La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb el paràgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova que trobaran a https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Amat, O. & Soldevila, P. (2010). Contabilidad y gestión de Costes. Profit Editorial. ACCID Barcelona.

Bhimani, Alnoor, et al. Management and Cost Accounting, Pearson Education, Limited, 2018. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=5763136.

Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav V. Rajan. Horngren’s Cost Accounting : a Managerial Emphasis / Charles T. Horngren, Srikant M. Datar, Madhav V. Rajan. Sixteenth edition, global edition. Harlow, Essex, England: Pearson Education Limited, 2017. Print.

Kaplan, Robert S., and David P. Norton. El Cuadro de mando integral = The balanced scorecard / Robert S. Kaplan, David P. Norton ; [traducción: Adelaida Santapau]. 3a ed. rev. Barcelona: Gestión 2000, 2009. Print.

Mallo, C.; Mallo, M.A.; Jiménez M.A.; Mallo, J. & Merlo, J. (2000). Contabilidad de Costes. Pirámide.

Ripoll Feliu, V. & Álvarez Lópes, J. (1994). Introducción a la contabilidad de gestión. Cáculo de costes. s. n/Madrid.

UAB: Material proporcionado en el Aula Moodle de la asignatura.

Bibliografia complementaria:

Datar, Srikant, and Madhav Rajan. Horngren's Cost Accounting, Global Edition, Pearson Education, Limited, 2020. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=6340519.

Farooq, Muhammad Arsalan et al. “Cost of Quality: Evaluating Cost-Quality Trade-Offs for Inspection Strategies of Manufacturing Processes.” International journal of production economics 188 (2017): 156–166. Web.

Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav V. Rajan. Horngren’s Cost Accounting : a Managerial Emphasis / Charles T. Horngren, Srikant M. Datar, Madhav V. Rajan. Sixteenth edition, global edition. Harlow, Essex, England: Pearson Education Limited, 2017. Print.

Kaplan, R. S., & Norton, D. P.(2001). Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I. Accounting Horizons, 15(1), 87-104. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/transforming-balanced-scorecard-performance/docview/208896029/se-2

Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2001). Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part II. Accounting Horizons, 15(2), 147-160. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/transforming-balanced-scorecard-performance/docview/208910161/se-2

 


Programari

S'utilitza l'Excel com a fulla de càlcul.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 20 Català primer quadrimestre matí-mixt