Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits establerts per aquesta assignatura
Els objectius de l’assignatura són dos:
a) El coneixement del procés d'organització i desenvolupament del treball de camp en ciències socials i, en concret, la seva aplicació en els processos de planificació i planejament territorial i urbà.
b) El coneixement i ús adequat dels principals mètodes qualitatius d'investigació social: tècniques de conversació/narració, tècniques d'observació, tècniques mixtes de conversació i observació, tècniques visuals, tècniques de representació cartogràfica i tècniques documentals.
a) Plantejament i fases de la investigació
b) Antecedents
c) Objectius/Hipòtesis
d) Disseny metodològic de la investigació
e) Treball de camp
2. Consideracions epistemològiques bàsiques sobre les ciències socials
a) Positivisme/postpositivisme
b) Hermenèutica
c) Posicionalitat/reflexivitat
d) Fiabilitat i validesa de la investigació
3. Aspectes ètics en la investigació en ciències socials
4. Metodologia quantitativa-qualitativa. Triangulació metodològica i combinació de mètodes
5. Metodologia qualitativa
a) Tècniques de conversació/narració
- Entrevista individual
- Històries de vida
- Entrevista en grup
- Entrevista a informants clau
b) Tècniques d’observació
- Observació
- Observació participant
c) Tècniques de conversació i observació (Deriva o passeig/Walking interviews)
d) Tècniques visuals
- Fotoveu
- Fotoestimulació, fotodocumentació i fotografia reflexiva
e) Tècniques de representació cartogràfica
- Mapes mentals
- Cartografies participatives i mapeig col.lectiu
- Relief maps
f) Tècniques documentals
6. Aspectes pràctics del desenvolupament del treball de camp
7. CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software)
8. Anàlisi de la informació, preparació de documents i difusió dels resultats. Ús científic i social dels resultats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes (teoria, conceptes i mètodes) | 15 | 0,6 | KM40, SM33 |
Tallers | 16 | 0,64 | CM25, SM33 |
Treball de camp | 16 | 0,64 | CM25, KM40, SM33 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'exercicis i projecte d'investigació | 20 | 0,8 | CM25, SM33 |
Tutories | 5 | 0,2 | SM33 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, realització de ressenyes i disseny i aplicació d'un projecte de treball de camp qualitatiu | 75 | 3 | CM25, SM33 |
Les classes sobre conceptes, teòries i mètodes es complementaran amb el disseny d'un treball de camp qualitatiu aplicat a un cas de planificació territorial/urbana -es coordinarà amb la matèria Laboratori Territorial i Ambiental, de segon curs-. Aquest projecte permetrà els estudiants reflexionar sobre els problemes i les dificultats que planteja la investigació i el treball de camp professionalment. L'aprenentatge dels mètodes qualitatius i la posada en pràctica d'aquests mètodes dintre d'un projecte de treball de camp comportarà la realització d'un seguit de sortides de treball de camp als territoris prèviament seleccionats per al desenvolupament del Laboratori Territorial i Ambiental.
Serà obligatòria la lectura d’una sèrie de textos bàsics sobre reflexió epistemològica, disseny de recerca i mètodes.
El procés d’aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professorat de l’assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l’evolució de l’esmentat procés d’aprenentatge i adquisició de competències de l’alumnat.
Tota la informació gràfica utilitzada pel professor en les classes teòriques i els seminaris així com els diferents materials elaborats pels estudiants estaran disponibles al Campus Virtual. A més el campus virtual serà l’espai que vehicularà la informació relacionada amb l’organització de l’assignatura.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 3 | 0,12 | KM40, SM33 |
Exercicis complementaris, tallers i treball de camp | 30% | 0 | 0 | CM25 |
Projecte d'investigació sobre un cas de planificació territorial/urbana | 30% | 0 | 0 | CM25, SM33 |
L’avaluació de l’assignatura es basarà en l’avaluació continuada del procés d’adquisició de coneixements i competències per part de l’alumne i constarà de:
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Ayllón Pino, Bruno (2010), “Consejos prácticos para realizar una buena investigación” a Enara Echart Muñoz, Rhina Cabezas Valencia, José Ángel Sotillo Lorenzo (coords.), Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 57-74.
Babbie, Earl (2010, 12è edició), The practise of social research, Wadsworth.
Bryman, Alan (2004), Social research methods (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Corbetta, Pier Luigi (2007), Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
Cloke, Paul et al (2004), Practising human geography. Londres: Sage
Echart Muñoz, Enara, Cabezas Valencia Rhina, Fernández García, Mercedes (2010) "La estructura del proceso de investigación" a Enara Echart Muñoz, Rhina Cabezas Valencia, José Ángel Sotillo Lorenzo (coords.). Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 75-122.
Estruch, Joan (1992), "El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema" a Técniques qualitatives en Ciències Socials. Cicle de conferències, Barcelona: Societat Catalana de Sociologia, pp. 7-16.
Farthing, Stuart (2016), Research design in urban planning. Londres: Sage.
Guasch, Oscar (1997), Observación participante, Madrid: CIS.
Harper, Douglas (2002), "Talking about pictures: a case for photo elicitation", Visual Studies 17(1): pp. 13-26.
Hay, Ian (2016), Qualitative Research Methods in Human Geography, Oxford: Oxford University Press.
Pujadas Muñoz, Juan (1992), El método biogràfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Quivy, Raymond & Campenhoudt, Louis (2001). Manual de recerca en ciències socials (2a ed.). Barcelona: Herder.
Phillips, Richard & Johns, Jennifer (2012), Fieldwork for Human Geography, Thousand Oaks: Sage.
Rodó, Maria de (2021), Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions, Madrid: Tigre de Paper.
Valles, Miguel (1999), Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional, Madrid: Síntesis.
Valles, Miguel (2002), Entrevistas cualitativas, Madrid: CIS.
Software d'anàlisi qualitativa (CAQDAS): Atlas.Ti (disponible a les aules d'informàtica de la Facultat de Lletres)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |