Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Bon coneixement de l'anglès, a nivell escrit i de comprensió oral.
Durant molts segles la meitat de la humanitat ha estat ignorada com a objecte d’estudi en les ciències socials. Només fa quaranta anys i gràcies al moviment feminista i a l’evolució de la situació de les dones a la societat (ocupació, formació, participació política, condicions de vida) s’ha desenvolupat el procés científic de fer visible a l’altra meitat del gènere humà. La Geografia s’ha incorporat també a aquest procés, primer observant i analitzant els patrons diferencials de les dones en la seva relació amb l’espai i més endavant reconeixent l’estructura de gènere a la societat com un element fonamental per comprendre els canvis econòmics i socials del món contemporani i la forma com el medi geogràfic és constituït i utilitzat per la població.
La geografia ha considerat tradicionalment la societat com un conjunt neutre, asexuat i homogeni, sense plantejar les profundes diferències que hi ha entre homes i dones en la utilització de l’espai. La geografia amb perspectiva de gènere defensa que l’espai no és neutre des del punt de vista de gènere i això implica la necessitat d’incorporar les diferencies socials entre homes i dones i les diferencies territorials en les relacions de gènere per explicar la realitat en qualsevol lloc i a qualsevol escala. Tant les persones com els espais tenen gènere i les relacions socials i les relacions espacials es creen mútuament. També es considera la diversitat d’identitats que s’articulen amb el gènere com l’edat, la classe social, la sexualitat, l’etnicitat i la diversitat funcional.
Els objectius formatius són els següents:
- Comprendre les definicions, conceptes bàsics i objectius de la geografia i el gènere.
- Comprendre com la incorporació de la perspectiva de gènere altera i augmenta el coneixement sobre la relació entre la societat i el medi.
- Ser capaç de reformular investigacions geogràfiques incorporant-hi la perspectiva de gènere.
- Valorar la introducció d’aquesta perspectiva en els estudis geogràfics actuals.
- Desenvolupar la capacitat de reflexió, anàlisi, discussió i interpretació, tant individual com en grup.
- Entendre quina ha estat la contribució de la geografia en els estudis de gènere i a la inversa.
El fil conductor serà la relació de les persones amb els llocs en la seva vida quotidiana, en l’espai públic i privat i a diverses escales geogràfiques: el cos, la llar, el barri, la ciutat/poble i l'Estat. Tenint en compte que els llocs són la intersecció entre els processos locals i globals en un temps determinat i que, per tant, es defineixen per les relacions socioespacials que en ells s’hi produeixen i els distingeixen, s’analitzaran un seguit de llocs on s’hi desenvolupa la vida de cada dia i on s’hi creen relacions de gènere diferents.
Es tracta d’examinar fins a quin punt les persones, segons el seu gènere, experimenten de forma diferent els llocs i mostrar que aquestes diferències formen part de la constitució social tant del lloc com del gènere.
Estructura:
Els continguts de l’assignatura s’estructuren en 6 temes:
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes prąctiques (PAUL) | 16,5 | 0,66 | |
Classes teņriques | 29,5 | 1,18 | |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'exercicis prąctics | 20 | 0,8 | |
Tutories individuals i en petits grups | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autņnomes | |||
Estudi personal | 35 | 1,4 | |
Lectura individual de textos | 20 | 0,8 | |
Realització d'exercicis | 20 | 0,8 |
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan a través de classes explicatives per part de les professores; la lectura de textos per part de l'alumnat i la realització de 6 activitats d'aula relacionades amb el temari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 4 | 0,16 | KM16 |
Prąctica 1 | 10% | 0 | 0 | CM13 |
Prąctica 2 | 10% | 0 | 0 | KM16 |
Prąctica 3 | 10% | 0 | 0 | SM15 |
Prąctica 4 | 10% | 0 | 0 | KM16 |
Prąctica 5 | 10% | 0 | 0 | SM15 |
L'avaluació de l'assignatura es farà de forma continuada a partir de 6 activitats d'aula: Examen teoria (50%), Pràctica 1 (10%), Pràctica 2 (10%), Pràctica 3 (10%), Pràctica 4 (10%), Pràctica 5 (10%).
Per a poder ser avaluat/da cal presentar-se almenys a 4 de les 6 activitats i una ha de ser l'examen.
Una activitat d'avaluació no presentada o no presentada a temps compta com a 0.
Es poden recuperar 4 de les 6 activitats d'avaluació (l'examen i tres pràctiques). Per presentar-se a la recuperació cal haver suspès. La nota màxima en la recuperació de qualsevol activitat és de 5.
L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" quan no hagi realitzat 4 de les 6 activitats d'avaluació, sent l'examen una d'elles.
De les pràctiques i els exàmens es valoraran la capacitat d’anàlisi, la reflexió crítica, l’aportació personal, l’originalitat, la capacitat de síntesi dels resultats, la claredat en l’exposició i la presentació formal.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, les professores informaran l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Tots els actes d'avaluació on hi hagin hagut irregularitats no són recuperables.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que ho desitgi pot acollir-se a l'avaluació única. Haurà de realitzar el mateix que l'alumnat d'avaluació continuada, de forma individual. Les condicions d'avaluació són les mateixes. La data de l'examen i de lliurament de totes les pràctiques és el dimarts 14 de gener de 2025
BRU, Josepa (1997), Medioambiente: poder y espectáculo. Gestión ambiental y vida cotidiana, Barcelona, Icària/Antrayt, pp. 119-166
BROWN, Gavin & BROWNE, Kath (eds.) (2016), Companion to Geographies of sex and sexualities, Abingdon: Routledge.
DATTA, A. et al. (2019), Routledge handbook of gender and feminist geographies. London: Routledge
DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995, Dona, treball i vida qüotidiana), 35 (1999, Gènere i medi ambient) i 49 (2006, Geografia i gènere al món), 65/3 (Geografies de les sexualitats).
DOMOSH, Mona; SEAGER, Joni (2001), Putting women in place, London, Guilford Press
GARCIA RAMON, M.Dolors; BAYLINA, Mireia (eds.) (2000), El nuevo papel de las mujeres en el desarrollo rural, Vilassar de Mar, Oikos Tau
GENDER, PLACE AND CULTURE. A journal of feminist geography, Carfax Publishing
HANSON, Susan & PRATT, Geraldine (1995), Gender, work and space, London, Routledge
MCDOWELL, Linda (1999), A feminist glossary of human geography, London, Arnold
MCDOWELL, Linda (2000), Género, identidad y lugar. Un estudio de las geografías feministas, València, Cátedra
MCDOWELL, Linda (2003), Redundant masculinities. Employment change and white working class youth, Oxford, Blackwell
OBERHAUSER, Ann et al. (2018), Feminist spaces: gender and geography in a global context, London: Routledge.
RODÓ DE ZÁRATE, Maria (2021), Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de paper
ROSE, Gillian (1993), Feminism and geography, Minnesota, University of Minnesota Press
SABATÉ, Ana; RODRÍGUEZ, Juana María; DÍAZ, María Ángeles (1995), Mujeres, espacio y sociedad. Hacia una Geografía del género, Madrid, Síntesis
SILVA, J.M. et al. (2017), Diálogos Ibero-Latino-Americanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra
von BENZON, Nadia; WILKINSON, Catherine (eds.) (2019), Intersectionality and difference in childhood and youth. London: Routledge
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1984), Geography and gender. An introduction to feminist geography, London, Hutchinson
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1997), Feminist geographies. Explorations in diversity and difference, Essex, Longman
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (2004), Geography and gender reconsidered, CD
http://igugender.socsci.uva.nl/newsletter.html (Newsletter de la Comissió de Geografia i Gènere de la Unió Geogràfica Internacional).
Plataforma MOODLE
Programa TEAMS
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Prąctiques d'aula | 1 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |