Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503778 Relacions Internacionals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura.
La religió continua sent una poderosa força política i social a tot el món, malgrat les prediccions fetes en el passat en que la seva rellevància s’esvairia degut a profunds processos de secularització. Aquest curs proporciona una visió crítica de la influència de la religió en les relacions internacionals i la política interna. Cobreix una sèrie de temes bàsics per entendre com la religió s’ha modelat i ha estat modelada per les transformacions polítiques mundials. Aquests temes inclouen:
· Religió, nacionalisme i relacions internacionals
· La secularització i el canvi de lloc de la religió en l’esfera pública
· Globalització i fonamentalisme religiós
· Religió i democràcia
· La religió i l’extrema dreta
· Religió, migració i ciutadania
· El pluralisme religiós i la governança de la diversitat religiosa
El curs s’imparteix des d’una perspectiva interdisciplinària que parteix dels camps de la sociologia, les ciències polítiques, l’antropologia i les relacions internacionals.
PART A: ENFOCAMENTS CIENTÍFICS SOCIALS PER A L’ESTUDI DE LA RELIGIÓ I LA POLÍTICA
A.1. Introducció del curs: Com conceptualitzen i analitzen els científics socials la relació entre la religió i la política?
A.2. Religió i relacions internacionals
A.3. Religió i conflicte polític
PART B: MODERNITZACIÓ I SECULARITZACIÓ: UNA ANÀLISI CRÍTICA
B.1. Teoria de la secularització
B.2. Múltiples secularitats
B.3. Modernització, secularització i relacions internacionals
PART C: GLOBALITZACIÓ, PLURALISME I TRANSFORMACIÓ RELIGIOSA
C.1. Globalització i transformació religiosa
C.2. Fonamentalisme religiós
C.3. El pluralisme religiós i la governança de la diversitat religiosa
PART D. RELIGIÓ I POLÍTICA
D.1. La religió i l’esfera pública
D.2. Religió i democràcia
D.3. La religió i l’extrema dreta
D.4. Religió i geopolítica
D.5. Religió, nacionalisme i societat civil a l’Europa de l’Est
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 48 | 1,92 | 6, 1, 11, 10, 19 |
Tutories programades amb els professors | 3 | 0,12 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació oral en grup | 35 | 1,4 | 2, 4, 1, 24, 8, 9, 10, 7, 16, 17, 18, 13, 22, 19, 5, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i preparació per a la discussió a classe | 22 | 0,88 | 3, 4, 6, 23, 1, 24, 9, 10, 7, 14, 16, 17, 18, 22, 21, 19, 5 |
El curs es basa en un model d’interacció interactiva, més que no pas en una simple transmissió de coneixements de professor a estudiant. Així doncs, les classes inclouran una combinació de ponències i debats entre les estudiants sobre lectures assignades setmanalment. Aquests debats de vegades es faran amb tota la classe i de vegades en grups reduïts. A l’aula també s’inclouran presentacions orals de l'alumnat i participació en exercicis i activitats a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 16 | 0,64 | 1, 10, 22, 21, 19, 5, 25, 12 |
Examen parcial | 40% | 16 | 0,64 | 6, 1, 8, 9, 11, 14, 22, 21, 19 |
Presentació en grup | 20% | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 6, 23, 1, 24, 9, 11, 10, 7, 15, 16, 17, 18, 13, 22, 21, 20, 19, 5, 25 |
L’assignatura s’avaluarà a partir del següent:
1) Presentació oral en grup (20%): La presentació es prepararà i es farà per grups de 3-4 alumnes sobre un tema relacionat amb lassignatura.
2) Examen parcial (40%): l'examen consistirà en diversos assajos curts sobre temes que s'especificaran durant el curs. L'alumnat haurà de demostrar que ha entès i assimilat correctament els principals continguts de la primera meitat del curs, i que és capaç d’argumentar posicions teòriques de forma rigorosa.
3) Examen final (40%): l'examen consistirà en diversos assajos curts sobre temes que s'especificaran durant el curs. L'alumnat haurà de demostrar que ha entès i assimilat correctament els principals continguts del curs sincer, i que és capaç d'analitzar les lectures d'una manera crítica i creativa.
Així mateix, l'alumnat haurà de tenir en consideració les següents qüestions:
- Es considerarà que la persona té un "no avaluable" si no ha lliurat el treball ni ha fet els exàmens.
- En el cas de no aprovar, hi ha la possibilitat de fer un examen de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. També ha d'haver obtingut una qualificació mínimade 3,5.
Avaluació única
Per als que opten per fer una avaluació única, consistirà en un sol examen global amb una extensió més llarg i que consta d'assajos sobre matèria de tota l'assignatura.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada, i l'examen de recuperació serà el mateix.
Plagi
El plagi consisteix a utilitzar el treball d'altres com si fos propi. Quan s'utilitzin llibres, articles, pàgines d'internet o qualsevol altre material, és obligatori especificar mitjançant l'ús de referències, indicant clarament dins el text quina referència correspon a quina frase. En el cas de citar un fragment paraula per paraula, és imprescindible posar el fragment entre cometes. El plagi és una infracció greu, equivalent a copiar en un examen.
Per a més informació sobre el plagi, podeu mirar la guia sobre "Com s'ha de citar i com evitar el plagi": https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants. També podeu mirar: <https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html>.
* Tots els textos seran accesibles al Campus Virtual
Bowen, John R. 2007. “A View from France on the Internal Complexity of National Models.” Journal of Ethnic and Migration Studies 33(6):1003–16. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691830701432905?casa_token=9nE4Kaje32oAAAAA:DMeYBEA7mmF-b66jnQ1pAjL9h94J4iKD3E_WuMFsPGtfiNtPs9YqNkJQswTZcDaOP7vrQvR6Y3ij
Brekke, Torkel. 2012. Fundamentalism: Prophecy and Protest in an Age of Globalization. Cambridge: Cambridge University Press.
Brubaker, Rogers. 2015. “Religious Dimensions of Political Conflict and Violence.” Sociological Theory 33(1):1–19.
Brubaker, Rogers. 2017. “Between Nationalism and Civilizationism: The European Populist Moment in Comparative Perspective.” Ethnic and Racial Studies 40(8):1191–1226.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01419870.2017.1294700
Casanova, José. 1994. Public Religions in the Modern World. Chicago: University of Chicago Press.
Casanova, José. 2006. “Rethinking Secularization: A Global Comparative Perspective.” The Hedgehog Review 8(1–2):7–23. https://brill.com/downloadpdf/book/edcoll/9789047422716/Bej.9789004154070.i-608_007.pdf
Cesari, Jocelyne. 2018. What Is Political Islam? Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers.
Cesari, Jocelyne. 2021. “Political Islam and International Relations Theory.” Pp. 83–99 in Handbook on religion and international relations. Edward Elgar Publishing.
Esposito, John L., Darrell Fasching, and Todd T. Lewis. 2007. Religion and Globalization: World Religions in Historical Perspective. Oxford: Oxford University Press.
Huntington, Samuel P. 1993. “The Clash of Civilizations?” Foreign Affairs72(3):22–49. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-349-62965-7_6
Hurd, Elizabeth Shakman. 2008. The Politics of Secularism in International Relations. Princeton: Princeton University Press.
Hurd, Elizabeth Shakman. 2015. Beyond Religious Freedom: The New Global Politics of Religion.
Jenichen, Anne. 2021. “A Feminist Perspective on Religion in International Relations.” Pp. 68–82 in Handbook on Religion and International Relations. Edward Elgar Publishing.
Kalyvas, Stathis N. 1996. The Rise of Christian Democracy in Europe. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Koenig, Matthias. 2020. “Governance of Religious Diversity at the European Court of Human Rights.” Religious Diversity and Interreligious Dialogue 59–72.
Kuru, Ahmet T. 2007. “Passive and Assertive Secularism: Historical Conditions, Ideological Struggles, and State Policies toward Religion .” World Politics 59(4):568–94. https://www.cambridge.org/core/journals/world-politics/article/passive-and-assertive-secularism-historical-conditions-ideological-struggles-and-state-policies-toward-religion/414FA9A6E9FDF0414FCA57D220447DF7
Larkins, Jeremy. 1994. “Representations, Symbols, and Social Facts: Durkheim and IR Theory.” Millennium 23(2):239–64.
Menchik, Jeremy. 2017. “The Constructivist Approach to Religion and World Politics.” Comparative Politics 49(4):561–81.
Philpott, Daniel. 2000. “The Religious Roots of Modern International Relations.” World Politics 206–45. https://www.cambridge.org/core/journals/world-politics/article/religious-roots-of-modern-international-relations/DF274D42FAADEDE5452FFDAAD9415A6A
Rots, Aike P. 2019. “World Heritage,Secularisation, and the New ‘Public Sacred’ in East Asia.” Journal of Religion in Japan 8(1–3):151–78.
Roy, Olivier. 2004. Globalized Islam: The Search for a New Ummah. New York: Columbia University Press.
Roy, Olivier. 2013. Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways. London: Oxford University Press.
Sandal, Nukhet, and Jonathan Fox. 2013. Religion in International Relations Theory: Interactions and Possibilities. Routledge.
Scott, Joan. 2007. The Politics of the Veil. Princeton: Princeton University Press.
Soper, J. Christopher, and Joel S. Fetzer. 2007. “Religious Institutions, Church-State History andMuslim Mobilisation in Britain, France and Germany.” Journal of Ethnic and Migration Studies 33(6):933–44. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691830701432780?casa_token=5wvNS16t-e4AAAAA:xNmh2ev01ClObuaQgAwWX2OCv4-G6NaKpwve72aqy1S2A6As7befvUnSSisKfN3Xp317HWBr85QW
Stepan, AlfredC. 2000. “Religion, Democracy, and the ‘Twin Tolerations.’” Journal of Democracy 11(4):37–57. https://muse.jhu.edu/article/17085/summary?casa_token=_4skVMCXBDwAAAAA:5iPitNqHDSZi-PmA-okPlVnY5yYT1od7gi9-upsY-eBeZm58_ePLpOVaWCe_XfYpRJFBVFaX5A
Sullivan, Winnifred Fallers. 2005. The Impossibility of Religious Freedom. Princeton: Princeton University Press.
Varshney, Ashutosh. 2003. Ethnic Conflict and Civic Life: Hindus and Muslims in India. Connecticut: Yale University Press.
Wedeen, Lisa. 2003. “Beyond the Crusades: Why Huntington, and Bin Laden, Are Wrong.” Middle East Policy 10(2):54–61. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1475-4967.00105
Bibliografia complementaria
Crouch, C. (2000). The quiet continent: religion andpolitics in Europe. The Political Quarterly, 71(s1), 90-103.
Dijkink, G. (2006). When geopolitics and religion fuse: a historical perspective. Geopolitics, 11(2), 192-208.
Fox, J. (2001). Religion as an overlooked element of international relations. International Studies Review, 3(3), 53-73.
Guan, Y. S. (2011). In defence of the secular? Islamisation, Christians and (new) politics in urbane Malaysia. Asian Studies Review, 35(1), 83-103.
Haynes, J. (2007). Introduction to international relations and religion.Pearson Education.
Hurd, E. S. (2004). The political authority of secularism in international relations. European Journal of International Relations, 10(2), 235-262.
May, S., Wilson, E. K., Baumgart-Ochse, C., & Sheikh, F. (2014). The religious as political and the political as religious: Globalisation, post-secularism and the shifting boundaries of the sacred. Politics, Religion & Ideology, 15(3), 331-346.
Merdjanova, I. (2000). In search of identity: nationalism and religion in Eastern Europe. Religion, State & Society, 28(3), 233-262.
Mohamad, M. (2008). Religion, human rights and constitutional-contract politics in Malaysia. Intellectual Discourse, 16(2).
Sheikh, M. K. (2012). How does religion matter? Pathways to religion in International Relations. Review of International Studies, 365-392.
Solarz, A. M. (2020). Religion and International Relations in the Middle East as a Challenge for International Relations (IR) Studies. Religions, 11(3), 150.
Xu, Y. (2012). Religion and international relations in the age of globalization. Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia), 6(4), 19-50.
Aquesta assignatura no utilitza programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |