Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OB | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a la realització d'aquesta assignatura, però és recomanable haver cursat amb aprofitament les assignatures de llengües clàssiques i arqueologia de primer i segon curs.
En acabar el curs l'estudiant haurà de ser capaç de:
BLOC 1
1.1. L’Epigrafia. Definició. L’epigrafia, història, filologia i arqueologia.
1.2. Eines per a l’estudi de l’epigrafia: corpora, bases de dades i repertoris prosopogràfics.
2. Les més antigues inscripcions conegudes i la problemàtica del context arqueològic.
3. El suport epigràfic: matèria, forma i funció. L’epigrafia pública i l’epigrafia privada. L’epigrafia monumental. Mil·liaris, inscripcions jurídiques i instrumenta inscripta domestica et publica: diplomata militaria, amphorae, laterculi, fistulae aquariae.
4. L’elaboració del monument epigràfic. Extracció del material: pedreres, eines i artesans. L’officina epigraphica: artesans i tècniques (minuta, paginació, camp epigràfic, gravat).
5. El text epigràfic. Sistemes d’escriptura. Alfabets i escriptura epigràfica grega. Alfabet i escriptura epigràfica llatina. Fórmules i abreviatures. La seva evolució gràfica fins al s. II dC.
6. Fórmules onomàstiques masculines i femenines. Evolució històrica. Ciutadans i estrangers. Esclaus i lliberts.
7. El context arqueològic de les inscripcions: funeràries (necròpolis), votives (templa i santuaris), honoràries i d'obra pública (espai públic).
8. Inscripcions gregues i romanes a Catalunya.
BLOC 2
9. Les inscripcions funeràries.
10. Les inscripcions votives.
11.1. El cursus honorum senatorial, eqüestre i local. Onomàstica i titulatura imperial.
11.2. Les inscripcions honorífiques.
12. Les inscripcions d’obra pública.
13. La tradició de l'epigrafia clàssica fins a l'edat moderna.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacio de continguts teorics | 33 | 1,32 | 2, 3, 4, 6, 13, 14 |
Pràctica de lectura, anàlisi i comentari d'inscripcions | 15 | 0,6 | 2, 3, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura, interpretació i comentari d'inscripcions | 15 | 0,6 | 1, 4, 7, 8, 14 |
Seguiment treballs personals | 10 | 0,4 | 2, 5, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Comentari d'inscripcions | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 8, 10, 12, 14 |
Estudi del contingut teòric | 30 | 1,2 | 2, 12, 13 |
Lectures complementàries | 10 | 0,4 | 13 |
Maneig de les eines per a l'estudi de l'epigrafia | 5 | 0,2 | 7, 13, 14 |
La metodologia docent d'aquesta assignatura consistirà en alternar les explicacions teòriques de cadascun dels temes enumerats en el quadre anterior amb la realització d'un seguit d'exercicis pràctics que ajudin els estudiants a familiaritzar-se amb la lectura i la interpretació dels textos epigràfics.
Continguts teòrics. S’impartiran en format de classes magistrals, destinades a oferir els coneixements (lingüístics, històrics, arqueològics, etc.) necessaris per tal de poder llegir i contextualitzar una inscripció. En aquestes sessions es farà èmfasi en relacionar el text epigràfic pròpiament dit amb les seves particularitats lingüístiques i paleogràfiques, el seu suport, el seu context arqueològic, etc.
Continguts pràctics. S’impartiran inserits en les classes magistrals i il·lustraran els continguts teòrics mitjançant la lectura i el comentari d'inscripcions.
Durant el curs es farà una sortida pràctica en una instal·lació museística o jaciment arqueològic de Barcelona.
Treball personal. L'estudiant haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs, tant a classe com de manera autònoma, a partir d’un dossier d'inscripcions, que es lliurarà a principi de curs. L'estudiant s'haurà de responsabilitzar de dur diàriament el treball proposat per a la traducció i el comentari.
Atès que nombrosos estudis científics demostren que la lectura sobre paper millora la comprensió i la memorització dels continguts, tot facilitant-ne la reflexió crítica,es recomana vivament que s'imprimeixin tots els materials disponibles al Campus Virtual i que les activitats i els exercicis es treballin sempre sobre paper.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1a prova escrita (bloc 1) | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 4, 5, 8, 12, 14 |
2a prova escrita | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 5, 8, 12, 14 |
Anàisi i comentari d'una inscripció | 10% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 3, 5, 8, 9, 10, 14 |
Treball sobre aspectes de context | 10% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 8, 9, 10 |
I. Aquesta assignatura contempla dues modalitats d'avaluació:
1) Avaluació contínua
L'avaluació contínua és un procés que ha de permetre a l'estudiant conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del curs. A continuació es detallen les activitats avaluatives que es tindran en compte:
2) Avaluació única
L'avaluació única tindrà en compte les activitats avaluatives següents:
II. Condicions per a ser avaluat
No avaluables
Els estudiants i les estudiants que figurin a l'acta final, dels quals el professorat no tingui dues o més evidències de les suara descrites, seran qualificats com a "no avaluables".
Avaluables
Si el professorat té dues o més evidències singulars de l'estudiant (exercicis, proves), aquest serà qualificat en l'escala de suspens fins a excel·lent (MH), d'acord amb els percentatges esmentats en l'apartat corresponent.
Per estar en condicions de superar l'assignatura (aprovat-MH), l'estudiant, com a mínim, haurà de:
En cas que la suma de la ponderació de les qualificacions fos 5 o superior, però no s'acomplís algun dels requisits suara esmentats, l'estudiant serà qualificat amb un 4,5 (suspès) i haurà de recuperar.
III. Condicions de la recuperació
Per poder-se presentar a la recuperació l’estudiant:
En la prova de recuperació, l’estudiant pot examinar-se dels dos blocs del curs (per un total del 70% de la nota), o bé només d'aquell bloc que tingui suspès (per un 35%).
IV. Procediment de revisió de les qualificacions
L'estudiant té el dret a revisar tots els exercicis periòdics, els exàmens parcials i finals i els treballs, a classe i/o en les hores de tutoria de l'assignatura.
Per a la revisió de la qualificació final provisional i la de la prova de recuperació es fixarà un dia que serà anunciat en l'acta.
L’estudiant té l'obligació de consultar l'acta de qualificació de l'assignatura abans del seu tancament per assegurar que no hi ha hagut cap error en el traspàs de notes per part del professor.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquestacte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Contextualització arqueològica en general:
ALCOCK, Susan E.; OSBORNE, Robin (ed.) (2012). Classical archaeology, Malden.
BODEL, John P. (ed.) (2001). Epigraphic evidence: ancient history from inscriptions. London.
BODEL, John; DIMITROVA, Nora (ed.) (2014). Ancient Documents and Their Contexts: First North American Congress of Greek and Latin Epigraphy (2011), Leiden / Boston.
ECK, Werner (1996). Tra epigrafia, prosopografia e archeologia: scritti scelti, rielaborati ed aggiornati. Vetera, 10. Roma.
Al llarg del curs es proporcionaran referències a publicacions puntuals – o a parts de publicacions més extenses - relatives al aspectes tractats.
Repertoris i publicacions periòdiques
Bulletin de Correspondance Hellenique = BCH.
Bulletin Epigraphique = Bull. Ep.
Carmina epigrafica graeca = CEG.
Carmina latina epigraphica = CLE
Corpus Inscriptionum latinarum= CIL
Corpus Instriptionum Graecarum= CIG
Inscriptiones graecae= IG
Inscriptions Romaines de Catalogne=IRC
Supplementum Epigraphicum Graecum = SEG.
Zeitschrift fur Papyrologie und Epigraphik (ZPE).
Manuals o guies d’epigrafia grega i llatina
BÉRARD, FRANÇOIS; FEISSEL, DENIS; PETITMENGIN, PIERRE; ROUSSET, DENIS; SÈVE, MICHEL (2000). Guide de l'épigraphiste, Paris.
RÉMY, BERNARD; KAYSER, FRANÇOIS (1999). Initiation à l'épigraphie grecque et latine. Paris.
Sobre epigrafia grega
CORTÉS COPETE, JUAN MANUEL (ed.) (1999). Epigrafía griega. Madrid.
GUARDUCCI, MARGHERITA (1987). L'epigrafia greca dalle origine al Tardo Impero. Roma.
MCLEAN, BRADLEY H. (2002). An Introduction to Greek Epigraphy of the Hellenistic and Roman Periods from Alexander the Great down to the Reign of Constantine (323 B.C.-A.D. 337). Michigan.
BERTRAND, JEAN-MARIE (1992). Inscriptions historiques grecques, traduites et commentées. Paris. [No incorpora el text grec, però les traduccions i els comentaris poden ser d'utilitat.]
MEIGGS, RUSSELL; LEWIS, DAVID M. (1971). A Selection of Greek Historical Inscriptions to the End of the Fifth Century B.C. Oxford (rv. 1989) = ML.
HOZ, MARÍA PAZ de (2014). Inscripciones griegas de España y Portugal. Madrid. = IGEP.
RODRÍGUEZ SOMOLINOS, HELENA (1998). "Inscriptiones Graecae antiquissimae Iberiae" (IGAI). In: JULIO MANGAS; DOMINGO PLÁCIDO (eds.). Testimonia Hispaniae Antiquae II/A, Madrid.
Sobre epigrafia llatina
ANDREU, JAVIER (coord.) (2009). Fundamentos de epigrafía latina, Madrid.
BRUUN, CHRISTER; EDMONDSON, JONATHAN (eds.) (2014). The Oxford Handbook of Roman Epigraphy, Oxford-New York.
BUONOPANE, ALFREDO (20091,20212). Manuale di epigrafia latina, Roma.
CALABI, IDA (19914). Epigrafia latina, Milano.
COOLEY, ALISON E. (2012). The Cambridge Manual of Latin Epigraphy, Cambridge.
CORBIER, PAUL (20063). L’épigraphie Latine, Paris.
Aquesta assignatura no requerix de programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |