Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).
Contextualització:
L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.
L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Objectius formatius:
1. Fonamentació i Pràctica Musical.
1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.
1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.
1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música
1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.
2. La música a l’etapa d'infantil.
2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.
2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral | 12 | 0,48 | 1, 5, 11, 3 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 10, 7, 8, 5, 12, 14, 11, 3, 13, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades i tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Pràctica i estudis musicals | 15 | 0,6 | 1, 12, 3 |
Treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 10, 7, 8, 5, 4, 12, 6, 14, 9, 11, 3, 15, 13, 16 |
Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Interpretació: prova oral del repertori de cançons treballades (individual) | 20% | 0 | 0 | 12, 15 |
Projecte interdisciplinari Música i altres àrees (entrega del guió i exposició en grup) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 10, 7, 8, 5, 4, 12, 6, 14, 9, 11, 3, 15, 13, 16 |
Projecte interdisciplinari Música i altres àrees (reflexió individual) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 10, 11, 3, 16 |
Recursos didàctics a partir de la música: planificació i pràctica (grupal) | 15% | 0 | 0 | 2, 8, 14, 11, 3, 16 |
Recursos didàctics a partir de la música: pràctica i reflexió (individual) | 15% | 0 | 0 | 10, 9, 11, 3, 15 |
L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
L’assistència a les sessions es fa imprescindible per poder seguir i superar l'assignatura, atès que les sessions son totalment pràctiques i aplicades. Per tant, es requereix un mínim del 80% d'assistència de l'assignatura.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són també imprescindibles per superar l'assignatura.
Per aprovar aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit.
El calendari previst d'entregues és el següent:
Grup 61:
Grup 62:
Els resultats de cada una de les evidències d'avaluació es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 20 dies després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.
Hi ha 2 activitats recuperables encas que la qualificació obtinguda sigui entre 3 i 4'4, atès que per sota aquests valors se suspèn l'assignatura i per sobre es fa la mitjana ponderada directament. Es tracta de les activitats següents: Recursos didàctics i la Prova oral, que es realitzarà el 28/1.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació, tant en l'avaluació continuada com en l'opció d'avaluació única.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi o l'ús del xat-GPT), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. Dit d'una altra manera, l'ús de la intel·ligència artifical (xat-GPT) en la realització dels treballs escrits es considera una negligència i tindrà com a conseqüènciael suspès de l'assignatura. Així mateix passarà en cas de plagi.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per a l'avaluació única cal entregar totes les evidències d'avaluació previstes en l'avaluació continuada però fetes de forma individual. Es pactarà una data d'inicis de desembre amb la professora per fer les entregues. Per a la defensa oral dels treballs, el dia de les exposicions del projecte interdisciplinari cal exposar-los a l'aula, com la resta de companys. La prova de cançó oral també es realitzarà el mateix dia previst per a tot el grup, al gener.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada (entregant totes les tasques i fent la prova oral), i la revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.
Alsina, P.; Díaz, M. & Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.
Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (Coord.) (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Gluschankof, C. & Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica Madrid: Dairea Ediciones
Huntinen-Hildén, L. & Pitt, J. (2018). Taking a Lerner-Centred Approach to Music Education. Pedagogical Pathways. London: Routledge.
Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. & Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.
Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. & Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona:Ediciones CEAC.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Cómopromover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.
Valls,A. & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. Barcelona: Dinsic.
Viladot, L. 2017. El rol del adulto en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la música: consideraciones teóricas desde la perspectiva socio-constructivista. A C. Gluschankofi J. Pérez-Moreno(eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 157-166). Madrid: Dairea.
Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2017. Sandra y Sónia: el rol de las maestras en el aula de música: consideraciones prácticas. A C. Gluschankof i J. Pérez-Moreno (eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 167-173). Madrid: Dairea.
Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2016. ...pon-hi un cucu per l'Anton!: una passejada pel joc musical a l'etapa infantil. A M. Edo, S. Blanch i M. Anton (coord), El Joc a la primera infància(p. 153-162). Barcelona: Octaedro.
Young, S. (2009). Music 3 – 5. Oxon: Routledge.
Young, S. (2003). Music with the under-fours. London: Routledge.
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
Spotify
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |