Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lloc, Societat i Cultura

Codi: 104242 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Ortiz Guitart
Correu electrònic:
anna.ortiz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Els objectius de l’assignatura son:

-      Donar una visió general del què és la geografia social i cultural i de quines han estat les principals aportacions d’aquesta subdisciplina.

-      Mostrar diferents maneres d’estudiar els territoris tenint en compte variables socials i culturals.

-      Explorar com les diferents dimensions de les identitats socials i culturals de les persones varien a través de l’espai i també influeix en com s’utilitzen aquests espais.

-      Desenvolupar la comprensió dels problemes socials i culturals contemporanis.

-      Introduir la manera en què els geògrafs i les geògrafes aborden les qüestions socials i culturals.

 

També és un objectiu d'aquesta assignatura aprendre a citar utilitzant fonts bibliogràfiques.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Plantejar problemes i solucions possibles basades en l'anàlisi del concepte de ciutat com a síntesi espacial resultant de l'evolució de les dinàmiques demogràfiques, econòmiques, ambientals, culturals i polítiques de les societats contemporànies.
  2. CM02 (Competència) Compilar coneixements relacionats amb temàtiques especialitzades en geografia humana perquè es facin servir en la transmissió d'informació que incloguin la perspectiva de gènere.
  3. KM03 (Coneixement) Descriure les relacions espacials, a escales territorials diferents, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.
  4. SM02 (Habilitat) Interpretar un esdeveniment actual relacionat amb la geografia humana des del punt de vista del medi ambient, la diversitat física, econòmica, social i cultural.

Continguts

Els continguts de l'assignatura son:

-      Introducció a les geografies socials i culturals

-      Geografies del gènere

-      Geografies de les sexualitats

-      Geografies de la infància

-      Geografies de la joventut

-      Geografies de les persones grans

-      Geografies de les (dis)capacitats

-      Black geographies

-      Geografies del benestar i la salut

-      Geografies de les emocions

-      Geografies de la justícia social i ambiental


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials + pràctiques d'aula 47 1,88 CM02, KM03, SM02
Tipus: Supervisades      
Elaboració de pràctiques i treball en grup 20 0,8 CM01, KM03, SM02
Tutories 5 0,2 CM01
Tipus: Autònomes      
Estudi personal + lectures obligatòries 75 3 CM02, KM03, SM02

Es faran classes expositives, pràctiques d'aula i exposicions de les lectures i del treball en grup.

Les activitats formatives inclouen:

-      Activitats autònomes: lectura i comprensió de textos de manera individual (segons les lectures obligatòries) i treball en grup.

-      Activitats dirigides: exposició per part de la professora i participació activa per part de l'alumnat a les sessions teòriques i a les activitats de comprensió de conceptes que es desenvoluparan a l'aula.

-      Activitats supervisades: presentacions en grups petits (3/4 persones) de les lectures, i treball en grup i debat durant les sessions pràctiques.


Per tal d'aprendre a citar correctament, és obligatori realitzar el curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen individual 20% 3 0,12 CM02, KM03
Presentació en grup d'una lectura obligatòria i dinamització del debat 20% 0 0 CM02, KM03
Pràctiques d'aula 30% 0 0 KM03, SM02
Treball en grup 30% 0 0 CM01, KM03, SM02

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'assignatura serà avaluada de manera continuada.

L'avaluació inclou 5 activitats:

-      Presentació en grup d’una lectura obligatòria i dinamització del debat (20%)

-      Treball en grup (30%)

-      Pràctiques d’aula individuals (30%): Pràctica 1 (15%) + Pràctica 2 (15%)

-      Examen individual (20%)

 

Per tal d'aprovar l'assignatura és obligatori haver realitzat el curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB (presentar certificat).

En les activitats que requereixin l'ús de fonts bibliogràfiques s'avaluarà l'aplicació dels coneixements adquirits al curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

 

Cal tenir present les normes acadèmiques bàsiques sobre com citar i evitar el plagi (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants)

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única inclou 3 activitats:

-      Comentari crític d’una lectura obligatòria (20%)

-      Pràctiques d’aula individuals (40%): Pràctica 1 (20%) + Pràctica 2 (20%)

-      Examen individual (40%)

 

RECUPERACIÓ

Hi haurà recuperació de totes aquelles activitats presentades que no hagin superat el 5. La recuperació de l’examen teòric serà en forma d’examen. La recuperació de la resta d’activitats consistirà en refer l’evidència. Les activitats recuperades puntuaran entre 0 i 5.

Queda exclosa del procés de recuperació la presentació en grup d’una lectura obligatòria i el treball en grup.

Per a l’avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.

 

NO AVALUABLE

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

PROCEDIMENTS DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

PLAGI

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Documents d'Anàlisi Geogràfica

Social & Cultural Geography

Children’s Geographies

Gender, Place and Culture

Environment and Planning D: Society and Space

Smith, Susan J.; Pain, Rachel; Marston, Sallie A. & Jones III, John Paul (eds.) (2009). The SAGE Handbook of Social Geographies, London: Sage.

*Per a cada tema es proporcionarà bibliografia més detallada.


Programari

Word, excel, powerpoint (o programes equivalents en programari lliure)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt