Dislàlies i disfèmies: valoració i intervenció
Codi: 104142
Crèdits: 9
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500893 Logopèdia |
OB |
2 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
S'aconsella repassar els continguts sobre l'adquisició i el processament del llenguatge.
Objectius
En acabar l'assignatura, l'estudiant serà capaç d'avaluar els trastorns dels sons de la parla i de la fluïdesa verbal, així com proposar un programa d'intervenció logopèdica conseqüent.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
- Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
- Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
- Identificar les situacions que requereixen derivar el pacient a altres professionals.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
- Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
Continguts
BLOC A: LES DISLÀLIES (Els trastorns dels sons de la parla)
Tema 1. Tipologia de trastorns dels sons de la parla.
Tema 2. Avaluació dels trastorns dels sons de la parla.
Tema 3. Planificació de la intervenció logopèdica dels trastorns dels sons de la parla.
Tema 4. Relació entre odontologia i el trastorn fonètic de la parla.
BLOC B: LA DISFÈMIA (La tartamudesa)
Tema 5: La multifactorialitat de la tartamudesa
Tema 6: Avaluació de la tartamudesa: infants, adolescents i adults
Tema 7: Intervenció integral de la tartamudesa: infants, adolescents i adults
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
36
|
1,44 |
3, 6, 16
|
Seminaris de discussió |
32
|
1,28 |
5, 8, 16, 17
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
15
|
0,6 |
5, 8
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi |
72
|
2,88 |
16
|
Redacció d'activitats |
54
|
2,16 |
3, 5, 6, 8, 17
|
L'assignatura consta de:
- Classes magistrals.
- Seminaris de discussió de casos pràctics i valoració del pla d'intervenció logopèdica conseqüent.
- Tutories per aclarir dubtes, seguiment de les activitats i revisió de casos pràctics.
- Activitats autònomes: redacció de les activitats pràctiques i estudi
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1: Treball en petit grup sobre els trastorns dels sons de la parla |
10% |
6
|
0,24 |
4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
|
EV2: prova escrita individual i presencial sobre els trastorns dels sons de la parla |
40% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 17
|
EV3: Treball en petit grup sobre disfèmia |
10% |
6
|
0,24 |
4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17
|
EV4: prova escrita individual i presencial sobre disfèmia |
40% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 17
|
La nota final de l'assignatura correspondrà als següents percentatges:
EV1. Treball escrit en petit grup sobre l'avaluació i la intervenció d'un cas pràctic amb trastorn dels sons de la parla (10%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu.
EV2. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en els trastorns dels sons de la parla (40%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu.
EV3. Treball escrit en petit grup sobre l'avaluació i la intervenció d'un cas pràctic amb disfèmia (10%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu.
EV4. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en disfèmia (40%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu.
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari). Més informació al web de la facultat.
Definició de superació de l'assignatura: l'estudiant supera l'assignatura quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentage i obté una qualificació mínima de 5,0 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes elles.
Definició de No avaluable en l'assignatura:Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40% constarà com a "no avaluable".
Definició d'avaluació única: La avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura i s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura. Es realitzaran els dos exàmens parcials amb preguntes tipus test i preguntes curtes i una prova de resolució de casos. Durada aproximada 3,5 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).
Prova de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. L'estudiant pot optar a una recuperació de les evidències d'aprenentatge no superades si la qualificació final de l'avaluació continuada és igual o superior a 3,5 (escala 0-10) i inferior a 5,0.
- Calsuperar amb una puntuació igual o majora 5,0 punts cadascuna de les evidències d'aprenentatge a les quals l'estudiant es presenta en la recuperació.
- En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5,0 punts per a cadascuna de les evidències d'aprenentage recuperades.
En cas de fer l'avaluació única s'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Pautes d’avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia
Bibliografia bàsica sobre dislàlies (Trastorns dels sons de la parla):
- Susanibar, F., Dioses, A., Marchesan, I., Guzmán, M., Leal, G., Guitar, B. & Junqueira A. (2016).Tratstornos del habla. De los fundamentos a la evaluación. Madrid: Giuntieos.
- Massana,M. (2003). Tractament i prevenció de la dislàlia. Barcelona: Edicions EPL.
- Zambrana,N i Dalva,L. (1998) Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Barcelona:Masson.
- Levrini, L. et al. (2023). Terapia miofuncional orofacial. Ed.Edra.
Bibliografia bàsica sobre disfèmia (tartamudesa):
- Fernández-Zúñiga, A. (2008). Guía de intervención logopédica en la tartamudez infantil. Madrid: Editorial Síntesis.
- Salgado,A. (2005). Manual práctico de tartamudez. Ed.Síntesis.
- Bloodstein, O., Bernstein, N., & Brundage, S. (2021). A Handbook on Stuttering (7th ed.). Plural Publishing Inc.
- Neiders, K., Ross, W., & Leal, G. (2019). De la Tartamudez a la Fluidez: Manejo de tus emociones para una vida completa (Gunars K. Neiders).
Bibliografia complementària sobre dislàlies (Trastorns dels sons de la parla):
- Bartuilli,M.; Cabrera,P.J.; Periñán,M.C. (2008). Guía técnica de intervención logopèdica. Terapia Miofuncional. Editorial Síntesis.
- Bigenzahn,W. (2004). Disfunciones orofaciales en la infancia. Ed. Ars Médica.
- Gispert,D. i Ribas,L. (2002). Els sons entremaliats (s/l-r-d/ll/rr). Edicions l'Àlber.
- González, J.N. (2003). Alteraciones del habla en la infancia. Aspectos clínicos. Ed. Médica Panamericana.
- Grandi,D i Donato,G. (2006). Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Ed.Lebón.
- Monge, R. (2009). Atenció auditiva, 5-8 anys. Lebón.
- Queiroz,I. (2002). Fundamentos de fonoaudiología. Ed.Médica-Panamericana.
- Ribas,L. i Gispert,D. (2000). Jocs fonològics.Ed. L'Àlber.
- Villegas,F. (2004). Manual de logopedia. Evaluación eintervención de las dificultades fonológicas. Ed.Psicologia Pirámide.
- Zambrana,N. i Puyuelo,M. (2017). Terapia miofuncional orofacial. Actualización en nuevos campos de actuación. Ed.EOS
Bibliografia complementària sobre disfèmia (tartamudesa):
- Conture, E. (2008). Stuttering and related disorders of fluency. Ed. George Thieme.
- Fernández-Zúñiga, A. (2008). Tratamiento de la tartamudez en niños. (2 vols). Ed.Masson.
- Gallego,J.L. (2004). La tartamudez: guía para profesionales y padres. Ed.Aljibe.
- LeHuche, F. (2000). La tartamudez. Opción curación. Ed.Masson.
- Santacreu,J. i Froján,M.J. (1993). La tartamudez. Ed.Pirámide. Col.lecció "Ojos solares".
- Rodríguez Morejón, A. (2003). La tartamudez: naturaleza y tratamiento. Ed.Herder.
- Guitar, B. (2019). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment (fifth edition).
- Neiders, G., & Senske, J. (2023). Free Yourself from the Shackles of Stuttering: A Rational Emotive Behavior Therapy Approach. Gunars Neiders.
- Scaler, K. (2018). Fluency Plus: Managing Fluency Disorders in Individuals With Multiple Diagnoses (1st ed.). Routledge.
- Yaruss, J. (2007). Application of the ICF in Fluency Disorders. Seminars in Speech and Language, 28(4), 312–322. https://doi.org/10.1055/s-2007-986528
- Yaruss, S., & Reardon-Reeves, N. (2017). Early Childhood Stuttering Therapy: A Practical Guide. Stuttering Therapy Resources.
- Zebrowski, P. M., Anderson, J. D., & Conture, E. G. (2022). Stuttering and Related Disorders of Fluency. Thieme Medical Publishers.
Bibliografia complementària de l'assignatura:
- Mendizábal, N.; Jimeno, N.; García, N. i Santiago, B. (2013). Guía práctica para la elaboración de informes logoedicos.Ed.MedicaPanamericana.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
112 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
113 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |