Política Internacional del Medi Ambient
Codi: 104479
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2503778 Relacions Internacionals |
OT |
4 |
Equip docent
- Olivia Isabell Glombitza
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No es requereixen requisits previs.
Objectius
El medi ambient fa gairebé mig segle que és un dels principals temes de les relacions internacionals. Els problemes mediambientals, normalment de caràcter transfronterer, s'han identificat com un àmbit polític per excel·lència per a la cooperació internacional: els interessos, les idees i les institucions juguen a nivell internacional i determinen qui aconsegueix què en aquest àmbit. Així ha passat especialment des de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient Humà (Estocolm, 1972), que sol considerar-se el primer exemple significatiu de diplomàcia mediambiental mundial. Des d'aleshores, Estats, organitzacions intergovernamentals, empreses, ONG i científics han desplegat recursos considerables per fomentar, influir o desbaratar les negociacions sobre acords internacionals relatius al canvi climàtic, la biodiversitat, la bioseguretat, la pluja àcida, l'ozó estratosfèric, la desertificació, el comerç d?espècies amenaçades, els residus perillosos, les balenes, l?Antàrtida o la contaminació marina, entre altres qüestions mediambientals.
Aquest curs aborda els components analítics i empírics de la política mediambiental internacional. Les sessions estan dissenyades per vincular els debats analítics i conceptuals (l'estudi dels actors, el poder, els interessos, les institucions, les idees, etc.) amb la presentació de negociacions, conferències i règims internacionals concrets.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
- Analitzar l'elaboració i la implementació de polítiques públiques rellevants en l'àmbit internacional, en particular la política exterior i les polítiques de seguretat i de defensa.
- Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre'n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
- Analitzar, fonamentar i argumentar les normes jurídiques aplicables als fenòmens internacionals.
- Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
- Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Diferenciar les principals teories de les relacions internacionals i els seus diversos camps (teoria internacional, conflictes i seguretat, organitzacions internacionals, economia política internacional, etc.) per aplicar-los a la pràctica professional.
- Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar com operen les institucions internacionals rellevants en temes relacionats amb drets humans, medi ambient i cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària en l'elaboració i l'aplicació dels respectius règims i normatives.
- Analitzar com s'apliquen les regles de funcionament de la societat internacional a temes relacionats amb drets humans, medi ambient i cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària.
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
- Analitzar i explicar el paper dels diferents actors en la implementació d'accions i polítiques públiques en temes de drets humans, medi ambient i cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària.
- Analitzar i explicar la gestació de l'agenda internacional en temes de drets humans, medi ambient i cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària i el paper en aquesta dels diferents actors.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Aplicar els fonaments de les teories internacionals i els seus diferents enfocaments als problemes relacionats amb drets humans, cooperació al desenvolupament, ajuda humanitària i política internacional del medi ambient.
- Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Utilitzar eines d'anàlisi de règims internacionals a problemàtiques com drets humans, medi ambient i cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
- Valorar l'impacte de temes relacionats amb drets humans, medi ambient, cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària en les polítiques exteriors i en les polítiques públiques dels principals estats.
- Valorar l'impacte en les polítiques i les actuacions dels principals estats i actors internacionals dels principals tractats i normes jurídiques, de diferent índole, que regulen temes de drets humans, medi ambient, cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària.
Continguts
Al final del curs, els estudiants estaran familiaritzats amb les eines analítiques bàsiques i l'empírica de la política mediambiental internacional. Més concretament, els estudiants desenvoluparan una comprensió crítica de les àrees clau de la política mediambiental internacional en termes dels resultats de les negociacions, els objectius dels actors, els seus motius, els recursos que són capaços de mobilitzar, les aliances i els interessos en joc. A més, el curs també ajuda els estudiants a desenvolupar la capacitat de comprendre, debatre i utilitzar alguns dels enfocaments analítics i conceptuals més rellevants per a l'estudi de la política mediambiental internacional, que sovint són variacions específiques d'enfocaments més amplis de la governança global en general.
BLOCK I: Cooperació, institucions i una mica d'història
1. Problemes mediambientals internacionals, problemes d'acció col·lectiva i cooperació
2. Canvi i continuïtat en la història de la política mediambiental internacional
3. Règims, no organitzacions, i per què això importa
4. El cicle de les negociacions internacionals sobre medi ambient
BLOCK II: Actors, poder, interessos y preferències
5. Els Estats a la política mediambiental internacional: poder, preferències i interessos
6. ONG mediambientals: veu, accés i acció directa
7. Empreses i autoritats privades: l'àmbit de la governança transnacional
8. Política mediambiental internacional i sistema de l'ONU
BLOCK III: Negociacions, cooperació i conflictes
9. Clima: els múltiples canvis de la política climàtica
10. Ozó: el model de les negociacions mediambientals
11. Balenes: història de tres actors transnacionals
12. Biodiversitat: Nord i Sud
13. Oli de palma: autoritats privades
14. Pluja àcida: el paper del coneixement i la ciència
15. El debat sobre la seguretat mediambiental
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
30
|
1,2 |
1, 2, 5, 6, 8, 20, 24, 25, 29, 31, 32, 33
|
Seminaris |
20
|
0,8 |
1, 2, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 20, 25, 26, 28, 32, 33
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Debats, discussions i quizzes |
4
|
0,16 |
1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33
|
Estudis de cas |
16
|
0,64 |
1, 2, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 20, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi autònom |
50
|
2 |
1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 14, 15, 18, 20, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 32, 33
|
Treball autònom per a la preparació del exercici en grup |
30
|
1,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33
|
Veure quadre anterior
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen final (no memorístic) |
35% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 15, 21, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33
|
Examen parcial (no memorístic) |
35% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 21, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33
|
Participació a classe |
10% |
0
|
0 |
1, 2, 5, 6, 26, 28, 29, 32, 33
|
Pràctica grupal |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33
|
L'avaluació d'aquest curs consisteix en:
1. Un examen parcial que cobreixi la primera part del programa del curs a meitat del mateix: 35% de la nota final.
2. Un examen parcial que cobreixi la segona part del programa de l'assignatura al final del curs (el darrer dia de classe): 35% de la nota final.
3. Un exercici en grup: 20% de la nota final.
4. Avaluació contínua: participació a classe i activitats programades pel professorat, com ara debats, comentaris de text, etc.: 10% de la nota final.
Consideracions importants:
Per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació mínima de 5 a cadascun dels exàmens parcials i que la nota mitjana ponderada final de l'assignatura també resulti en una qualificació mínima de 5. En cas de no superar el llindar, els estudiants podran presentar-se a un examen de recuperació si han participat en activitats d'avaluació equivalents al 60% de la nota final. L'examen de recuperació tindrà lloc a la data de l'examen de recuperació programat per la facultat.
Avaluació única:
Els alumnes que ho hagin sol·licitat en temps i forma podran participar en una única activitat d'avaluació consistent en un examen (70% de la nota) i una activitat pràctica (30% de la nota). Aquesta activitat d'avaluació única tindrà lloc el darrer dia de classe al final del quadrimestre. Per superar l'activitat d'avaluació única cal obtenir una qualificació mínima de 5. En cas de no superar el llindar, es podrà tornar a realitzar l'activitat d'avaluació a la data de l'examen de recuperació programat per la facultat.
Bibliografia
- Gareth Porter, Janet Welsh Brown, and Pamela S. Chasek (2017), Global Environmental Politics, Westview Press.
- Michele M. Betsill, Kathryn Hochstetler, Kathryn, and Dimitris Stevis (eds) (2014), Advances in International Environmental Politics, Palgrave.
Programari
Cap programari en particular.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |