Logo UAB

Societat, Territori i Medi Ambient a Catalunya

Codi: 104245 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Moren Alegret
Correu electrònic:
ricard.moren@uab.cat

Equip docent

Francesc Romagosa Casals

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat ha de tenir un coneixement bàsic sobre els topònims i la ubicació de les comarques i regions de Catalunya, per poder aprendre (i per aprendre a aprendre) sobre diversos aspectes de la societat, el territori i el medi ambient de Catalunya 


Objectius

L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de diverses interpretacions cartogràfiques, textuals i audiovisuals. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem:

  • desenvolupar el raonament científic i crític constructiu de l'estudiant en relació amb el territori de Catalunya;
  • analitzar algunes interrelacions entre el medi físic i la societat humana a Catalunya;
  • interpretar algunes distribucions territorials de les persones, de les activitats i dels fluxos que es generen a Catalunya;
  • obtenir un coneixement directe d'algunes parts de Catalunya a partir de les sortides de camp;
  • iniciar i aprofundir el coneixement d'alguns textos bàsics sobre geografia de Catalunya
  • conèixer alguns mapes i les imatges d’observació de la Terra més significatives del territori de Catalunya, així com alguns audiovisuals.

 Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM18 (Competència) Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals en un cas concret.
  2. KM26 (Coneixement) Relacionar dinàmiques regionals de Catalunya dins dels seus contextos territorials i ambientals més amplis.
  3. KM28 (Coneixement) Informar sobre l'evolució de la població humana a Catalunya: dinàmiques i estructures demogeogràfiques, incloent-hi migracions, gèneres, edats, classes, nacionalitats i estatus.
  4. SM22 (Habilitat) Analitzar les dinàmiques geogràfiques (sociodemogràfiques, geoeconòmiques i ambientals) en diverses escales territorials.
  5. SM23 (Habilitat) Interpretar la distribució de les persones i les activitats al territori català i els fluxos que generen.

Continguts

Els continguts generals previstos són els següents: 

  • El context geogràfic de Catalunya. L’organització territorial de Catalunya
  • El marc físic i ambiental: relleu i hidrografia, clima i paisatge, riscos naturals, espais naturals protegits
  • Evolució de la població humana: dinàmiques i estructures demo-geogràfiques, incloent migracions, gèneres, edats, classes, nacionalitats i estatus
  • El poblament i el sistema urbà
  • La Catalunya rural i semi-rural: de la tradició mediterrània i l’agroindústria a innovacions recents
  • La industrialització i reindustrialització de Catalunya: orígens, canvis i permanències territorials
  • El turisme i el seu impacte sobre el territori
  • Conflictes, negociacions i pactes territorials i ambientals

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials, tant a l'aula com al campus 39 1,56 KM26, KM28, SM22, SM23, KM26
Sortides de camp 8 0,32 CM18, KM26, KM28, SM22, CM18
Tipus: Supervisades      
Tutories, així com realització de treballs pràctics i preparació d'informes de sortides de camp i de campus 25 1 KM26, SM22, SM23, KM26
Tipus: Autònomes      
Estudi de la matèria 35 1,4 CM18, KM26, KM28, SM22, SM23, CM18
Treball autònom 40 1,6 CM18, KM26, KM28, SM22, SM23, CM18

En general, els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats principals:

- Seguiment dels temes tractats al curs

- Lectura de llibres, articles i altres materials

- Exercicis pràctics 

- Sortides de camp i de campus, així com els corresponents informes

- Fòrums

Es tracta d'una assignatura 100% presencial i l'alumnat ha d'assistir i participar responsablement a l'aula i a altres llocs designats pel professorat. A més, l'alumnat ha de seguir, llegir i estudiar setmanalment (dos cops per setmana) les publicacions i notícies que es posen a la seva disposició a Moodle, així com ser proactiu cercant documentació addicional rellevant per l'assignatura.

Al llarg del semestre el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i treballs pràctics 40 % 0 0 CM18, KM26, KM28, SM22, SM23
Informe sobre la sortida de camp 20 % 0 0 CM18, KM26, KM28, SM22
Proves d'examen presencial escrit 40 % 3 0,12 CM18, KM26, KM28, SM22, SM23

El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada de l'alumnat. El professorat apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis i treballs pràctics proposats al llarg del semestre, citant sempre i de forma correcta les fonts d'informació emprades per la seva realització. En segon lloc (2), per la participació i assistència de l'alumnat a classe i a les sortides, atès que es tracta d'una assignatura totalment presencial. I en tercer lloc (3), pels resultats de les proves d'examen escrit. Als tres vessants, el professorat apreciarà la correcta comunicació i competència lingüística de l'alumnat. En aquest sentit, vegeu: https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/

Per poder superar l'avaluació continuada és imprescindible que les proves d'examen escrit tinguin una nota mínima de 4 sobre 10. De no ser així, hauran de ser recuperades a l'examen de recuperació que estableix la Facultat. Només les proves d'examen escrit poden ser recuperades. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat té previst informar l’alumnat (via Moodle) del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” si ha lliurat zero evidències d'aprenentatge o ha fet lliuraments que suposin fins a 1/3 de la nota total. Si supera aquest llindar, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificará a partir de la/les evidència/es d'aprenentatge aportada/es.

Aquesta assignatura NO preveu el sistemad’avaluació única.

ATENCIÓ: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com copiar o plagiar), amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats d'avaluació d'una mateixa assignatura, laqualificació d'aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2022). Aiguahttps://aca.gencat.cat/ca/laigua/

ALDOMÀ, Ignasi; MÒDOL, Josep Ramon (2022). Atles del Món Rural 2022: Despoblament o revitalització? Lleida: ARCA, ACM, FTBGL , AMC i UdL (https://www.acm.cat/sites/default/files/publicacions/fitxers/acm_atles_mon_rural_2022_interactiu_0.pdf)  

AMBATLLE, Fina i altres (2018). Mengem futur. Per un sistema alimentari productiu, sostenible, resilient, saludable, responsable i d'accés universal a Catalunya. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS): http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Informes/2018/180322_Informe-sistema-alimentari-de-Catalunya_Informe-complert_vf.pdf . 

BIOSCA, Oriol et al. (eds.) (2021). El territori intel·ligent més enllà de la tecnologia. Barcelona: Societat Catalana d'Ordenació del Territori.

BURGUEÑO, Jesús (Ed.) (2021). La nova geografia de la Catalunya postcovid. Barcelona: Societat Catalana de Geografia.

DOMINGO, Andreu i BARCELÓ, Mercè (2022). Les mutacions socials de la Covid-19. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

FOLCH, Ramon i altres (Coords.) (2019). Natura, ús o abús. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural. Vegeu: https://natura.llocs.iec.cat/ 

MAJORAL, Roser (Coord.) (2002). Cataluña: un análisis territorial. Barcelona: Ariel.

OBSERVATORI DEL PAISATGE (2022). Catàlegs de paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya: http://www.catpaisatge.net/cat/catalegs.php

SOLÉ i SABARÍS, Lluís (Dir.) (1958). Geografia de Catalunya, Vol. 1. Barcelona: Ed. Aedos.

VILA, Marc-Aureli (1998). Catalunya: Rius i poblament. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

VILA, Marc-Aureli (1980). Compendi de Geografia de Catalunya. Barcelona: Curial.

VILADECANS, Elisabet i MAGRE, Jaume (2023). Geografia de la indústria i cohesió social. Barcelona: Observatori de la Indústria. 

 

La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada durant el 2n semestre.

Vegeu tot seguit els enllaços a algunes revistes geogràfiques que inclouen articles sobre territori, societat i medi ambient Catalunya i que l'alumnat ha de consultar i llegir durant tot el semestre:

*Documents d'Anàlisi Geogràfica: https://dag.revista.uab.es/

*Treballs de la Societat Catalana de Geografia: https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/index

*Boletín de la Asociación Española de Geografía: https://bage.age-geografia.es/ojs//index.php/bage/index

 


Programari

El programari informàtic bàsic habitual emprat durant el curs inclou Word, Excel i Power Point, així com la plataforma informàtica Moodle. PDF és el principal format per lliuraments digitals. A més, xarxes socials com X (Twitter) també poden ser emprades en alguna activitat.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt