Logo UAB

Tècniques de Laboratori i Treball de Camp

Codi: 104266 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pelachs Mañosa
Correu electrònic:
albert.pelachs@uab.cat

Equip docent

Anna Pou Calzada

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És molt recomanable haver cursat i aprovat la majoria d'assignatures de Geografia Física obligatòries del grau.


Objectius

  • Assolir el coneixement de tot el procés de redacció d'un projecte tècnic real des de la recollida de les dades de camp, a l'entrega final, passant per la interacció amb els agents del territori, la gestió de les dades i l'anàlisi SIG.
  • Proporcionar una base sòlida en l’anàlisi i la redacció de projectes de planificació i de gestió del territori mitjançant la recollida de dades reals quantitatives (a camp) com qualitatives (agents implicats al territori)
  • Dotar d’una experiència pràctica d’anàlisi i de preparació d’un Projecte d’Ordenació Forestal que permeti a l’alumne/a el treball en equips interdisciplinars de treballs en àmbits d’anàlisi geogràfica, de planificació i de gestió del territori
  • Adquirir eines per a planificar i col·laborar eficaçment en equips de treball i gestionar correctament el temps i les tasques fins a la presentació final del projecte
  • Desenvolupar habilitats de pensament crític i assolir capacitatsper la pressa de decisions en la gestió territorial
  • Consolidar coneixements i eines SIG bàsiques per a l'anàlisi i redacció de projectes territorials
  • L'objectiu més important d'aquesta assignatura és passar-s'ho bé aprenent.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Dur a terme un projecte de recerca bàsica introduint-hi metodologies qualitatives: definició del problema, selecció del mètode, recopilació d'informació i anàlisi del material a partir de sistemes de codificació i anàlisi interna.
  2. CM26 (Competència) Interpretar els resultats estadístics obtinguts en un estudi a través de l'anàlisi de dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  3. KM40 (Coneixement) Introduir en un estudi les principals fonts d'informació i documentació científica relacionades amb els processos territorials i ambientals.
  4. SM33 (Habilitat) Aplicar els mètodes i tècniques d'anàlisi qualitativa i de treball de camp a la interpretació dels processos territorials i ambientals.
  5. SM34 (Habilitat) Aplicar de manera correcta mètodes d'estadística bàsica i multivariant a un cas pràctic.

Continguts

  • Aproximació a l’estat i ús dels boscos actuals

  • Ruralisme i necessitats dels territoris de muntanya

  • Evolució del bosc, estat natural i estat social

  • Boscos i canvi climàtic

  • Principis de gestió forestal sostenible

  • Inventari forestal: Situació actual del bosc, règim de propietat i protecció, natura, estat legal, probable evolució i capacitat productora de tot tipus de béns de les forests

  • Recol·lecció de dades a camp i sincronització amb projecte SIG

  • Planificació de mesures de prevenció d’incendis en boscos públics

  • Ús d’instruments de mesura per inventari forestal: alçades, densitat, edat, diàmetre, creixement, etc

  • Coneixement i identificació de les principals espècies arbòries, arbustives, herbàcies i de fauna de l’ecosistema forestal i silvopastoral

  • Compatibilitat d’usos en una forest: pastures, producció fusters, biomassa, ús públic, ús veïnal, gestió de la biodiversitat

  • Anàlisi SIG i representació cartogràfica

  • Treball amb bases de dades georeferenciades

  • Representació gràfica dels resultats de les actuacions proposades


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques SIG (PLAB) 12 0,48 SM34, SM34
Sessions teòriques (TE) 8 0,32 CM25, CM26, KM40, CM25
Sortida de Camp (PCAM) 17 0,68 KM40, KM40
Treball de laboratori (PLAB) 13 0,52 CM26, CM26
Tipus: Supervisades      
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal 15 0,6 CM25, CM26, SM33, SM34, CM25
Ús d'instruments de mesura forestal 10 0,4 SM33, SM33
Tipus: Autònomes      
Preparació i participació en debats 20 0,8 CM26, KM40, CM26
Preparació sortida de camp 20 0,8 SM34, SM34
Redacció i entrega de POF 35 1,4 KM40, SM33, KM40

La finalitat d’aquesta assignatura és la d’aprendre a redactar des de zero un Projecte d’Ordenació Forestal, extrapolable a qualsevol altre projecte de tipus territorial en què com a geògrafes/s hi podeu participar com a part d’equips multidisciplinars.

Per la redacció del POF s’ha de portar a terme un ampli ventall de tasques al llarg de la seva redacció que us permetran assolir el coneixement de cerca i tractament d’informació per diferents mitjans.

La cerca d’informació base serà en primer lloc en l’àmbit digital (estat legal i estat natural de la forest), també en bibliografia escrita. L’anàlisi SIG esdevindrà una part important de l’assignatura i revisarem aspectes pràctics i funcionals per la obtenció de resultats per la redacció del POF. Es faran servir eines SIG per la preparació del treball de camp previ a la sessió d’inventari forestal, per el càlcul de superfícies i anàlisi requerit en el document pdf final i per a la presentació gràfica dels resultats del POF.

El treball de camp us permetrà conèixer els instruments tècnics d’inventari forestal, l’extracció de cores per el càlcul d’edat de cada arbre ila valoració de les actuacions possibles (ramaderes, productores, ús públic i biodiversitat) a cada zona del bosc que coneixereu.

Durant el procés haureu d’escoltar les demandes dels diferents agents implicats en l’ús i gestió del bosc com els agents rurals, el personal tècnic del Parc Natural, els ramaders, la propietat del bosc i integrar-les en les actuacions que proposeu com a equip tècnic en el POF.

Com a equip redactor haureu de fer propostes coherents i viables de noves actuacions i d’infraestructures d’acord als coneixements adquirits i la capacitat de discernir i emetre judici sobre la informació quantitativa i qualitativa que heu recopilat.

S’avaluarà tot el procés de redacció del POF amb entregues al llarg del curs, així com també l’entrega de tasques puntuals i l’exposició oral final del projecte amb la vostra pròpia proposta d’ordenació forestal pels propers 10 i 20 anys

 

Metodologies docents utilitzades

  • Classes expositives
  • Pràctiques d’aula
  • Debats
  • Exposició oral de treballs
  • Tutories
  • Sortides de treball de camp: Dasometria i pràctiques de mesures amb instruments forestals (1 o 2 dies a decidir segons els grups)
  • Elaboració de treball
  • Lectura d’articles
  • Pràctiques de laboratori

  

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entregues parcials de resultats i cartografia 30% 0 0 CM25, CM26, KM40
Exposició oral POF i debats 20% 0 0 CM26, KM40
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal 50% 0 0 KM40, SM33, SM34

  • L'avaluació d'aquesta matèria es basarà en l’entrega del document d'un Projecte d’Ordenació Forestal 
  • Es faran entregues parcials del document final al llarg del curs avaluables individualment
  • S'avaluarà la preparació i la participació dels debats
  • No hi ha examen
  • No avaluable implica la no assistència a la sortida de camp ni a les pràctiques de laboratori.
  • En el moment de realització de cada activitat davaluació, el professor o professora informarà a lalumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
  • Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Bibliografia

Sobre el món rural:

  •  Revista Arrels
  •  RURALISME (edición en catalán) VANESA FREIXA RIBA ARA LLIBRES – 9788418928888
  •  DONES DE LA MUNTANYA (edición en catalán) FEDERICA RAVERA POL·LEN EDICIONS - 9788418580635

  

Sobre boscos i gestió:

  • MANUAL DE ORDENACIÓN POR RODALESGestión multifuncional de los espacios forestales JOSE Mª GONZALEZ MOLINA, MIRIAM PIQUÉ NICOLAU, PAU VERICAT GRAU
  • BOSCOS DE CATALUNYA (edición en catalán) MARTI BOADA, FRANCISCO JAVIER GOMEZ LUNWERG – 9788497859318

  • MANUAL DE ORDENACIÓN POR RODALES. GESTIÓN MULTIFUNCIONAL DE LOS ESPACIOS FORESTALES ISBN: 84-8014-789-X- ISBN 13: 9788480147897

  • Los bosques ibéricos, Una interpretacion geobotánica – 9788408058205

     

    Articles digitals

     

    • Membrive, Rosa et al. El papel del pastoreo en la reducción de la carga de combustible en los bosques de la Vall d’Alinyà. N.p., 2014. Print.

    • Doblas Miranda, Enrique et al. Conservar aprovechando : cómo integrar el cambio global en la gestión de los montes españoles. Bellaterra Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, 2013. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010387689806709

    • Vila Subirós, Josep, and Josep Gordi i Serrat. “La geografia i l’estudi dels boscos a Espanya.” (2001): n. pag. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392105306709

    • Blanco, Juan A. Usando la biomasa forestal como una fuente de energía sostenible / Juan A. Blanco (coord.). Pamplona: Universidad Pública de Navarra, 2016.Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010518755806709

    • Chuvieco Salinero, Emilio., and María del Pilar Martín Isabel. Nuevas tecnologías para la estimación del riesgo de incendios forestales Editado por Emilio Chuvieco Salinero, María del Pilar Martín Isabel. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010511733506709

     


Programari

Ús de programari:

-QSIG

-paquet office (lliure) calc i writter

-App Qfield

-App Catalunya offline

-App IGN

-Adobe creator reader

-SIG Miramon


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt