Logo UAB

Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil II

Codi: 104076 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
laia.viladot@uab.cat

Equip docent

Ana Quilez Ibañez
Anna Farres Llobet

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).

 


Objectius

Contextualització:

L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.

L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.

 

 Objectius formatius:

  • Desenvolupar habilitats i coneixements que permetin descobrir, conèixer i gaudir de la música, i fer-ne ús en la tasca docent.
  • Desenvolupar recursos que promoguin aprenentatges diversos a l’entorn del fet musical, concretament en els àmbits d'audició, creació i interpretació.
  • Adquirir criteris entorn la música en els primers anys de vida com a aspecte fonamental de la comunicació i com a eina imprescindible en l’àmbit educatiu.
  • Observar i analitzar experiències musicals en infants de 0-6 anys per tal de comprendre l’aportació de la música en el seu desenvolupament (a nivell comunicatiu, cultural, artístic,...).
  • Dissenyar, aplicar i avaluar propostes on la música hi tingui un paper important. 

 

 

 

 

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions.
  • Observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Saber utilitzar el joc com a recurs didàctic, així com dissenyar activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir els coneixements curriculars, metodològics, avaluatius i competencials per afavorir la percepció i l'expressió musicals d'una forma creativa.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Comprendre el valor i l'eficàcia de les activitats lúdiques en els processos d'aprenentatge musical.
  4. Conèixer els fonaments d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  5. Conèixer i comprendre els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'educació musical a Infantil.
  6. Conèixer maneres de col·laborar amb professionals d'altres àrees.
  7. Dissenyar activitats en què col·laborin professionals d'altres àrees.
  8. Dissenyar propostes d'intervenció educativa en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels infants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i el respecte als drets humans.
  9. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  10. Recollir i analitzar dades procedents de l'observació directa de l'aula.
  11. Reflexionar sobre les pràctiques musicals a fi d'adquirir criteris per a la labor docent a l'etapa.
  12. Saber fer ús de la cançó com a eina de desenvolupament humà i musical a Infantil.
  13. Utilitzar adequadament diferents llenguatges en el disseny de seqüències d'aprenentatge.
  14. Utilitzar correctament les tècniques i recursos d'observació i anàlisi de la realitat tot presentant conclusions sobre els processos observats.
  15. Utilitzar diferents llenguatges (corporal, musical i audiovisual), per expressar els aprenentatges adquirits en l'assignatura.
  16. Utilitzar els resultats de l'anàlisi per adquirir criteris d'actuació.

Continguts

1. Fonamentació i Pràctica Musical.

1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.

1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.

1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música

1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.

 

2. La música a l’etapa d'infantil.

2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.

2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 12 0,48 1, 5, 11, 3
Seminaris 18 0,72 1, 10, 7, 8, 5, 12, 14, 11, 3, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades i tutories 20 0,8
Tipus: Autònomes      
Pràctica i estudis musicals 15 0,6 1, 12, 3
Treballs 35 1,4 1, 2, 10, 7, 8, 5, 4, 12, 6, 14, 9, 11, 3, 15, 13, 16

Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Interpretació: prova oral del repertori de cançons treballades (individual) 20% 0 0 12, 15
Projecte interdisciplinari Música i altres àrees (entrega del guió i exposició en grup) 25% 0 0 1, 2, 10, 7, 8, 5, 4, 12, 6, 14, 9, 11, 3, 15, 13, 16
Projecte interdisciplinari Música i altres àrees (reflexió individual) 15% 0 0 1, 2, 10, 11, 3, 16
Recursos didàctics a partir de la música: planificació i pràctica (grupal) 15% 0 0 2, 8, 14, 11, 3, 16
Recursos didàctics a partir de la música: pràctica i reflexió (individual) 15% 0 0 10, 9, 11, 3, 15

L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.

L’assistència a les sessions es fa imprescindible per poder seguir i superar l'assignatura, atès que les sessions son totalment pràctiques i aplicades. Per tant, es requereix un mínim del 80% d'assistència de l'assignatura.

L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són també imprescindibles per superar l'assignatura.

Per aprovar aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit.

El calendari previst d'entregues és el següent:

Grup 61:

  • mitjans octubre: Projecte interdisciplinari - guió 
  • inicis de novembre: Recursos didàctics a partir de la música 
  • finals de novembre: Entrega recursos pel projecte
  • 16/12: Projecte interdisciplinari: presentació oral i performàtica, i reflexió escrita
  • gener: Prova oral de cançó 

Grup 62:

  • mitjans octubre: Projecte interdisciplinari - guió
  • inicis de novembre: Recursos didàctics a partir de la música 
  • finalsde novembre: Entrega recursos pel projecte
  • 17/12: Projecte interdisciplinari: presentació oral i performàtica, i reflexió escrita
  • gener: Prova oral de cançó 

Els resultats de cada una de les evidències d'avaluació es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 20 dies després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.

Hi ha 2 activitats recuperables encas que la qualificació obtinguda sigui entre 3 i 4'4, atès que per sota aquests valors se suspèn l'assignatura i per sobre es fa la mitjana ponderada directament. Es tracta de les activitats següents: Recursos didàctics i la Prova oral, que es realitzarà el 28/1.

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació, tant en l'avaluació continuada com en l'opció d'avaluació única.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi o l'ús del xat-GPT), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. Dit d'una altra manera, l'ús de la intel·ligència artifical (xat-GPT) en la realització dels treballs escrits es considera una negligència i tindrà com a conseqüènciael suspès de l'assignatura. Així mateix passarà en cas de plagi.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Per a l'avaluació única cal entregar totes les evidències d'avaluació previstes en l'avaluació continuada però fetes de forma individual. Es pactarà una data d'inicis de desembre amb la professora per fer les entregues. Per a la defensa oral dels treballs, el dia de les exposicions del projecte interdisciplinari cal exposar-los a l'aula, com la resta de companys. La prova de cançó oral també es realitzarà el mateix dia previst per a tot el grup, al gener.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada (entregant totes les tasques i fent la prova oral), i la revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.

 

Alsina, P.; Díaz, M. & Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.

Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.

DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.

Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (Coord.) (2016).  El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.

Gluschankof, C. & Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica Madrid: Dairea Ediciones

Huntinen-Hildén, L. & Pitt, J. (2018). Taking a Lerner-Centred Approach to Music Education. Pedagogical Pathways. London: Routledge.

Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.

Malagarriga, T. & Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.

Malagarriga, T. & Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.

Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. & Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.

Malagarriga, T. & Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona:Ediciones CEAC.

Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Cómopromover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.

Valls,A. & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. Barcelona: Dinsic.

Viladot, L. 2017. El rol del adulto en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la música: consideraciones teóricas desde la perspectiva socio-constructivista. A C. Gluschankofi J. Pérez-Moreno(eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 157-166). Madrid: Dairea.

Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2017. Sandra y Sónia: el rol de las maestras en el aula de música: consideraciones prácticas. A C. Gluschankof i J. Pérez-Moreno (eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 167-173). Madrid: Dairea.

Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2016. ...pon-hi un cucu per l'Anton!: una passejada pel joc musical a l'etapa infantil. A M. Edo, S. Blanch i M. Anton (coord), El Joc a la primera infància(p. 153-162). Barcelona: Octaedro.

Young, S. (2009). Music 3 – 5. Oxon: Routledge.

Young, S. (2003). Music with the under-fours. London: Routledge.

 

https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/

http://www.telermusica.com/ca


Programari

Spotify


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 611 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 612 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 613 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 621 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 622 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 623 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 62 Català primer quadrimestre tarda