Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503778 Relacions Internacionals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit oficial i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, per a facilitar un seguiment adequat és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia.
- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.
- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.
- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.
- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.
- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.
- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.
- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.
Aquesta assignatura posa un especial èmfasi en els fenòmens ocorruguts a Europa i Estats Units.
1.1. Els límits al creixement de la població: el sostre malthusià
1.2. Agricultura, Comerç i Manufactura
2. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L’ECONOMIA
2.1 La revolució agrària
2.2 La transició demogràfica
2.3 Condicionants de la revolució industrial
2.4 Canvi tècnic i organitzatiu
2.5 Creixement econòmic modern i nivells de vida
3. LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)
3.1. La difusió de la industrialització a Europa
3.2. L’eclosió de la segona revolució tecnològica
3.3. L’auge dels EUA
4. LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL (1860-1913)
4.1. La revolució en el transport terrestre i marítim i en les comunicacions
4.2. Els processos migratoris regionals i intercontinentals
4.3. Les relacions comercials
4.4. Mercats de capitals
4.5. La formació d'un sistema monetari internacional
4.6. Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial
5. LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)
5.1. La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques
5.2. El creixement desequilibrat dels anys vint
5.3. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi
5.4. La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte
5.5. El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó
6. EL NOU ORDRE MUNDIAL I EL CREIXEMENT ECONÒMIC (1945-1973)
6.1. Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional
6.2. Les economies capitalistes avançades(L’edat daurada del capitalisme)
6.3. Les economies del bloc socialista
6.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món
7. CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (ELS DARRERS 50 ANYS)
7.1. La crisi de 1973-84 i les reaccions
7.2. Els actors del nou model de creixement
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 22, 23, 24, 25, 26 |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 2, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 21, 24, 25, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10,5 | 0,42 | 2, 4, 7, 10, 14, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 58 | 2,32 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 21, 23, 24, 25, 26 |
Preparació d'exercicis pràctics | 28 | 1,12 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 22, 23, 24, 25, 26 |
1. Lliçó magistral
El professorat realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'alumnat. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.
3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.
El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.
4. Tutories
El professor de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.
5. Campus Virtual de l'assignatura
El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Examen parcial | 40% de la nota final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Exercici pràctic 1 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Exercici pràctic 2 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Exercici pràctic 3 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Exercici pràctic 4 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
L'avaluació consisteix en:
- Quatre exercicis pràctics. Cada exercici té un pes del 5% de la nota de curs.
- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen parcial és un 40% de la nota de curs.
- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen final és el 40% de la nota de curs.
Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat.
Prova de síntesi: L'alumnat repetidor que vulgui optar per la prova de síntesi haurà de sol·licitar-ho abans del 30 de setembre a la professora o professor del grup mitjançant correu electrònic. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final. Aquest examen consistirà en 40 preguntes de test (amb un pes del 40%), sis preguntes d’extensió limitada (40% de la nota) i la resolució de dos exercicis pràctics (20% de la nota).
Avaluació única: L'alumnat que opti per l'avaluació única ha de sol·licitar-ho a l'inici de curs seguint les indicacions de la Facultat. L'avaluació única, que tindrà lloc el dia de l'examen final, consistirà en tres proves: un examen tipus test de 40 preguntes (40% de la nota), un examen de sis preguntes d'extensió limitada (40% de la nota) i la resolució de dos exercicis pràctics (20% de la nota).
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels quatre exercicis d'avaluació es publicaran al Campus Virtual. Aquestes proves no es reprogramaran per cap motiu. Si un estudiant / una estudianta no pot assistir al dia anunciat a realitzar la prova obtindrà la puntuació de zero i no tindrà la possibilitat de fer aquesta prova un altre dia.
La data de l'examen parcial s'anunciarà a principis de curs en el Campus Virtual.
Les dates de l'examen final i examen de recuperació les fixa la Facultat i es troben en el seu web.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Examen de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).
L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.
L’examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,17 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d'extensió limitada de 2,5 punts cadascuna.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació a l’alumnat que opti per l’avaluació única o la prova de síntesi.
Qualificació de No Avaluable
Un estudiant es considera "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació. La qualificació de "No Avaluable" implica exhaurir tots els drets inherents a la matricula de l'assignatura.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificaciófinald’aquesta assignatura serà 0". Apartat10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Aldcroft, Derek and Morewood, Steven (2013) The European Economy since 1914, London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=512379&site=eds-live
Allen, Robert (2011) Global Economic History. A very short Introduction, Oxford: OUP.
Broadberry, Stephen & O’Rourke, Kevin (eds.)(2010) The Cambridge Economic History of Modern Europe. Cambridge:Cambridge University Press.
Di Vittorio, Antonio (ed.) (2006) An Economic History of Europe. London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=171273&site=eds-live
Feinstein, Charles.; Temin, Peter & Toniolo, Gianni (2008) The World Economy Between the World Wars. Oxford: Oxford University Press.
Livi Bacci, Massimo (2017) A Concise history of world population. Malden: Blackwell. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=1453379&site=eds-live
O’Rourke, Kevin & Williamson, Jeffrey G. (1999) Globalization and history: the evolution of a nineteenth-century Atlantic economy. Cambridge: The MIT Press.
Persson, Karl Gunnar (2010) An Economic History of Europe. Cambridge: Cambridge University Press. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=313317&site=eds-live
Temin, Peter (1989) Lessons from the Great Depression. Cambridge: The MIT Press.
Zamagni, Vera (2018) An Economic History of Europe since 1700, Agenda Publishing.
Excel, Word i PowerPoint.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |