Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable haver cursat i aprovat la majoria d'assignatures de Geografia Física obligatòries del grau.
Aproximació a l’estat i ús dels boscos actuals
Ruralisme i necessitats dels territoris de muntanya
Evolució del bosc, estat natural i estat social
Boscos i canvi climàtic
Principis de gestió forestal sostenible
Inventari forestal: Situació actual del bosc, règim de propietat i protecció, natura, estat legal, probable evolució i capacitat productora de tot tipus de béns de les forests
Recol·lecció de dades a camp i sincronització amb projecte SIG
Planificació de mesures de prevenció d’incendis en boscos públics
Ús d’instruments de mesura per inventari forestal: alçades, densitat, edat, diàmetre, creixement, etc
Coneixement i identificació de les principals espècies arbòries, arbustives, herbàcies i de fauna de l’ecosistema forestal i silvopastoral
Compatibilitat d’usos en una forest: pastures, producció fusters, biomassa, ús públic, ús veïnal, gestió de la biodiversitat
Anàlisi SIG i representació cartogràfica
Treball amb bases de dades georeferenciades
Representació gràfica dels resultats de les actuacions proposades
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques SIG (PLAB) | 12 | 0,48 | SM34, SM34 |
Sessions teòriques (TE) | 8 | 0,32 | CM25, CM26, KM40, CM25 |
Sortida de Camp (PCAM) | 17 | 0,68 | KM40, KM40 |
Treball de laboratori (PLAB) | 13 | 0,52 | CM26, CM26 |
Tipus: Supervisades | |||
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal | 15 | 0,6 | CM25, CM26, SM33, SM34, CM25 |
Ús d'instruments de mesura forestal | 10 | 0,4 | SM33, SM33 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i participació en debats | 20 | 0,8 | CM26, KM40, CM26 |
Preparació sortida de camp | 20 | 0,8 | SM34, SM34 |
Redacció i entrega de POF | 35 | 1,4 | KM40, SM33, KM40 |
La finalitat d’aquesta assignatura és la d’aprendre a redactar des de zero un Projecte d’Ordenació Forestal, extrapolable a qualsevol altre projecte de tipus territorial en què com a geògrafes/s hi podeu participar com a part d’equips multidisciplinars.
Per la redacció del POF s’ha de portar a terme un ampli ventall de tasques al llarg de la seva redacció que us permetran assolir el coneixement de cerca i tractament d’informació per diferents mitjans.
La cerca d’informació base serà en primer lloc en l’àmbit digital (estat legal i estat natural de la forest), també en bibliografia escrita. L’anàlisi SIG esdevindrà una part important de l’assignatura i revisarem aspectes pràctics i funcionals per la obtenció de resultats per la redacció del POF. Es faran servir eines SIG per la preparació del treball de camp previ a la sessió d’inventari forestal, per el càlcul de superfícies i anàlisi requerit en el document pdf final i per a la presentació gràfica dels resultats del POF.
El treball de camp us permetrà conèixer els instruments tècnics d’inventari forestal, l’extracció de cores per el càlcul d’edat de cada arbre ila valoració de les actuacions possibles (ramaderes, productores, ús públic i biodiversitat) a cada zona del bosc que coneixereu.
Durant el procés haureu d’escoltar les demandes dels diferents agents implicats en l’ús i gestió del bosc com els agents rurals, el personal tècnic del Parc Natural, els ramaders, la propietat del bosc i integrar-les en les actuacions que proposeu com a equip tècnic en el POF.
Com a equip redactor haureu de fer propostes coherents i viables de noves actuacions i d’infraestructures d’acord als coneixements adquirits i la capacitat de discernir i emetre judici sobre la informació quantitativa i qualitativa que heu recopilat.
S’avaluarà tot el procés de redacció del POF amb entregues al llarg del curs, així com també l’entrega de tasques puntuals i l’exposició oral final del projecte amb la vostra pròpia proposta d’ordenació forestal pels propers 10 i 20 anys
Metodologies docents utilitzades
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues parcials de resultats i cartografia | 30% | 0 | 0 | CM25, CM26, KM40 |
Exposició oral POF i debats | 20% | 0 | 0 | CM26, KM40 |
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal | 50% | 0 | 0 | KM40, SM33, SM34 |
Sobre el món rural:
Sobre boscos i gestió:
BOSCOS DE CATALUNYA (edición en catalán) MARTI BOADA, FRANCISCO JAVIER GOMEZ LUNWERG – 9788497859318
Articles digitals
Membrive, Rosa et al. El papel del pastoreo en la reducción de la carga de combustible en los bosques de la Vall d’Alinyà. N.p., 2014. Print.
Doblas Miranda, Enrique et al. Conservar aprovechando : cómo integrar el cambio global en la gestión de los montes españoles. Bellaterra Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, 2013. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010387689806709
Vila Subirós, Josep, and Josep Gordi i Serrat. “La geografia i l’estudi dels boscos a Espanya.” (2001): n. pag. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392105306709
Blanco, Juan A. Usando la biomasa forestal como una fuente de energía sostenible / Juan A. Blanco (coord.). Pamplona: Universidad Pública de Navarra, 2016.Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010518755806709
Chuvieco Salinero, Emilio., and María del Pilar Martín Isabel. Nuevas tecnologías para la estimación del riesgo de incendios forestales Editado por Emilio Chuvieco Salinero, María del Pilar Martín Isabel. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010511733506709
Ús de programari:
-QSIG
-paquet office (lliure) calc i writter
-App Qfield
-App Catalunya offline
-App IGN
-Adobe creator reader
-SIG Miramon
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |