Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat ha de tenir un coneixement bàsic sobre els topònims i la ubicació de les comarques i regions de Catalunya, per poder aprendre (i per aprendre a aprendre) sobre diversos aspectes de la societat, el territori i el medi ambient de Catalunya
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de diverses interpretacions cartogràfiques, textuals i audiovisuals. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem:
Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.
Els continguts generals previstos són els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials, tant a l'aula com al campus | 39 | 1,56 | KM26, KM28, SM22, SM23, KM26 |
Sortides de camp | 8 | 0,32 | CM18, KM26, KM28, SM22, CM18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories, així com realització de treballs pràctics i preparació d'informes de sortides de camp i de campus | 25 | 1 | KM26, SM22, SM23, KM26 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria | 35 | 1,4 | CM18, KM26, KM28, SM22, SM23, CM18 |
Treball autònom | 40 | 1,6 | CM18, KM26, KM28, SM22, SM23, CM18 |
En general, els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats principals:
- Seguiment dels temes tractats al curs
- Lectura de llibres, articles i altres materials
- Exercicis pràctics
- Sortides de camp i de campus, així com els corresponents informes
- Fòrums
Es tracta d'una assignatura 100% presencial i l'alumnat ha d'assistir i participar responsablement a l'aula i a altres llocs designats pel professorat. A més, l'alumnat ha de seguir, llegir i estudiar setmanalment (dos cops per setmana) les publicacions i notícies que es posen a la seva disposició a Moodle, així com ser proactiu cercant documentació addicional rellevant per l'assignatura.
Al llarg del semestre el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i treballs pràctics | 40 % | 0 | 0 | CM18, KM26, KM28, SM22, SM23 |
Informe sobre la sortida de camp | 20 % | 0 | 0 | CM18, KM26, KM28, SM22 |
Proves d'examen presencial escrit | 40 % | 3 | 0,12 | CM18, KM26, KM28, SM22, SM23 |
El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada de l'alumnat. El professorat apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis i treballs pràctics proposats al llarg del semestre, citant sempre i de forma correcta les fonts d'informació emprades per la seva realització. En segon lloc (2), per la participació i assistència de l'alumnat a classe i a les sortides, atès que es tracta d'una assignatura totalment presencial. I en tercer lloc (3), pels resultats de les proves d'examen escrit. Als tres vessants, el professorat apreciarà la correcta comunicació i competència lingüística de l'alumnat. En aquest sentit, vegeu: https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/
Per poder superar l'avaluació continuada és imprescindible que les proves d'examen escrit tinguin una nota mínima de 4 sobre 10. De no ser així, hauran de ser recuperades a l'examen de recuperació que estableix la Facultat. Només les proves d'examen escrit poden ser recuperades. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat té previst informar l’alumnat (via Moodle) del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” si ha lliurat zero evidències d'aprenentatge o ha fet lliuraments que suposin fins a 1/3 de la nota total. Si supera aquest llindar, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificará a partir de la/les evidència/es d'aprenentatge aportada/es.
Aquesta assignatura NO preveu el sistemad’avaluació única.
ATENCIÓ: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com copiar o plagiar), amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats d'avaluació d'una mateixa assignatura, laqualificació d'aquesta assignatura serà 0.
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2022). Aigua. https://aca.gencat.cat/ca/laigua/
ALDOMÀ, Ignasi; MÒDOL, Josep Ramon (2022). Atles del Món Rural 2022: Despoblament o revitalització? Lleida: ARCA, ACM, FTBGL , AMC i UdL (https://www.acm.cat/sites/default/files/publicacions/fitxers/acm_atles_mon_rural_2022_interactiu_0.pdf)
AMBATLLE, Fina i altres (2018). Mengem futur. Per un sistema alimentari productiu, sostenible, resilient, saludable, responsable i d'accés universal a Catalunya. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS): http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Informes/2018/180322_Informe-sistema-alimentari-de-Catalunya_Informe-complert_vf.pdf .
BIOSCA, Oriol et al. (eds.) (2021). El territori intel·ligent més enllà de la tecnologia. Barcelona: Societat Catalana d'Ordenació del Territori.
BURGUEÑO, Jesús (Ed.) (2021). La nova geografia de la Catalunya postcovid. Barcelona: Societat Catalana de Geografia.
DOMINGO, Andreu i BARCELÓ, Mercè (2022). Les mutacions socials de la Covid-19. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
FOLCH, Ramon i altres (Coords.) (2019). Natura, ús o abús. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural. Vegeu: https://natura.llocs.iec.cat/
MAJORAL, Roser (Coord.) (2002). Cataluña: un análisis territorial. Barcelona: Ariel.
OBSERVATORI DEL PAISATGE (2022). Catàlegs de paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya: http://www.catpaisatge.net/cat/catalegs.php
SOLÉ i SABARÍS, Lluís (Dir.) (1958). Geografia de Catalunya, Vol. 1. Barcelona: Ed. Aedos.
VILA, Marc-Aureli (1998). Catalunya: Rius i poblament. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
VILA, Marc-Aureli (1980). Compendi de Geografia de Catalunya. Barcelona: Curial.
VILADECANS, Elisabet i MAGRE, Jaume (2023). Geografia de la indústria i cohesió social. Barcelona: Observatori de la Indústria.
La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada durant el 2n semestre.
Vegeu tot seguit els enllaços a algunes revistes geogràfiques que inclouen articles sobre territori, societat i medi ambient Catalunya i que l'alumnat ha de consultar i llegir durant tot el semestre:
*Documents d'Anàlisi Geogràfica: https://dag.revista.uab.es/
*Treballs de la Societat Catalana de Geografia: https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/index
*Boletín de la Asociación Española de Geografía: https://bage.age-geografia.es/ojs//index.php/bage/index
El programari informàtic bàsic habitual emprat durant el curs inclou Word, Excel i Power Point, així com la plataforma informàtica Moodle. PDF és el principal format per lliuraments digitals. A més, xarxes socials com X (Twitter) també poden ser emprades en alguna activitat.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |