Logo UAB

Mètodes Qualitatius i Treball de Camp

Codi: 104248 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Miguel Solana Solana
Correu electrònic:
antoniomiguel.solana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts per aquesta assignatura


Objectius

Els objectius de l’assignatura són dos:

a) El coneixement del procés d'organització i desenvolupament del treball de camp en ciències socials i, en concret, la seva aplicació en els processos de planificació i planejament territorial i urbà.

b) El coneixement i ús adequat dels principals mètodes qualitatius d'investigació social: tècniques de conversació/narració, tècniques d'observació, tècniques mixtes de conversació i observació, tècniques visuals, tècniques de representació cartogràfica i tècniques documentals.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Dur a terme un projecte de recerca bàsica introduint-hi metodologies qualitatives: definició del problema, selecció del mètode, recopilació d'informació i anàlisi del material a partir de sistemes de codificació i anàlisi interna.
  2. KM40 (Coneixement) Introduir en un estudi les principals fonts d'informació i documentació científica relacionades amb els processos territorials i ambientals.
  3. SM33 (Habilitat) Aplicar els mètodes i tècniques d'anàlisi qualitativa i de treball de camp a la interpretació dels processos territorials i ambientals.

Continguts

  1. El procés d'investigació en ciències socials

a)    Plantejament i fases de la investigació

b)    Antecedents

c)    Objectius/Hipòtesis

d)    Disseny metodològic de la investigació

e)    Treball de camp

2. Consideracions epistemològiques bàsiques sobre les ciències socials

a)    Positivisme/postpositivisme

b)    Hermenèutica

c)    Posicionalitat/reflexivitat

d)    Fiabilitat i validesa de la investigació

3. Aspectes ètics en la investigació en ciències socials

4. Metodologia quantitativa-qualitativa. Triangulació metodològica i combinació de mètodes

5. Metodologia qualitativa

a)    Tècniques de conversació/narració

-          Entrevista individual

-          Històries de vida

-          Entrevista en grup

-          Entrevista a informants clau

b)    Tècniques d’observació

-          Observació

-          Observació participant

c)    Tècniques de conversació i observació (Deriva o passeig/Walking interviews)

d)    Tècniques visuals

-          Fotoveu

-          Fotoestimulació, fotodocumentació i fotografia reflexiva

e)    Tècniques de representació cartogràfica

-          Mapes mentals

-          Cartografies participatives i mapeig col.lectiu

-          Relief maps

f)    Tècniques documentals

6. Aspectes pràctics del desenvolupament del treball de camp

7. CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software)

8. Anàlisi de la informació, preparació de documents i difusió dels resultats. Ús científic i social dels resultats. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes (teoria, conceptes i mètodes) 15 0,6 KM40, SM33
Tallers 16 0,64 CM25, SM33
Treball de camp 16 0,64 CM25, KM40, SM33
Tipus: Supervisades      
Realització d'exercicis i projecte d'investigació 20 0,8 CM25, SM33
Tutories 5 0,2 SM33
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, realització de ressenyes i disseny i aplicació d'un projecte de treball de camp qualitatiu 75 3 CM25, SM33

Les classes sobre conceptes, teòries i mètodes es complementaran amb el disseny d'un treball de camp qualitatiu aplicat a un cas de planificació territorial/urbana -es coordinarà amb la matèria Laboratori Territorial i Ambiental, de segon curs-. Aquest projecte permetrà els estudiants reflexionar sobre els problemes i les dificultats que planteja la investigació i el treball de camp professionalment. L'aprenentatge dels mètodes qualitatius i la posada en pràctica d'aquests mètodes dintre d'un projecte de treball de camp comportarà la realització d'un seguit de sortides de treball de camp als territoris prèviament seleccionats per al desenvolupament del Laboratori Territorial i Ambiental.

Serà obligatòria la lectura d’una sèrie de textos bàsics sobre reflexió epistemològica, disseny de recerca i mètodes.

El procés d’aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professorat de l’assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l’evolució de l’esmentat procés d’aprenentatge i adquisició de competències de l’alumnat.

Tota la informació gràfica utilitzada pel professor en les classes teòriques i els seminaris així com els diferents materials elaborats pels estudiants estaran disponibles al Campus Virtual. A més el campus virtual serà l’espai que vehicularà la informació relacionada amb l’organització de l’assignatura.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 3 0,12 KM40, SM33
Exercicis complementaris, tallers i treball de camp 30% 0 0 CM25
Projecte d'investigació sobre un cas de planificació territorial/urbana 30% 0 0 CM25, SM33

L’avaluació de l’assignatura es basarà en l’avaluació continuada del procés d’adquisició de coneixements i competències per part de l’alumne i constarà de:

  • 1 examen (40% nota)
  • Projecte de treball d'investigació amb mètodes qualitatius sobre un cas de planificació territorial/urbana. S'avaluarà la part corresponent a metodologia i treball de camp desenvolupada dins de la diagnosi -cas de planejament territorial/urbà- que es coordina amb el Laboratori Territorial i Ambiental (30%)
  • Exercicis complementaris, tallers i treball de camp (30%)
  • Les pràctiques d'aula (tallers) associades a la realització dels exercicis complementaris i el projecte de recerca són d'assistència obligatòria. Només s'avaluaran els estudiants que hagin fet a l'aula la pràctica corresponent.
  • Per aprovar el curs, s’han d’aprovar (mínim de 5) cadascuna de les diferents parts que formen part del procés d’avaluació (examen, projecte de treball d'investigació i exercicis complementaris). L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat l'examen o més de 2/3 de les activitats d’avaluació.

    La realització d’aquesta assignatura comporta seguir el calendari de lliurament marcat pel professorat. És obligatori el compliment estricte de les dates de lliurament fixades en el calendari de pràctiques i treballs. Es penalitzarà el lliurament fora de termini amb una reducció del 20% de la nota cada dia.

    Hi ha convocatòria derecuperació final per aquellsalumnes que han seguit el curs i s’han presentat a l’examen final. Per participar a la recuperació l’estudiant ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de l’avaluació total.

    Totes les activitats recuperades (inclòs l'examen) tindran una nota màxima de 5.

    En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, ús no autoritzat de la IA, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació en un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquestes activitats no seran recuperables.

    En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor/a informarà l’alumnat (moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

    En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB i internet. Els deures, activitats, participació a classe i l’examen es realitzaran a través de tutories, fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

            Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única. 


Bibliografia

Ayllón Pino, Bruno (2010), “Consejos prácticos para realizar una buena investigación” a Enara Echart Muñoz, Rhina Cabezas Valencia, José Ángel Sotillo Lorenzo (coords.), Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 57-74.

Babbie, Earl (2010, 12è edició), The practise of social research, Wadsworth.

Bryman, Alan (2004), Social research methods (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Corbetta, Pier Luigi (2007), Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.

Cloke, Paul et al (2004), Practising human geography. Londres: Sage

Echart Muñoz, Enara, Cabezas Valencia Rhina, Fernández García, Mercedes (2010) "La estructura del proceso de investigación" a Enara Echart Muñoz, Rhina Cabezas Valencia, José Ángel Sotillo Lorenzo (coords.). Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 75-122.

Estruch, Joan (1992), "El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema" a Técniques qualitatives en Ciències Socials. Cicle de conferències, Barcelona: Societat Catalana de Sociologia, pp. 7-16.

Farthing, Stuart (2016), Research design in urban planning. Londres: Sage.

Guasch, Oscar (1997), Observación participante, Madrid: CIS.

Harper, Douglas (2002), "Talking about pictures: a case for photo elicitation", Visual Studies 17(1): pp. 13-26.

Hay, Ian (2016), Qualitative Research Methods in Human Geography,  Oxford: Oxford University Press.

Pujadas Muñoz, Juan (1992), El método biogràfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Quivy, Raymond & Campenhoudt, Louis (2001). Manual de recerca en ciències socials (2a ed.). Barcelona: Herder.

Phillips, Richard & Johns, Jennifer (2012), Fieldwork for Human Geography, Thousand Oaks: Sage.

Rodó, Maria de (2021), Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions, Madrid: Tigre de Paper.

Valles, Miguel (1999), Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional, Madrid: Síntesis.

Valles, Miguel (2002), Entrevistas cualitativas, Madrid: CIS.

 

  • Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i- investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html".

Programari

Software d'anàlisi qualitativa (CAQDAS): Atlas.Ti (disponible a les aules d'informàtica de la Facultat de Lletres)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt