Logo UAB

Sistemes d'Informació Geogràfica

Codi: 104239 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Alaitz Zabala Torres
Correu electrònic:
alaitz.zabala@uab.cat

Equip docent

Josep Gili Prat
Francesc Coll Pujol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

La finalitat de l'ensenyament dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics. Aquesta assignatura és una introducció al domini dels SIG i, a nivell general, de la informació geogràfica. No es pretén entrenar en un programari específic, sinó comprendre aspectes fonamentals relatius a la naturalesa de la informació geogràfica i a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar els coneixements les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d'aplicació plantejades des d'altres assignatures. Això implica no només saber com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s'utilitzen.

Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l'assignatura. Per un costat, el context conceptual que gira al voltant dels SIG, i, per l'altre, el conjunt d'habilitats que requereix l'ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per què serveixen, com funcionen i quan han de ser utilitzats.

A nivell conceptual es formulen els següents objectius:

  • comprendre la naturalesa dels sistemes d'informació geogràfica (definició i característiques)
  • conèixer i comprendre els dos models de dades utilitzats per representar la realitat (models de dades vectorial i ràster)
  • conèixer i comprendre com s'incorpora, estructura i emmagatzema la informació geogràfica
  • conèixer i comprendre les principals funcions de manipulació i anàlisi dels SIG portadesa terme per a resoldre diferents interrogants
  • conèixer les principals fonts de dades dels SIG
  • conèixer les principals aplicacions dels SIG

En el segon cas, l'adquisició d'habilitats per poder utilitzar un SIG, no pretén mostrar la tècnica per la tècnica, sinó conscienciar els alumnes de què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho. Els objectius podem concretar-los de la següent forma:

  • entendre i saber aprofitar els sistemes d'informació com a instrument per a obtenir respostes a determinats tipus de preguntes
  • saber quins tipus d'operacions són adequats en cada cas per a resoldre determinades necessitats
  • adquirir experiència pràctica en la resolució de problemes característics de la disciplina geogràfica i territorial.

A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica.


Competències

    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Analitzar les dinàmiques sociodemogràfiques, geoeconòmiques i ambientals a diferents escales territorials.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Vincular qüestions fonamentals de l'actualitat econòmica amb desenvolupaments econòmics anteriors partint dels principals elements de la història econòmica contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els SIG per comprendre fenòmens territorials, econòmics, socials i històrics.
  2. Contrastar i comparar les diferents interpretacions de mapes geogràfics. I distingir els diferents sistemes d'informació cartogràfica.
  3. Descriure les relacions espacials, a diferents escales territorials, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.
  4. Explicar l'estructura del món actual des d'una vessant geogràfica.
  5. Fer el tractament bàsic de les imatges, des de l'adquisició fins a l'explotació per a cartografia temàtica de tipus categòric.
  6. Plantejar problemes sobre la desigualtat, la distribució de la població i la urbanització al món, entre d'altres.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Continguts

Bloc 0: Introducció

Història dels SIG
Definició, components i funcions dels SIG

Bloc 1: La informació geogràfica

Informació sobre el territori i sobre fenòmens localitzats en el territori
Entitats geogràfiques i no geogràfiques
Naturalesa de la informació geogràfica. Components.
El valor de la informació georeferenciada

Bloc 2: Models de dades en un SIG

El model ràster
El model vectorial
Fonts de dades i publicació a Internet

Bloc 3: Introducció a la utilització dels SIG. Anàlisi espacial

Modelització cartogràfica i anàlisi
Operacions de superposició
Anàlisi de proximitat

Bloc 4: La georeferenciació

La localització com a factor de relació
Els mètodes bàsics de georeferenciació
Principals sistemes de referència


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 15 0,6
Pràctiques de classe guiades pel professorat / Guies pel desenvolupament de les pràctiques 29 1,16
Tipus: Supervisades      
Treball individual i col·lectiu tutoritzat pel professorat 25 1
Tipus: Autònomes      
Realització de pràctiques utilitzant programari específic i bibliografia recomanada. Estudi Personal 75 3

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:

  • Exposicions orals del professorat.
  • Lectura d’articles complementaris al temari (activitat individual de l’alumnat complementària al treball d'aula, que serà avaluada als exàmens teòrics).
  • Pràctiques de classe guiades pel professorat.
  • Seqüència de pràctiques de classe individuals i/o en petit grup.

En aquesta assignatura és imprescindible portar a classe un pen drive amb, com a mínim, 2 GB de capacitat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1 Exàmens teòrics 30% 3 0,12 7
2 Exàmens pràctics 30% 3 0,12 1, 2, 5
3 Exercicis pràctics lliurats al llarg de l'assignatura 30% 0 0 1, 6, 2, 3, 4, 7, 5
4 Assistència i participació a classe 10% 0 0 1

Les activitats d'avaluació continuada són:

  • Exàmens teòrics parcials (30%): es realitzaran dos exàmens teòrics parcials, un a meitat de curs, i l’altre al final de curs. Les notes d’aquests dos exàmens faran mitjana entre ells sense nota mínima.
  • Exàmens pràctics parcials (30%): es realitzaran dos exàmens pràctics parcials, un a meitat de curs, i l’altre al final de curs. Les notes d’aquests dos exàmens faran mitjana entre ells sense nota mínima.
  • Exercicis pràctics (30%): caldrà lliurar 4/5 exercicis pràctics durant el curs. El calendari previst de lliurament es presentarà a l'inici del curs.
  • Assistència i participació a classe (10%): es compatibilitzarà a partir de petites activitats realitzades a classe sense previ avís.

La mitjana entre la nota de l'examen teòric (mitjana dels dos parcials teòrics) i la nota de l'examen pràctic (la mitjana dels dos parcials pràctics) es fa a partir d'una nota de 4 i només se superaran els exàmens si aquesta mitjana de les qualificacions és d'un mínim de 5. Cal una nota mitjana d'exàmens de 5 per a fer mitjana amb les notes dels exercicis avaluables. L'entrega de les pràctiques és obligatòria. No es podrà presentar a examen si no s'han presentat totes les pràctiques. Es definirà una data de lliurament extraordinari per als exercicis avaluables no lliurats en el termini originalment establert, o lliurades a temps però suspeses. Les pràctiques lliurades en aquest termini extraordinari seran puntuades amb una nota màxima de 5.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

RECUPERACIÓ

Un cop acabada l'avaluació ordinària, l'alumnat tindrà la possibilitat de realitzar un examen de recuperació dins de les dates que programi la Facultat. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

NO AVALUABLES

En cas que no es faci cap lliurament i no es faci cap examen, la nota corresponent serà un "No avaluable". En qualsevol altre cas, els "no presentats" computen com un 0 per al càlcul de la mitjana ponderada que, com a màxim, serà 4.5. És a dir, la participació en alguna activitat avaluada implica que es tinguin en compte els "no presentats" en altres activitats com a zeros.

MATRÍCULES D'HONOR

Les matrícules d'honor es concediran als qui obtinguin una nota superior o igual a 9 a cada part, fins al 5% dels matriculats segons ordre descendent de nota final.

REPETIDORS

No hi ha cap tractament diferenciat per a estudiants que repeteixin l'assignatura.

CÒPIES I PLAGIS

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluacióen què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.


Bibliografia

Bolstad, P. (2016), GIS Fundamentals. Available in: http://www.paulbolstad.net/gisbook.html

Bonham-Carter, G.F. (1994) Geographic information systems for geoscientists modelling with GIS, Pergamon. Kidlington. 398 p.

Bosque Sendra, J. García, R.C. (2000), El uso de los sistemas de información geográfica en la planificación territorial. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 20: 49-67. https://revistas.ucm.es/index.php/AGUC/article/view/AGUC0000110049A/31281

Burrought, P.A. McDonnel, R.A. (1998), Principles of Geographical Information Systems (2ond Edition). Oxford University Press.

Gutiérrez Puebla, Javier; Gould, Michael. (1994). SIG: sistemas de información geográfica. Editorial Síntesis, Madrid.

Laurini, R. y Tompson, D. (1992) Fundamentals of Spatial Information Systems Academic Press. Londres. 680 p.

Longley, P.A. Goodchild, M.F. Maguire, D.J. Rhind, D.W. (2001), Geographical Information Systems and Science. Wiley.

Maguire, D.J., M.F. Goodchild y D.W. Rhind (eds.) (1991) Geographical Information Systems. Principles and Applications. 2 Vol. Longman Scienti Technical. Essex. 649+447 p.

Oyala, V. (2011). Sistemas de Información Geográfica. https://volaya.github.io/libro-sig/


Programari

Programari propi dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG): ArcGIS Pro i MiraMon.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt