Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a la matriculació en aquesta assignatura és molt important matricular-se també de l’assignatura de segon curs "Mètodes Qualitatius i Treball de Camp" (Codi 104248), ja que està vinculada a "Laboratori Territorial i Ambiental: Memòria".
A més, es recomana tenir aprovats un 70% dels crèdits de primer curs (7 de 10 assignatures) i un 60% del primer semestre de segon (3 de 5).
L'assignatura, tal com indica el seu nom, té un caràcter aplicat i es guia per la metodologia d’aprenentatge per reptes: es tracta d’afrontar problemes reals i complexos identificats pels diferents actors del territori per tal de realitzar una definició adequada i apuntar possibles solucions. L’aprenentatge per reptes és avui una metodologia àmpliament reconeguda que permet no sols tractar amb casos d’estudi reals, sinó també inserir l’estudiant en entorns en els que en un futur pot desenvolupar la seva carrera professional. Es tracta també d’una bona oportunitat d’experimentació dels coneixements i mètodes adquirits en altres matèries del Grau. En aquest Laboratori de segon curs (LTA-M) es dona importància a realitzar unes bones diagnosis del tema tractat, acabant en algunes propostes de solució d’aspectes específics del problema tractat.
Pel que fa al repte i cas d’estudi específic, es presentarà al principi de cada curs. A partir de la identificació de problemàtiques concretes expressades pels actors locals, es reballarà col·laborativament per tal de fer-ne una diagnosi precisa i apuntar possibles solucions. La tasca combinarà el treball individual i en petits grups. Els resultats es presentaran en una Memòria de diagnosi i s’exposaran oralment, amb possible assistència dels actors implicats.
També és un objectiu d'aqusta assignatura aplicar els coneixements de Sistemes d'Informació Geogràfica adquirits en cursos anteriors, especialment pel que fa a la generació d'informació cartogràfica.
Els continguts tenen un doble caràcter: d’una banda metodològic (l’aprenentatge per reptes, com elaborar una diagnosi, una monografia local, mètodes d'anàlisi del repte) i de l’altra pràctics (coneixement de la realitat de la localitat estudiada, i de les característiques del repte seleccionat).
1. Introducció a la metodologia d’aprenentatge orientat per reptes.
2. La Memòria de Diagnosi: procediment d’elaboració.
3. El municipi objecte d’estudi: elaboració d’una monografia local.
4. El repte objecte d’anàlisi.
5. El marc normatiu i de planejament.
6. Eines per a la diagnosi del repte escollit
7.. Eines SIG de suport a l’anàlisi del cas d’estudi.
8. Esbós de possibles solucions en relació al repte definit.
9. Recursos per a la presentació dels resultats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
a) Classes expositives sobre metodologia i el cas d'estudi (TE) | 14,5 | 0,58 | |
b) Treball de camp conjunt (PCAM) | 8 | 0,32 | |
c) Activitat pràctica (PAUL) | 16,5 | 0,66 | |
d) Exrecicis SIG (PLAB) | 9 | 0,36 | |
Tipus: Supervisades | |||
a) Sessions d'orientació de la Diagnosi | 15 | 0,6 | |
b) Orientació per a la presentació de resultats | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
a) Lectures teòriques i metodològiques | 15 | 0,6 | |
b) Cerca d'informació: documentació, estadístiques i treball de camp | 20 | 0,8 | |
c) Anàlisi i preparació de la diagnosi | 25 | 1 | |
d) Presentació de resultats | 15 | 0,6 |
Seguint la metodologia de l’aprenentatge per reptes, l'assignatura es basa en un conjunt coordinat de treballs pràctics que condueixen a l'elaboració i presentació d'una Memòria de Diagnosi territorial i ambiental sobre aspectes molt concrets del problema plantejat pels actors locals, aportant finalment algunes propostes de solució per a resoldre’ls.
La tasca es durà a terme en part de forma individual i en part en grups reduïts de 3 estudiants, que poden agrupar-se de forma flexible en funció de la dinàmica de treball. L'activitat pràctica anirà acompanyada d'un conjunt de sessions teòriques i metodològiques de suport, així com de la tutoria de tot el procés d'aprenentatge. A més, aquest procés es farà en coordinació amb l’esmentada assignatura de Mètodes Qualitatius i treball de Camp (MQTC).
Les etapes de la metodologia d’aprenentatge per reptes són:
1. Descoberta
La primera fase suposa un doble reconeixement:
a) d’una banda, del territori i la problemàtica d’estudi per a cadascun dels grups de treball, entrant en contacte amb els primers actors del territori, en particular els responsables del repte plantejat.: es faran visites conjuntes a ‘àrea d’estudi;
b) de l’altra, de les eines necessàries per a desenvolupar adequadament la investigació posterior: l’elaboració de la diagnosi, i el procediment per a la resolució del repte plantejat.
En aquesta fase, cada grup farà un lliurament sobre la monografia local.
2. Investigació
La investigació ha de seguir el procés d’anàlisi que requereixi el repte plantejat. Aquesta etapa també te un doble vessant:
a) D’una banda s’exploren els documents de caràcter general (anàlisis iprojeccions demogràfiques, dades sobre el repte plantejat, els marcs normatius...).
b) De l’altra, es pren contacte amb el territori, realitzant entrevistes als seus responsables i visitant instal·lacions, observant els usuaris i l’entorn. En aquesta part és fonamental la cooperació amb l’assignatura MQTC.
En aquesta fase, caldrà mostrar individualment els coneixements sobre la metodologia i sobre el territori estudiat.
3. Identificació de necessitats i propostes de millora
La tercera fase es caracteritza per l’obtenció de resultats, identificant amb precisió les mancances en cada un dels sectors, i arribant a assenyalar propostes de millora en un nivell inicial per a la part del repte analitzada per cada grup.
Aquestes activitats contaran amb el reforç de conferències ofertes per algun actor local o expert en el repte estudiat.
4. Presentació de Resultats
La comunicació dels resultats és un pas imprescindible del procés. Es farà en dos formats:
Com s’ha dit prèviament, es preveu la presentació dels resultats clau, amb possible assistència d’actors o responsables involucrats en el repte estudiat.
Activitats formatives
Dirigides
Classes expositives sobre metodologia i sobre el cas d'estudi
Treball de camp conjunt per a la primera anàlisi territorial
Activitat pràctica
Exercicis SIG de generació d'informació cartogràfica
Supervisades
Sessions d'orientació i seguiment de l'elaboració de la Memòria
Sessions d'orientació i seguiment de la presentació dels resultats (presentació oral)
Autònomes
Lectures metodològiques i sobre el problema plantejat (el territori i els equipaments)
Cerca i anàlisi d'informació: documentació i estadístiques
Treball de camp: visites als equipaments i entrevistes a responsables
Elaboració dels resultats: Memòria, presentació oral, pòsters.
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis SIG (individuals) | 20% | 0 | 0 | CM31, KM49 |
Memòria en grup de la diagnosi territorial i ambiental | 25% | 0 | 0 | CM31, CM33, KM49, KM50, SM44, SM45, SM46 |
Memòria individual i exercicis de seguiment | 20% | 0 | 0 | CM31, CM33, KM49, SM44 |
Participació i presentació oral de la Memòria | 15% | 0 | 0 | KM49, SM45, SM46 |
Prova escrita | 20% | 2 | 0,08 | KM49, KM50, SM44, SM45, SM46 |
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única.
L'avaluació tindrà en compte:
a) Els resultats finals del procés d'elaboració de la Memòria de la Diagnosi territorial i ambiental (Memòria escrita i presentació oral), on s’avaluarà el procediment i l’assoliment en la resolució del repte plantejat.
b) El procés gradual d'aprenentatge, a partir de diversos exercicis de seguiment de grup i individuals.
c) Realització d’una prova escrita (es pot dividir en dos dies diferents) d’avaluació d’assoliment de la metodologia i els continguts relacionats.
A més, alguns aspectes de la Memòria (continguts, metodologia) seran avaluats dins l’assignatura "Mètodes qualitatius i treball de camp".
L'assignatura segueix un calendari d'aprenentatge i d’avaluació continuats que cal anar seguint puntualment. Cal respectar les dates de lliurament dels treballs. L'endarreriment en els lliuraments suposarà una penalització d'un 10% de la nota per dia. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.
La nota de l'assignatura serà la mitjana de les notes obtingudes en els diferents ítems avaluats. La no realització d'algun dels ítems implica que l'assignatura sigui "No avaluable". Per a poder fer mitjana caldrà haver obtingut almenys un 4 en cadascun dels ítems avaluables.
Recuperació: la recuperació té com a requisit que s'hagin presentat tots els ítems demanats a l'avaluació.
Seran ítems recuperables els exercicis de seguiment i la prova escrita. Per la seva naturalesa, no es podran recuperar la Memòria escrita ni les presentacions orals.
L'assistència a les sortides conjuntes de Treball de Camp i a les presentacions orals és obligatòria. En cas de no poder assistir-hi, caldrà un justificant de la causa. La no assistència sense justificació a aquestes activitats donarà lloc a que l'ítem no sigui avaluable.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Algunes referències bàsiques. La bibliografia es presentarà més detalladament a l’inici de l’assignatura.
Metodologia de les Diagnosis
Generalitat de Catalunya (2004?). Planejament territorial. Criteris. Barcelona, Departament de Política Territorial i Obres Publiques.
Generalitat de Catalunya (2009). Memòria ambiental (Document orientatiu per a la redacció de la memòria ambiental en el marc de l’avaluació ambiental de Plans d’Ordenació Urbanística municipal). Barcelona, Departament de Medi Ambient i Habitatge.
Ruiz, Robert (dir) (2012). La diagnosi del territori com a suport a les decisions estratègiques. Guies metodològiques per a la planificació estratègica, 3, Barcelona, Diputació de Barcelona.
https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/51168.pdf
Nel·lo, Oriol (2012). Ordenar el territorio. La experiencia de Barcelona y Cataluña. Valencia, Tirant lo Blanch.
Departament de Territori i Sostenibilitat. (2012). Text Refós de la Llei d’urbanisme de Catalunya, Col·lecció “Quaderns de legislació”, 94 (2a edició), Generalitat de Catalunya.
https://seuelectronica.vilanova.cat/content/tramits/REFOSurbanisme2.pdf
Castañer, M. (ed) (2012). El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI: una nova interpretació i projecció del país, Societat Catalana d’Ordenació del Territori.
Programari de Sistemes d'Informació Geogràfica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |