Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503758 Enginyeria de Dades | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l’alumnat tingui coneixements i capacitats de:
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades Relacionals (BDR) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
CONEIXEMENTS: Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
HABILITATS: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
BLOC 1. PARADIGMES DE BASES DE DADES
1. Introducció. Conceptes bàsics (2 hores)
2. Arquitectura de Bases de Dades Relacionals (2 hores)
BLOC 2. MODEL RELACIONAL
3. Model Relacional: Estructura de Dades i Regles d’Integritat (2 hores)
4. Model Relacional: Manipulació de Dades (6 hores)
BLOC 3. DISSENY DE BASES DE DADES
5. Disseny Conceptual (8 hores)
6. Disseny Lògic (2 hores)
7. Normalització (2 hores)
BLOC 4. NIVELL FÍSIC
8. Disseny Físic (2 hores)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 2, 1, 5 |
Explicació i resolució de problemes | 26 | 1,04 | 3, 4, 7, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió Informe Tècnic | 2 | 0,08 | 4, 7, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 26 | 1,04 | 2, 1, 5 |
Informe Tècnic | 8 | 0,32 | 4, 7, 6 |
Realització problemes SQL i disseny de BDR | 52 | 2,08 | 2, 1, 3, 4, 7 |
PLATAFORMA VIRTUAL: Caronte (http://caronte.uab.cat, grau d’Enginyeria de Dades, assignatura Bases de Dades Relacionals, curs BDR Curs 2024-25).
El procés d'aprenentatge de l'alumne es fonamentarà en aquests dos tipus d'activitats presencials: Teoria i Seminaris i una activitat de treball autònom, l’Informe Tècnic. L'assistència a les classes de teoria, i de seminaris NO ÉS OBLIGATÒRIA, però SÍ MOLT RECOMANABLE.
TEORIA
Les classes de teoria s'imparteixen mitjançant classes magistrals amb transparències i pissarra. Tot el material del curs serà accessible a través de la Plataforma Virtual. Algunes de les sessions de teoria es dedicaran a resoldre exercicis plantejats a la mateixa aula amb l'objectiu d'aprofundir en els conceptes més rellevants i ensenyar a l'alumne a identificar ianalitzar els errors típics.
SEMINARIS
Es composa de dues parts. En una primera part s’introduirà el llenguatge SQL i per a practicar es proporciona un script en SQL sobre una BDR amb contingut i un enunciat amb unes 120 consultes que l’alumne ha de resoldre. Es proporcionen les taules resultants per a que l’alumne pugui practicar fora de l’aula. En les sessions de seminari es proposen consultes a resoldre, que els alumnes fan amb la tutorització del professor. Es proporciona una compta al servidor Oracle de l’Escola d’Enginyeria i el link per a descarregar el software client sqlDeveloper d’Oracle per a que els alumnes puguin enviar les seves consultes al servidor Oracle de l’Escola. En un mode més local, es proporciona el link per a descarregar una versió reduïda del motor Oracle (Oracle Express Edition), per a poder-lo instal·lar en un PC o portàtil en modus local.
En la segona part del curs esproporciona un enunciat amb problemes de disseny, alguns dels quals, a proposta del professor, els alumnes resolen a classe amb el seu suport.
Tota la documentació (enunciats de SQL i disseny, scripts de BD, resultats dels problemes) de seminaris està disponible al gestor documental Caronte.
INFORME TÈCNIC
Es proposa una activitat de treball autònom i cooperatiu: cas d’ús en el disseny d’una base de dades real.
En aquesta activitat es presentarà a l'alumne un cas real de disseny de BD per a que l'alumne realitzi totes les fases de disseny: captació i anàlisi de requeriments, disseny E/R, disseny lògic i joc de consultes SQL. Aquesta activitat es farà en grups de 5 persones que s'hauran d'inscriure via Caronte. Es farà un seguiment de les diferents etapes de l'informe tècnic al llarg del curs. Es realitzaran dues entreguesavaluables a Caronte: una primera entrega del disseny E/R amb la qual poder obtenir el feed-back del professor i l’entrega final a finals de semestre amb totes les etapes realitzades.
El treball cooperatiu es treballa tant en l’activitat de disseny d’una BD en què l’alumne haurà de treballar en un grup de 5 persones com en la realització dels problemes proposats en les sessions de seminari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega voluntària d'exercicis | +1,0 | 2 | 0,08 | 1, 3, 7 |
Examen SQL | 25% | 2 | 0,08 | 3 |
Examens de Teoria | 50% | 4 | 0,16 | 2, 1, 5 |
Informe Tècnic | 25% | 2 | 0,08 | 4, 7, 6 |
L'avaluació de l’assignatura es farà de forma continuada, basada en tres indicadors: Teoria, SQL i l’Informe Tècnic.
TEORIA
Hi haurà dos exàmens individuals per escrit, amb un pes del 50% cadascun sobre la Nota de Teoria. La primera prova (Par1) es farà aproximadament a la meitat del semestre i avaluarà els conceptes teòrics explicats fins a la data i la capacitat de resolució de consultes de BDR en àlgebra relacional. La segona prova (Par2) es realitzarà al final del semestre i avaluarà els conceptes explicats fins el moment de teoria (disseny de BD, normalització, nivell físic) i la capacitat de resolució de supòsits de disseny E/R i pas a model relacional.
Examen de recuperació: En cas de que la nota de teoria no arribi a l'aprovat, els estudiants es podran presentar a un examen de recuperació sobre els continguts de l'examen parcial suspès.
En les classes de seminari es proposen dues entregues voluntàries valorades cadascuna amb 0’5 punts a sumar a la nota de l’examen parcial (Par1 o Par2). La primera entrega consta d’exercicis de consultes SQL on s’avalua les habilitats de l'alumne en la resolució de consultes sobre BDR en SQL (NPrb1). La segona consta d’un exercici de disseny de BD, on a partir d’uns requeriments cal dissenyar el diagrama E/R més adient als requeriments (NPrb2).
EXAMEN SQL
Examen individual per ordinador on es valoren les capacitats de l’alumne en la resolució de consultes SQL. Es proposen un seguit de consultes SQL a l’atzar sobre la BD utilitzada en els seminaris que l’alumnat ha de resoldre en un temps determinat (Nota SQL).
Examende recuperació: En cas de que l’examen SQL no s’assoleixi el 5, l’alumne té una nova oportunitat amb el mateix format i normes.
INFORME TÈCNIC
L'Informe Tècnic és una activitat grupal avaluable que consta de 4 parts, corresponents a les 4 fases de disseny d'una BDR: Requisits, Diagrama E/R, Disseny Lògic en taules i Implementació d’un conjunt de consultes SQL. Es lliurarà un document escrit que contingui el treball realitzat en les 4 fases, degudament justificades. El document haurà de tenir el format adequat perquè els diagrames del Diagrama E/R i el Diagrama Relacional corresponent es puguin llegir correctament. La Nota de l’Informe Tècnic s'obtindrà a partir de dos lliuraments: El primer, amb la redacció dels requeriments de dades del cas presentat i el Diagrama E/R, resultant del disseny de la BD. El segon lliurament contindrà els mateixos punts del primer incloent les correccions del professor afegint el Diagrama Relacional (resultant del disseny lògic) i el codi de les consultes SQL i els seus resultats en taules. La nota de l’Informe Tècnic serà la mitja ponderada de la nota obtinguda dels dos lliuraments: Disseny E/R (60% de la nota) i el Disseny Lògic amb consultes SQL (40%).
Si algun diagrama de l’Informe Tècnic no es pogués llegir amb claredat per motius de resolució o qualitat, aquesta part de l'informe quedarà suspesa, així com les parts que d'ella en depenguin al no poder-se avaluar.
INDICADORS DE QUALIFICACIÓ
La nota final de l'assignatura es calcula de la següent manera (entre parèntesi quadrat les notes mínimes per fer mitja):
CRITERIS D'AVALUACIÓ
CALENDARI D'AVALUACIÓ:
Les dates d'avaluació continuada es publicaran a Caronte i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la Plataforma Virtualsobre aquests canvis ja que s'entén que és el mitjà habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants fora de l'aula.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per a aprovar l'assignatura, aquèsta quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3,0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
EN RESUM: copiar, deixar copiar o plagiar en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS amb nota inferior a 3,5.
MATERIAL DE L’ASSIGNATURA (apunts, transparències, articles) : En la Plataforma Virtual.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
ENLLAÇOS WEB:
BASES DE DADES MULTIUSUARI:
Tot el programari que s'utilitzarà és de lliure accés o bé són servidors de l’Escola als que es donarà accés a l'alumnat matriculat a l’assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 81 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 82 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |