Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que es tracta d’una assignatura optativa que es cursa durant el tercer o quart curs del títol, l’estudiant ha de presentar una solvència
no només en l’execució de les proves escrites, sinó també en les proves orals. De la mateixa manera, l’equipatge de l’assistència prèvia
a dos cursos del títol, amb assignatures que van de l’art de l’antiguitat al món contemporani, haurien de permetre a l’estudiant tenir un
coneixement panoràmic de les circumstàncies històric-artístiques de diferents èpoques i la capacitat crítica i d'anàlisi per situar el paper de les
dones com a artistes i com a patrons en la història de l'art i en la historiografia que aquesta ha produït.
L’objectiu d’aquesta assignatura és presentar un estat de la qüestió sobre el paper de la dona en relació a la pràctica artística al món occidental i reflexionar sobre diferents aspectes a propòsit de la interpretació de l’obra, el mecenatge artístic femení o literatura artística produïda per dones, que sovint ha estat ignorada per les grans compilacions de fonts i documents per a la història de l’art. Des de l'Edat Mitjana i l'època moderna, arribarem a la contemporaneïtat i al món postcolonial, per veure com afronten els reptes les artistes d'avui.
Però més enllà de centrar-nos en qüestions en gènere femení, també abordarem la relació entre l'art i tot l'entorn LGTBIQ+.
1. Aproximació teòrica a les qüestions d'art i gènere.
1.1. De què parlem quan parlem de gènere?
1.2. El naixement de la història feminista de l’art
1.3. Plantejaments teòrics sobre les qüestions d’art i gènere
2. El gènere i la història de l’art: temes d’estudi
2.1. El pas de l’Edat Mitjana al Renaixement: praxi artística i mecenatge femení.
2.2. Ser dona i artista a l’època del Barroc. De les corts catòliques al món protestant.
2.3. Acadèmia, Salonnières i il·lustrades: les dones i la pràctica artística al segle XVIII.
2.4. Dones artistes i els reptes del món contemporani: del segle XIX a les avantguardes.
2.5. La segona meitat del segle XX i el món postcolonial.
2.6. Ser dona i artista avui. Altres maneres de ser al món de l’art: galeristes, marxants, museòlogues, historiadores i crítiques d’art.
3. Més enllà del gènere. Art i entorn LGTBIQ+
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals o plenàries conduïdes per la professora | 40 | 1,6 | 6, 3, 1, 2, 9, 4, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Participació en seminaris expositius a classe | 20 | 0,8 | 6, 3, 1, 2, 11, 9, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Assistència a conferències realitzades per experts. Visites a exposicions. | 10 | 0,4 | 6, 3, 1, 2, 11, 9, 4, 10 |
Estudi autònom | 60 | 2,4 | 6, 3, 1, 2, 11, 9, 4, 10 |
Lectura de textos recomanats a classe | 20 | 0,8 | 6, 3, 1, 9 |
La metodologia que se seguirà durant el curs serà la següent:
-En la seva major part (un 80%) constarà de sessions plenàries o magistrals impartides per la professora, de manera presencial.
-Un 15% de les sessions estaran dedicades a la discussió de treballs o temàtiques específiques.
-Un 5% de les sessions consistiran en conferències a càrrec d'expertes en alguns aspectes de la història de l'art i gènere.
-La professora es reserva la possibilitat de proposar alguna visita a alguna exposició o espai (sempre que sigui possible i segons eventualitats) que pugui resultar útil per al desenvolupament de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 50% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 11, 7, 8, 9, 4, 10 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 11, 7, 8, 9, 4, 10 |
Treball individual (a determinar) | 20% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 11, 9, 4, 10, 12 |
Una prova escrita amb un valor del 50% de la nota final.
Un treball individual (20% de la nota final).
Treball grupal ( 30% de la nota final).
Per superar l'assignatura s'hauran de realitzar les tres evidències.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
A principis de curs s'especificarà quina és la bibliografia més important i se n'anirà introduint de nova i més específica a mesura que avanci l'assignatura.
Les comunicacions i indicacions pertinents es faran a través del campus virtual de l'assignatura. Probablement s'utilitzin entorns com Google Drive.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |