Logo UAB

Interpretació i Avaluació del Paisatge

Codi: 104261 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Nadal Tersa
Correu electrònic:
jordi.nadal@uab.cat

Equip docent

Marc Hidalgo Jimenez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Assignatura optativa de quart curs de l'àrea de geografia física. El temari d'aquesta assignatura té com a punt de partida els continguts impartits en les assignatures obligatòries dels tres primers cursos del grau. Si un alumne o una alumna té una o més assigntures dels cursos anteriors sense superar cal que parli amb el professor abans de matricular-se.

 


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per tenir una visió crítica de la planificació territorial i puguin valorar els continguts ambientals amb els que s'estructura el territori.

Per assolir aquest objectiu principal, es proposen els següents objectius durant el curs:

  • Analitzar la planificació territorial i urbanística des del punt de vista ambiental
  • Analitzar la protecció ambiental a nivell internacional, europeu i nacional
  • Treballar el concepte del paisatge des del punt de vista normatiu
  • Desenvolupar les eines per avaluar l'impacte ambiental en els processos normatius

Resultats d'aprenentatge

  1. CM17 (Competència) Elaborar propostes d'acció i intervenció al territori que abordin problemes socioambientals.
  2. KM23 (Coneixement) Descriure les dinàmiques i els efectes del canvi global des dels sistemes natural, socioeconòmic i cultural.
  3. SM17 (Habilitat) Fer propostes de gestió i desenvolupament local identificant els valors del paisatge des del coneixement de les relacions entre la natura i la societat.

Continguts

Bloc 1. La planificació territorial ambiental

  • Plans d’Ordenació Urbanística Municipal
  • Pla d'espais d'interès natural (PEIN)
  • Llei d'alta muntanya

 

Bloc 2. El paisatge

  • Conveni europeu del paisatge
  • Llei catalana del paisatge
  • Catàlegs del paisatge
  • Cartes del paisatge
  • Unitats de paisatge
  • Directrius del paisatge
  • Estudis d’impacte i integració paisatgística
  • Observatori Català del Paisatge
  • La participació ciutadana: metodologies
  • Custòdia del territori

 

 Bloc 3. Elaboració d'un Estudi d'Impacte i Integració Paisatgística

  • Seminaris i tallers
  • Presentació pública

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conceptes teòrics de l'assignatura (TE) 16,5 0,66 KM23, KM23
Preparació d'informes (PLAB) 28,5 1,14 CM17, CM17
Tipus: Supervisades      
Reconeixement de l'àrea d'estudi 5 0,2 KM23, KM23
Seguiment de pràctiques i informes 20 0,8 CM17, CM17
Tipus: Autònomes      
Preparació de materials i estudi 35 1,4 SM17, SM17
Redacció de l'informe de curs 40 1,6 CM17, SM17, CM17

Les primeres sessions de l'assignatura es fa la formació teòrica per donar pas a una sortida de camp i l'elaboració d'un Estudi d'Impacte i Integració Paisatgística que s'anirà seguint a les tutories. Aquestes tutories seran: a) de grup de treball, i b) conjuntes amb un representant de cada grup.

 

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a les tutories i sortides de camp 15% 0 0 KM23
Examen escrit sobre els continguts 30% 5 0,2 SM17
Presentació pública del treball 15% 0 0 CM17
Treball de curs: Estudi d'Impacte i Integració Paisatgística 40% 0 0 CM17, KM23, SM17

L’avaluació de l’assignatura es basa en:

  • Examen presencial dels contingut teòrics
  • Elaboració d'un treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Sortida de camp

Totes les activitats avaluables es podran recuperar, excepte les presentacions fetes a l’aula, que no tenen possibilitat de ser fetes fora d'encàrrec inicial, la sortida de camp, que per raons òbvies només es fa els dia que està programada, i les tutories.

Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp i a les tutories.

S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant doncs haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs i la qualificació a obtenir serà la d'aprovat (10-5) o la de suspès (4,8-0).

Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:

  • Assistència a les tutories
  • Sortida de camp
  • Elaboració del treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Avaluació i en el seu cas també re-avaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero al'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

Bibliografia

Borja, Jordi, 2010, Llums i ombres de d’urbanisme de Barcelona, Empúries

Cortina, Albert, 2010, Nova cultura del territori i ètica del paisatge, Consell Assessor per al desenvolupament sostenible.

Bru, Josepa, 1997, Medio ambiente poder y espectáculo, Icaria.

Nel·lo,Oriol, 2003, Aquí no! Conflictes territorials de Catalunya, Empúries.

Anuari territorial de Catalunya, 2009, Societat Catalana d’Ordenació del Territori, Institut d’Estudis Catalans.

Diputació de Barcelona, Els processos de l'agenda 21 Local en els municipis de Barcelona. Manuals (3 vol.).

Folch,Ramon, 2003, El territorio como sistema, conceptos y herramientas de ordenacción. Col·lección Territorio y gobierno. Visones num 3 DIBA Xarxa demunicipis.

Boada, Martí i Saurí, David, 2003, El canvi global. Ed. Rubes.

Cerdán, Rufí i altres, 2004, Anàlisi del paisatge del Bages, Perspectives territorials 6, DPTOP, 13-22.

Esteban, Juli, 2001, L'ordenació urbanística: Unitats, eines i pràctiques, Col·lecció espai públic urbà. DIBA.

DMAH 2010, Balanç i perspectives de l’avaluació ambiental a Catalunya

 

Regulatory framework

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme

Directiva 2001/42/CE d’avaluació ambiental de plans i programes

Ley 9/2006 de evaluación de planes y programas que pueden afectar el medio ambiente.

Llei 8/2005 de protecció, gestió i ordenació delpaisatge de Catalunya

Llei 6/2009 d'avaluació ambiental de plans i programes

RDL 1/2008 de evaluación de impacto ambiental de proyectos

 

Webs

http://www.diba.cat/xarxasost/

http://es.groups.yahoo.com/group/territori/

http://territori.scot.cat/cat/anuari.php

DTES Planificació territorial

DTES Avaluació ambiental de plans i infraestructures


Programari

A l'assignatura no es fa servir cap programa específic fora del que s'ha utilitzat en els cursos anteriors: Eines SIG, Excel, processador de textos, etc


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt