Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha
1) Comprendre els processos històrics que van tenir lloc a la vall del Nil des de la neolitització (VI mil·lenni)
fins a l'Època Romana, prenent en consideració tant les dinàmiques internes com els contextos internacionals.
2) Conèixer els aspectes més importants de la civilització egípcia: societat i economia, religió i espiritualitat,
gènere i identitat, llengua i escriptura, urbanisme i arquitectura, cultura material i cultura visual, "ciències" i
tècniques.
3) Conèixer i saber interpretar les principals fonts escrites (en traducció), arqueològiques i iconogràfiques de
l'antic Egipte.
TEMA 1 Introducció a l'Egiptologia
Història i historiografia de la Egiptologia
Periodització i cronologia
Medi natural: geografia i geologia
Estudi de cas: El Nil
TEMA 2 Origen de l'Estat a la Vall de Nil
Neolititzación
Aparició i consolidació de l'Estat: de l'Predinástico a l'Dinàstic
TEMA 3 Aparició de l'escriptura a la Vall de Nil
Les escriptures egípcies
El sistema jeroglífic
Les primeres evidències d'escriptura a la vall de Nil: documents i problemàtica
TEMA 4 El III mil·lenni
El Regne Antic o l'Edat de les Piràmides
Memfis i la necròpolis memfita
Aspectes polítics i religiosos
Aspectes socials i econòmics
Estudi de cas: Com es van construir les piràmides?
TEMA 5 El II mil·lenni (I)
El Regne Mitjà
Aspectes polítics i literaris
Aspectes socials i econòmics
Egipte i Núbia: Kerma
Egipte i Orient: els hicsos
TEMA 6 El II mil·lenni (II)
El Regne Nou o l'Imperi egipci (I)
Aspectes polítics, militars i diplomàtics
Aspectes socials i econòmics
Estudi de cas: Hatshepsut
TEMA 7 El II mil·lenni (III)
El Regne Nou o l'Imperi egipci (II)
L'Època d'Amarna: política i religió
La cultura ramèssida
Aspectes socials i econòmics
Estudi de cas: La batalla de Qadesh
TEMA 8 Els Pobles de la Mar
La crisi de l'1200 a la Mediterrània oriental
Egipte i els Pobles de la Mar
La qüestió líbica
TEMA 9 El I mil·lenni (I)
La Baixa Època: egipcis, libis, etíops, assiris i perses
El Regne de Kush
Aspectes socials i econòmics
Estudi de cas: Egipte i la Bíblia
TEMA 10 El I mil·lenni (II)
Alexandre i Egipte
El Egipte Ptolemaic
Aspectes polítics i econòmics
aspectes culturals
Estudi de cas: Els temples ptolemaics
TEMA 11 La religió egípcia
el panteó
El problema de la mitologia egípcia
El món funerari
La doctrina de la reialesa faraònica
Temples i rituals
Estudi de cas: les cosmogonies
TEMA 12 Art, arquitectura i urbanisme a Egipte
art egipci
Arquitectura i urbanisme civil i militar: ciutats i fortaleses
Arquitectura funerària: tombes reials i privades
TEMA 13 "Ciències" i tècniques a l'antic Egipte
la medicina
L'astronomia i el còmput de el temps
La numeració i les matemàtiques
La geografia i la cartografia
Estudi de cas: el cel egipci
TEMA 14 Gènere i identitat a l'antic Egipte
Egiptologia i estudis de gènere
L'home i la dona: els rols de gènere
Naixement, infància, vida adulta, vellesa i mort
la sexualitat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques (estudis de cas) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18 |
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats a classe | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs (comentari de fonts i resum de lectura: vegeu Avaluació) i preparació d'examen | 68 | 2,72 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L'assignatura comportarà tres tipus d'activitats formatives:
1) Activitats dirigides: classes teòriques i pràctiques (estudis de cas).
2) Activitats supervisades: debats, qüestions, discussions i intercanvis d'opinions a classe, que podran ser
proposats pels professors o bé resultat d'inquietuds o intervencions d'estudiants.
3) Activitats autònomes: lectures, estudi de fonts, treballs (vegeu Avaluació) i preparació per a l'examen final.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de fonts primàries | 25% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Resum bibliogràfic d'una de les 4 lectures obligatòries | 25% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L'avaluació consistirà en tres proves:
1) Comentari de fonts primàries: font textual (en traducció) i font arqueològica o iconogràfica sobre una mateixa problemàtica per relacionar: 25%.
2) Resum bibliogràfic d'una de les 4 lectures obligatòries: 25%.
3) Examen final: 50%.
Les activitats 1 i 2 es lliuraran en format doc o pdf i s'hauran d'ajustar al següents paràmetres d'edició: Tipus de lletra Times New Roman 12 pt; interlineat senzill; marges per defecte; nom complet i NIU a dalt a la dreta.
Els estudiants hauran de fer quatre lectures obligatòries al llarg del semestre. Per a la realització de l'activitat 2 n'hauran de triar una, però totes quatre entraran a examen.
Per aprovar l'assignatura cal aprovar l'examen final. La nota mínima perquè l'examen final es consideri aprovat és un 5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixenles eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través defòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única
1) Comentari de fonts primàries: font textual (en traducció) i font arqueològica o iconogràfica sobre una mateixa problemàtica per relacionar: 25%.
2) Resum bibliogràfic d'una de les 4 lectures obligatòries: 25%.
3) Examen: 50%.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Agut, Damien; Moreno García, Juan Carlos. 2016. L'Égypte des pharaons. De Narmer à Dioclétien. 3150 av.J.-C.-284 apr.J.-C. Mondes Anciens. París: Belin.
Baines, John; Málek, Jaromir. 1980. Atlas of Ancient Egypt. Oxford: Phaidon (trad. esp. 2000. Atlas cultural de Egipto. Dioses, templos y faraones. Barcelona: Folio).
Bard, Kathryn A. 2015. An Introduction to the Archaeology of Ancient Egypt. Oxford: Wiley-Blackwell.
https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/UAB/detail.action?docID=1895714
Cervelló Autuori, Josep. 2015, 2016. Escrituras, lengua y cultura en el antiguo Egipto. El espejo y la lámpara 11. Bellaterra: Publicacions UAB.
https://lectura.unebook.es/viewer/9788494516344
Kemp, Barry J. 1989; 2005. Ancient Egypt. Anatomy of a Civilization. Londres-Nova York: Routledge (trad. esp. de la 1ª ed. 1992. Antiguo Egipto. Anatomía de una civilización. Barcelona: Crítica).
https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=3060661
Lloyd, Alan B. (ed.) 2010. A Companion to Ancient Egypt. 2 vols. Oxford: Wiley-Blackwell.
https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=537389
Lull, José. 2004, 2006, 2016. La astronomía en el antiguo Egipto. Valencia: Universitat de València.
https://lectura.unebook.es/viewer/9788437086323/6
Moreno García, JuanCarlos. 2004. Egipto en el Imperio Antiguo (2650-2150 antes de Cristo). Barcelona: Edicions Bellaterra.
Parra, José M. (ed.) 2009. El antiguo Egipto. Sociedad, economía, política. Madrid: Marcial Pons.
https://elibro.net/es/ereader/uab/42919
Payraudeau, F. 2020. L’Égypte et la Vallée du Nil. Tome 3. Les époques tardives (1069-332 AV. J.-C.).París: puf.
Shaw, Ian (ed.) 2000. The Oxford History of Ancient Egypt. Oxford: Oxford University Press (trad. esp. 2007. Historia del antiguo Egipto. Madrid: La Esfera de los Libros).
Hölbl, Günther. 2001. A History of the Ptolemaic Empire. Londres-Nova York: Routledge (ed. orig. 1994. Geschichte des Ptolemäerreiches. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft).
Vandorpe, Katelijn (ed.) 2019. A Companion to Greco-Roman and Late Antique Egypt. New Jersey: Wiley Blackwell
https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9781118428429
Com citar i elaborar la bibliografia:
Com citar i elaborar la bibliografia - Servei de Biblioteques - UAB Barcelona
Es farà ús de l'aula moodle de campus virtual de la UAB, i de el programa TEAMS en cas de classes o tutories virtuals.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |