Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500001 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No cal cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
Coneixements:
Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
Habilitats:
Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
1. Introducció. Conceptes bàsics
2. Arquitectura
3. Disseny. El model Entitat/Relació
4. Model de dades relacional
5. Disseny d'una base de dades
6. Bases de dades no relacionals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 26 | 1,04 | |
Problemes | 10 | 0,4 | |
Pràctiques | 10 | 0,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Creació d'una base de dades i redacció del corresponent informe | 25 | 1 | |
Estudi | 36 | 1,44 | |
Preparació d'exercicis i resolució de supòsits teòrics | 15 | 0,6 | |
Preparació de les sessions de pràctiques | 5 | 0,2 |
El procés d'aprenentatge de l'alumne es fonamentarà en aquests tres tipus d'activitats: classes de teoria i problemes, sessions de pràctiques i redacció d'un informe tècnic d'una base de dades. Tota la documentació i material necessari per al seguiment del curs es trobarà accessible des de l'entorn documental Caronte (http://caronte.uab.es)
ACTIVITATS FORMATIVES DIRIGIDES
Teoría i Problemes:
Les classes de teoria s'imparteixen mitjançant classes amb suport documental i powerpoint. S'introduiran els conceptes teòrics necessaris per poder resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del curs. En hores de problemes es proposaran exercicis a resoldre dins l'aula i es fomentarà el treball autònom per a que l'alumne resolgui la resta d'exercicis, amb la base de dades i les solucions disponibles. Les classes de problemes s'estructura en 2 blocs: (a) disseny de bases de dades relacionals i (b) interrogació d'una base de dades.
(a) Pel primer bloc de problemes es practicarà el disseny en el model E/R a partir d'uns requeriments específics.
(b) Pel segon bloc de problemes s'explicarà el llenguatge SQL (Structured Query Language), del que es proporcionarà material de suport, i es realitzaran consultes en algebra relacional y SQL, sobre una base de dades de exemple amb continguts concrets.
Pràctiques de Laboratori:
A les sessions de pràctiques, es pretén introduir a l'alumne al llenguatge SQL (Structured Query Language), que és el llenguatge estàndard per realitzar consultes a una base de dades, L'assignatura consta de 5 sessions de pràctiques en règim tancat, on cada sessió consistirà en un seguit d'exercicis sobre una base de dades amb la finalitat principal d'ajudar a comprendre els conceptes teòrics explicats a classe i a familiaritzar-se amb el disseny, creació i manipulació (com a programadors i com a usuaris) de bases de dades relacionals. Al final de cada sessió s'avaluarà la pràctica feta.
L'assistència a les sessions de pràctiques ÉS OBLIGATÒRIA. L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l'enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió de pràctiques corresponent. El treball es finalitza assistint a les sessions de pràctiques tutelades pel professor en els horaris.
Els enunciats de les pràctiques, la normativa d'entrega i avaluació de pràctiques la podeu trobar en els documents corresponents en Cerbero.
ACTIVITATS FORMATIVES AUTÒNOMES
Informe Tècnic de creació de bases de dades:
En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, tots els alumnes hauran de crear una base de dades. La base de dades es concretarà en la redacció d'un informe tècnic i els scripts necessaris per la creació de la base de dades i el joc de proves per la corresponent validació. Aquest treball es realitzarà grups de 4 o 5 alumnes i serà en la seva major part autònom sota la supervisió del professor en horaris de tutories.
Pràctiques assistencials de SQL:
En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, totsels alumnes hauran d'participar en pràctiques autònomes gestionades per ells mateixos que consisteixen en la resolució de problemes SQL. Aquest treball es realitzarà de manera individual en els horaris que l'alumno crea més convenient dins dels límits imposats per la dinàmica del curs.
Els enunciats de les pràctiques assistencials, la normativa d'entrega i avaluació la podeutrobar en els documents corresponents al entorn documental Caronte.
ACTIVITATS FORMATIVES SUPERVISADAS
Tutories:
L'objectiu de les tutories és solucionar dubtes i consolidar els coneixements adquirits a la setmana. Les tutories podran ser individuals o grups depenent del tema a tractar. Els horaris de tutoria disponibles seran determinats a principis del curs, però el alumne ha de comunicar al professor (preferentment per correu electrònic) amb antelació a la seva assistència a la tutoria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de problemes de disseny E-R | 20 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4 |
Avaluació de pràctiques | 20 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4 |
Avaluació de teoría | 30 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4 |
Informe tècnic | 20 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Resolució de consultes SQL | 10 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4 |
CRITERIS D'AVALUACIÓ
L'avaluació del curs consta de 5 parts: avaluació de teoria, avaluació de problemes de disseny E-R, redacció d'un informe tècnic, avaluació de pràctiques i resolució autònoma de consultes SQL.
La nota final (Nota_Final) serà la mitjana ponderada de les qualificacions en cada part (veure taula d'activitats d'avaluació) i es calcularà de la següent manera:
Nota_Final = 0,2 * Nota_Pract + 0,2 * Nota_InfTec + 0,1 * Nota_AutoAval + 0,2 * Nota_Probl + 0,3 * Nota_Teoria
Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascun dels components tingui una puntuació superior a zero, i que la nota mitjana obtinguda en les proves escrites individuals (Nota PEI) sigui igual o superior a 4,5.
S’ha de tenir una Nota Final igual o superior a 5 per aprovar l'assignatura. Un estudiant es considera "no-avaluable" només si no ha realitzat cap activitat d'avaluació.
CRITERIS DE REAVALUACIÓ
Es podran acollir al procés de recuperació que es descriu més avall els i les estudiants que no hagin superat l’assignatura aplicant els criteris esmentats i que estiguin en una de les dues situacions següents:
(A) Reuneixin les condicions per poder realitzar el càlcul de la nota final anterior, però la qualificació total obtinguda és igual o superior a 3,5 i inferior a 5; (Nota_PEI ≥ 4,5 però amb 3,5 ≥ Nota_Final < 5)
(B) Han obtingut una nota inferior a 4,5 en el conjunt de proves escrites individuals, però si s'apliquessin les ponderacions descrites més amunt, la nota final de l'assignatura seria igual o superior a 5; (Nota_PEI < 4,5 però amb Nota_Final ≥ 5)
En aquesta prova de reavaluació, que serà escrita i es realitzarà dins de l'última setmana del semestre, l'alumne tornarà a ser avaluat en tots els continguts de l'assignatura. Per aprovar la reavaluació s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5. En cas d'aprovació, la nota final de l'assignatura serà “aprovat” (un 5).
En el cas d'incomplir les condicions per aprovar l'assignatura, es posarà en l'expedient el mínim entre les proves escrites individuals (Nota_PEI) i un 4,5.
ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT
Calendari d’activitats d’avaluació
Lesdates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials,exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en casque l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Enllaços web
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 611 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 612 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 611 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 612 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | tarda |